مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

الفبای حسابداری

الفبای حسابداری

حسابداری یکی از پرتقاضاترین حرفه های حال حاضردر دنیا است و یادگیری الفبای حسابداریبه افراد امکان می دهد تا با تخصص بیشتری به فعالیت در این زمینه بپردازند. در واقع نیاز به این حرفه در همه مشاغل احساس می شود به همین دلیل است که بسیاری از افراد به دنبال فراگیری این دانش هستند. یادگیری این دانش مزایای فراوانی برای افراد دارد.

حسابداری خدمات متفاوتی را به شرکت ها، سازمان ها و نهادهای مختلف ارائه می دهد و می توان گفت که ادامه بقای یک شرکت به میزان زیادی به حسابداری وابسته است. به طور کلی حسابداری نیاز به یادگیری اصول مختلف دارد و برای اینکه فردی به حسابدار حرفه ای تبدیل شود، لازم است که دانش لازم را فرا گیرد.

به همین جهت در مقاله پیش رو قصد داریم تا در مورد الفبای حسابداریبه بحث و بررسی پرداخته و خدمات متنوعی را که توسط حسابدار یا شرکت های حسابداری ارائه می شود را بشماریم.

الفبای حسابداری و یادگیری آن چه مزایایی دارد؟

پیش از هر چیز ابتدا بهتر است به ارائه تعریف مختصری از حسابداری بپردازیم. حسابداری در واقع ثبت معاملات مالی، مرتب سازی، بازیابی، جمع بندی و ارائه نتایج در گزارش ها و تحلیل داده های مختلف است. حسابداری همچنین یک رشته تحصیلی و حرفه ای است که خدمات گوناگونی توسط آن ارائه می شود.

بهره مندی و استفاده از دوره های آموزش حسابداری به افراد امکان می دهد تا مزایای مختلفی که این حرفه به همراه دارد، بهره مند شوند. از جمله این مزایا می توان به امنیت شغلی بالا اشاره کرد. در واقع تا زمانی که شرکت ها و صنایع مختلف فعالیت دارند، نیاز به حسابداری همواره وجود دارد.

از دیگر مزایای این حرفه دستیابی به درآمدهای بالا است. در صورتی که حسابدار از تخصص کافی برخوردار باشد، می تواند حسابداری شرکت ها و موسسات بزرگ را برعهده گرفته و از این طریق افزایش درآمد داشته باشد.

در ضمن آموزش حسابداری سبب می شود تا افراد با بازارهای مختلف آشنا شده و از این طریق از نیازهای بازار اطلاع پیدا کنند. چنین دانشی به حسابداران کمک می کند تا کسب و کار خود را راه انداخته و به کارآفرینی با دانش و تجربه کافی تبدیل شوند.

با توجه به مزایایی که برای این حرفه بیان شد، می توانید دریابید که یادگیری الفبای حسابداریتا چه حد حائز اهمیت بوده و مهم است.

الفبای حسابداری و یادگیری آن چه مزایایی دارد؟

بررسی انواع خدمات حسابداری

حسابداری حرفه ای است که به انواع مختلفی دسته بندی می شود. در واقع هر یک از زیرشاخه های حسابداری کاربرد متفاوتی دارند و وظایف مختلفی را به انجام می رساند. در ادامه به بررسی برخی از انواع زیرشاخه های حسابداری می پردازیم:

حسابداری عمومی

افرادی کار حسابداری عمومی را به انجام می رسانند که منحصراً به یک شرکت واحد وابسته نیستند. برخی از خدماتی که حسابداران عمومی به انجام می رسانند عبارت است از تهیه و بررسی صورتحساب های مالی، تهیه و بررسی صورتحساب های مالیاتی، مشاوره و خدمات مشاوره ای و غیره.

حسابداری مدیریت

حسابداری مدیریت یکی از زیرشاخه های حسابداری بوده که افراد متخصص در آن داده های حسابداری گذشته و حال را تجزیه و تحلیل کرده تا در نهایت یک مدل تجاری موثر و کارآمد را برای مشتری خود طراحی کنند. برخی از فرایند هایی که توسط حسابداری مدیریت به مشتریان ارائه می شود عبارت است از بودجه بندی، مدیریت دارایی، مدیریت هزینه و ارزیابی عملکرد.

از دیگر خدمات حسابداری مدیریت، خدمات مشاوره ای است که وظیفه اصلی آن بهبود استفاده از امکانات و منابع یک سازمان برای دستیابی به اهداف آن شرکت است.

حسابداری دولتی

بزرگترین نهاد مالی در هر کشوری، دولت آن است. به همین دلیل است که حسابداری این ارگان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از جمله خدمات حسابداری که توسط این حسابداران متخصص در این زمینه ارائه می شود می توان به بودجه بندی و تشخیص منابع مالی اشاره کرد.

از طرفی حسابداران دولتی اطمینان حاصل می کنند که هر تصمیم گرفته شده در بخش های مختلف دولتی بر قوانین موجود تطابق داشته و مغایر با آنها نیست.

حسابرسی داخلی

از دیگر خدمات حسابداری، حسابرسی داخلی است. شرکت های بزرگ معمولاً در مورد صحت و درستی صورتحساب های مالی شک و تردید دارند. دلیل این امر نیز آن است که همواره احتمال خطا وجود داشته و ممکن است که در تهیه صورتحساب های مالی کلاهبرداری رخ دهد.

حسابرسی داخلی با هدف شناسایی خطاهای احتمالی و تطابق داده ها بر استانداردهای موجود تعیین شده است. مدیران شرکت ها معمولاً در پایان دوره های مالی از چنین خدمات حسابداری استفاده می کنند.

تمامی انواع خدمات حسابداری که ذکر شد، نیازمند یادگیری الفبای حسابداریاست و بدون یادگیری این مهم نمی توان خدماتی که توسط این حرفه ارائه می شود را به درستی به انجام رساند.

حسابرسی داخلی

الفبای حسابداری چیست؟

آشنایی با الفبای این رشته به حسابداران این امکان را می دهد تا وظایف خود را به خوبی اجرا کرده و خدمات لازم را به شرکت های مورد نظر ارائه دهند. در واقع این الفبا چندین بخش مختلف را در بر می گیرد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

۱.   هدف حسابداری را درک کنید.

یکی از مهم ترین مسائلی که افراد باید در زمینه حسابداری بدانند آشنایی با هدف اصلی از حسابداری است. یک حسابدار متخصص باید با نقش و هدف حسابداری آشنا بوده و اصول حسابداری اصلی را بشناسد.

در ضمن چنین فردی باید بتواند:

  • مفاهیم کلیدی حسابداری را در شرکت ها و سازمان های مختلف اعمال کند.
  • با مفاهیم معادله حسابداری آشنا بوده و آنها را در حساب و کتاب ها اعمال کند.
  • انواع مختلف اشخاص تجاری را شناخته و توانایی تمییز آنها از یکدیگر را داشته باشد.
  • انواع مختلف صورتحساب های مالی را شناسایی کرده و هدف از آنها را برای اشخاص تجاری توضیح دهد.

۲.    سیستم ثبت سوابق حسابداری را توصیف کند.

در واقع ثبت معاملات مالی صورت گرفته در شرکت ها و سازمان های مختلف نیاز به اجرای یک سیستم حسابداری معین دارد. فرد که با الفبای حسابداریآشنا است باید از سیستم ورودی دوگانه استفاده کرده و این سیستم را برای ثبت معاملات مالی به کارگیرد.

به منظور این کار لازم است که حسابدار اقدامات زیر را به انجام برساند:

  • منابع اصلی داده های حسابداری را طبقه بندی کند.
  • انواع معاملات تجاری را مشخص کند.
  • نحوه استفاده از مجلات و کتاب های ثبت باید مشخص باشد.
  • برای ثبت معاملات متداول از سیستم حسابداری دو ورودی استفاده کند.
  • تعادل آزمایشی را از پیش تهیه کرده و آماده کند.
  • با چگونگی استفاده از نرم افزارهای حسابداری آشنا باشد.

۳.    اثرات اجرای حسابداری تعهدی را تحلیل کند.

منظور از حسابداری تعهدی اطمینان از نحوه پیش پرداخت ها و تعهدات شرکت ها در معاملات مالی است. هنگامی که یک حسابدار با الفبای حسابداریآشناست، باید در مورد تعهداتی که شرکت ها در معاملات تجاری تقبل می کنند، اطلاعات کافی داشته و توصیه های لازم را ارائه دهد.

چنین فردی باید در نظر داشته باشد که معاملات تجاری صورت گرفته کاملاً به نفع شرکت مورد نظر بوده و شرایطی که در قرارداد ها ذکر می شود، قابل اجراست.

بدین منظور لازم است که حسابدار اقدامات زیر را به انجام برساند:

  • نحوه استفاده از اصل تطبیق را دانسته و آن را در مورد اقلام تعهدی و پیش پرداخت ها اجرا کند.
  • محتوای قراردادها را تنظیم کرده و در آن پیش پرداخت ها و تعهدات در نظر گرفته شده را محاسبه کند.
  • بررسی درآمد شرکت و تعیین اینکه درآمد حاصل بدهی ها و مطالبات شرکت ها را تامین می کند یا خیر.
  • بررسی سیستم های ورودی و محاسبه بدهی ها و ثبت آنها در سیستم مورد نظر
  • محاسبه و آماده سازی متن قراردادها و در نظر گرفتن تخفیف برای پیش پرداخت ها یا پرداخت زودتر از موعد

۴.    محاسبات مربوط به موجودی ها را به انجام برساند.

اطلاع از داده های مربوط به موجودی ها به صاحبین مشاغل امکان می دهد تا در مورد پیشنهادهای کاری به خوبی فکر کرده و تصمیمات لازم را اخذ کنند. در صورتی که داده های حاصل از موجودی ها از صحت و درستی لازم برخوردار نباشد، منافع شرکت ها به خطر افتاده و شرکت با بحران مواجه می شود.

بنابراین می توانید در یابید که آشنایی با الفبای حسابداریو چگونگی محاسبه موجودی ها تا چه حد مهم است.

بدین منظور لازم است که حسابدار اقدامات زیر را به انجام برساند:

  • موجودی ها را به طور دقیق تعیین کند.
  • برای محاسبه موجودی از روش های ارزیابی مختلف استفاده کند.
  • آماده سازی مجلات برای ثبت تغییرات مربوط به موجودی

 محاسبات مربوط به موجودی ها را به انجام برساند.

۵.   برای کارخانه و تجهیزات دارایی حساب کنید.

تعیین دارایی برای تهیه صورتحساب های مالی ضروری است. در واقع دارایی شامل موارد متعددی می شود که لازم است حسابدار با انواع آن آشنا بوده و آنها را از یکدیگر تشخیص دهد. دارایی مربوط به تجهیزات کارخانه ای با دارایی های بانکی  بسیار متفاوت است و به عنوان دارایی ثابت در نظر گرفته می شود.

بنابراین نمی توان از این دارایی برای انجام پروژه های جدید استفاده کرد.

حسابدار واقف به الفبای حسابداری با انواع دارایی ها آشنا بوده و مهارت کافی برای انجام اقدامات زیر را دارد:

  • چنین فردی توانایی محاسبه دارایی و تجهیزات کارخانه را داشته و هزینه های سرمایه را از هزینه های درآمد جدا می کند.
  • قراردادهایی را برای خرید ملک، کارخانه و تجهیزات جدید را تهیه کرده و در اختیار صاحبین مشاغل قرار می دهد.
  • قراردادهای پیشین را برای ارزیابی مجدد ارزش املاک و تجهیزات مورد بررسی قرار داده و سود حاصل از آنها را مشخص می کند.
  • استهلاک تجهیزات خریداری شده را با استفاده از روش خط مستقیم و روش کاهش ارزش محاسبه کرده و اطلاعات حاصل را در اختیار مدیران قرار می دهد.
  • قراردادهایی برای فروش تجهیزات و املاکی که سود ندارند تهیه کرده و با مشتریان برای خرید این موارد به بحث می پردازند.

۶.    کنترل حساب های داخلی

از جمله مهمترین وظایفی که حسابداران از طریق یادگیری الفبای حسابداریمی آموزند، چگونگی کنترل حساب های داخلی است. در واقع تعادل و رسیدگی به حساب های داخلی سبب می شود تا صاحبین شرکت ها از سود و زیان بخش های مختلف آگاهی داشته و اقدامات لازم برای دستیابی به اهداف خود را به انجام برسانند.

یک حسابدار متخصص به منظور کنترل حساب های داخلی باید اقدامات زیر را به انجام برساند:

در مورد اهداف و رویه های کنترل داخلی با تیم خود به مشورت پرداخته و روش های متداول کنترل را تشریح کند.

  • هدف از کنترل حساب ها و مطالبات و بدهی ها را تعیین کند.
  • ورودی ها را برای ثبت مطالبات ها بدهی ها آماده کرده و محاسبات لازم را به انجام برساند.
  • مطالبات و پرداختی های قراردادها را تطبیق داده و در صورت وجود خطا یا دیرکرد آنها را گزارش دهد.
  • آشنایی با سیستم های مالی مختلف و انتخاب یکی از آنها متناسب با نیاز شرکت یا سازمان مورد نظر
  • آشنایی با عملکردهای بانکی
  • ایجاد قراردادهایی با بانک ها برای انجام امور مالی مختلف

۷.    تهیه صورتحساب های مالی

تهیه صورتحساب های مالی مختلف در حسابداری بسیار حائز اهمیت بوده و آشنایی با الفبای حسابداریبه حسابداران امکان می دهد تا در این زمینه تخصص لازم را کسب کنند. در واقع صورتحساب های مختلفی در امر حسابداری وجود دارد که تهیه آنها بسته به نیاز شرکت صورت می گیرد.

تهیه چنین صورت حساب هایی به شرکت ها امکان می دهد تا تصویری واضح از روند مالی شرکت داشته باشند. در ضمن این صورت حساب ها به افرادی که قصد سرمایه گذاری یا خرید سهام دارند کمک می کند تا از وضعیت شرکت درک درستی داشته باشند.

حسابداران متخصص باید بتوانند صورتحساب های مختلفی را تهیه کنند که انواع این صورتحساب ها عبارتند از:

  • صورت حساب های دارایی
  • صورت حساب های بدهی
  • صورت حساب های سهام
  • صورت حساب های درآمد
  • صورت حساب های سود و زیان یا درآمد به صورت جامع که شامل صورتحساب هزینه می شود.

نکته پایانی درباره الفبای حسابداری

در نهایت باید بگوییم حسابداران می توانند با استفاده از جزوه حسابداری با الفبای حسابداریآشنا شده و از این طریق در این حرفه تخصص لازم را کسب کنند. در واقع با استفاده از این الفبا، حسابداران می توانند خدمات لازم را به شرکت ها ارائه کرده و صاحبین مشاغل را برای دستیابی اهداف خود کمک کنند.

به کارگیری قوانین و اصول موجود در الفبای حسابداریبه افراد امکان می دهد تا وظایف خود را به درستی به انجام رسانده و به پیشرفت های شغلی دست یابند.

نکته پایانی درباره الفبای حسابداری

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display