مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

آموزش حسابداری مالی

آموزش حسابداری مالی

حسابداری یکی از رشته های بسیار پر کاربرد و مهم می باشد که امروزه اهمیت آن بسیار بیشتر از گذشته است. بسیاری از افراد می دانند که همه شرکت های بزرگ و کوچک، سازمان ها و ... به یک حسابدار نیاز دارند تا بتوانند هزینه ها و برآورد آن ها را محاسبه کرده و از سود و زیان خود آگاه شوند.

لازم به ذکر می باشد که بدون وجود یک حسابدار محاسبه این مسائل غیر ممکن خواهد شد، بنابراین وجود حسابدار در هر شرایطی برای شرکت ها و سازمان ها و حتی فروشگاه ها و ... یک نیاز اساسی به حساب می آید. یکی از مهم ترین شاخه های رشته حسابداری، حسابداری مالی است که در این مقاله از وب سایت رادین حساب به آموزش حسابداری مالی می پردازیم، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

حسابداری مالی چیست ؟

همان گونه که بیان شد حسابداری مالی شاخه ایی از رشته حسابداری می باشد که  اطلاعات مالی هر شرکت یا سازمان و ... را در قالب ترازنامه ها و صورت ‌های سود و زیان، برای استفاده داخلی سازمان‌ ها و کارکنان شرکت‌ ها، فراهم می آورد و یکی از مهمترین بخش های حسابداری می باشد.

همچنین شایان به ذکر است که برای گزارش ‌دهی به سهام ‌داران هر شرکت، سازمان ‌های دولتی و غیر دولتی و ناظران، موارد مورد نظر جمع آوری می شود و مورد تحلیل و تجزیه و سپس ارائه به شرکت قرار می گیرد. باید بیان شود که هدف از حسابداری ارائه اطلاعاتی است که برای تصمیم‌گیری‌ های اقتصادی مورد نیاز هستند و در صورت نبود این اطلاعات نمی توان تصمیم های بزرگی اقتصادی را گرفت.

حال هدف اصلی حسابداری مالی، آماده کردن گزارش ‌های مالی می باشد که اطلاعاتی در مورد عملکرد شرکت به اشخاص خارجی مانند: سرمایه‌گذاران، مدیران و مقامات مالیاتی ارائه می دهد. حسابداری مالی شامل فرآیند های زیر می باشد  تا تصویر دقیقی از وضعیت مالی و عملکرد آن را مجسم سازد :

  • ثبت موارد مالی
  • خلاصه ‌سازی گزارش های مالی
  • گزارش هزاران معامله در یک کسب و کار

اظهارات و گزارش هایی که توسط حسابدار مالی تهیه می شود به طور کلی به صورت سه ماهه و سالانه آماده شده و مطابق با اصول عمومی پذیرفته شده حسابداری GAAP ) ارائه می‌ شوند. لازم به ذکر است که ارائه این گزارش ها برای اشخاص خارجی از جمله سرمایه‌گذاران، مدیران و مقامات مالیاتی در نظر گرفته شده است.

در کل حسابداری در تجارت بسیار مهم است و بدون دانستن این رشته قطعاً در تجارت مربوطه نمی توان به موفقیت رسید. حسابدار در تجارت از طریق تهیه گزارش‌ های مالی، اطلاعات لازم را درباره واحد های اقتصادی در اختیار اشخاص ذی ‌نفع قرار می ‌دهد. این اشخاص شامل مدیران، صاحبان سرمایه، اعتبار دهندگان، سازمان‌ های مالی و اقتصادی دولت و از این قبیل موارد می باشند.

حسابداری مدیریت چیستب؟

حسابداری مدیریت را می توان این گونه تعریف کرد که این نوع از حسابداری شامل استفاده از مفاهیم حسابداری در داخل سازمان مربوطه یا شرکت است. برای توضیح بیشتر می توان اذعان داشت که در واقعیت حسابداری مدیریت را می ‌توان فرآیند های زیر تعریف کرد:

  • شناسایی،‌ اندازه ‌گیری، گرد آوری موارد مورد نیاز (مالی) در شرکت ها و سازمان ها
  • سنجش، تحلیل، تفسیر و ارائه آن دسته از اطلاعات مالی
  • سایر اطلاعات کمی و عملکردی در سازمان یا شرکت

موارد ذکر شده توسط مدیریت به منظور برنامه‌ریزی، کنترل، ارزیابی عملیات و استفاده بهینه از منابع در داخل یک سازمان، یعنی حصول اطمینان از بهره ‌برداری مناسب از منابع و در جهت پاسخگویی مناسب و به موقع در قبال این بهره ‌برداری، مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

شایان به ذکر است که حسابداری مدیریت در مقایسه با حسابداری مالی، یک رشته علمی و جدیدی محسوب می ‌شود که کاربردهای بسیاری خواهد داشت. در نتیجه، در کنار پیدایش راهکارهای جدید تهیه اطلاعات برای کمک به مدیران مجموعه، مفاهیم و ابزارهای حسابداری مدیریت نیز به تدریج تکامل می ‌‌یابد و می تواند به عنوان یک نیاز در هر شرکت یا سازمان تلقی شود. علاوه بر این موضوع، محیط سازمان‌ ها به سرعت در حال تغییر و تحول هستند و حسابداری مدیریت نیز باید در تهیه اطلاعات به صورتی عمل کند که این تغییرات را به خوبی منعکس سازد.

اطلاعات مورد نیاز سازمان ها در حسابداری مالی :

اطلاعاتی که سازمان ها در حسابداری مالی به آن ها نیاز دارند به دو قسمت تقسیم بندی می شود که در زیر به آن ها اشاره می کنیم :

  • دسته اول اطلاعاتی می باشد که نبود آن ها در ساختار اطلاعاتی سازمان و از لحاظ استاندارد و قانون، غیر ‌منطقی بوده و در عین حال روش ‌های ثبت و گزارش گیری آن از قوانین و قواعد خاصی تبعیت می‌ کند.
  • دسته دوم اطلاعاتی می باشد که نبود آن ها به ‌عنوان نقص اساسی در سازمان مطرح نمی باشد و ثبت و نگهداری آن ها به ‌عنوان یک فعالیت فوق برنامه تلقی خواهد شد.  این اطلاعات محاسباتی بوده و بر پایه اطلاعات ثبت شده در حسابداری مالی بنا می ‌شود.

حسابداری مالی چیست

گزارش های مالی چیست ؟

باید بیان شود که گزارش‌های مالی‌، به صورتی می باشد که موارد خاصی را مشخص و شفاف می کند و این موارد همان اطلاعات لازم از سلامت مالی‌ و عملکرد سازمان را در طول یک دوره مشخص می باشد که توسط حسابدار مالی ارائه می شود. رایج‌ ترین و مرسوم ترین نوع گزارش ‌های مالی به ترازنامه مربوط می باشد که تمامی‌ دارایی‌ ها و بدهی ‌های سازمان، شامل موارد زیر را در سازمان مربوطه مشخص می کند :

  • تمام جزئیات درآمدها و مخارج ‌های سازمان
  • وضعیت جریان های نقدی سازمان
  • نحوه اثرپذیری از تغییرات ترازنامه و درآمد

موارد ذکر شده در بالا، در واقع ماهیت اطلاعات تاریخی و مربوط به گذشته است.

در حالی ‌که گزارشات مالی‌ نیازمند اعداد و ارقام است، حسابداری مدیریت به هیچ عدد و ارقامی وابسته نیست و به جای استخراج اطلاعات از عملکرد گذشته سازمان، بیشتر بر پایه معاملات فعلی‌ و نگاه رو به جلو است، مدیریت حسابداری سعی دارد برنامه ها و اهداف را در ترکیب بین حسابداری و مدیریت مشخص سازد و در اختیار سازمان مربوطه قرار دهد. لازم به ذکر می باشد که گزارشات حسابداری مدیریت شامل پیش ‌بینی ‌های لازم در زمینه فروش و در آمد و بودجه است و کاملاً برآوردی و به آینده مربوط است.

از دیگر تفاوت های بین حسابداری مالی و حسابداری مدیریت می توان به این موضوع اشاره داشت که حسابداری مدیریت بر پایه نیازهای کسب‌ و‌ کار بنا می شود و از انعطاف بیشتری نسبت به حسابداری مالی برخوردار می باشد و همچنین از هیچ ساختار مشخص و خاصی تبعیت نمی ‌کند. از سوی دیگر، حسابداری مالی‌ از انعطاف کمتری نسبت به حسابداری مدیریت برخوردار می باشد و بر اساس اصول کلی‌ پذیرفته شده حسابداری عمل می نماید.

برای توضیح بیشتر درباره تفاوت این دو رشته باید اذعان داشت که هدف حسابداری مالی فراهم نمودن اطلاعات لازم برای اشخاص خارج از سازمان یا شرکت می باشد، در حالی که هدف حسابداری مدیریتی کمک به مدیران در درون سازمان یا شرکت برای تصمیم‌گیری های درست و نهایی است. حسابداری مدیریت از این نظر با حسابداری مدیریتی در تضاد است که حسابداری مدیریتی برای تصمیم گیری داخلی است و نیازی ندارد از قوانین استاندارد صادر شده توسط نهادها پیروی کند.

آموزش حسابداری مالی :

با توجه به توضیحاتی که در این مقاله بیان شد و با توجه به تفاوت های میان دو رشته حسابداری مالی و حسابداری مدیریت، بسیاری از افراد علاقه دارند که حسابداری مالی را به صورت کامل و حرفه ای بیاموزند و در این زمینه فعالیت کنند. باید بیان شود که تسلط لازم و کافی بر حسابداری مالی نیازمند سال ‌ها مطالعه و تجربه عملی است و قرار گرفتن در این سمت کاملاً به صلاحیت خود فرد بستگی دارد. اما افرادی که در تمام دنیا در این زمینه از حسابداری (حسابداری مالی) فعالیت می کنند و به موفقیت رسیده اند، مدارک مختلفی دارند که از آن ها به صورت زیر اشاره می کنیم :

  • در ایالت متحده آمریکا سمت حسابداری اصلی، حسابدار عمومی گواهی شده ( PCA )
  • در کشور کانادا، سمت حسابداری اصلی، حسابدار دارای مجوز ( CA )، حسابدار مجاز عمومی (CGA ) و حسابدار مدیریت مجاز (  CMA)
  • در کشور هند حسابدار خبره (CA ) سمت اصلی حسابداری مالی می باشد

لازم به ذکر می باشد که در جهان نوین امروز بحث های مالی حسابداری از اهمیت بسیاری برخوردار می باشند و حسابداری مالی در تمام بخش های یک شرکت و یا یک سازمان ( هر چند کوچک یا بزرگ ) بسیار مهم است و تمام مدیر عامل های سازمان یا شرکت باید توانایی استفاده از دانش حسابداری مالی را داشته باشند تا بتوانند آینده شرکت خود را به خوبی رقم بزنند. مباحث مربوط به صورت های سود و زیان، ترازنامه و تحلیل آن، تحلیل بنیادی و قدرت ریسک مالی، برنامه ریزی های مالی استراتژی های قیمت گذاری و… از جمله مهارت های مورد نیاز یک مدیر موفق می باشد.

باید بیان شود که مدیران باید با دانش و اطلاعات مدیریت مالی به صورت مبتدی و کاربردی آشنا باشند تا بتوانند عوامل حیاتی و مهم شرکت را مدیریت، کنترل و اجرا کنند. در کشور ما نیز دوره های بسیار کامل و جامع از حسابداری مالی وجود دارد که شما می توانید با شرکت در این دوره ها مدارک لازم را کسب کرده و در این حوزه به فعالیت بپردازید.

انواع حسابداری مالی :

 حسابداری مالی شامل دو نوع از حسابداری می باشد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم :

حسابداری مالی خدماتی :

حسابداری مالی خدماتی بسیار مهم است به خصوص برای کشور عزیزمان ایران که یک کشور در حال توسعه می باشد. حسابداری مالی خدماتی از جمله مهارت هایی است که در هر زمان و موقعیتی برای آن بازار کار وجود دارد و اکثر کسب کارها با هر سطحی نیازمند فردی می باشد که با استفاده از ابزار های مالی و قوانین، امور مالی را مورد بررسی قرار دهد.

حسابداری مالی خدماتی شامل موارد زیر می باشد :

  • مفاهیم بدهکار و بستانکار
  • نحوه محاسبه سود و زیان (زیان خالص ـ سود خالص)
  • نحوه محاسبه حقوق و دستمزد
  • صورت تغییرات سرمایه
  • تراز آزمایشی
  • نحوه ثبت سندهای اصلاحیه
  • چگونگی تشخیص ثبت مالی
  • تفکیک حساب ها و ...

حسابداری مالی بازرگانی :

در کل شرکت های بازرگانی به شرکت هایی گفته می شود که جهت کسب سود ( انتفاع ) اقدام به خرید و فروش کالایی خاص یا مجموعه ای از کالاها و محصولات می نمایند. حسابداری شرکت های بازرگانی مانند سایر شرکت ها می باشد ولی لازم به ذکر می باشد که  تمرکز اصلی بر روی حساب های خرید و فروش و روش های نگهداری و ارزیابی موجودی کالا می باشد. حسابداری مالی بازرگانی نیز یکی از شاخه های بسیار مهم می باشد که شما با آموزش آن می توانید در شرکت های بازرگانی مشغول به کار شده و امور حسابداری مالی آن ها را انجام دهید.

سخن آخر :

یادگیری حسابداری می تواند در زندگی شما و آینده شغلی شما تأثیر بسزایی داشته باشد و شما را وارد دنیای تجارت کند. برای یادگیری حسابداری می توانید تحصیلات عالیه این رشته را بگذرانید و به راحتی در بازار کار مشغول شوید. علاوه بر این دوره های حسابداری وجود دارند که به شما این رشته را از صفر تا صد می آموزند.

لازم به ذکر می باشد  که برای تبدیل شدن به یک حسابدار حرفه ای لازم است که نرم افزارهای خاص مربوط به این رشته را فرا گیرید تا بتوانید با دقت هر چه تمام تر شغل خود را ارتقا دهید. باید بیان شود که دو سوم مردم جهان بی سوادی مالی دارند، بنابراین دانستن مسائل مالی و حل آن ها می تواند کمک زیادی به شما کند. هر ساله تعداد زیادی از فارغ التحصیلان حسابداری وارد بازار کار می شوند، و بدون مهارت پشت این در می مانند. بنابراین مسئله ای که بسیار مهم می باشد، کسب مهارت مناسب برای حسابداری مالی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت رادین حساب مراجعه کنید.

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display