مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

تفاوت حسابداری مالی با حسابداری صنعتی در چیست؟

تفاوت حسابداری مالی با حسابداری صنعتی در چیست؟

فارغ از اینکه قصد ادامه در گرایش حسابداری را دارید یا خیر، هر دانشجویی که قصد دارد پس از فارغ تحصیلی در شغل تجاری خودش کار کند، باید درکی از نحوه فعالیت مالی شرکت ها داشته باشد، خصوصاً اگر قصد دارید در آینده موقعیت رهبری و مدیریت را بر عهده بگیرید. به عنوان مثال، فرض کنید شما مسئول اداره بازاریابی شرکت خود هستید.

اگرچه ممکن است فکر کنید بازاریابی هیچ ارتباطی با حسابداری ندارد، اما اگر مسئولیت گروه را بر عهده دارید، باید بدانید که چگونه بودجه خود را بر اساس تاریخچه هزینه های گذشته و پیش بینی های آینده ساختار دهید و همچنین توانایی خواندن صورت های مالی را داشته باشید.

  • حسابداری صنعتی چیست؟

حسابداری صنعتی شاخه ای از علم حسابداری است که وظیفه جمع آوری اطلاعات در مورد عناصر هزینه و همچنین محاسبه هزینه واقعی محصولات و خدمات را بر عهده دارد. این نوع حسابداری برای تجزیه و تحلیل گزارش ها و بررسی روش های تولید، برای کاهش هزینه های تولید می باشد. از ویژگی های متمایز حسابداری صنعتی این است که بر اساس عملکرد گذشته نیست بلکه بر اساس روند کنونی و آینده است.

به عنوان مثال، تعیین اینکه چه مقدار از شغل شما برای یک محصول جدید باید هزینه شود و یا اینکه تجزیه و تحلیل هزینه های ناشی از یک خط تولید آینده به چه صورت می باشد، هر دو نمونه از مشکلات کسب و کار در زمینه حسابداری صنعتی است. از آنجا که رهبران تجارت به طور مداوم نیاز به تصمیم گیری عملیاتی در مدت زمان کوتاهی دارند، حسابداری صنعتی باید به پیش بینی بازارها و روند آینده متکی باشد.

  • حسابداری مالی چیست؟

حسابداری مالی برای ارائه سلامت مالی یک شرکت به ذی نفعان خارجی استفاده می شود. این امر به هیئت مدیره، سهامداران، سرمایه گذاران بالقوه و مؤسسات مالی امکان می دهد عملکرد شرکت را در یک دوره زمانی خاص در گذشته ببینند. این گزارش ها به صورت سالانه ثبت می شوند.

اگر یک تجارت در بورس اوراق بهادار محسوب می شود، لذا گزارش ها باید بخشی از سوابق عمومی آن ها باشد. در یک دوره حسابداری مالی، دانشجویان نحوه تهیه، خواندن و تجزیه و تحلیل صورت های مالی را می آموزند.

تفاوت این دو در چیست؟

دو تفاوت اصلی بین حسابداری مالی و صنعتی وجود دارد. اولین تفاوت این است که خدمات حسابداری صنعتی به جامعه داخلی شرکت ارائه می شود، در حالی که حسابداری مالی برای مخاطبان خارجی تهیه می شود. حتی اگر حسابداری مالی برای سرمایه گذاران فعلی و بالقوه از اهمیت بالایی برخوردار باشد، حسابداری صنعتی برای مدیران لازم است تا تصمیمات مالی فعلی و آینده را برای تجارت خود بگیرند.

تفاوت دوم این است که حسابداری مالی دقیق است و باید به اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP پایبند باشد، در حالی که حسابداری صنعتی می تواند بر اساس یک حدس یا تخمین باشد زیرا بیشتر مدیران وقت لازم برای به دست آوردن اعداد دقیق را تا زمانی که تصمیم لازم گرفته نشده را ندارند.

  • یک رویکرد یکپارچه برای یادگیری حسابداری مالی و حسابداری صنعتی

شما به عنوان دانشجوی کارشناسی یا کارشناسی ارشد بازرگانی، قبل از اتمام دوره خود، باید یک دوره حسابداری مالی و یک دوره حسابداری صنعتی را بگذرانید. در دانشگاه، برنامه درسی عمومی دانشجویان دوره کارشناسی رویکردی کمتر سنتی دارد. به جای گذراندن دو دوره جداگانه در حسابداری مالی و صنعتی، دانش آموزان موظف به گذراندن دو دوره حسابداری مالی و صنعتی به صورت یکپارچه هستند.

در دنیای تجارت، امور مالی و حسابداری مجموعه ای کاملاً تلفیقی از مفاهیمی هستند که در کل سازمان ها استفاده می شوند. معمولاً تصمیم گرفته می شود که ارائه مباحث به دانشجویان به عنوان یک مجموعه مفاهیم ترکیبی مؤثرتر باشد تا آنها بتوانند نحوه کار با یکدیگر را ببینند. اگر تصمیم دارید رشته خود را در حسابداری یا امور مالی شرکت ادامه دهید لازم است که دو دوره متوسط را بگذرانید که بیشتر به مباحث حسابداری صنعتی و مالی می پردازند. همچنین شما باید در دوره حسابداری هزینه شرکت کنید که سطح بعدی جزئیات حسابداری صنعتی را فراهم می کند. این دوره اصول کاملی را در زمینه تعیین هزینه محصول یا خدمات در اختیار شما قرار می دهد.

سؤال معمول این است که تفاوت بین حسابداری مالی و حسابداری صنعتی چیست؟ در واقع هر یک از آنها مسیر شغلی کاملاً متفاوتی را شامل می شود. به طور کلی، حسابداری مالی به تجمیع اطلاعات حسابداری در صورت های مالی اشاره دارد، در حالی که حسابداری صنعتی به فرآیندهای داخلی مورد استفاده برای حساب کردن معاملات تجاری اشاره دارد. تعدادی تفاوت بین حسابداری مالی و صنعتی وجود دارد که در زیر ذکر شده است.

حسابداری صنعتی چیست

- تجمع

گزارش های حسابداری مالی در مورد نتایج کل یک تجارت است. حسابداری صنعتی تقریباً همیشه در سطح دقیق تری گزارش می کند، مانند سود بر اساس محصول، خط تولید، مشتری و منطقه جغرافیایی.

- بهره وری

گزارش های حسابداری مالی در مورد سودآوری (و در نتیجه کارایی) یک کسب و کار است، در حالی که حسابداری صنعتی گزارش می دهد که به طور خاص چه عواملی باعث ایجاد مشکل می شود و چگونه می توان آنها را برطرف نمود.

- اطلاعات اثبات شده

حسابداری مالی مستلزم آن است که سوابق با دقت قابل توجهی نگهداری شوند که برای اثبات صحت صورت های مالی لازم است. حسابداری صنعتی اغلب به جای واقعیت های اثبات شده و قابل تأیید، با برآورد سر و کار دارد.

- گزارش تمرکز

حسابداری مالی به سمت ایجاد صورت های مالی است که توزیع آن چه در داخل و چه در خارج از شرکت صورت می گیرد. حسابداری صنعتی بیشتر مربوط به گزارش های عملیاتی است که فقط در یک شرکت توزیع می شود.

- استانداردها

حسابداری مالی باید با استانداردهای مختلف حسابداری مطابقت داشته باشد، در حالی که هنگام تهیه اطلاعات برای مصرف داخلی، حسابداری صنعتی نیازی به مطابقت با هیچ استانداردی ندارد.

- سیستم های حسابداری

حسابداری مالی فقط به نتیجه آن به سیستم کلی که یک شرکت برای تولید سود دارد توجه نمی کند. برعکس، حسابداری صنعتی به مکان انجام عملیات و روش های مختلف افزایش سود با حل و فصل مسائل علاقه مند است.

- بازه زمانی

حسابداری مالی مربوط به نتایج مالی است که یک تجارت قبلاً به دست آورده است، بنابراین جهت گیری تاریخی دارد. حسابداری صنعتی ممکن است بودجه ها و پیش بینی ها را برطرف کند و بنابراین می تواند جهت گیری مشخصی به سوی آینده داشته باشد.

- زمان سنجی

حسابداری مالی مستلزم آن است که صورت های مالی پس از پایان یک دوره حسابداری منتشر شود. حسابداری صنعتی ممکن است گزارش ها را خیلی بیشتر منتشر کند، زیرا اطلاعاتی که ارائه می دهد بیشتر مهم است اگر مدیران بلافاصله آن را ببینند.

- ارزش گذاری

حسابداری مالی ارزیابی مناسب دارایی ها و بدهی ها را نشان می دهد و به همین ترتیب در کاهش ارزش، تجدید ارزیابی و موارد دیگر نقش دارد. حسابداری صنعتی به ارزش این موارد مربوط نمی شود، بلکه فقط به بهره وری آنها توجه می کند.

-گواهینامه ها

همچنین در گواهینامه های حسابداری که به طور معمول در هر یک از این مناطق یافت می شود، تفاوت وجود دارد. افرادی با نام حسابدار رسمی در زمینه حسابداری مالی آموزش دیده اند، در حالی که افرادی که دارای نام حسابدار صنعتی مجاز هستند در حسابداری مدیریت آموزش دیده اند.

-سطح پرداخت

سطح پرداخت در حوزه حسابداری مالی بالاتر و برای حسابداری صنعتی تا حدودی پایین تر است، شاید به این دلیل که تصور می شود برای تسلط کامل در حسابداری مالی، آموزش بیشتری لازم است.

حسابداری مالی

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display