مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

آموزش حسابداری مالیاتی

آموزش حسابداری مالیاتی

این روزها حسابداری بسیار گسترده شده است و زیر شاخه های زیادی مانند حسابداری مالیاتی، حسابداری پیمانکاری و...می باشد. اگر به دنبال آموزش حسابداری مالیاتی هستید متن زیر را مطالعه کنید.

مالیات چیست و چگونه محاسبه می شود؟

مالیات بهترین و منطقی ترین راه برای تأمین بودجه کشور است. دریافت مالیات دقیق و درست از اشخاص حقیقی و حقوقی می تواند اختلاف طبقاتی در کشور را کاهش دهد و به تأمین خدمات عمومی ضروری کمک کند . سیستم مالیاتی درست و سالم به نظام اقتصادی کشور کمک بسیاری می کند.

با توجه به حجم زیاد کتابها و مطالب فراوان در جزوه آموزش مالیات و حسابداری مالیاتی، شاید لازم باشد روش های جدیدتری را برای انتقال مباحث مالیاتی و آموزش حسابداری مالیاتی به فراگیران مد نظر قرار داد. از جمله در حسابداری مالیاتی و آموزش مالیات، استفاده ازخلاصه کردن سودمند مطالب و روش ارایه بوسیله ابزارهای نوین و تکنولوژی های آموزشی روز آمد است.

اصول اخذ مالیات دو اصل در اخذ مالیات همواره باید رعایت شود :

1. اصل فایده

2. اصل توانایی پرداخت مالیات بر مصرف و فروش بر اساس اصل فایده است.

یعنی هر فرد به میزانی که از خدمات دولتی استفاده می کند، به همان میزان در تأمین هزینه های دولتی نیز مشارکت کند. مالیات بر درآمد بر اساس اصل توانایی پرداخت است. یعنی هر شخصی به هر میزانی که توانایی دارد در پرداخت مالیات مشارکت کند.

اهمیت حسابداری مالیاتی

حسابداری جزء جدایی ناپذیر هر کسب و کاری است. خیلی از حسابداران و مدیران مالی می توانند بهترین مشاور برای مدیریت عامل و اعضای هیئت مدیره باشند به شرطی که از دید بازی برخوردار بوده و بتوانند همراه با تحلیل و در اختیار داشتن ابزار و مهارت های مختلف مسیر درستی را پیش روی آنها قرار دهند.

پس از دیدن آموزش های حسابداری مالیاتی سطح دانش و مهارت های مشاورین و موکلین مالیاتی افزایش می یابد. بدون شک تسلط به دانش حسابداری و فهم کامل و صحیح اصول مالی به عنوان زیر بنای فعالیت های افراد در حوزه مالیات شناخته می شود.

در واقع دوره “حسابداری مالیاتی” با افراد کمک می کند تا در مسیر یادگیری مالیات و تبدیل شدن به یک کارشناس، مشاور و وکیل مالیاتی همچنین در ارتباط کاری مجموعه خود با سازمان امور مالیاتی با مشکل مواجه نشوند. همچنین رشته حسابداری از نظر اشتغال در صدر همه رشته ها قرار دارد چون همه شرکتها، مؤسسات، سازمانها، ارگان ها و حتی فروشگاه ها هم به حسابداری نیاز دارند که معمولاً حسابداری برای فروشگاهها و مغازه ها با دانش حسابداری مقدماتی ،قابل انجام است.

اما حسابداری برای شرکتها ومؤسسات علاوه بر دانش حسابداری مقدماتی نیاز به علوم تخصصی تر حسابداری نیز دارند. مثلاً حسابدار شرکتهای خدماتی و بازرگانی در کنار علم حسابداری مقدماتی بایستی نسبت به مالیات تسلط داشته باشد که با آموزش حسابداری مالیاتی این موضوع مرتفع میگردد. آینده شغلی حسابداری مالیاتی آینده شغلی رشته حسابداری و آموزش حسابداری مالیاتی بسیار روشن است. چرا که هر روزه تعداد شرکتهایی که ثبت می شوند رو به رشد هستند و هریک از آنها نیاز به حسابدار دارند.

شرکتهایی که در حال توسعه هستند نیز به جمع تقاضا کنندگان حسابدار اضافه می شوند، مشکل بیکاران رشته حسابداری عمدتاً نداشتن دانش کاربردی است. از آنجا که فاصله دانش تئوری و دانشگاهی با عملی بسیار زیاد است بنابراین صرفاً با معلومات دانشگاهی نمی توان وارد حوزه اشتغال گردید این بازار آنقدر ظرفیت دارد که اگر حسابدار با دانش حسابداری ویژه بازار کار من جمله آموزش حسابداری مالیاتی آشنا باشد بیکار نخواهد ماند و همواره شغل و پست مورد نظر خودش را خواهد یافت.

انواع مالیات بر اساس قانون مالیاتی کشور مالیات های قابل وصول توسط دولت به دو گروه اصلی تقسیم می شود :

گروه اول – مالیات های مستقیم مالیات هایی هستند که مشخصات پرداخت کنندگان آنان برای سازمان مالیاتی کشور مشخص است . در واقع این نوع مالیات به طور مستقیم از دارایی و درآمد افراد کسر می شود .

اهمیت حسابداری مالیاتی

مالیات های مستقیم به دو دسته زیر تقسیم می شوند :

  • ۱- مالیات بر دارایی: مالیاتی است که به اموال و دارایی شخص تعلق می گیرد . این نوع مالیات شامل موارد زیر است : مالیات بر ارث مالیات بر حق تمبر مالیات بر درآمد اتفاقی مالیات بر سالانه املاک مالیات بر مستغلات مسکونی خالی
  • ۲- مالیات بر درآمد: مالیاتی است که بر اساس نرخ مالیاتی مقرر در همان سال از درآمدهای به دست آمده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت می شود. این نوع مالیات شامل موارد زیر است : مالیات بر درآمد املاک، مالیات بر درآمد کشاورزی، مالیات بر درآمد حقوق، مالیات بر درآمد مشاغل، مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی، مالیات درآمد اتفاقی، مالیات بر جمع درآمد ناشی از منابع مختلف.

گروه دوم – مالیات های غیر مستقیم این گروه از مالیات ها، مالیات هایی هستند که مشخصات پرداخت کننده آن برای سازمان مالیاتی کشور نامشخص است. این مالیات ها به قیمت نهایی کالاها و خدمات اضافه می شود و به مصرف کننده تحمیل می شود .

این مالیات به دسته های زیر تقسیم می شود :

  • ۱- مالیات بر واردات، مالیات بر حقوق گمرکی، مالیات بر سود بازرگانی، مالیات بر حق ثبت سفارش کالا، مالیات بر واردات اتومبیل، مالیات بر حق ثبت
  • ۲- مالیات بر مصرف و فروش، مالیات بر فرآورده های نفتی، مالیات بر تولید الکل طبی و بهداشتی، مالیات بر نوشابه های غیر الکلی، مالیات بر فروش سیگار، مالیات بر اتومبیل، مالیات بر نقل و انتقال اتومبیل، مالیات بر حق اشتراک تلفن های خودکار و خدمات مخابراتی بین المللی، مالیات بر نوار ضبط صوت و تصویری، مالیات فروش خاویار، مالیات بر ارزش افزوده (از ابتدای مهر ماه ۱۳۸۷ به اجرا گذاشته شده است . )

مالیات های تکلیفی: مالیات هایی هستند که پرداخت کنندگان وجوه طبق قانون مالیات های مستقیم مکلف به کسر و پرداخت آن ها در مواعد قانونی تعیین شده می باشند.این مالیات ها شامل موارد زیر هستند :

مالیات بر درآمد حقوق، مالیات حق الوکاله، مالیات حق الزحمه، مالیات بر درآمد اجاره املاک، مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی خارجی بابت واگذاری امتیازات و سایر حقوق خود از ایران و واگذاری فیلم های سینمایی، مالیات اشخاص حقوقی خارجی و مؤسسات مقیم خارج، مالیات مؤسسات بیمه، مالیات مدیران تصفیه اشخاص حقوقی، مالیات مسئولیت آخرین مدیران شخص حقوقی و مدیران تصفیه و ضامن ها، مالیات منافع بلاعوض اموال، مالیات نقل و انتقال سهام

آموزش حسابداری مالیاتی با توجه به حجم زیاد کتابها و مطالب فراوان در حوزه آموزش مالیات و حسابداری مالیاتی، شاید لازم باشد روش های جدیدتری را برای انتقال مباحث مالیاتی و آموزش حسابداری مالیاتی به فراگیران مد نظر قرار داد. از جمله در حسابداری مالیاتی و آموزش مالیات، استفاده ازخلاصه کردن سودمند مطالب و روش ارائه بوسیله ابزارهای نوین و تکنولوژی های آموزشی روز آمد است.

در حسابداری مالیاتی چه مواردی منتخب و پرکاربرد هستند؟

ماده‎1و2: اشخاص مشمول و غیر مشمول مالیات.

ماده 44: تعیین حق تمبر هر برگ چک 200 ريال.

ماده 45: تعیین نیم در هزار حق تمبر سفته و برات.

ماده ‎46: تعیین حق تمبر بارنامه ،هوایی، دریایی، زمینی.

ماده 48: تعیین حق تمبرسهام و سهم الشرکه (به قرار نیم در هزار) ارزش اسمی و پرداخت آن ظرف 2 ماه از تاریخ ثبت قانونی شرکت و در مورد افزایش سرمایه از تاریخ ثبت افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت ها.

ماده 50: اجازه انتشار سفته و بارنامه به سازمان امور مالیاتی و دریافت حق تمبر به جای الصاق و ابطال بر روی سفته و برات و بارنامه.

ماده 52 و 53 : تعیین درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار می شوند اعم از نقدی و غیر نقدی پس از کسر25% استهلاک اجاره و هزینه ها تبصره 9.

ماده 53: تکلیف کسر و پرداخت مالیات اجاره از اجاره پرداختی توسط سازمانها و مؤسسات و اشخاص حقوقی حداکثر تا پایان ماه بعد از پرداخت یا تخصیص اجاره در دفاتر،‎‎ به سازمان امور مالیاتی.

ماده 54 و 54 مکرر: مبنای تعیین درآمد اجاره (اجاره نامه ) و دفاتر اشخاص حقوقی و تصویت اخذ مالیات از خانه های خالی از سال دوم خالی ماندن.

ماده ‎57: تعیین تکلیف تسلیم اظهارنامه‎ مالیاتی برای موجرین حداکثر تا‎31 ‎ تیرماه سال بعد.

ماده 59: مالیات نقل و انتقال املاک غیرمنقول (زمین، آپارتمان، ساختمان) به میزان 5% ارزش معاملاتی و 2% وجوه دریافتی انتقال حق واگذاری (سرقفلی )

ماده77: مالیات نقل و انتقالات ساختمان های نوساز اعم از مسکونی و غیره که بیش از سه ‎سال از تاریخ صدور گواهی پایان کار آنها نگذشته باشد.

ماده‎80: تعیین تکلیف تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای مالکین املاک تا‎30 ‎ روز پس‎ از انجام ‎معامله و یا تا آخر تیرماه سال بعد.

ماده81: تعیین معافیت ‎مالیات بر درآمد حاصل از کلیه فعالیت های کشاورزی، دامپروری، دامداری پرورش ماهی، زنبور عسل، پرورش طیور، صیادی و ماهیگیری،

ماده ‎85،84،83،82:(مالیات بر‎درآمد حقوق) مالیات بر ‎درآمد حقوق و معافیت سالیانه حقوق و مزایا

ماده 86.‎ تکلیف کسر و پرداخت مالیات حقوق همراه با تسلیم فهرستی از دریافت کنندگان حقوق به اداره امور مالیاتی حداکثر تا پایان ماه بعد از پرداخت و تخصیص تبصره 1

ماده 86 : تکلیف کسر10% مالیات از حق الزحمه پرداختی به اشخاص حقیقی که در جای دیگری مشغول هستند و یا درآمد دارند و واریز به حساب سازمان امور مالیاتی حداکثر تا پایان ماه بعد از پرداخت و یا تخصیص

ماده 91: تعیین حقوق و مزایای معاف از مالیات (حتماً مطالعه شود)

ماده 92: بخشودگی 50% مالیات حقوق کارکنان شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته

ماده 94: تعیین نحوه محاسبه درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل گروه اول، دوم، سوم)

ماده 95: تعیین تکلیف نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک حسابداری مربوط به فعالیت مؤسسه طبق استاندارد های حسابداری به منظور تعیین درآمد مشمول مالیات طبق آیین نامه اجرایی مصوب.

ماده 97 قدیم : موارد علی الراس و تشخیص مالیات از طریق علی الراس و ابلاغ کتبی در خواست‎ دفاتر و اسناد و مدارک حسابداری و هیئت 3 نفره حسابرسان منتخب سازمان امور مالیاتی کشور (مطالعه ضروری)

ماده 97 جدید : روش تعیین درآمد مشمول مالیات و فرآیند رسیدگی در صورت عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی (حتماً مطالعه شود)

ماده‎103: تکلیف الصاق و ابطال‎ تمبر وکلای دادگستری به میزان 5% نسبت به مبلغ حق الوکاله بند ( د )

ماده 103: تکلیف پرداخت حق تمبر وکالتنامه در مورد‎ سایرافرادی‎ که برای دعاوی و اختلاف مالی ‎وکالت قبول می کنند و جدول نحوه محاسبه حق تمبر وکالت نامه.

در حسابداری مالیاتی چه مواردی منتخب و پرکاربرد هستند؟

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display