مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

اهمیت حسابداری تولیدی

اهمیت حسابداری تولیدی

اهمیت حسابداری تولیدی که یکی از زیرشاخه های حسابداری است در بخش های مختلف تولیدی قابل لمس است. در واقع این نوع حسابداری از اهمیت بالایی در بخش های مختلف برخوردار است و در امور تولیدی نقش مهمی را ایفا می کند. این نوع حسابداری برای اداره ی تجارت ها و کنترل آنها لازم است.

همچنین مدیریت یک تجارت، به داده ها، سوابق، گزارش ها، تجزیه و تحلیل، اطلاعات دقیق درباره ی دارایی ها و بدهی ها و سودها نیاز دارد و به همین دلیل است که این نوع حسابداری برای هر نوع فعالیتی مهم است.

اطلاعات به دست آمده از طریق این نوع حسابداری برای مدیریت و تصمیم گیری در مورد آینده ی شرکت بسیار مهم است و شرکت ها و سازمان های مختلف بدون داشتن اطلاعات منطقی از امور شرکت ، اقدام به تصمیم گیری نمی کنند.

به همین جهت در این مقاله قصد داریم تا در مورد اهمیت حسابداری تولیدی به بحث و بررسی پرداخته و از خدماتی که توسط این نوع حسابداری به شرکت ها ارائه می شود ، مطلع شویم.

حسابداری تولیدی چیست؟

پیش از پرداختن به دلایل اهمیت حسابداری تولیدی، نخست بهتر است که تعریف دقیقی از این نوع حسابداری ارائه دهیم. حسابداری در شاخه تولیدی یکی از انواع حسابداری است که در آن با توجه به داده ها و اطلاعات حاصل از شرکت ها و سازمان های مختلف ، افراد به تجزیه و تحلیل سود و زیان ناشی از تولید بخش های مختلف می پردازند.

در واقع یک حسابدار تولیدی اطلاعات مدیریتی در مورد وضعیت مالی تجارت را ارزیابی کرده و معاملات مالی یک شرکت را به منظور بررسی سود و زیان بررسی می کنند.

در صورتی که شرکت ها از خدمات مربوط به این نوع حسابداری استفاده نکنند ، ممکن است که با خسارت ها و عوارض جبران ناپذیری مواجه شوند. این نوع حسابداری به شرکت ها کمک می کند تا حساب های خود را به روز نگه داشته و این حساب ها را مطابق استانداردهای موجود ارزیابی کنند.

حسابداری تولیدی چیست؟

اهمیت حسابداری در شاخه تولیدی در بخش های مختلف

حسابداری در بخش های مختلف یک شرکت فعالیت داشته و نقش مهمی را برعهده دارد. حسابداری در مورد وضعیت بخش های مختلف ، اطلاعات مهمی را در اختیار مدیران قرار می دهد.

اهمیت خدمات حسابداری تولیدی در بخش های مختلف تجارت در ادامه شرح داده شده است:

اهمیت برنامه ریزی

به منظور اینکه شرکت های مختلف بتوانند به اهداف مدیریتی خود دست پیدا کنند ، برنامه ریزی برای هر بخش بسیار حائز اهمیت است. برنامه ریزی در بخش های مختلفی همچون وجه نقد ، برنامه ریزی فروش ، برنامه ریزی تهیه ، تعیین مقدار سهام ، برنامه ریزی توسعه ، تعیین سود و مواردی از این قبیل به میزان زیادی به اطلاعات و داده های حاصل از حسابداری تولیدی بستگی دارد.

صاحبان مشاغل با توجه به این داده ها و اطلاعات می توانند در مورد بخش های مختلف یک شرکت تصمیم گیری کرده و برنامه ریزی های مورد نیاز را طرح ریزی کنند.

اهمیت حسابداری در مدیریت شرکت ها

حسابداری تولیدی نقش مهمی در اجرای وظایف مدیریتی دارد. تخصص حسابداری ذکر شده با ارائه ی اطلاعاتی در مورد سود حاصل از سرمایه گذاری ، موقعیت سرمایه گذاری و شرایط آن به مدیران ارائه می دهند و راندمان بخش های مدیریتی را مورد بررسی قرار می دهد.

اهمیت انگیزه در رشته حسابداری

کارمندان و کارگران به منظور اینکه عملکرد بسیار مناسب تر و بهتری را داشته باشند ، نیاز به انگیزه دارند. پاداش مالی یکی از بهترین راه های ایجاد انگیزه در این افراد است. به منظور این کار لازم است که مدیران و صاحبان مشاغل از وضعیت مالی تجارت آگاهی داشته باشند تا در نهایت بتوانند برای ایجاد انگیزه در کارمندان ، تصمیم های لازم را اتخاذ کنند.

اهمیت حسابداری در زمینه تولید به جهت ایجاد هماهنگی

یکی از اصلی ترین اهداف آموزش حسابداری تولیدی هماهنگی وضعیت مالی یک شرکت با فعالیت های مختلف آن تجارت است. حسابدار به هماهنگی بخش های مختلف یک تجارت کمک کرده و در نهایت سبب می شود که یک سازمان به اهداف مدیریتی خود دست پیدا کند.

این نوع حسابداری در تنظیم کالاهای خریداری شده با فروش آنها ، هزینه ها با درآمد ، فروش با تحقق بدهی ها و مواردی از این قبیل به مدیریت کمک می کند. در صورتی که بخش های مختلف از هماهنگی لازم برخوردار نباشند ، ممکن است که شرکت و مدیریت با مشکلات متعددی مواجه شود.

اهمیت حسابداری در بخش تولید و به جهت کنترل

پایه های اصلی مدیریت بر مبنای برنامه ریزی و کنترل است. کنترل بخش های مختلف برای اطمینان از به انجام رسیدن برنامه ریزی های صورت گرفته ، از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع حسابداری تولیدی با کمک به مدیریت سبب میشود تا صاحبان شرکت ها بر انجام امور مختلف نظارت داشته و در نهایت کارها طبق برنامه ریزی ها به انجام برسد.

اهمیت حسابداری تولیدی در ارتباطات

حسابداری در شاخه تولیدی به عنوان یک رسانه در انتقال اطلاعات بخش های مختلف بسیار حائز اهمیت است. در واقع این سبک حسابداری اطلاعات مربوط به برنامه ریزی ها را به بخش های مربوطه انتقال داده از چگونگی انجام این برنامه ریزی ها توسط کارمندان را به مدیریت انتقال می دهد.

از طرفی در عصر حاضر این  نوع حسابداری بهترین رسانه در تهیه ی اطلاعات برای خرید و فروش سهام است. این بخش با تعیین زمان خرید ، هزینه ی خرید ، قیمت فروش و مواردی از این قبیل به صاحبان مشاغل کمک می کند تا به سود لازم دست یافته و از متحمل شدن زیان به آنها پیشگیری می شود.

علاوه بر این یک حسابدار تولیدی وظیفه دارد که تا اطلاعات مهم تجاری از بخش های مختلف را جمع آوری کرده و در اختیار اشخاص ذینفع قرار دهد.

اهمیت حسابداری تولیدی در تقسیم بندی بودجه

پیش بینی و تهیه ی بودجه برای موفقیت در هر کسب و کاری الزامی است. تعیین اینکه هر بخش به چه میزان سرمایه ای نیاز دارد ، کمک می کند تا مدیران در مورد ادامه ی فعالیت های این بخش و یا توقف آن تصمیم گیری کنند.

از طرفی لازم است که قسمت اعظم سرمایه گذاری به بخش هایی که بازدهی بیشتری دارند ، تخصص یابد و سرمایه گذاری در بخش هایی که شرکت را متحمل ضرر می کند ،متوقف شود.

اهمیت حسابداری تولیدی در مشاوره ی حرفه ای

یک حسابدار تولیدی کارآمد ، برای پیشرفت یک تجارت ، توصیه های ارزشمندی را ارائه می کند. با توجه به اینکه با گذشت زمان ، پیچیدگی های مدیریتی بیشتر شده است ، چنین افرادی می توانند به شرکت ها کمک کرده تا با برنامه ریزی به آنچه در نظر دارند ، دست یابند.

در واقع این جنبه از مشاوره حسابداری در تولید بسیار مهم است و بیشتر به توانایی حسابدار در درک و تجزیه و تحلیل داده ها بستگی دارد. یک حسابدار تولیدی کارآمد ، باید اطلاعات به روز شده ای از وضعیت بازار و امور اقتصادی داشته باشد.

آگاهی در این زمینه به آنها کمک می کند تا ارائه ی پیشنهادات خوب بتوانند به شرکت و مدیران کمک کرده و در نهایت سبب توسعه ی کار و پیشرفت شرکت شوند. همچنین اطلاع از این داده ها به حسابداران کمک می کند تا در آیند بتوانند در صورت تمایل تجارت خود را راه اندازی کنند.

چرا که این افراد از نیاز های بازار و عوامل تاثیر گذار بر آن آگاهی داشته و در نتیجه با رفع این نیاز های می توانند به درآمدهای بالایی دست پیدا کنند. همانطور که مشخص است حسابداری و مدیریت کاملا به یکدیگر وابسته هستند و می توان بیان کرد که حسابدای ابزاری اساسی برای مدیریت است.

اهمیت حسابداری تولیدی در مشاوره ی حرفه ای

اهمیت حسابداری تولیدی در هزینه

هزینه های تولید در واقع مجموعه ای از هزینه های مربوط به هزینه های مواد اولیه و هزینه های تبدیل این موارد به محصولات است. کلیه ی هزینه های تولید باید به واحدهای تولیدی اختصاص داده شوند تا صورت حساب های مالی مربوط به یک شرکت مطابق با مقررات و استانداردهای موجود باشد.

هزینه های مربوط به یک واحد تولیدی برای ارزیابی موجودی و کالاهای به فروش رفته نیز استفاده می شود. هزینه های مربوط به این رشته از حسابداری به طور معمول به سه دسته تقسیم می شوند:

مواد خام :

هزینه های مربوط به تهیه ی موادی که برای ساخت محصول نهایی ضروری هستند. مانند آلومینیوم برای تولید قوطی های نوشابه

نیروی کار مستقیم :

هزینه هایی که در رابطه با حقوق و دستمزد افرادی که این مواد خام را به محصول تبدیل می کنند و در فرایند های تولیدی نقش ایفا می کنند.

هزینه های سربار :

که شامل تمام هزینه های مربوط به تولید یک محصول می شود. این هزینه های غیر مستقیم شامل هزینه های تعمیرات و نگهداری تجهیزات ، استهلاک ، آب و برق ، حقوق سرپرستان تولید و مواردی از این قبیل می شود.

در واقع برنامه ریزی برای هر یک از بخش هایی که مطرح شد ، از اهمیت بالایی برخوردار است و نشان می دهد که حسابداری تولیدی تا چه حد مهم است و کوچکترین مشکل در بخش می تواند سبب توقف خط تولید و در نهایت وارد شدن ضرر به شرکت شود.

مسئولیت های حسابدار تولیدی

یک حسابدار تولیدی با ارزیابی موجودی ، هزینه و کالاهای فروخته شده سروکار دارد. به منظور ارزیابی موجودی یک شرکت تولیدی لازم است که حسابدار به مواد اولیه ، فرایند کار و کالاهای نهایی که تولید می شوند ، آگاهی داشته و با آن آشنا شود. در واقع لازم است که این نوع اطلاعات در ترازنامه های مربوط به هر شرکت ثبت شوند.

برای ارزیابی این نوع اطلاعات لازم است که حسابداران تولیدی با وظایف خود در این زمینه آشنا باشند. به همین جهت در ادامه به بررسی آیین وظایف خواهیم پرداخت:

اختصاص هزینه مستقیم :

هزینه ها با استفاده از روش های استاندارد هزینه گذاری ، متوسط وزن با روش های لایه برداری هزینه و به موجودی اختصاص می یابد. در واقع این مسائل از جمله امور تخصصی حسابداری تولیدی است و توضیح در مورد آن از حوصله ی مقاله خارج است.

تخصیص هزینه های سربار :

در مورد هزینه های سربار پیش تر به بحث و بررسی پرداختیم. به طور کلی لازم است که هزینه های سربار به هزینه های مربوط به تولید کالا اضافه شوند و به طور کلی هزینه ی مربوط به تولید کالا یا محصول را تشکیل دهند.

مسئولیت های حسابدار تولیدی

آزمایش اختلال در حسابداری بخش تولیدی

این نوع فعالیت به عنوان پایین ترین هزینه یا قاعده ی بازار شناخته می شود. این نوع فعالیت مشخص می کند که هزینه های مربوط به تولید یک کالا بیشتر از ارزش آن در بازار نباشد. این فعالیت باید در بازه های زمانی مخصوصی تکرار شود که این بازه ها می تواند به صورت فصلی یا به صورت پایان دوره های حسابداری باشد.

از این نوع تست برای ارزیابی موجودی نیز استفاده می شود. در واقع موجودی شرکت های تولیدی به صورت خاصی تعیین می شود. شمارش فیزیکی هر یک از موجودی ها برای تعیین موجودی نهایی کارآمد بوده و لازم است که سیستمی برای انجام این کا در نظر گرفته شود.

تعیین موجودی در شرکت های تولیدی بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که این کار به درستی انجام نشود ، ممکن است که شرکتی بدون استفاده از مواد خام پیشین اقدام به خرید مواد اولیه ی بیشتر کند که این کار وجه نقد در جریان شرکت را تحت تاثیر قرار داده و سبب می شود که شرکت در وضعیت بحرانی قرار گیرد.

بنابراین بنا به آنچه در مورد اهمیت حسابداری تولیدی مطرح شد ، می توانید دریابید که این نوع حسابداری تا چه در بخش های مختلف یک تولیدی مهم بوده و می تواند تمامی فعالیت های یک شرکت را در کنترل خود بگیرد.

نکته پایانی:

در پایان باید بگوییم که فردی که حسابداری در بخش تولید را برای حرفه ی آینده ی خود انتخاب می کند ، باید فردی با قدرت تحلیل و تجزیه ای بالا باشد. همچنین برخورداری از مهارت های ارتباطی خوب می تواند به حسابداران تولیدی کمک کند تا به خوبی با مشتریان شرکت ها ارتباط برقرار کرده و آنها را برای سرمایه گذاری در شرکت مورد نظر تشویق کنند.

توانایی استفاده از نرم افزار های حسابداری نیز به حسابداران تولیدی کمک می کند تا کارها را به راحتی به انجام رسانده و در زمان آنها صرفه جویی شود.برخورداری از چنین مهارت هایی به حسابداران امکان می دهد تا از لحاظ جایگاه شغلی ارتقا داشته و به درآمدهای بالا دست پیدا کنند.

آزمایش اختلال در حسابداری بخش تولیدی

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display