مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

اصول اولیه حسابداری چیست؟

اصول اولیه حسابداری چیست؟

زبان های زیادی علاوه بر زبان انسان وجود دارند که برای ارتباط با رشته های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال زبان کامپیوتر زبان باینری بوده و از مجموعه صفرویک های زیادی تشکیل شده است.

از عصر پیداش پول تاکنون همه ی ادارت ، بازرگانان، شرکت ها و همه کسب و کارهای تجاری بر آن بوده اند که بدانند آیا دخل و خرج آنها با یکدیگر تطابق پیدا میکند یا خیر ؟ آیا توان مالی شرکت در این معامله را دارند؟ آیا توانسته اند در این معامله به سود دست پیدا کنند ؟

آیا شرکت در این معامله به نفع آنها خواهد بود؟  تمام این سوالات و دیگر سوالات مالی به کمک علم حسابداری قابل پاسخگویی است. علم حسابداری تعریف بسیار دقیق و علمی دارد؛ اما حسابداری به زبان ساده سیستمی می باشد که در آن به جمع آوری داده های خام مربوط به فعالیت واحد تجاری، اداری و …  پرداخته و سپس این داده ها اندازه گیری شده و سپس داده های جمع آوری شده پردازش شده و به شکل نتیجه عملکرد واحد به افراد رده بالاتر آن واحد برای تصمیم گیری گزارش داده می شود.

حسابداری از جمله زبان های مستقل به شمار می رود که با استفاده از آن می توانیم موقعیت مالی سازمان ها را بررسی نماییم. در صورتی که بخواهید به طور تخصصی در حوزه حسابداری کار کنید باید بتوانید با آن ارتباط برقرار نموده و اصطلاحات لازم را بیاموزید.

در هر سازمان، مجموعه اطلاعاتی وجود دارد که با هم شباهت داشته و برای تفکیک آن ها باید هر یک را در دسته بندی مخصوص به خودقرار دهیم. سه دسته طبقه بندی اصلی برای اطلاعات سازمانی وجود دارد که به شرح زیر می باشد؛

  • اطلاعات حسابداری مالی

  • اطلاعات حسابداری مدیریتی

  • اطلاعات عملیاتی

اطلاعات حسابداری مالی :

 به مجموعه اطلاعاتی که در اختیار مدیران، بانک ها، سازمان ها و عموم مردم قرار می‌گیرد تا بتوانند درباره عملکرد یک سازمان تصمیم بگیرند، می گویند.

در واقع سرمایه گذاران همواره می خواهند در رابطه با ارزش سهام خود اطلاعات داشته و برای خرید و فروش آن تصمیم بگیرند، مدیران نیز همواره با مقایسه یک سازمان با دیگر شرکت ها عملکرد آن را تحلیل کرده و تصمیم میگیرند که چگونه با سهام خود رفتار کنند. اطلاعات حسابداری مالی مربوط به چگونگی انتشار گزارش بوده و هدف آن ایجاد واحدی یکپارچه از گزارش های مالی می باشد .

اطلاعات حسابداری مدیریتی:

در هر سازمان، یک مدیر موفق موظف است بهترین تصمیم را گرفته و بهترین عملکرد را در زمینه برنامه ریزی، کنترل و اجرا به انجام برساند. یک مدیر خوب و کارآمد باید اطلاعات مالی را برای تعیین بودجه هر بخش به طور جداگانه بسته بندی کرده و همچنین گزینه های مختلف را تحلیل نموده و آن ها را بر مبنای هزینه، دسته بندی کند ، نیازها را کنترل و بروزرسانی نماید و همچنین بر روی تمام اعمالی که در حال اجرا هستند نظارت و کنترل داشته باشد .

حسابداری سیستم چند بعدی و چند جانبه ای است که تمام افراد و پرسنل یک مجموعه همراه با نیازهای هر یک در نتیجه ی کار آن دخیل هستند . در واقع به فرآیند انتقال اطلاعات اقتصادی، زمان اندازه گیری و شناسایی آن ها برای فراهم نمودن تصمیمی درست بر پایه اطلاعات درست حسابداری می گویند.

همانطور که گفتیم برای اداره هرچه بهتر یک سازمان باید بدانید که اصول اولیه حسابداری چیست؟ و در این راه لازم است مجموعه قوانین و قواعدی را یاد بگیرید. اطلاعات موجود در سیستم حسابداری باید به طور کامل نگهداری شوند و نتیجه نهایی نیز باید به صورت گزارش تهیه و ثبت شود.تمامی صورت های مالی توسط افراد درون و بیرون سازمان مورد استفاده قرار می گیرند و این صورت های مالی متشکل از اطلاعات عملیاتی درون سازمانی هستند که به صورت خلاصه گزارش شده‌اند.

اطلاعات عملیاتی :

اطلاعات عملیاتی مجموعه داده هایی هستند که به طور روزمره در یک سازمان مورد استفاده قرار می گیرند تا کسب و کار به خوبی هدایت شود. مثلاً میزان حقوق پرداختی کارمندان یا تعداد فروش هایی که باید ثبت شوند .بدهی‌ها یا مبالغی که سازمان طلب دارد به طور کامل در دسته بندی اطلاعات عملیاتی ثبت می شوند. در واقع بیشترین حجم اطلاعات مربوط به همین دسته بندی بوده و مبنای دو دسته بندی دیگر، همین اطلاعات عملیاتی می باشند.

اطلاعات پایه حسابداری و اصول حسابداری چیست؟

  • صورتحساب مربوط به وجوه نقد

بر اساس این گزارش می‌توان متوجه شد که چقدر وجه نقد در یک بازه زمانی معین و طبق گزارشات جاری در شرکت موجود می باشد. هدف از حسابداری فراهم نمودن مجموعه اطلاعاتی از گروه های مختلف است که در رابطه با عملکرد شرکت اطلاعات لازم را دسته بندی می نماید.

برای آنکه به نتیجه‌ای موثر دست پیدا نموده و اهدافتان را ارزیابی کنید باید با زبانی خاص آشنا باشید که قواعد مخصوص به خود را شامل می شود. برای این منظور لازم است بدانید اصول اولیه حسابداری چیست؟ و چگونه می توان از این اصول و قواعد استفاده نمود.

  • ترازنامه

ترازنامه به گزارش های جاری گفته می شود که در آن اطلاعات مرتبط با منابع مختلف یک سازمان در بازه زمانی مشخص درج شده است. مثلاً یک ترازنامه می تواند شامل بستانکاری ها و بدهکاری های یک شرکت و ارزش دارایی ها همچنین میزان پول نقد موجود در حساب شرکت باشد.

  • صورت حساب مربوط به درآمد

به گزارشی که میزان سود و زیان یک سازمان را مشخص نموده و به صورت ماهانه ، فصلی یا سالانه آن ها را ثبت می نماید همچنین مخارج را نیز لحاظ نموده و گزارش مالی را مشخص می نماید، صورت حساب درآمد می گویند.

اطلاعات پایه حسابداری و اصول حسابداری چیست؟

کار حسابدار چگونه است :

حسابداری یکی از کارکردهای اصلی که برای تمامی مشاغل مورد نیاز می باشد. یک شرکت ممکن است یک یا چند حسابدار مختلف داشته باشد.گزارشات توسط فرد منتخب جمع آوری شده و در اختیار مدیریت قرار می‌گیرد تا با آگاهی کامل بهترین تصمیم ها در زمینه تجارت توسط مدیر مربوطه اتخاذ شود. حسابداری هزینه و حسابداری مدیریتی نیاز اصلی در هر سازمان هستند که اطلاعات مختلف حسابداری را گزارش می‌کنند.

حسابداری :

حسابداری یکی از پرکاربردترین رشته هایی است که با تمامی مشاغل در ارتباط بوده و جزو نیازهای اولیه در هر کسب و کار موفق به حساب می آید. در روند ثبت معاملات مالی، جمع بندی و تجزیه و تحلیل گزارش های مختلف و نظارت بر تمامی این موارد از زبان حسابداری استفاده می‌شود.این علم تخصصی باعث بهره‌وری هرچه بیشتر یک سازمان خواهد شد. در یک تجارت باید بستانکاری ها و بدهی ها، هزینه‌ها، درآمدها و تمامی گزارشات به طور دقیق ثبت شوند.

حسابداری چند نوع دارد:

حال که با اصول اولیه حسابداری آشنا شدید ما انواع حسابداری به طور مختصر به شما معرفی میکنیم هر یک از شاخه های این علم هدفی جداگانه دارند و با توجه به نوع سازمان یا شرکت، مورد نیاز می باشند.

  • حسابداری دولتی

به سیستمی که فعالیت های مالی موسسات دولتی را بررسی نموده و پس از تجزیه و تحلیل، آن ها را در قالب گزارش های طبقه بندی شده مشخص می نماید حسابداری دولتی می گویند.

  • حسابداری مدیریتی

در حسابداری مدیریتی از اطلاعات موجود در بخش مالی استفاده نموده و آن ها را در قالب های مختلفی عرضه می نماییم. برای مدیریت یک کسب و کار باید به صورت ماهانه گزارش های مدیریتی توسط مدیر شرکت بررسی شده و طبق آن ها موارد زیادی مثل بودجه بندی، پیش بینی هزینه های آتی و دیگر موارد مورد تحلیل قرار بگیرد.

  • حسابداری فروشگاهی

در هر فروشگاه حساب و کتاب باید به طور دقیق محاسبه شود و این حسابرسی دقیق، توسط شاخه حسابداری فروشگاهی به انجام می رسد. محاسبه موجودی اجناس، میزان دریافتی و پرداختی مبالغ، کنترل حساب ها و تعیین درآمد فروشگاه در بازه های زمانی مشخص را حسابداری فروشگاهی می گویند.

  • حسابداری صنعتی

برای معین نمودن قیمت پایانی محصولات از حسابداری صنعتی استفاده می شود. با ارزیابی و تحلیل داده ها در شاخه حسابداری صنعتی می توان هزینه ها را کاهش داد و بهترین تصمیمات را اتخاذ نمود، همچنین موجودی را کنترل کرد و به بهترین شکل ممکن از درآمد شرکت بهره وری داشت.

  • حسابداری مالیاتی

میزان مالیات بر درآمد موسسات، طبق قوانین و مقررات مالیاتی محاسبه شده و در قالب گزارشات حسابداری مالیاتی در یک شرکت مورد استفاده قرار می گیرند.

اصول حسابداری چیست؟

اصول پایه حسابداری داشتن قدرت تجزیه و تحلیل در امور و روال کار می باشد. یک حسابدار باید نسبت به قوانین کار، بیمه و مالیات علم کافی بدست بیاورد تا بتواند  آنها را به صورت کاربردی به کار گیرد. دادن راهکارهای کاربردی و علمی در زمان بروز مشکلات از دیگر مهارت های حسابداری محسوب می شود که به خارج شدن واحد تجاری از بن بست کمک می کند. مهارت هایی همانند داشتن روابط اجتماعی بالا و رازداری از اطلاعات سری شرکت از مواردی است  که یک حسابدار باید به دست آورد.

یک حسابدار باید مراحل زیادی را طی نماید تا بتواند مهارت هاو اصول حسابداری را آموخته و به خوبی اجرا کند. تسلط به تمامی شاخه های حسابداری و همچنین داشتن مهارت و تجربه بیشتر در چند شاخه خاص می تواند به حسابدار کمک کند تا مهارت خود را در حسابداری افزایش دهد. نداشتن اشتباه در حسابداری بسیار مهم است، گاه یک اشتباه کوچک می تواند کار شرکت را با مشکل روبه رو کند. از دیگر مهارت هایی که یک حسابدار باید کسب کند آشنایی کامل با یک یا چند نرم افزار پرکاربرد حسابداری و به علاوه داشتن دانش نسبت به کار با ماکروسافت افیس می باشد.

اصول اولیه حسابداری

  • بدهی ها

  • درآمد

  • دارایی ها

  • معاملات

  • هزینه ها

  • گزارش نویسی

بدهی نیز تعهداتی است که باید بعداً پرداخت شود.

درآمد به مبالغی می‌گویند که از مشتری دریافت شده و ممکن است نقدی یا غیر نقدی باشد.

دارایی به تمامی موجودی شرکت که ارزش اقتصادی دارد و شامل تمامی مبالغ نقد یا غیر نقد می باشد، می گویند.

معاملات نیز به حرکت های مالی و اتفاقات رخ داده در هر طبقه بندی می گویند.

هزینه ها نیز به تمام مبالغی که صرف تولید محصول یا خدمات یک شرکت در بازه زمانی معین شده است، می گویند.

گزارش نویسی یعنی سود و زیان خالص بعد از هر معامله به طور کامل ثبت شود و بازه زمانی آن ها نیز مشخص باشد.

معاملات نیز به حرکت های مالی و اتفاقات رخ داده در هر طبقه بندی می گویند.

در مجموع برای انتخاب شغل حسابداری باید بدانید که اصول اولیه حسابداری چیست و انواع زیر شاخه های مربوط به این این رشته چه می باشند.از طرفی، اگر شرکت یا سازمانی دارید که برای محاسبه میزان درآمد آن نیاز به علم حسابداری دارید باید فردی مطمئن و با تجربه را انتخاب کنید و قبل از هر چیز مشخص کنید که چه نوع حسابداری برای کسب و کارتان مفید می باشد. همچنین بازه زمانی مورد نیاز برای دسترسی به گزارش ها را نیز برای حسابدار تعیین کنید.

استانداردهای حسابداری

تعداد این استانداردها 41 عدد است و هر حسابرس و حسابداری باید از تمامی و یا حداقل موارد پرکاربرد آنها اطلاع کافی داشته باشد. این استاندارد ها شامل قوانینی می باشند که توسط کمیته تدوین استانداردهای حسابداری تدوین می شوند. استاندارهای حسابرسی برای این ارائه شده اند تا سرمایه گذاران بتوانند میزان سود و زیان خود از تولید یک کالا را به دست بیاورند. استانداردهای حسابرسی سه بخش مختلف دارند .


1. 
شرح مسئله: در این قسمت مشکلات رایج در حسابداری شرح داده می شود.
2. 
بحث مستدل: در این بخش برای مقابله با مشکلات رایج حسابداری استدالال هایی ارائه می 'گردد.
3. 
ارائه راهکار: در این بخش تلاش بر این است که یک راهکار ایده آل برای رفع مشکلات ذکر شود و گرفتن تصمیم نهایی نیز در این بخش انجام می شود.
این سه بخش به حسابدار کمک می نماید به صورت علمی کار حسابداری را هدایت نماید. از مهمترین استانداردهای حسابداری می توان به چگونگی عرضه صورت‌های مالی، صورت وجوه جریان نقد، درآمد عملیاتی، حسابداری ذخایر، بدهی‌ها و دارایی‌های احتمالی و … اشاره داشت. امروزه این قوانین از پایه های حسابداری محسوب می شود و از دانشجویان حسابداری تا مدیران مالی باید از این قوانین اطلاع کامل بدست بیاورند.

زبان های زیادی علاوه بر زبان انسان وجود دارند که برای ارتباط با رشته های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال زبان کامپیوتر زبان باینری بوده و از مجموعه صفرویک های زیادی تشکیل شده است.

از عصر پیداش پول تاکنون همه ی ادارت ، بازرگانان، شرکت ها و همه کسب و کارهای تجاری بر آن بوده اند که بدانند آیا دخل و خرج آنها با یکدیگر تطابق پیدا میکند یا خیر ؟ آیا توان مالی شرکت در این معامله را دارند؟ آیا توانسته اند در این معامله به سود دست پیدا کنند ؟

آیا شرکت در این معامله به نفع آنها خواهد بود؟  تمام این سوالات و دیگر سوالات مالی به کمک علم حسابداری قابل پاسخگویی است. علم حسابداری تعریف بسیار دقیق و علمی دارد؛ اما حسابداری به زبان ساده سیستمی می باشد که در آن به جمع آوری داده های خام مربوط به فعالیت واحد تجاری، اداری و …  پرداخته و سپس این داده ها اندازه گیری شده و سپس داده های جمع آوری شده پردازش شده و به شکل نتیجه عملکرد واحد به افراد رده بالاتر آن واحد برای تصمیم گیری گزارش داده می شود.

حسابداری از جمله زبان های مستقل به شمار می رود که با استفاده از آن می توانیم موقعیت مالی سازمان ها را بررسی نماییم. در صورتی که بخواهید به طور تخصصی در حوزه حسابداری کار کنید باید بتوانید با آن ارتباط برقرار نموده و اصطلاحات لازم را بیاموزید.

در هر سازمان، مجموعه اطلاعاتی وجود دارد که با هم شباهت داشته و برای تفکیک آن ها باید هر یک را در دسته بندی مخصوص به خودقرار دهیم. سه دسته طبقه بندی اصلی برای اطلاعات سازمانی وجود دارد که به شرح زیر می باشد؛

  • اطلاعات حسابداری مالی

  • اطلاعات حسابداری مدیریتی

  • اطلاعات عملیاتی

اطلاعات حسابداری مالی :

 به مجموعه اطلاعاتی که در اختیار مدیران، بانک ها، سازمان ها و عموم مردم قرار می‌گیرد تا بتوانند درباره عملکرد یک سازمان تصمیم بگیرند، می گویند.

در واقع سرمایه گذاران همواره می خواهند در رابطه با ارزش سهام خود اطلاعات داشته و برای خرید و فروش آن تصمیم بگیرند، مدیران نیز همواره با مقایسه یک سازمان با دیگر شرکت ها عملکرد آن را تحلیل کرده و تصمیم میگیرند که چگونه با سهام خود رفتار کنند. اطلاعات حسابداری مالی مربوط به چگونگی انتشار گزارش بوده و هدف آن ایجاد واحدی یکپارچه از گزارش های مالی می باشد .

اطلاعات حسابداری مدیریتی:

در هر سازمان، یک مدیر موفق موظف است بهترین تصمیم را گرفته و بهترین عملکرد را در زمینه برنامه ریزی، کنترل و اجرا به انجام برساند. یک مدیر خوب و کارآمد باید اطلاعات مالی را برای تعیین بودجه هر بخش به طور جداگانه بسته بندی کرده و همچنین گزینه های مختلف را تحلیل نموده و آن ها را بر مبنای هزینه، دسته بندی کند ، نیازها را کنترل و بروزرسانی نماید و همچنین بر روی تمام اعمالی که در حال اجرا هستند نظارت و کنترل داشته باشد .

حسابداری سیستم چند بعدی و چند جانبه ای است که تمام افراد و پرسنل یک مجموعه همراه با نیازهای هر یک در نتیجه ی کار آن دخیل هستند . در واقع به فرآیند انتقال اطلاعات اقتصادی، زمان اندازه گیری و شناسایی آن ها برای فراهم نمودن تصمیمی درست بر پایه اطلاعات درست حسابداری می گویند.

همانطور که گفتیم برای اداره هرچه بهتر یک سازمان باید بدانید که اصول اولیه حسابداری چیست؟ و در این راه لازم است مجموعه قوانین و قواعدی را یاد بگیرید. اطلاعات موجود در سیستم حسابداری باید به طور کامل نگهداری شوند و نتیجه نهایی نیز باید به صورت گزارش تهیه و ثبت شود.تمامی صورت های مالی توسط افراد درون و بیرون سازمان مورد استفاده قرار می گیرند و این صورت های مالی متشکل از اطلاعات عملیاتی درون سازمانی هستند که به صورت خلاصه گزارش شده‌اند.

اطلاعات عملیاتی :

اطلاعات عملیاتی مجموعه داده هایی هستند که به طور روزمره در یک سازمان مورد استفاده قرار می گیرند تا کسب و کار به خوبی هدایت شود. مثلاً میزان حقوق پرداختی کارمندان یا تعداد فروش هایی که باید ثبت شوند .بدهی‌ها یا مبالغی که سازمان طلب دارد به طور کامل در دسته بندی اطلاعات عملیاتی ثبت می شوند. در واقع بیشترین حجم اطلاعات مربوط به همین دسته بندی بوده و مبنای دو دسته بندی دیگر، همین اطلاعات عملیاتی می باشند.

اطلاعات پایه حسابداری و اصول حسابداری چیست؟

  • صورتحساب مربوط به وجوه نقد

بر اساس این گزارش می‌توان متوجه شد که چقدر وجه نقد در یک بازه زمانی معین و طبق گزارشات جاری در شرکت موجود می باشد. هدف از حسابداری فراهم نمودن مجموعه اطلاعاتی از گروه های مختلف است که در رابطه با عملکرد شرکت اطلاعات لازم را دسته بندی می نماید.

برای آنکه به نتیجه‌ای موثر دست پیدا نموده و اهدافتان را ارزیابی کنید باید با زبانی خاص آشنا باشید که قواعد مخصوص به خود را شامل می شود. برای این منظور لازم است بدانید اصول اولیه حسابداری چیست؟ و چگونه می توان از این اصول و قواعد استفاده نمود.

  • ترازنامه

ترازنامه به گزارش های جاری گفته می شود که در آن اطلاعات مرتبط با منابع مختلف یک سازمان در بازه زمانی مشخص درج شده است. مثلاً یک ترازنامه می تواند شامل بستانکاری ها و بدهکاری های یک شرکت و ارزش دارایی ها همچنین میزان پول نقد موجود در حساب شرکت باشد.

  • صورت حساب مربوط به درآمد

به گزارشی که میزان سود و زیان یک سازمان را مشخص نموده و به صورت ماهانه ، فصلی یا سالانه آن ها را ثبت می نماید همچنین مخارج را نیز لحاظ نموده و گزارش مالی را مشخص می نماید، صورت حساب درآمد می گویند.

اطلاعات پایه حسابداری و اصول حسابداری چیست؟

کار حسابدار چگونه است :

حسابداری یکی از کارکردهای اصلی که برای تمامی مشاغل مورد نیاز می باشد. یک شرکت ممکن است یک یا چند حسابدار مختلف داشته باشد.گزارشات توسط فرد منتخب جمع آوری شده و در اختیار مدیریت قرار می‌گیرد تا با آگاهی کامل بهترین تصمیم ها در زمینه تجارت توسط مدیر مربوطه اتخاذ شود. حسابداری هزینه و حسابداری مدیریتی نیاز اصلی در هر سازمان هستند که اطلاعات مختلف حسابداری را گزارش می‌کنند.

حسابداری :

حسابداری یکی از پرکاربردترین رشته هایی است که با تمامی مشاغل در ارتباط بوده و جزو نیازهای اولیه در هر کسب و کار موفق به حساب می آید. در روند ثبت معاملات مالی، جمع بندی و تجزیه و تحلیل گزارش های مختلف و نظارت بر تمامی این موارد از زبان حسابداری استفاده می‌شود.این علم تخصصی باعث بهره‌وری هرچه بیشتر یک سازمان خواهد شد. در یک تجارت باید بستانکاری ها و بدهی ها، هزینه‌ها، درآمدها و تمامی گزارشات به طور دقیق ثبت شوند.

حسابداری چند نوع دارد:

حال که با اصول اولیه حسابداری آشنا شدید ما انواع حسابداری به طور مختصر به شما معرفی میکنیم هر یک از شاخه های این علم هدفی جداگانه دارند و با توجه به نوع سازمان یا شرکت، مورد نیاز می باشند.

  • حسابداری دولتی

به سیستمی که فعالیت های مالی موسسات دولتی را بررسی نموده و پس از تجزیه و تحلیل، آن ها را در قالب گزارش های طبقه بندی شده مشخص می نماید حسابداری دولتی می گویند.

  • حسابداری مدیریتی

در حسابداری مدیریتی از اطلاعات موجود در بخش مالی استفاده نموده و آن ها را در قالب های مختلفی عرضه می نماییم. برای مدیریت یک کسب و کار باید به صورت ماهانه گزارش های مدیریتی توسط مدیر شرکت بررسی شده و طبق آن ها موارد زیادی مثل بودجه بندی، پیش بینی هزینه های آتی و دیگر موارد مورد تحلیل قرار بگیرد.

  • حسابداری فروشگاهی

در هر فروشگاه حساب و کتاب باید به طور دقیق محاسبه شود و این حسابرسی دقیق، توسط شاخه حسابداری فروشگاهی به انجام می رسد. محاسبه موجودی اجناس، میزان دریافتی و پرداختی مبالغ، کنترل حساب ها و تعیین درآمد فروشگاه در بازه های زمانی مشخص را حسابداری فروشگاهی می گویند.

  • حسابداری صنعتی

برای معین نمودن قیمت پایانی محصولات از حسابداری صنعتی استفاده می شود. با ارزیابی و تحلیل داده ها در شاخه حسابداری صنعتی می توان هزینه ها را کاهش داد و بهترین تصمیمات را اتخاذ نمود، همچنین موجودی را کنترل کرد و به بهترین شکل ممکن از درآمد شرکت بهره وری داشت.

  • حسابداری مالیاتی

میزان مالیات بر درآمد موسسات، طبق قوانین و مقررات مالیاتی محاسبه شده و در قالب گزارشات حسابداری مالیاتی در یک شرکت مورد استفاده قرار می گیرند.

اصول حسابداری چیست؟

اصول پایه حسابداری داشتن قدرت تجزیه و تحلیل در امور و روال کار می باشد. یک حسابدار باید نسبت به قوانین کار، بیمه و مالیات علم کافی بدست بیاورد تا بتواند  آنها را به صورت کاربردی به کار گیرد. دادن راهکارهای کاربردی و علمی در زمان بروز مشکلات از دیگر مهارت های حسابداری محسوب می شود که به خارج شدن واحد تجاری از بن بست کمک می کند. مهارت هایی همانند داشتن روابط اجتماعی بالا و رازداری از اطلاعات سری شرکت از مواردی است  که یک حسابدار باید به دست آورد.

یک حسابدار باید مراحل زیادی را طی نماید تا بتواند مهارت هاو اصول حسابداری را آموخته و به خوبی اجرا کند. تسلط به تمامی شاخه های حسابداری و همچنین داشتن مهارت و تجربه بیشتر در چند شاخه خاص می تواند به حسابدار کمک کند تا مهارت خود را در حسابداری افزایش دهد. نداشتن اشتباه در حسابداری بسیار مهم است، گاه یک اشتباه کوچک می تواند کار شرکت را با مشکل روبه رو کند. از دیگر مهارت هایی که یک حسابدار باید کسب کند آشنایی کامل با یک یا چند نرم افزار پرکاربرد حسابداری و به علاوه داشتن دانش نسبت به کار با ماکروسافت افیس می باشد.

اصول اولیه حسابداری

  • بدهی ها

  • درآمد

  • دارایی ها

  • معاملات

  • هزینه ها

  • گزارش نویسی

بدهی نیز تعهداتی است که باید بعداً پرداخت شود.

درآمد به مبالغی می‌گویند که از مشتری دریافت شده و ممکن است نقدی یا غیر نقدی باشد.

دارایی به تمامی موجودی شرکت که ارزش اقتصادی دارد و شامل تمامی مبالغ نقد یا غیر نقد می باشد، می گویند.

معاملات نیز به حرکت های مالی و اتفاقات رخ داده در هر طبقه بندی می گویند.

هزینه ها نیز به تمام مبالغی که صرف تولید محصول یا خدمات یک شرکت در بازه زمانی معین شده است، می گویند.

گزارش نویسی یعنی سود و زیان خالص بعد از هر معامله به طور کامل ثبت شود و بازه زمانی آن ها نیز مشخص باشد.

معاملات نیز به حرکت های مالی و اتفاقات رخ داده در هر طبقه بندی می گویند.

در مجموع برای انتخاب شغل حسابداری باید بدانید که اصول اولیه حسابداری چیست و انواع زیر شاخه های مربوط به این این رشته چه می باشند.از طرفی، اگر شرکت یا سازمانی دارید که برای محاسبه میزان درآمد آن نیاز به علم حسابداری دارید باید فردی مطمئن و با تجربه را انتخاب کنید و قبل از هر چیز مشخص کنید که چه نوع حسابداری برای کسب و کارتان مفید می باشد. همچنین بازه زمانی مورد نیاز برای دسترسی به گزارش ها را نیز برای حسابدار تعیین کنید.

استانداردهای حسابداری

تعداد این استانداردها 41 عدد است و هر حسابرس و حسابداری باید از تمامی و یا حداقل موارد پرکاربرد آنها اطلاع کافی داشته باشد. این استاندارد ها شامل قوانینی می باشند که توسط کمیته تدوین استانداردهای حسابداری تدوین می شوند. استاندارهای حسابرسی برای این ارائه شده اند تا سرمایه گذاران بتوانند میزان سود و زیان خود از تولید یک کالا را به دست بیاورند. استانداردهای حسابرسی سه بخش مختلف دارند .


1. 
شرح مسئله: در این قسمت مشکلات رایج در حسابداری شرح داده می شود.
2. 
بحث مستدل: در این بخش برای مقابله با مشکلات رایج حسابداری استدالال هایی ارائه می 'گردد.
3. 
ارائه راهکار: در این بخش تلاش بر این است که یک راهکار ایده آل برای رفع مشکلات ذکر شود و گرفتن تصمیم نهایی نیز در این بخش انجام می شود.
این سه بخش به حسابدار کمک می نماید به صورت علمی کار حسابداری را هدایت نماید. از مهمترین استانداردهای حسابداری می توان به چگونگی عرضه صورت‌های مالی، صورت وجوه جریان نقد، درآمد عملیاتی، حسابداری ذخایر، بدهی‌ها و دارایی‌های احتمالی و … اشاره داشت. امروزه این قوانین از پایه های حسابداری محسوب می شود و از دانشجویان حسابداری تا مدیران مالی باید از این قوانین اطلاع کامل بدست بیاورند.

انصراف از نظر
نظرات
21/08/1401 01:10 ق.ظ
perindopril betnovate 0 <a href=http://bestcialis20mg.com/>buy cialis online prescription</a>
فیلترها
Sort
display