مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

تفاوت های میان حسابدار و تحلیلگر مالی چیست؟

تفاوت های میان حسابدار و تحلیلگر مالی چیست؟

در واقع بین وظایف حسابدار و تحلیلگر مالی شباهت و همپوشانی وجود دارد. این دو حرفه در زمینه مدیریت پول تمرکز دارند و فعالیت های مورد نیاز در این خصوص را انجام می دهند.کسانی که به تجزیه و تحلیل داده های مالی علاقه دارند و به دنبال دانستن تفاوت های میان حسابدار و تحلیلگر مالی هستند.با این حال تفاوت های اساسی میان شغل های حسابداری و تحلیلگر مالی وجود دارد. به صورت کلی یک تحلیلگر مالی برای دستیابی به تصویری واضح از آینده کاری کسب و کارهای مختلف، روندها مالی گذشته و حال را مورد بررسی قرار می دهد.

این افراد بررسی فرایندهای مالی را به کمک گزارش های مالی تهیه شده، توسط حسابداران انجام می دهند. بنابراین می توان دریافت که هر دو حرفه کاملاً به یکدیگر وابسته هستند. در ادامه تحلیلگران مالی با تجزیه و تحلیل داده ها، توصیه های لازم برای استفاده بهتر از منابع شرکت را ارائه می دهند.

ما در این  مقاله قصد داریم تفاوت های میان حسابدار و تحلیلگر مالی را مورد بررسی قرار دهیم. به منظور درک تفاوت های بین هر دو حرفه لازم است که ابتدا تعریف جامعی از هر یک از مشاغل حسابداری و تحلیلگری مالی ارائه دهیم و در نهایت تفاوت های میان آنها را بیان کنیم.

رشته تحلیل گر مالی چیست و تحلیلگر کیست؟

تحلیلگران مالی به طور کلی تمایل دارند که با تجزیه و تحلیل داده ها مالی، تصویر جامعی از تجارت را ایجاد کنند. آنها تصمیمات مالی را براساس سه فاکتور مختلف اخذ می کنند. این فاکتورها عبارتند از روند فعلی بازار، اهداف تجاری و گزینه های احتمالی سرمایه گذاری.

کسب مدرک تحصیلی در زمینه امور مالی برای ورود به این حرفه کافی است. از جمله مدارک تحصیلی لازم برای فعالیت در حرفه تحلیلگری مالی، می توان به مدارک ریاضیات یا اقتصاد اشاره کرد.

  • از طرفی برخورداری از مدرک مدیریت بازرگانی یا MBA می تواند به تحلیلگر مالی برای انجام وظایف مختلف کمک کند، اما وجود آن الزامی نیست.
  • مسئولیت ها و وظایف تحلیل گر مالی
  • ملاقات با مقامات شرکت برای کسب دید بهتر از چشم انداز شرکت و ارزیابی دقیق تر آن
  • تهیه گزارشات مکتوب و ارائه به مخاطبین خود
  • ملاقات باسرمایه گذاران برای توضیح در مورد پیشنهاد ها و توصیه ها
  • توصیه زمینه های سرمایه گذاری مناسب به افراد و شرکت ها به منظور کمک به سرمایه گذاری بهتر آنها
  • ارزیابی داده های جاری و گذشته
  • مطالعه روندهای اقتصادی و سیاسی موثر بر بازارهای مالی به منظور ارائه مشورت بهتر و دقیق تر به مراجعین و کارفرمای خود
  • مطالعه صورت های مالی و تحلیل قیمت کالاها، فروش ها، هزینه ها، مخارج و نرخ های بیمه برای تعیین ارزش شرکت بوسیله پیش بینی درآمد آینده آن

دانش و مهارت مورد نیاز تحلیل گر مالی

توانایی تحمل فشار کاری – به دلیل تغییرات ناگهانی قیمت ها در برخی از بازارها همچون بورس اوراق بهادار و نیاز به تصمیم گیری های سریع و پرخطر توسط سرمایه گذاران و تحلیل گران مالی اعتماد به نفس به منظور امکان اخذ تصمیم توسط تحلیلگر مالی و پشتیبانی و دفاع از تصمیم خود در مقابل سرمایه گذارارانتوانایی کار تیمی با حفظ ابتکار فردی – زیرا گاهی اوقات تصمیمات مدیریت ارشد یک شرکت، کارگزاری یا بانک بر اساس نظر جمعی کارشناسان و تحلیل گران مالی است

مهارت عالی در تحقیق و بررسی به منظور ارزیابی کامل و دقیق بازار

داشتن ذهن تحلیل گر

درک خوب از اقتصاد، کسب و کار و بازارهای مالی

مهارت های ارتباطی نوشتاری و گفتاری بسیار خوب

مهارت در ریاضیات و فناوری اطلاعات به منظور استفاده مناسب از ابزارهای نرم افزاری و ارائه پیشنهادهای دقیق تر و علمی تر

توان گزارش نویسی به منظور ارائه گزارش های مکتوب به کارفرما یا مشتریان خود

توان ارائه مطالب و سخنرانی خوب زیرا بسیاری از تحلیل گران مالی نظرات و تحلیل های خود را در جوامع علمی و دانشگاهی و یا شرکت ها و سازمان ها رائه می دهند

تحلیلگر مالی کیست و چه وظایفی برعهده دارد؟

چه مدارک و گواهینامه هایی در زمینه تحلیل گری مالی وجود دارد؟

برای تحلیلگران مالی گواهینامه ای تحت عنوان CFA وجود دارد. برخلاف افرادی که دارای مدرک حسابداری CPA هستند و بیشتر بر استانداردهای حسابداری متمرکزند، CFA روی افرادی متمرکز است که به طور فعال در تصمیم گیری های سرمایه گذاری نقش دارند.این امر نشانگر تفاوت های میان حسابدار و تحلیلگر مالی است. در حقیقت بسیاری از تحلیلگران مالی مدرک تحصیلی CPA را دریافت کرده اند و بسیاری از حسابداران نیز موفق به اخذ مدرک CFA شده اند. برخورداری از هر دو عنوان مزیت مهمی در دنیای تجارت محسوب می شود.

دلیل این امر نیز آن است که اخذ این دو مدرک نیازمند تسلط کافی بر حسابداری و دانش لازم در زمینه سرمایه گذاری است. آماده شدن برای هر آزمون ماه ها به طول می انجامد و قبولی در هر یک از این آزمون ها کار دشواری است.متقاضی چنین مدارکی باید به طور معمول بین ۲۰ تا ۳۰ ساعت در هفته طی مدت ۴ تا ۶ ماه به تحصیل بپردازد. بنابراین می توان دریافت که روند قبولی در چنین آزمون هایی و موفقیت در کسب مدارک معتبر در زمینه حسابداری روند سختی در پیش دارد، اما برای افرادی که قصد ارتقا اعتبار خود در دنیای تجارت را دارند، مفید است.

تحلیلگران مالی درآمد متوسط معادل با ۸۳، ۰۰۰ دلار در سال دارند. این مبلغ در حال افزایش است. اختلاف درآمد از دیگر تفاوت های میان حسابدار و تحلیلگر مالی است. از طرفی افزایش مقررات سرمایه گذاری و پیچیدگی بازارهای مالی سبب شد که نیاز به تحلیلگران مالی به طور چشمگیری افزایش یابد.

حسابداری چیست و حسابدار چه وظایفی برعهده دارد؟

حسابداران بیشتر به بررسی جزئیات و انجام اموری مانند بررسی صحت مالی گزارش ها تمایل دارند. یک حسابدار در کسب و کارهای مختلف واقعیت های موجود از وضعیت مالی شرکت ها یا منابع مالی آنها را توصیف می کند.گزارش های مالی برای حسابداران و تحلیلگران مالی از اهمیت بالایی برخوردار است. ورود به حرفه حسابداری اگرچه نیازی به مدرک یا گواهینامه های حسابداری ندارد، اما پیشرفت در آن نیازمند تلاش و اخذ مدارک حسابداری مختلف است. این نکته نشان دهنده تفاوت های میان حسابدار و تحلیلگر مالی است.

یکی از شناخته شده ترین گواهینامه هایی که در زمینه حسابداری وجود دارد، مدرک حسابداری رسمی مجاز یا CPA است. این مدرک از طرف انجمن حسابداران رسمی آمریکا صادر می شود. در واقع انواع مختلفی از شغل های حسابداری وجود دارد که درآمد آنها کاملاً جدا از هم است.براساس اطلاعات به دست آمده از دفتر کار، آمار نشان می دهد که درآمد حسابداران به طور میانگین ۷۰، ۰۰۰ دلار در سال است. البته این رقم برای حسابداران مختلف و دارای تخصص های گوناگون متفاوت است و در کمترین حالت به ۴۳، ۰۰۰ دلار در سال می رسد.

تفاوت های میان حسابدار و تحلیلگر مالی چیست؟

به طور کلی توصیه می شود که افراد جزئیات گرا و تحلیلگر برای کار در حرفه های حسابداری و تحلیلگر مالی درخواست دهند. در واقع تفاوت های عمده ای بین حسابداری و تحلیلگر مالی وجود دارد.

نکته ای که در رابطه با انتخاب هر یک از مشاغل حسابداری یا تحلیلگری مالی وجود دارد، این است که فرد علاقه و تمایلات خود در نظر بگیرد.حسابداران به جمع آوری داده ها و اطلاعات مالی و تطابق دادن آنها با واقعیت های موجود می پردازند. این در حالی است که تحلیلگران مالی با جمع آوری داده ها به تجزیه و تحلیل آنها می پردازند و در نهایت توصیه های لازم را به صاحبان مشاغل انتقال می دهند.

در حرفه تحلیلگری مالی اقتصاد و بررسی روندهای اقتصادی در بازار از اهمیت بالایی برخوردار است. این در حالی است که حسابداران تمایلی به بررسی تاثیر روندهای اقتصادی بر بازار ندارند. پس این نکته را می توان از دیگر تفاوت های میان حسابدار و تحلیلگر مالی دانست.حسابداری در واقع زمینه ای بهتر برای تحقیقات ذهنی را فراهم می کند و به نوعی تحقیق در رابطه با صورتحساب های مالی است. حسابرسی و بررسی صورتحساب ها بخش مهمی از شغل حسابداری را تشکیل می دهد.

حسابداری چیست و حسابدار چه وظایفی برعهده دارد؟

کدام یک از حرفه های حسابداری و تحلیلگر مالی بهتر است؟

دو دلیل مهم وجود دارد که نشان می دهد، ورود به حرفه حسابداری ساده تر از ورود به حرفه تحلیلگری مالی است. اولین و مهم ترین دلیل است که برای حسابداری فرصت های شغلی بسیار بیشتری در مقایسه با حرفه تحلیلگری مالی وجود دارد.دلیل دوم نیز آن است که حسابداری به تجربه کمتری نسب به تحلیلگری مالی نیاز دارد.

این نکته را می توان از دیگر تفاوت های میان حسابدار و تحلیلگر مالی دانست. اما همانطور که مطرح شد، حرفه تحلیلگری مالی از درآمد و دستمزد بالاتری نسبت به حرفه حسابداری برخوردار است.لذا انتخاب میان هر یک از این مشاغل، به علاقه ها و مهارت های فردی بستگی دارد و نمی توان تعیین کرد کدام یک از حرفه های حسابداری و تحلیل گری مالی نسبت به دیگری بهتر است.

تفاوت های میان حسابدار و تحلیلگر مالی در زمینه ساعات کاری

تحلیلگران مالی و حسابدار به ندرت در موقعیت های تحت استرس زیاد کاری قرار می گیرند. تنها استثنایی که در این زمینه وجود دارد، فصل های شلوغ حسابداری است. این فصل ها معمولاً در پایان دوره های مالی کسب و کارهای مختلف رخ می دهند.

در چنین زمان هایی ساعت کاری حسابداران به بیش از ۱۰ ساعت در روز می رسد. دلیل افزایش ساعت کاری آنها نیز، زمان بر بودن رسیدگی به امور مالیاتی است. اما در حالت عادی حسابداران و تحلیلگران مالی به طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ ساعت در هفته کار می کنند.

برخی از تحلیلگران مالی پس از پایان ساعت کاری، از طریق ایمیل یا تلفن همراه در دسترس خواهند بود اما حرفه آنها در صنعت تقاضای زیادی دارد. از طرفی سفر به شهرهای مختلف نیز در هر دو حرفه وجود دارد.

تحلیلگران مالی برای ملاقات با مشتری ها سفر می کنند، در حالی که حسابداران به منظور رسیدگی به امور مالی شعبه های دیگر کسب و کارها، مجبور به سفر به شهرهای دیگر می شوند. بنابراین این مورد را می توان از دیگر تفاوت های میان حسابدار و تحلیلگر مالی دانست.

داده های آماری مبنی بر تفاوت های میان حسابدار و تحلیلگر مالی

براساس داده های به دست آمده از دفتر کار، شواهد نشان می دهد که رشد مشاغل تحلیلگری مالی معادل با ۱۱ درصد باشد. این در حالی است که نرخ رشد برای مشاغل حسابداری در بین سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۶ در حدود ۱۰ درصد است.به طور کلی نرخ رشد متوسط برای همه مشاغل ۷ درصد است. بنابراین می توان دریافت که دنیای تجارت در آینده هم به حسابداران و هم به تحلیلگران مالی نیاز دارد. بنابراین وجود هر دو آنها برای کسب و کارهای از اهمیت بالایی برخوردار است.

تفاوت های میان حسابدار و تحلیلگر مالی در زمینه مسئولیت ها

تحلیلگران مالی و حسابداران، افراد و سازمان های مختلف را در درک اطلاعات مالی، مدیریت ثروت و ارائه مشاوره یاری می کنند. با این حال تحلیلگران مالی بیشتر بر فرصت های سرمایه گذاری تمرکز دارند، در حالی که حسابداران به حفظ سوابق مالی و تکامل فرایندهای مربوط به مالیات می پردازند.تحلیلگران مالی از اطلاعات و داده ها برای پیش بینی روندهای جدید موثر بر تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری، استفاده می کنند. در حالی که حسابداران وضعیت مالی روزانه را مورد بررسی قرار می دهند.

مسئولیت های تحلیلگر مالی

تحلیلگران مالی از روند داده ها برای ارزیابی فرصت های سرمایه گذاری استفاده می کنند. این افراد موظفند تا روندهای مختلف مالی را درک کنند و سایر اطلاعات لازم برای ارائه توصیه های مالی را به صاحبان مشاغل ارائه دهند.

تحلیلگران مالی به طور معمول در یک دفتر کار می کنند با این حال این افراد دائماً در حال سفر هستند تا با مشتریان گوناگون ملاقات کنند. این افراد باید مهارت های ریاضی و احتمالات خوبی را داشته باشند. از طرفی مهارت کار کردن با نرم افزارهای مختلف حسابداری از دیگر مهارت هایی است که برای کار در حرفه تحلیلگر مالی نیاز است.این افراد به کمک چنین نرم افزارهایی روندها بازار، اوراق بهادار و مواردی از این قبیل را تجزیه و تحلیل می کنند و این امر از تفاوت های میان حسابدار و تحلیلگر مالی است.

مسئولیت های شغلی یک تحلیلگر مالی به شرح زیر است:

.         تهیه گزارش های مالی

·         مرور و بررسی تاریخچه مالی یک کسب و کار

·         ارزیابی صورتحساب های مالی

·         شرکت در جلسات متعدد با مقامات شرکت·

داده های آماری مبنی بر تفاوت های میان حسابدار و تحلیلگر مالی

مسئولیت های حسابدار

  • حسابداران رسیدگی به عملیات مالی روزانه در یک شرکت را برعهده دارند. این افراد وظیفه تهیه اسناد و همچنین ملاقات با مشتری برای گفت و گو در مورد وضعیت مالی را برعهده دارند
  • حسابداران باید از مهارت های تحلیل بسیار خوبی برخوردار باشند تا در نهایت بتوانند هرگونه خطا در گزارش های مالی را شناسایی کنند.
  • حسابداران به طور معمول با چندین شرکت به طور همزمان کار می کنند. بنابراین این افراد باید به طور سازمان یافته فعالیت کنند و اطلاعات مربوط به هر مشتری را به طور جداگانه نگهداری کنند.

حسابداران بسته به اهداف شغلی خود به عنوان مدیر ارشد مالی یا تحت عنوان های مشابه به فعالیت های خود ادامه خواهند داد.مسئولیت های شغلی یک حسابدار به شرح زیر است:

·         مدیریت سوابق مالی

·         یافتن راه هایی برای کاهش هزینه و افزایش درآمد

·         اطمینان از مطابقت اسناد با مقررات

·         مراقبت از کتاب حساب های مربوط به یک سازمان

در نهایت باید بگوییم که تفاوت های میان حسابدار و تحلیلگر مالی بسیار زیاد است، اما این دو حرفه نیازمند درک اصول حسابداری پایه هستند. در واقع درک تفاوت های این دو حرفه در انتخاب صحیح شغل در آینده کمک می کند.هر دو حرفه حسابداری و تحلیلگر مالی نقش مهمی در آینده مشاغل دارند. همانطور که مطرح شد، حسابداران گزارش های مالی را تهیه می کنند و تحلیلگران از این گزارش های برای پیش بینی و ارائه توصیه هایی که در مورد سرمایه گذاری استفاده می کنند.

پس دقت در هر دو حرفه بسیار مهم است و هرگونه سهل انگاری، بقای کسب و کارها را به خطر می اندازد. صاحبان مشاغل می توانند با سرمایه گذاری در پروژه های مختلف، به کسب درآمد و سود بیشتر دست یابند.از طرفی استفاده از نرم افزارهای حسابداری که خدمات حسابداری مختلفی را ارائه می دهند به حسابداران و تحلیلگران کمک می کند تا داده هایی دقیق و با صحت کافی را به دست آورند و از آنها برای انجام مسئولیت های خود استفاده کنند.

CFA چیست؟

. CFA یک گواهی­نامه حرفه‌­ا‌‌ی است که از طرف موسسه CFA در زمینه سرمایه­‌گذاری و امور مالی به افرادی اعطا می­‌شود که دوره­‌های را تکمیل کرده و سه مرحله آزمون را پشت سرگذارد و تخصص­‌های لازم دیگر را نیز داشته باشد. داوطلبی که موفق به گرفتن مدرک CFA می‌شود به عنوان خبره مالی نائل می­گردد.CFA مخفف Chartered Financial Analyst به معنی تحلیل­‌گر خبره مالی می­‌باشد

معمولا تکمیل دوره خبرگی مالی بین دو تا پنج سال طول می‌کشد و سه دوره آزمون را نیز شامل می­‌شود.

طبق اظهارات موسسه CFA، در دنیا بیش از 140000 نفر  دارای این مدرک هستند .

چه افرادی  باید در آزمون‌های CFA شرکت نمایند ؟

آزمون­‌های CFA یک آزمون بسیار سخت و دشوار می باشد .طبق گزارشات موسسه CFA، کمتر از 50 درصد داوطلبین می­‌توانند در هر سه آزمون این دوره به موفقیت برسند .با این حال کسی که موفق به کسب مدرک خبرگی مالی شود، تقریبا می­‌تواند در همه مشاغل حرفه­‌ای در حوزه مالی در دنیا کارنماید .

تخصص‌­ها: متخصصین غیر سرمایه­‌گذار مثل وکلا و حسابداران نیز به دنبال مدرک CFA می باشند . این یک مهارت فنی تکمیلی است که تخصص شما را در کسب‌‌و‌کارتان افزایش داده و شما را برای نقش‌های مدیریتی آماده می‌کند. نزدیک به 7 درصد از دارندگان مدرک CFA مدیران اجرایی می باشند .

دانشجویان: شما مجبور نیستید با ورود به دوره CFA یک کارمند حرفه‌­ای شوید. اگر پول و زمان کافی دارید، مدرک CFA در رزومه شما بسیار ارزشمند است. یا اگر در یک جایگاه شغلی خاص در حوزه امور مالی قرار دارید، این مدرک به شما کمک خواهد کرد.

متخصصان امور مالی: اگر در حال حاضر در حوزه فعالیت­‌های مالی مشغول به کار هستید، مدرک CFA می­‌تواند موقعیت شغلی شما را تثبیت کند و به پیشرفت شما در مشاغلی همانند تحلیل­گر، مدیریت دارایی­‌ها، متخصص مالی، سرمایه­‌گذار بانکی و دیگر مشاغل، کمک می­‌کند. برای گذراندن این دوره و گرفتن مدرک، 48 ماه تجربه شغلی مرتبط لازم است.

مسئولیت های حسابدار

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display