مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

انبارگردانی چیست ؟

انبارگردانی چیست ؟

انبارگردانی به عنوان یکی از مهمترین، پیچیده ترین و گسترده ترین وظایف و کار موجود در دنیای تجارت است. چرا که این شغل شامل وظایف مختلفی همچون نگهداری از تجهیزات، کنترل موجودی انبار و نحوه توزیع آن است.

که اگر در هر مورد کار به درستی انجام نگیرد می تواند در روند انجام فعالیت سایر قسمت های یک شرکت و یا کارخانه نیز اختلال ایجاد کند. به همین دلیل انبارگردانی یکی از اصلی ترین بخش های هر تجارتی محسوب می شود.

فرایندهای مختلف در انبارداری که مربوط به نگهداری و کنترل انبار از ابتدا تا انتها است، توسط مدیران انبار نظارت و کنترل می شود. در واقع مدیریت یک انبار از شروع حمل و نقل کالا های ورودی به انبار شروع شده و تا انتقال و توزیع در انبار و نگهداری از محصولات و سپس ارسال آنها به فروشگاه ها برای فروش را شامل میشود.

بنابراین انبارگردانی یکی از شغل ها و وظایفی است که نیازمند وقت، دقت و تلاش بسیار زیادی است.

یک انباردار باید زمان زیادی را به کارهای موجود در انبار اختصاص دهد. کارهایی که به طور منظم می بایست توسط انباردار چک و انجام شود شامل دریافت محصولات و تجهیزات، جابجایی موجودی، حمل و نقل آن ها و اطمینان از ایمن بودن شرایط کار. همچنین مدیران انبار در توزیع کالاها خدمات اساسی را ارائه می دهند.

با بزرگتر شدن و بین المللی شدن بسیاری از شرکت ها نقش مدیران انبار از اهمیت فزاینده ای برخوردار شده است. مدیران انبار نه تنها بر موجودی انبار نظارت دارند بلکه با همکاری شرکت های پیمانکاری حمل و نقل و یا خود کامیون های متعلق به شرکت ها از انتقال صحیح و سالم محصولات از بخش ذخیره شده به قسمت فروش نیز می بایست اطمینان حاصل کنند.

کاربرد انبارگردانی چیست؟

مدیران انبارگردانی غالباً برای خرده فروشی های زنجیره ای کار می کنند. به این ترتیب که کالاهای مورد نیاز آن ها در انبار طبقه بندی و ذخیره می کنند و در صورت نیاز آن ها را به فروشگاه های خرده فروشی ارسال می کنند.

همچنین انبار گردانی می تواند هم کالاهای تولید شده توسط خود شرکتی که در آن کار می کند و هم محصولاتی را که از دیگر شرکت های تامین کننده توسط شرکت خریداری شده است را هماهنگ کند. به طور کلی انبار گردان برای هر شرکتی که محصول فیزیکی تولید میکند مورد نیاز است. و به دلیل سختی کار و اهمیت بالای این شغل، انبارداران از درآمد نسبتا خوبی نیز برخوردار هستند.

علاوه براین انبارگردانی می تواند یک نقطه شروع موثر برای حرفه مشاوره برای خرده فروشی و یا حتی تولید باشد. انبارداری بخشی از آنچه که شرکت ها تحت عنوان زنجیره تامین مطرح می کنند نیز هستند.

زنجیره های تأمین به کلیه مراحل لازم برای دریافت محصولات از مکان تأمین کننده آن تا رسیدن به دست مشتری اشاره دارد.  مدیران زنجیره تامین مسئولیت هر بخشی از فعالیت های مربوط به تولید، خرید، حمل و نقل، توزیع، مهندسی و حتی پیش بینی مالی شرکت را بر عهده دارند.

آنها با توجه به عملکرد شرکت یا سیاست های جدیدی را در پیش می گیرند و یا به اصلاح روش های موجود می پردازند. تا به این ترتیب به حداقل هزینه و حداکثر دقت، بهبود و خدمات مشتری و رفع نیاز های توزیع محصول برسند. در این میان انبارگردان ها نقش بسیار مهمی در درست پیش رفتن این روند دارند.

کاربرد انبارگردانی چیست؟

سیستم مدیریت انبار چیست؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و نیز گسترده شدن بسیاری از کارخانه ها و شرکت ها و سنگین و پیچیده بودن بخش انبارداری شرکت ها، سبب شد تا فعالان در این زمینه به فکر راه اندازی سیستمی باشند تا به روند هر چه سریع تر شدن و بهتر شدن کارها در بخش انبار شرکت ها کمک کند.

به همین منظور روش های الکترونیکی بسیاری نیز در زمینه مختلف از جمله انبارگردانی ایجاد شده است که کار را برای انبارداران راحت تر کرده است. در واقع مدیران باید با سیستم های کنترل الکترونیکی برای چک کردن موجودی ها آشنا باشند. همچنین آن ها می بایست بر عملکرد کارگرانی که مسئول مرتب سازی، سازماندهی و بسته بندی محصولات هستند نیز نظارت کامل داشته باشند.

سیستم مدیریت انبار (WMS) در واقع نرم افزاری است که به کاربران خود این امکان را میدهد تا بتوانند از طریق یک سیستم نرم افزاری انبار یا مرکز توزیع کالاها، ردیابی کردن موجودی و لوازم انبار، بارکد دهی و ارسال تجهیزات را بهبود ببخشند. WMS همچنین فرآیندهایی مانند دریافت کردن محصولات، چیدن و کنار گذاشتن آن ها را نیز سریع تر کرده و با دقت بیشتری انجام می دهد.

مزایای استفاده از سیستم مدیریتی انبارگردانی چیست؟

از مزایای استفاده از سیستم مدیریت انبار این است که ، می تواند هم به عنوان یک سیستم مستقل در بخش انبارداری عمل کند و هم به عنوان بخشی از یک سیستم گسترده تر در تعامل و همکاری با سایر بخش ها نیز فعالیت داشته باشد.

همچنین استفاده از این سیستم تا حد زیادی از بروز خطاهای انسانی در بخش های مختلف همچون بارکد گذاری، اسکن کردن، مرتب سازی، شمارش و چیدمان محصولات نیز جلوگیری می کند. تصور کنید تعداد بسیار زیادی از محصولات در عرض یک روز وارد بخش انبارداری شده و بخواهد که هر کدام از این محصولات بارگذاری شده، اسکن شوند و در جای درست خود قرار گیرند تا در هنگام انتقال برای فروش با مشکل مواجه نشوند.

اگر تمام این کارها دستی و توسط کارگران انجام شود نه تنها زمان بسیار زیادی را خواهد برد بلکه احتمال بروز خطا را نیز افزایش می دهد اما اگر با سیستم های نرم افزاری مدیریتی انجام شود، هم با دقت بیشتری انجام می شود و هم از بروز خطا جلوگیری می کند.

همچنین نرم افزار WMS می تواند زمان انتخاب محصول ، بسته بندی و بارگیری  آن را کاهش دهد. در نتیجه محصول سریع تر به دست مشتری خواهد رسید. به این ترتیب می توان اطمینان حاصل کرد که هیچ کالایی به هدر نمی رود. و خدمات به مشتریان بهتر خواهد بود.

در واقع بزرگترین مزیت یک انبار که به درستی مدیریت شود، رابطه بسیار خوب بین تامین کننده و مشتری است. استفاده از سیستم های مدیریتی در انبارگردانی می تواند باعث صرفه جویی در وقت تیم شما هم بشود که به نوبه خود موجب صرفه جویی در هزینه های کلی شرکت نیز خواهد شد.

مزایای استفاده از سیستم مدیریتی انبارگردانی چیست؟

مزایای رقابتی استفاده از نرم افزار مدیریت انبار

امروزه در سراسر دنیا شرکت های بسیار زیادی در زمینه های مختلف به تولید محصولات می پردازند که رقابت شدیدی نیز در بین این شرکت ها برای ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتریان وجود دارد. بنابراین در این میان شرکتی در رقابت پیروز خواهد شد که بتواند در کمترین زمان ممکن به ارائه بهترین خدمات به مشتریان خود بپردازد.

استفاده از سیستم های مدیریتی انبارگردانی می تواند در زمینه رقابت با سایر شرکت ها نیز به شما کمک کند. از این طریق شما می توانید کسب. کار خود را رشد و توسعه دهید. هر چه کسب و کار شما بزرگتر می شود نظارت و پیگیری کارها نیز به طبع سخت تر خواهد شد بنابراین داشتن یک سیستم مدیریتی می تواند بسیار در تسریع روند کارها و پیگیری آن ها به شما کمک کند.

استفاده از این سیستم به شما این امکان را می دهد تا با صرف وقت و هزینه کمتر بیشترین میزان بازدهی را داشته باشید و باعث می شود که بهره وری شما در کار نیز با کمک این سیستم مدیریتی نسبت به سایر رقبا بیشتر شود. به این ترتیب می توانید در صنعتی که در آن کار می کنید از رقبای خود پیشی بگیرید.

حسابداری

یکی از اصلی ترین و مهمترین وظایف در هر شرکتی حسابداری آن شرکت محسوب می شود. امور مالی و رسیدگی به آن مهمترین بخش هر تجارتی محسوب می شود.

برای مدیران یک شرکت هیچ مسئله ای به اندازه اینکه بدانند در مقابل هزینه هایی که می کنند چه میزان می توانند سود بدست بیاورند حائز اهمیت نیست. رسیدگی به این امور و بررسی و یافتن مشکلات مالی در شرکت ها امری بسیار مهم است.

بنابراین حسابداری به یکی از پرطرفدارترین مشاغل روز دنیا تبدیل شده است چرا که هر شرکتی در هر زمینه ای که فعالیت میکند، برای رسیدگی به امور مالی خود نیازمند حسابدار می باشد. و از جمله مشاغلی است که در همه جا کاربرد دارد.

به همین دلیل امروزه بسیاری از افراد به سمت تحصیل در این رشته کشیده می شوند. به طور کلی تعاریف بسیاری برای حسابداری وجود دارد که در این میان میتوان گفت بهترین آن مربوط به نیاز وجود حسابدار در کسب و کارهای مختلف است. و یک امر بسیار ضروری در بقای یک کسب کار محسوب می شود.

یک حسابدار موظف است که به بررسی وضعیت مالی شرکت در تمامی بخش ها از تولید تا انبارداری و توزیع محصولات بپردازد. سپس این گزارشات مالی و بررسی های مربوط به آن را می بایست در اختیار مدیران شرکت قرار دهد.

حسابداری

حسابداری و انبارگردانی

در مورد انبارگردانی نیز باید به این نکته اشاره کرد که گاهی و در بعضی از شرکت ها انباردار علاوه بر انجام کارهای روتین خود از جمله نظارت بر ورودی کالاها به انبار، مرتب بودن و چیدمان آن ها و نظارت بر ترخیص کالاها ممکن است به امور حسابداری نیز رسیدگی کند.

یکی از بخش های یک شرکت که امر حسابداری در آن بسیار حائز اهمیت است مربوط به بخش انبار است. چرا که انبار جایی است که در نهایت کلیه محصولات تولیدی یک شرکت قبل از ارسال به فروشگاه و فروش به آنجا رفته و ذخیره می شود. بنابراین حسابداری و بررسی گزارشات مالی این بخش از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است.

در شرکت های بزرگتر که حسابداری نیز از جمله وظایف انبارگردانی محسوب می شود، آموزش و مسلط بودن انبار دار به امور حسابداری بسیار مهم است. که به این منظور ممکن است از مدیران انبار خواسته شود تا در این زمینه به کسب اطلاعات و یادگیری حسابداری بپردازند و یا خود شرکت ها دوره های آموزش حسابداری را برای کارمندان این بخش بگذارند.

هر چند که امروزه جزوات حسابداری نیز به صورت آنلاین نیز می تواند به راحتی در اختیار کاربران قرار گیرد و به آن ها در این زمینه کمک کند. اما یادگیری حسابداری تنها از طریق جزوات حسابداری کافی نبوده و حتما نیاز است تا انباردارانی که می بایست به امور حسابداری نیز وارد باشند، آموزش های حسابداری را به صورت حرفه ای دریافت کنند.

رابطه بین حسابداری و سیستم مدیریت انبارداری

امروزه در برخی شرکت ها نیز به منظور هر چه بهتر و دقیق تر انجام شدن کارهای خود نیز از مشاوره حسابداری کمک می گیرند. یعنی علاوه بر اینکه در این شرکت ها ممکن است امور مربوط انبارگردانی نیز توسط حسابدار انجام شود.

در واقع یکی از خدمات حسابداری مشاوره و کمک به شرکت ها برای رسیدگی هر چه بهتر به امور مالی شرکت است.سیستم مدیریت انبارداری و حسابداری که شامل داشتن اطلاعات دقیق از میزان موجودی شرکت در انبار یکی از مهمترین نیازهای مدیران شرکت هاست. چرا که بر پایه این اطلاعات آن ها می توانند در مورد کنترل کردن هزینه های مربوط به کالاهای موجود در انبار، گرفتن سفارش جدید وتامین کردن به موقع سفارشات اقدام نمایند. 

بنابراین کارهای مربوط به مدیریت انبارداری و حسابداری آن شامل فعالیت هایی همچون، نظارت کردن بر انبار ، جایگذاری درست کالا، قیمت گذاری و حسابرسی دقیق کالاها، گرفتن سفارشات است.به همین منظور یکی از مهمترین وظایفی که مربوط به حسابداری در انبارداری می شود، آماده کردن اطلاعات مربوط به موجودی انبار برای مدیران شرکت است.

همچنین حسابداران می بایست کلیه امور مالی مربوط به ورود و خروج کالاها از انبار را به طور کامل ثبت کنند. در این میان استفاده از سیستم های نرم افزاری برای راحت تر کردن کار های مربوط به حسابداری متناسب با هر شرکت می تواند متفاوت باشد.

به گونه ای که می تواند سیستمی باشد که هم به طور مجزا مربوط به بخش حسابداری انبار باشد و یا مرتبط با سایر بخش ها نیز عمل کند . اما به طور کلی سیستم های نرم افزاری انبارداری می توانند رسیدگی به امور حسابداری را برای تمامی کارکنان شرکت راحت تر کنند. 

رابطه بین حسابداری و سیستم مدیریت انبارداری

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display