مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

تعریف صورت های مالی و هدف از تهیه آنها

تعریف صورت های مالی و هدف از تهیه آنها

صورت مالی معمولا به پنج صورت مطرح است و توسط حسابداران تهیه و تنظیم می شود. هر کدام از صورت های مالی کاربردهای مختلفی دارند.

تعریف صورت مالی سود :

اولین جایی که یک سرمایه گذار یا تحلیلگر به آن نگاه می کند، صورت سود و زیان است. صورت سود و زیان عملکرد کسب و کار را در هر دوره نشان می دهد و درآمد فروش را در بالاترین سطح نشان می دهد.

  1. به هنگام تعریف صورت های مالی و هدف از تهیه آن ها باید به درستی آن ها را از یکدیگر تفکیک کنیم.
  2. درآمد: آنچه کسب و کار طی یک دوره به دست آورده است مثل درآمد فروش، درآمد سود سهام و غیره.
  3. هزینه: هزینه متحمل شده برای یک دوره تجاری مثل حقوق و دستمزد، استهلاک، هزینه اجاره و غیره.

اهداف و ویژگی های تهیه صورت مالی سود به شرح زیر است:

  • شفاف سازی در مورد درآمد و هزینه های یک تجارت
  • اهمیت در یک بازه زمانی
  • از اصول حسابداری مانند تطبیق و اقلام تعهدی برای نشان دادن ارقام استفاده می کند.
  • سود یا زیان خالص با کسر هزینه ها از درآمد حاصل می شود.
  • برای ارزیابی سودآوری استفاده می شود.

ترازنامه یا صورت وضعیت مالی

ترازنامه دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام شرکت را در یک زمان مشخص نشان می دهد. همانطور که به طور معمول انجام می شود، دارایی ها باید با بدهی ها و حقوق صاحبان سهام برابر باشند. بخش دارایی با پول نقد و معادل آن آغاز می شود که باید با مانده موجود در انتهای صورت جریان وجه نقد برابر باشد.

ترازنامه تغییرات هر حساب عمده را از دوره ای به دوره دیگر نشان می دهد. درآمد خالص حاصل از صورت سود و زیان به عنوان تغییری در سود انباشته (تنظیم شده برای پرداخت سود سهام) به ترازنامه می رسد.

  • دارایی ها: چیزی که متعلق به یک تجارت است و به نوعی آن را کنترل می کند؛ مثل پول نقد، موجودی ، کارخانه و ماشین آلات و غیره.
  • تعهدات: چیزی که یک تجارت به شخص دیگری بدهکار است مثل طلبکاران، وام های بانکی و غیره.
  • حقوق صاحبان سهام: آنچه تجارت به صاحبانش مدیون است. این میزان سرمایه ای را نشان می دهد که پس از استفاده از دارایی ها، برای پرداخت بدهی های مانده آن تجارت باقی مانده است. بنابراین حقوق صاحبان سهام تفاوت بین دارایی ها و بدهی ها را نشان می دهد.

ترازنامه یا صورت وضعیت مالی

در تعریف صورت مالی تراز نامه شامل اهداف زیر می شود:

  • موقعیت مالی یک تجارت را نشان می دهد.
  • بیان تصویر مالی شرکت در یک زمان مشخص
  • بدهی و حقوق صاحبان شرکت با میزان دارایی های تجارت برابر است.

تعریف صورت مالی وجوه نقد

صورت جریان نقدینگی درآمد خالص را گرفته و آن را برای هرگونه هزینه غیرنقدی تنظیم می کند. سپس با استفاده از تغییرات در ترازنامه، مورد استفاده قرار گرفته و پول نقد دریافت می شود.صورت جریان وجه نقد تغییر وجه نقد در هر دوره و همچنین مانده نقدی را نشان می دهد. در بیان تعریف صورت های مالی و هدف از تهیه آن ها باید به طور مفصل به صورت مالی وجوه نقد بپردازیم.

صورت جریان وجوه نقد، فعالیت به صورت نقدی و مانده بانکی را در طی یک دوره ارائه می دهد. فعالیت در جریان های نقدی به بخشهای زیر طبقه بندی می شود:

  • فعالیت های عملیاتی: جریان نقدی حاصل از فعالیت های اصلی یک تجارت را نشان می دهد.
  • فعالیت های سرمایه گذاری: جریان نقدی حاصل از خرید و فروش دارایی های دیگر به غیر از موجودی کالا را نشان می دهد.
  • فعالیت های تأمین مالی: جریان نقدی تولید شده یا هزینه شده برای افزایش و بازپرداخت سرمایه سهام و بدهی همراه با پرداخت سود و سود سهام است.

توضیحات دقیق و مثال بیانیه جریان نقدی را مشاهده کنید، در واقع علاوه براین ویژگی های صورت مالی وجوه نقد به  صورت زیر است:

  • نشان دادن افزایش و کاهش نقدینگی
  • در یک دوره خاصی مطرح می شود.
  • به کار بردن کلیه اصول حسابداری برای نشان دادن حرکات نقدی خالص
  • دارای سه بخش است: پول نقد اجرایی، پول نقد مورد استفاده در سرمایه گذاری و پول نقد از محل تأمین مالی
  • تغییر خالص موجودی نقدی را از ابتدا تا انتهای دوره نشان می دهد.

تعریف صورت حساب درآمد

هزینه ها شامل: هزینه های عملیاتی است که برای یک دوره حسابداری خاص در واحد تجاری رخ می دهد. هزینه های عملیاتی شامل هزینه های حقوق، آب و برق، استهلاک، حمل و نقل و هزینه های دیگر می شود. این هزینه ها همچنین شامل هزینه کالاهای فروخته شده یا هزینه ارائه خدمات است که در طول دوره متحمل می شوند.

با وجود تعریف صورت مالی درآمد، معمولاً حسابداران در گزارشی متفاوت ازهزینه کالاهای فروخته شده و هزینه های عمومی و اداری گزارش می دهند.  در صورت سود و زیان، می توان هزینه ها را براساس ماهیت آنها یا براساس عملکرد ارائه کرد. هزینه ها در جهتی متفاوت از درآمد از نظر ورودی حسابداری ثبت می شوند. آنها در بدهی و اعتبار نمود پیدا می کنند.

  1. در این بین سود یا زیان به درآمد خالص یا خط اصلی صورت سود و زیان گفته می شود که از کسر هزینه های درآمد حاصل می شود.
  2. اگر درآمد در طول دوره بیشتر از هزینه باشد، سود حاصل می شود.
  3. اگر هزینه ها بیشتر از درآمد باشد، ضرر وجود خواهد داشت.
  4. سود یا زیان هر دوره برای حفظ سود یا زیان در ترازنامه و بروز تغییر در حقوق صاحبان سهام پیش بینی می شود.

تعریف صورت مالی تغییرات حقوق صاحبان سهام

صورت های مالی گزارشاتی است که جزئیات اطلاعات مالی واحد تجاری شامل داراییها، بدهی ها، حقوق صاحبان سهام، درآمد و هزینه ها، سهم سهامداران، جریان وجوه نقد و سایر اطلاعات مربوط به آن را در طول مدت زمان ارائه می دهد. صورت  های مالی تغییرات در حقوق صاحبان سهام همچنین به عنوان صورت مالی سودهای پایدار شناخته می شود. این صورت در واقع جزئیات فعالیت و حقوق صاحبان سهام در طی یک دوره را نشان می دهد.

  • سود یا زیان خالص طی دوره ای که گزارش می شود را به صورت دقیق نشان می دهد.
  • ذکر سرمایه سهام صادر شده یا بازپرداخت شده در طول دوره
  • پرداخت سود سهام
  • سود یا زیان مستقیماً در حقوق صاحبان سهام تفکیک شده است.

تعریف صورت مالی تغییرات حقوق صاحبان سهام

نکات مهم در تعریف صورت های مالی و هدف از تهیه آن ها

این اظهارات معمولاً نیاز به حسابرسی سالانه توسط حسابرسان مستقل دارد و این موارد به همراه سایر اطلاعات در گزارش سالانه نهاد ارائه شده است.این موارد در دو دوره ارائه می شوند کاربران بتوانند به راحتی درک کنند که عملکرد مالی دوره فعلی در مقایسه با دوره مربوطه چگونه است. علاوه بر این درآمد به فروش کالاها یا خدماتی اطلاق می شود که واحد تجاری در دوره حسابداری خاص تولید می کند.

درآمدی که در تعریف صورت مالی درآمد وجود دارد، درآمد حاصل از فروش نقدی و فروش اعتباری است. در بخش درآمد باید بدانید که واحد تجاری برای دوره ای که پوشش می دهد چه مقدار فروش خالص دارد.درآمد به طور معمول به عنوان خلاصه ای در صورت سود و زیان گزارش می شود و اگر می خواهید جزئیات را بررسی کنید، احتمالاً باید با درآمد حاصل از گزارش مالی گزارش کنید.

کاربران ممکن است خطوط مختلف درآمدی را که واحد تجاری در طول دوره تولید می کند، مشاهده کنند. این می تواند به کاربران کمک کند تا بفهمند کدام یک از درآمدها به طور قابل توجهی افزایش یا کاهش می یابد. در حسابداری دو بار درآمد با اعتبار افزایش می یابد و از بدهی کاهش می یابد.

اهمیت تعریف صورت های مالی و هدف از تهیه آن ها

در یک تجارت بی نقص، سرمایه گذاران، اعضای هیئت مدیره و مدیران می توانند به صورت های مالی شرکت ها اعتماد کامل داشته باشند. آنها می توانند برای برآورد هوشمندانه از میزان، زمان و عدم قطعیت جریان های نقدی آینده به اعداد اعتماد کنند و قضاوت کنند که آیا برآورد حاصل از ارزش منصفانه در قیمت فعلی سهام نشان داده شده است یا خیر. آنها می توانند تصمیمات عاقلانه ای راجع به سرمایه گذاری در شرکت یا به دست آوردن شرکتی بگیرند، بنابراین تخصیص کارآمد سرمایه را بهبود می بخشند.

متأسفانه تعریف صورت مالی چیزی نیست که در دنیای واقعی اتفاق می افتد. اولاً صورت های مالی شرکت ها لزوماً به تخمین ها و تماس های قضاوتی بستگی دارد.  حتی اگر با حسن نیت صورت گیرد، امکان خارج شدن از اصول وجود دارد.

دوم اینکه معیارهای استاندارد مالی به منظور امکان مقایسه بین شرکت ها ممکن است دقیق ترین روش برای قضاوت در مورد ارزش یک شرکت خاص نباشد. این امر خصوصاً در مورد شرکت های نوآور در اقتصادهای با سرعت بالا وجود دارد و موجب اقدامات غیررسمی همراه با آنها می شود. مشکلات خود مدیران به طور معمول باعث بروز اشتباه در صورت های مالی شرکت ها می شود.

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display