مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

آینده شغلی کارشناسان رشته حسابداری

آینده شغلی کارشناسان رشته حسابداری

رشته حسابداری به عنوان یکی از پرطرفدار ترین رشته ها در ایران محسوب می شود. بسیاری از افراد بر این باورند؛ رشته هایی که دانشجویان زیادی مشغول به تحصیل در آن هستند، آینده شغلی خوبی نخواهد داشت. چرا که تقاضای کار در این رشته افزایش یافته و در نهایت پذیرش برای آنها محدود می شود.

اما فارغ التحصیلان این رشته خوش شانس ترین افراد هستند، زیرا بازار کار خوبی پیش روی آنها است. در واقع بسیاری از مسائل اقتصادی سبب شده که اغلب کسب و کار ها، افرادی را که تخصص کافی در زمینه حسابداری دارند، استخدام کنند. در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص آینده شغلی کارشناسان رشته حسابداریبه شما خواهیم داد.

رشته حسابداری

آیا رشته حسابداری آینده شغلی خوبی دارد؟

همانطور که گفته شد، حسابداری به عنوان یکی از پرطرفدار ترین رشته ها محسوب می شود. چرا که برخلاف رشته های دیگر برای همه فارغ التحصیلان موقعیت های کاری بسیاری وجود دارد. در واقع علم حسابداری در بخش هایی مانند مالیات، گستردگی زیادی دارد و این امر موجب شده که پذیرای اغلب فارغ التحصیلان در این زمینه باشد.به طور کلی به دلیل گستردگی هایی که در این رشته وجود دارد، دانشجویان این رشته آینده شغلی خوبی خواهند داشت. در ادامه در خصوص گستردگی این رشته توضیح خواهیم داد.

  • گستردگی رشته حسابداری


همانطور که گفتیم این رشته گستردگی های زیادی دارد و فارغ التحصیلان می توانند در هر یک از شاخه هایی که برای شما ذکر خواهیم کرد، مشغول به کار شوند.

  • حسابداری بانک

در این رشته می توانید در تمامی شعبه های بانک و سرپرستی آن مشغول به کار شوید.

امکان فعالیت در کلیه شرکت ها و موسسات غیر انتفاعی و تجاری را خواهید داشت.

امکان فعالیت در کلیه موسسات بیمه را خواهید داشت.

امکان فعالیت در شرکت های تولیدی و واحدهای صنعتی وجود دارد.

در ادارات دارایی می توانید در این شاخه از حسابداری فعالیت داشته باشید.

در همه اداره های دولتی و سازمان ها، می توانید به عنوان حسابدار مشغول به کار شوید.تمامی موارد نام برده شده زیر شاخه های رشته حسابداری محسوب می شوند و می توانید در هر یک از آنها پس از فارغ التحصیلی مشغول به کار شوید.

چرا رشته حسابداری نسبت به سایر رشته ها از آینده شغلی خوبی برخوردار است؟

همانطور که گفتیم این رشته جز آن دسته از رشته هایی است که فارغ التحصیلان به راحتی مشغول به کار خواهند شد. زیرا تمام موسسات تازه تاسیس چه بزرگ و چه کوچک، برای رسیدگی به امور مالی به یک یا چند حسابدار نیاز خواهند داشت. به دلیل آن که امروزه مشکلاتی نظیر رکود اقتصادی نسبت به سال های گذشته بیشتر شده است.همچنین محاسبه سود های شرکت یا موسسات در طی سال توسط حسابداران امکان پذیر خواهد بود. زیرا آنها علم و دانش تخصصی در این زمینه دارند و می توانند محاسبات را به راحتی انجام دهند.

حسابدار دولتی

چرا رشته حسابداری نسبت به سایر رشته ها از آینده شغلی خوبی برخوردار است؟

شاید پیش خودتان فکر کنید که چرا رشته حسابداری نسبت به سایر رشته ها از آینده شغلی خوبی برخوردار است؟ باید گفت که یکی از علت ها این است که، حسابداری با پول و محاسبات آن آغشته است و از طرفی در دنیای امروز همه چیز با پول رد و بدل میشود و از هر مغازه کوچکی تا یک سازمان بزرگ احتیاج به یک حسابدار دارد.همانطور که گفتیم این رشته جز آن دسته از رشته هایی است که فارغ التحصیلان به راحتی مشغول به کار خواهند شد. زیرا تمام موسسات تازه تاسیس چه بزرگ و چه کوچک، برای رسیدگی به امور مالی به یک یا چند حسابدار نیاز خواهند داشت.

به دلیل آن که امروزه مشکلاتی نظیر رکود اقتصادی نسبت به سال های گذشته بیشتر شده است.همچنین محاسبه سود های شرکت یا موسسات در طی سال توسط حسابداران امکان پذیر خواهد بود. زیرا آنها علم و دانش تخصصی در این زمینه دارند و می توانند محاسبات را به راحتی انجام دهند.

آیا شغل حسابداری درآمد قابل قبولی دارد؟

یکی از مهم ترین فاکتور هایی که هنگام جستجوی کار اغلب افراد در نظر می گیرند، درآمد آن شغل است. این معیار امروزه اولویت مهمی در بین افراد محسوب می شود. بسیاری از جویندگان کار به دلیل کم بودن درآمد در رشته ای که تحصیل کرده اند، ترجیح داده اند که کسب و کار دیگری را در حوزه ای غیر از رشته تحصیلی خود داشته باشند.

به همین جهت میزان درآمد هر شغلی برای هر فردی از اهمیت بالایی برخوردار است. براساس آمار و شواهدی که در این زمینه وجود داشته است، میانگین حقوق مشاغل این رشته میزان قابل قبولی است. البته این نکته را به یاد داشته باشید که بسته به میزان تحصیل و مهارت حقوق شما افزایش یا کاهش خواهد یافت.

مهارت های لازم جهت ورود به بازار کار در رشته حسابداری

این نکته را به یاد داشته باشید که منظور از خوب بودن آینده شغلی این رشته، این نیست که شما صرفا با داشتن مدرک و بدون هیچ مهارتی می توانید فرصت شغلی خوبی را کسب کنید. جهت دستیابی به شغل ایده آل و درامد مناسب باید مهارت های زیر را داشته باشید:

·    فنون ارتباطی

·    قدرت محاسباتی خوب

·    گذراندن کارآموزی و کسب تجربه

·    تجزیه و تحلیل داده ها

·    آشنایی با قوانین مالی

·    توانایی کار گروهی

·    دقت بالا

·    آشنایی و تسلط به نرم افزارهای حسابداری و ICDL

فنون ارتباطی

امروزه اگر قادر به ارتباط با فضای خارج از زندگی شخصی خود نباشید، عملا در یک چهارچوب فکری خواهید بود که قادر به درک مسائل نیست و از درک خواسته های جامعه دور است.بر قراری ارتباط با دیگران سبب افزایش کارایی ذهن و همچنین افزایش اعتماد به نفس خواهد شد. شاید سوال برایتان پیش آمده که این موضوع چه ارتباطی به حسابداری دارد؟

هر کاری در جامعه نیازمند برقراری ارتباط خوب و قوی با دیگران است و این موضوع فقط برای حسابداران نیست، پس تا میتوانید روی این فنون کار کنید که آینده شغلی خوبی در رشته حسابداری داشته باشید.

قدرت محاسباتی خوب

در رشته حسابداری با اعداد و ارقام سر و کار دارید و این یعنی کار شما با اعمال ریاضی در ارتباط است. زمانی می توانید قدرت محاسباتی خوبی داشته باشید که به این رشته و به کار با اعداد علاقمند باشید.

گذراندن کارآموزی و کسب تجربه

تجربه مهمترین معلم برای هر فرد در جامعه است. با کسب تجربه سرعت عمل شما در حل مشکلات و مسائل بالا می رود. البته کسب تجربه، هزینه و زمان از شما می گیرد. زیرا ممکن است ماه ها و سالها با درامد کم فعالیت کنید اما در آینده درآمد خوبی در این رشته خواهید داشت.

شما با کارآموزی در شرکتها و کارخانجات می توانید تجربه کسب کنید، خوشبختانه برای حسابداری در کشور ما کارآموزی بسیار وجود دارد.

تجزیه و تحلیل داده ها

در رشته حسابداری با بسیاری از داده ها در ارتباط هستید، به عنوان مثال در یک فروشگاه مواد غذایی، برنج، رب و ماکارونی هرکدام یک داده است و باید وزن، قیمت و دیگر فاکتورها بررسی و وارد شوند.

آشنایی با قوانین مالی

یکی از آینده های شغلی رشته حسابداری، کار در بانک است. شاید کارمند بانک بودن یکی از شغل های مورد علاقه افراد باشد. شما باید با قوانین مالی مثل چک، سفته و دیگر اوراقی که در بانک ها استفاده می شود، آشنایی داشته باشید.

توانایی کار گروهی

در رشته حسابداری کار گروهی فاکتور مهمی است و می بایست توانایی کار گروهی را داشته باشید.

اهمیت شغل حسابداری

فرض کنید، می خواهید در شرکت یا کارخانه ای سرمایه گذاری کنید، مانند خرید سهام. جهت اطمینان از عملکرد آنها تمایل دارید که صورتهای مالی آن شرکت یا کارخانه را بررسی کنید، تنظیم این صورتهای مالی بر عهده حسابدار است.

همچنین به دلیل پیچیدگی هایی که در خصوص اقتصاد و برآورد های مالی وجود دارد، هیچ رشته ای جز حسابداری نمی توانند به خوبی برآورد های مالی را انجام دهند. علاوه بر این سرمایه گذاری یکی از اقداماتی است که جهت رشد اقتصادی صورت می گیرد.

همه سرمایه گذاران تمایل دارند که سرمایه خود را به سمت و سویی سوق دهند که بیشترین بازده را برای آنها داشته باشد. به همین جهت در جستجوی برآورد ریسک در خصوص سرمایه گذاری خود خواهند بود. در این مواقع است که سیستم حسابداری و حسابداران نقش مهمی خواهند داشت. چرا که با استفاده از این سیستم می توانند تمامی برآوردهای خود را انجام دهند.

آینده شغلی حسابداری در قالب حسابرسی

فارغ التحصیلان رشته حسابداری علاوه بر موارد نام برده شده، در مقطع بالاتر یعنی در رشته حسابرسی می توانند مشغول به کار شوند. حسابرسی به دو گروه تقسیم می شود که در ادامه برای شما ذکر خواهیم کرد:

حسابرسی داخلی

این گروه داخلی، گزارش های شرکت را به صورت هفتگی، ماهانه یا سالانه از شرکت به هیات مدیره گزارش می دهد. در واقع این دسته از حسابرسان رسیدگی های واحد تجاری را انجام می دهند.

حسابرسی مستقل

این گروه مستقل، در موسسه های حسابداری فعالیت می کنند. در واقع بر اساس قرارداد هایی که میان شرکت یا سازمان با موسسه ها وجود دارد، عملیات حسابداری انجام می شود. در نهایت گزارش نهایی حسابداران به مجمع عمومی سهام ارائه می شود.

در نتیجه، براساس توضیحاتی که در این مقاله ذکر شد، می توان اینگونه برداشت کرد که حسابداران پس از آنکه در رشته خود فارغ التحصیل می شوند، به راحتی می توانند در شرکت های مختلف مشغول به کار شوند. در واقع این رشته در ایران نسبت به رشته های دیگر آینده بهتری، برای فارغ التحصیلان دارد.

اما این نکته را به یادداشته باشید که این رشته مانند دیگر رشته های تحصیلی به مهارت نیاز دارد که بتوانید در شرکت و موسسه های مختلف  مشغول به کار شوید. فقط داشتن یک مدرک تحصیلی برای کار کردن در شرکت های مختلف کافی نخواهد بود.

در صورتی که تجربه کافی در این زمینه ندارید، بهتر است تجربه کاری به واسطه کار آموزی کسب کنید. از دیگر نکات مهمی که اغلب افراد در هنگام جستجو در کار مدنظر خود قرار می دهند، در آمد آن شغل است.

شغل حسابداری از جمله شغل هایی است که از درآمد قابل قبولی برخوردار است. البته درآمد ثابت آن نسبت به مهارت شما متغیر خواهد بود. به عنوان مثال فردی که در مقطع کارشناسی تحصیل کرده است، نسبت به فردی که در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده، مبلغ کمتری را دریافت خواهد کرد. 

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display