مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

آموزش اظهارنامه مالیاتی

آموزش اظهارنامه مالیاتی

همان طور که می دانید امور مالی و مالیاتی یکی از اجزای مهم و اساسی در شرکت ‌ها و بنگاه‌ های اقتصادی بوده است و برای رسیدن به اهداف سازمانی در کنار هم تلاش می کنند. لازم به ذکر است که این کار به دقت و توجه فراوان نیاز دارد. گاهی عدم اجرای حتی یک بند از این مقررات می‌تواند شرکتی را مشمول جریمه‌ های سنگین و غیر قابل باور کند.

از این جهت اهمیت آموزش دوره اظهار نامه مالیاتی و شرکت در دوره های آن ضروری تلقی می گردد. بنابراین طبق بیان تعریف کلی کارنامه مالی یک سال کاری شرکت یا شخص که جهت محاسبه مالیات به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌گردد را اظهارنامه مالیاتی می‌نامند.

همان‌طور که می‌دانید یکی از پرکاربرد ترین فعالیت های مربوط به حوزه حسابداری برای مشاغل مختلف تهیه ی اظهارنامه مالیاتی است که به سودرسانی و عدم از دست رفتن هزینه های کمک بسیاری می کند. از مزایای برگزاری دوره آموزش اظهارنامه مالیاتی مدرک و گواهینامه معتبر پایان دوره آن است که به دانش پذیران اعطا می گردد و اطلاعات کاربردی و مناسبی است که توسط اساتید خبره در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

مالیات چیست؟

مالیات هزینه ای است که دولت ها جهت تأمین هزینه های عمومی و منافع اقتصادی از ثروت و درآمد مالیات دهنده دریافت می کنند. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، می بایست مالیات خود را به سازمان امور مالیاتی بپردازند. محاسبه مالیات به دو روش علی الراس و خود اظهاری صورت می گیرد.

در روش علی الراس، اداره مالیات کارشناسانی جهت تعیین میزان مالیات مشخص می کنند و از این طریق مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی مشخص می گردد. این در حالی است که در روش خود اظهاری اشخاص حقیقی و حقوقی میزان سود و زیان خود را در یک سال مالیاتی اعلام می کنند. تمامی افراد مقیم کشور از ثروت و درآمد خود با توجه به قدرت و توانایی خود  می بایست به عنوان مالیات به دولت پرداخت کند.

مالیات ها به دوسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود. در مالیات های مستقیم  بر روی درآمد و دارایی اعمال می شود و مالیات غیر مستقیم بر روی کالاهای وارداتی جهت محدود سازی واردات و مصارف اعمال می شود.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

قبل از سال 1391 اشخاص مشمول مالیات باید اظهارنامه های کاغذی را از مراجع مربوطه خریداری می کردند و سپس آن را تکمیل و ارسال می نمودند، این کار هزینه بر و وقت گیر بود بنابراین برای آسان تر کردن این مراحل از سال 91 به بعد اظهارنامه الکترونیکی از سال 1391، در دستور کار قرار گرفت که به صورت اینترنتی انجام می شود.

برای تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی به چه مدارکی نیاز داریم؟

برای تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی مدارک زیر مورد نیاز است.

۱. صورت ترازنامه اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی گروه اول

۲. صورت سود و زیان برای کلیه اشخاص مکلف به تهیه و ارسال اظهارنامه عملکرد

۳. مبلغ درآمد و فروش داخلی و خارجی

۴. گردش حساب مواد اولیه و کالای ساخته شده و کالای بازرگانی (ریالی) و سایر کالاها

۵. صورت بهای تمام شده کالای ساخته شده و فروش رفته برای شرکت های تولیدی، بازرگانی

۶. صورت قراردادها و درآمد پیمانکاری و بهای تمام شده پروژه برای شرکت های پیمانکاری

۷. مانده سود و زیان دوره قبل و گردش حساب تعدیلات سنواتی

۸. شماره ثبت دفاتر قانونی و کد رهگیری برای اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی گروه اول

۹. مبلغ مالیات های پرداخت شده

۱۰. نام کاربری، رمز عبور و کد رهگیری پیش ثبت نام برای ارسال اینترنتی اظهارنامه و شماره کارت بازرگانی و مجوز فعالیت

۱۱. اطلاعات ملک اجاری مورد استفاده مؤدی

۱۲.اطلاعات فروش سال قبل و درصد افزایش در سال جاری

مالیات چیست؟

چه کسانی باید اظهارنامه مالیاتی پر کنند؟

طبق قوانین مالیاتی ایران، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی زیر موظف به تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی هستند:

کلیه افراد حقیقی و حقوقی که در ایران مشغول به فعالیت تجاری هستند.

اشخاص غیر ایرانی که در ایران به روش های مختلف مانند واگذاری امتیازات موفق به کسب درآمد شده اند.

اشخاص حقیقی و حقوقی مقیم در ایران که دارای فعالیت در داخل و خارج از کشور هستند

افرادی که در خارج از ایران اقامت دارند و فعالیت و درآمد آنها از طریق ایران می باشد.

از سوی دیگر برخی از افراد نیز هستند که ملزم به تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیاتی نیستند. این افراد و گروه ها شامل شهرداری ها، مؤسسات دولتی، شرکت های تعاونی کارگری، کارمندی، دانش آموزی، عشایری و صیادی و همچنین سازمان هایی که بودجه آنها از طرف دولت تأمین می شود.

بهبود روش های عملیاتی اخذ مالیات

جالب است بدانید که در تعداد بی شماری از کشورهای جهان بخش عمده ای از منابع درآمدی دولت، از طریق دریافت مالیات تأمین ‏می شود. همچنین سهم مالیات از تمام درآمد های عمومی در میان کشورها، متفاوت شمرده می شود و میزان آن ‏به سطح توسعه و ساختار اقتصادی آن ها بستگی دارد.

در این میان، گریز از مالیات در برخی از ‏کشورها موجب شده است تا درآمدهای مالیاتی، همواره از آنچه که برآورد می شود کمتر ‏باشد چرا که برخی به پرداخت مالیات و اهمیت آن توجهی ندارند. اما این وظیفه دولت مردان است که راهکارهایی جهت حل این مشکل ارائه دهند و مردم را برای پرداخت این موارد ملزوم گردانند.


لازم به ذکر است که توجه به پیوند بین سیاست مالیاتی و دستگاه وصول مالیات در اصلاح نظام مالیاتی کشور از هر ‏نظر موضوعی مهم و قابل فکر کردن محسوب می شود. بر این اساس، افزایش درآمد مالیاتی به خودی خود یک هدف در نظر گرفته نخواهد شد و نیاز به درآمد ‏اضافی با در نظر گرفتن سقف نرخ رشد متعادل و نرخ انتظاری نسبت سرمایه به تولید در اقتصاد ‏ تعیین خواهد شد.

چگونگی تنظیم اظهارنامه مالیاتی

از سال ۱۳۹۱ ارائه اظهارنامه، بصورت کاغذی که از مراجع مربوطه خریداری می شد منسوخ گردید چرا که بسیار هزینه بر و وقت گیر بوده است. اظهارنامه الکترونیکی باعث تسهیل در امر ارسال و تسریع فرآیند های ثبت اظهارنامه شد. تنها کافی است با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی نسبت به تکمیل و تسلیم اظهارنامه بصورت انلاین اقدام نمایید.

تمامی مؤدیان حقیقی و حقوقی  موظف هستند با مراجعه به سایت www.radinhesab.ir اقدام ارسال اظهارنامه به صورت الکترونیکی نمایند. البته دفاتر قانونی طی مدت زمان اعلام شده می بایست به اداره مالیات تحویل شود. در صورت مطابقت نداشتن اظهارنامه مالیاتی با دفاتر قانونی مشمول جریمه می شوند.

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display