مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

استارتاپ های مالی

استارتاپ های مالی

می توان بیان کرد که یکی از مهم ترین و اساسی ترین مراحل و هم چنین به احتمال زیاد  بزرگ ترین چالش و دغدغه برای راه اندازی استارت آپ ها، یافتن یک سرمایه‌گذار برای پروژه مربوطه می باشد که بتواند ریسک سرمایه‌گذاری به روی یک ایده نو را بپذیرد و با آن همراه باشد.

ایده های نو معمولا ایده های پر ریسکی هستند که سرمایه گذار های بسیار کمی بر روی آن ها سرمایه گذاری می کنند، به همین دلیل یافتن یک سرمایه گذار که بتواند نیاز های مالی و بودجه ایی یک استارتاپ را بر عهده بگیرد، بسیار سخت است. در این مقاله از وب سایت رادین حساب به بررسی استارتاپ های مالی و یافتن یک سرمایه گذار می پردازیم، بنابراین با ما باشید تا این موضوع را برای شما شرح دهیم.

استارتاپ چیست؟

همه شما با استارتاپ و مفهوم آن آشنایی دارید، اما برای آن که بتوانیم یک مفهوم بسیار ساده از استارتاپ ها را برای شما بیان کنیم، می توانیم اشاره داشته باشیم که:

هرگاه تعدادی نیروی انسانی که معمولا جوان و خلاق و با انگیزه با داشتن طرح و ایده‌ای نو و متناسب با نیازهای روز جامعه، گروهی تشکیل داده باشند و در راستای تولید و عرضه یک محصول و یا ارائه خدماتی فعالیت کنند و هم چنین در جهت گسترش روز افزون آن تلاش داشته باشند، آنگاه می توان اذعان داشت که یک استارتاپ را راه‌اندازی کرده‌ اند و در حوضه مورد نشر مشغول به کار هستند.

راه‌اندازی یک استارتاپ نوعی کارآفرینی محسوب می شود و هم چنین گستره پیشرفت و دستیابی به موفقیت آن بسیار بالا می باشد، به شرطی که نیروهای انسانی کوشا و خلاق داشته باشد و تمام تلاش خود را برای دستیابی به موفقیت داشته باشند.به بیان دیگر می توان گفت که استارتاپ نوعی کسب و کار مدرن و جدید است که تفاوت های بسیاری با کسب و کارهای سنتی دارد و تمام ایده های آن کاملا به روز و مدرن می باشد. تفاوت آن با کسب و کارهای سنتی را می توان به این صورت شرح داد که:

در کسب و کار سنتی همچون فروش خواربار، صاحب یک فروشگاه، خواربار مربوطه را خریداری یا وارد کرده و آن را در فروشگاه خود قرار می دهد و مشتریان به فروشگاه مراجعه می کنند و بر اساس نیاز خود از خواربار خرید می نمایند. این یک ایده کاملا قدیمی می باشد که سال های سال مورد استفاده قرار گرفته و می توان بیان کرد که تقریبا نیز اشباع شده است. این گونه کسب و کارها درست است که یک نیاز برای جامعه تلقی می شود، اما ایده یا خلاقیتی در آن نهفته نمی باشد و همه افراد با داشتن سرمایه می توان مغازه و فروشگاه را تهیه فرمایند و به کسب و کار مشغول شوند!

اما داستان مورد نظر درباره استارتاپ ها به کلی فرق دارد، کسب و کار در استارتاپ‌ ها به گونه‌ای است که  مشتری به خودی خود سراغ خدمات یا حتی محصولات شما نخواهد آمد و باید تبلیغ و بازاریابی را انجام دهید تا محصول یا خدماتی را که به جامعه ارائه یا عرضه می دهید دیده شوند و مشتریان خود را گسترش دهید و تا کسب و کار شما بر روی روال سود دهی قرار گیرد و رونق بخشد و در یک کلام مرحله به مرحله رشد کنید و به پیشرفت برسید.

هم چنین شایان به ذکر است که استارتاپ‌ ها برخلاف کسب و کارهای سنتی که در آن ها پدر به پسر و یا استاد به شاگرد نحوه و فوت و فن کسب و کار را آموزش داده و به طور تجربی مهارت کسب کرده و وارد بازار کار می ‌شوند، مبنای علمی داشته و تسلط به علمی جدید در دنیا لازمه راه اندازی، گسترش و پیشرفت آن است. جهان نوین امروز به کسب و کارها و خدمات و محصولات جدید نیاز دارد و هرکس یا هر گروه که بتواند آن را درک کند و در راستای آن قدم بردارد، می تواند به موفقیت های بسیاری برسد و در آمدی نجومی برای خود یا تیم استارتاپ را رقم بزند!

ممکن است تا این قسمت از مقاله به راه اندازی یک استارتاپ علاقه نشان دهید و یا ایده ایی برای خلق رویاهای خود داشته باشید، بسیاری از شما ممکن است این سوال را داشته باشید که برای راه اندازی استارتاپ چه کارهایی را باید انجام دهیم؟

باید بیان شود که جهت راه اندازی استارتاپ باید مراحلی را طی کنید، این مراحل می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ایده پردازی
  • ساخت نمونه اولیه
  • ارائه نمونه اولیه به جامعه هدفی کوچک
  • ثبت ایده
  • یافتن سرمایه گذار
  • ارائه محصول یا خدمات
  • جذب کاربران بیشتر
  • رفع نقایص موجود
  • رشد و دستیابی به موفقیت

استارتاپ چیست؟

مهم ترین موضوعی که در استارتاپ ها وجود دارد، یافتن سرمایه گذار می باشد. در ادامه به این موضوع می پردازیم.

تأمین مالی استارتاپ ها:

لازم به ذکر است که منظور از تامین مالی استارتاپ ها، تامین هزینه های لازم و اجرایی برای فعالیت استارتاپ مربوطه می باشد. به طور کلی استارتاپ ها در دو صورت به تأمین منابع مالی نیاز پیدا می کنند که از آن ها به صورت زیر اشاره می کنیم:

  • اول در آغاز فعالیت استارتاپ ها که در این زمان نیاز به تامین سرمایه اولیه دارند.
  • دوم نیز مربوط به زمانی است که یک استارتاپ تصمیم به توسعه فعالیت های خود می گیرد.

لازم به ذکر است که در حالت دوم اصطلاحا بیان می شود که استارتاپ به افزایش سرمایه یا تزریق سرمایه نیاز دارد تا بتواند کار خود را انجام دهد.

روش های تأمین مالی استارتاپ ها:

همان گونه که بیان کردیم، تأمین مالی استارتاپ ها از اهمیت ویژه ایی برخوردار است. برای تامین مالی استارتاپ ها روش های متعددی وجود دارد، ولی همیشه چند راه بسیار مهم و اصلی هستند که در زیر به آن ها اشاره می نماییم:

  • سرمایه گذاران شخصی
  • سرمایه گذاران شرکتی
  • سرمایه گذاران داوطلبانه
  • سرمایه گذاران فرشته
  • سرمایه گذاران خطر پذیر
  • بانک ها

در زیر به تشریح هر یک از این سرمایه گذاران خواهیم پرداخت.

سرمایه‌گذاران شخصی در استارتاپ های مالی:

فرض کنید که شما به دنبال راه‌اندازی استارتاپ خود هستید و سعی می‌کنید که یک سرمایه‌گذار مطمئن را بیابید. در این صورت ممکن است به سراغ آشنایان خود بروید و از طریق یک سرمایه‌گذاری مشارکتی، هزینه انجام پروژه را فراهم نمایید. نحوه بازپرداخت این سرمایه‌گذاری ممکن است همراه با سود نقدی باشد یا این افراد در نتیجه نهایی پروژه شریک شوند.

سرمایه‌ گذاران شراکتی:

این افراد در همان ابتدای کار یک قرارداد مالی با شخص کارآفرین منعقد می‌کنند و در این قرارداد به آن ها متذکر می ‌شوند که در ازای حمایت مالی و سرمایه‌گذاری، به طور کامل یا به صورت درصدی در سود و زیان شرکت دخیل می ‌شوند.

سرمایه‌گذاران داوطلبانه در استارتاپ های مالی:

سرمایه‌گذاران داوطلبانه برای پروژه‌ های سنگین و پروژه‌هایی که نیاز به هزینه بالا دارند ایده‌آل هستند و معمولا می‌توانند تا حدود 10 میلیون دلار در یک پروژه سرمایه‌گذاری کند. این افراد برای کسانی که پروژه‌های آزمایشگاهی را دنبال می‌کنند و به دستگاه‌ های پیشرفته در جریان فعالیت خود نیاز دارند، ایده‌آل هستند و به آن ها کمک می نمایند.

سرمایه گذاران فرشته:

گروهی از افراد وجود دارند که با شبکه ارتباطی خوب و علاقه مند به حمایت از استارتاپ ها دارند که حاضرند تا میلیون ها دلار در استارتاپ‌ های با قابلیت بالا سرمایه گذاری کنند. این سرمایه گذاران به سرمایه گذاران فرشته معروف اند که به عنوان یک حامی مناسب شناخته می شوند.

سرمایه گذاران خطرپذیر:

لازم به ذکر می باشد که این گروه از سرمایه گذاران حرفه ای هستند که پول موسسه را روی استارتاپ های واجد شرایط با یک طرح تجاری قابل قبول و آماده برای ورود به بازار سرمایه گذاری می کنند. آن ها به دنبال فرصت های بزرگ با یک تیم قابل قبول هستند که نیازمند میلیون ها دلار یا بیشتر برای پیگیری کسب و کارشان می باشد.

نقش بانک ها در استارتاپ های مالی:

شایان به ذکر می باشد که بانک‌ها به عنوان قدیمی ‌ترین و کلاسیک ‌ترین گروه‌های سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف مطرح هستند و معمولا نحوه سرمایه گذاری آن ها به صورتی است که به طور مستقیم در سود و زیان پروژه دخالت ندارند.

استارتاپ مالی:

برخی از استارتاپ ها وجود دارند که در حوزه های مالی فعالیت می کنند. حال این موضوع به چه معنا می باشد؟

این استارتاپ ها به سایر شرکت ها و سازمان ها یا حتی واحد های تجاری، توصیه های مالی می کنند و در کل در این زمینه فعالیت می نمایند. حال داشتن حسابداران ماهر و افرادی با ایده های نوین در خصوص موارد مالی پروژه ها یا واحد های تجاری از ضرورت های این نوع استارتاپ ها می باشند. حال نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که در حوزه استارتاپ های مالی، سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران از متریک‌ها و شاخص‌ هایی برای بررسی توجیه اقتصادی پروژه‌ها استفاده می‌ کنند که به عنوان معیار های مالی یا شاخص‌ های مالی شناخته می‌ شوند.

حسابداری استارتاپ ها چگونه می باشد؟

حسابداری استارتاپ ها چگونه می باشد؟

باید بیان شود که استارتاپ ها مانند سایر سازمان ها و شرکت ها یا حتی واحدهای تجاری دیگر به یک حسابدار نیاز دارند ؛ اما حسابداری استارتاپ ها شرایط متفاوت و خاص خود را خواهد داشت. در هنگام تأسیس و راه اندازی یک سازمان یا واحد تجاری، لازم است که جذب نیرو صورت بگیرد، اعم از حسابدار ، منشی و ...

اما در مورد استارتاپ ها قضیه به طور کلی فرق دارد و استخدام حسابدار از ابتدای آغاز به کار استارتاپ ضروری نمی باشد و در اوایل کار شما باید تمرکز بیشتری بر روی بازاریابی ها و شناخته شدن در جامعه بگذارید و استفاده از نرم افزارهای حسابداری جهت حسابداری استارتاپ های تازه تأسیس کافی خواهد بود. به مرور و با گسترش کسب و کارتان در برخورد با مسائل مالی مانند مواردی که در زیر بیان می شود، می توانید از یک حسابدار یا یک کارشناس امور مالی مشاوره و راهنمایی بخواهید:

  • دریافت تسهیلات
  • محاسبه سود و زیان
  • پیش بینی های مالی استارتاپ
  • برنامه‌ریزی برای دارایی ها و …

کار با نرم افزار های حسابداری بسیار مهم است به خصوص زمانی که آغاز فعالیت استارتاپ ها باشد. لازم به ذکر است که نرم افزارها و سیستم های حسابداری هوشمند بسیار زیادی وجود دارند که در جهت انجام امور حسابداری استارتاپ ها می توانند بسیار کمک کننده باشند و از همان ابتدای شروع به کار استارتاپ حساب‌ هایی چون حساب درآمد و هزینه را تحت کنترل قرار دهند. این نرم افزارهای حسابداری می توانند به صورت ساده و کاملا کاربردی صورت های مالی استارتاپ ‌ها را به صورت گزارشاتی تحلیلی در اختیار مسئولین و مدیران استارتاپ قرار دهند تا آن ها بتوانند عملکرد کار خود را تحلیل نمایند.

فاکتور های کلیدی در حسابداری استارتاپ ها:

لازم به ذکر است که دو فاکتور بسیار مهم و کلیدی در حسابداری استارتاپ وجود دارد که از آن ها به صورت زیر یاد می شود:

  • حاشیه سود ناخالص استارتاپ
  • حاشیه سود خالص استارتاپ

لازم به ذکر است که میزان درآمد کل استارتاپ پس از کسر هزینه تولید محصول یا خدمات آن ها، بدون لحاظ سایر هزینه های استارتاپ را حاشیه سود ناخالص گویند. در حسابداری استارتاپ ها حاشیه سود ناخالص مقیاس مهمی برای تحلیل بهره وری در استارتاپ به شمار می رود.  هم چنین باید بیان شود که حاشیه سود خالص سودی است که بر حسب میزان فروش و لحاظ تمام هزینه ‌های استارتاپ اعم از موارد زیر به دست می آید:

  • هزینه های تولید
  • اقساط بانکی
  • سایر هزینه ها

در حسابداری استارتاپ ها حاشیه سود خالص نشان می دهد که چه میزان از درآمد حاصل از فروش پس از پرداخت کل هزینه ها عاید استارتاپ خواهد شد.

مشکلاتی در حسابداری استارتاپ ها:

وجود مشکلات بسیار در کسب و کارها امری طبیعی می باشد و نکته مهم این است که شما چگونه با آن ها برخورد می کنید و چه راه حل هایی را برای آن ها پیشنهاد می دهید؟

مشکلات بسیار خاصی در حسابداری استارتاپ ها وجود دارد که می تواند استارتاپ نوپا یا نو بنیاد شما را با مشکل مواجه سازد و اگر آن ها را رفع نکنید، با شکست مواجه خواهید شد. از جمله مشکلات حسابداری استارتاپ ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • کمبود زمان در ثبت رویدادهای مالی
  • به حساب آوردن نقدینگی بالا در سوددهی مناسب
  • اعتماد بیش از اندازه به نرم افزار های حسابداری
  • بررسی نکردن نکات و موارد مهم قبل از گرفتن تصمیم
  • کمک گرفتن از افراد بی تجربه و اشتباه
انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display