مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

جزوه حسابداری صنعتی

جزوه حسابداری صنعتی

حسابداری صنعتی یکی از زیر شاخه های مهم حرفه حسابداری محسوب شده و استفاده از جزوه حسابداری صنعتی به منظور آشنایی بیشتر با این حرفه مفید خواهد بود. در واقع صنایع  و شرکت های صنعتی مختلف روزانه با حجم زیادی از داده ها و آمار و ارقام مواجه هستند که رسیدگی به آنها نیازمند مهارت و تخصص بالایی است.

حسابداران صنعتی که برای کار در صنعت آموزش دیده اند، افرادی بسیار مناسبی برای رسیدگی به چنین اموری هستند. حسابداران در صنعت به ثبت منظم و دقیق معاملات تجاری پرداخته و از این طریق خدمات خود را ارائه می دهند.

از آنجا که حسابداری نقش مهمی در اداره یک صنعت یا تجارت دارد، بقا و ادامه فعالیت شرکت های مختلف به فعالیت حسابداران صنعتی بستگی خواهد داشت. بنابراین لازم است که فردی که برای حسابداری صنعتی انتخاب می شود، دانش و اطلاعات کافی در این زمینه را داشته باشد.

از این رو استفاده از جزوه حسابداری صنعتی، حائز اهمیت خواهد بود. به همین جهت در مقاله پیش رو قصد داریم تا در مورد جزوه حسابداری و ویژگی هایی که باید داشته باشد، به بحث و بررسی بپردازیم.

اهمیت استفاده از جزوه حسابداری صنعتی

حسابدارانی که در صنایع مختلف مشغول به کار هستند، وظایف متعددی را بر عهده دارند. لذا لازم است که پیش از هر چیزی برای انجام وظایف خود آماده شوند. استفاده از جزوه حسابداری و شرکت در دوره های آموزش حسابداری به افراد کمک می کند تا به خوبی با وظایف خود آشنا شده و بتوانند خدمات لازم را از طریق آموزش حسابداری به شرکت ها و صنایع ارائه دهند.

حسابداری به صنایع کمک می کند تا درآمد و هزینه خود را ردیابی کرده و از انطباق قانونی آنها اطمینان حاصل کنند. اطلاعات بدست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها توسط حسابداران صنعتی به بخش های مدیریتی منتقل شده و تصمیم گیری های مهم برای تعیین استراتژی های شرکت از این طریق انجام می شود.

جزوه حسابداری که برای آشنایی با اصول صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد باید تمامی اصول موجود و مورد استفاده در شرکت ها را در بر گرفته و آموزش های کلیدی برای حسابداران به همراه داشته باشد. چنانچه این اصول در جزوه حسابداری به طور جامع و به طرزی قابل فهم مطرح نشده باشد، ممکن است که حسابدار را با مشکلات عدیده ای مواجه کند.

بنابراین می توانید دریابید که جزوه حسابداری تا چه حد از اهمیت برخوردار است.

اهمیت استفاده از جزوه حسابداری صنعتی

جزوه حسابداری صنعتی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

جزوه حسابداری باید به گونه ای باشد که اطلاعات مفیدی به فرد برای انجام امور حسابداری مختلف ارائه کند. یکی از وظایف مهمی که حسابداران صنعتی به عهده دارند، تهیه صورتحساب های مختلف است. سه صورتحساب مالی مختلف در امور حسابداری وجود دارد.

صورتحساب درآمد اطلاعاتی در رابطه با سود و زیان بخش های مختلف را در اختیار افراد قرار می دهد. جزوه حسابداری که برای تهیه این صورتحساب مورد استفاده قرار می گیرد، می بایست چگونگی نوشتن صورتحساب، چگونگی محاسبه سود و زیان و دیگر نکات مربوط به آن را به طور کامل شرح داده باشد.

از دیگر صورتحساب هایی که در صنایع توسط حسابداران صنعتی تهیه و تنظیم می شود، ترازنامه است. تهیه ترازنامه در هر شرکتی بسیار مهم است و این اظهارنامه اطلاعاتی مهمی از شرکت ها را در اختیار صاحبان سهام و دیگر افراد قرار می دهد.

جزوه حسابداری صنعتی که برای یادگیری حسابداری صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، باید چگونگی تهیه ترازنامه و مواردی که در آن ذکر می شود را به طور جامع توضیح داده و اطلاعات لازم را در اختیار کاربر قرار دهد.

صورتحساب جریان پول نقد از دیگر اظهارنامه هایی است که باید توسط حسابداران صنعتی تهیه شود. به منظور اینکه یک تجارت سر پا بماند، لازم است که که سوابق مالی مربوط به شرکت ها به روز بوده و به طور منظم ثبت شوند.

بنابراین لازم است که جزوه حسابداری صنعتی اطلاعات لازم در مورد چگونگی ثبت معاملات تجاری را در اختیار حسابدار قرار داده و نکات مهم را ذکر کند.

در جزوه حسابداری صنعتی چه مواردی مطرح می شود؟

جزوه حسابداری باید شامل اصول حسابداری مختلف باشد. آشنایی با اصول حسابداری کمک می کند تا حسابداران با وظایف خود به خوبی آشنا شده و اقدامات لازم جهت رسیدگی به امور مالی را به انجام برسانند. در ادامه برخی از اصولی که در حسابداری مورد استفاده قرار می گیرند را مطرح خواهیم کرد.

مبانی حسابداری

مبانی حسابداری یکی از مهم ترین بخش هایی است که در جزوه حسابداری باید مطرح شود. این بخش خود شامل زیر عنوان هایی می شود که عبارتند از:

  • اعتبار و بدهی
  • نمودار حساب
  • معامله حسابداری
  • اصول حسابداری
  • حسابداری مالی
  • ورودی های تنظیم کننده
  • صورتحساب های مالی
  • برگه های توازن
  • سرمایه و نقدینگی
  • بیانیه عام
  • بیانیه جریان نقدی
  • نسبت های مالی
  • هزینه های دریافتی و بدهی ها
  • حساب های قابل پرداخت
  • موجودی و هزینه کالای فروخته شده

هر یک از موارد ذکر شده در حسابداری صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به تجارت ها کمک می کند تا بتوانند فعالیت های خود را مدیریت کنند.

مبانی حسابداری

خدماتی که با تسلط بر جزوه حسابداری صنعتیمی توان ارائه کرد.

حسابداران صنعتی می توانند با تسلط بر جزوات حسابداری خدمات متفاوتی را ارائه کنند که در ادامه برخی از این خدمات را بیان کرده و بررسی خواهیم کرد.

اصل تشخیص درآمد

اصل تشخیص درآمد در واقع فرایند و زمان تعیین درآمد را به کمک اطلاعات مربوط به کالاهای موجود در صورت حسابهای مالی یک شرکت بیان می کند. از لحاظ تئوری بخش های مختلفی وجود دارند که می توان درآمد شرکت های از طریق آن راه ها تعیین کرد.

تشخیص درآمد پس از فروش کالاها، بیشتر اوقات پس از تحویل کالاها شناخته می شود. رعایت اصول مربوط به نحوه فروش و خرید کالاها در صنایع مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است و هرگونه خطا در رابطه با آن، شرکت را با مشکلات عدیده ای مواجه می کند.

روش تعیین استهلاک

از دیگر اصولی که لازم است تا حسابدار صنعتی با آن آشنا باشد، اصل استهلاک است. در واقع جزوه حسابداری صنعتی که برای این اصل مورد استفاده قرار می گیرد، باید اطلاعات شامل فرمول های مختلف برای تعیین ارزش دارایی ها باشد.

روش های مختلفی برای تعیین انواع هزینه های استهلاک وجود دارد که متداول ترین آنها عبارتند از:

  • خط مستقیم
  • تعادل دو برابر
  • واحدهای تولید
  • جمع ارقام سال

محاسبه استهلاک به تعیین بخش های از تولیدی که سود برنامه ریزی شده را ندارند، موثر است. بنابراین با تعیین بخش هایی که زیان به شرکت یا صنعت مورد نظر وارد می کنند، تصمیمات لازم در رابطه با این بخش ها اتخاذ شده و از وارد شدن زیان بیشتر به شرکت ها پیشگیری می شود.

راهنمای ثبت سوابق مالی

یکی دیگر از اصولی که در جزوه حسابداری صنعتی مطرح می شود، راهنمایی برای ثبت داده ها در ژورنال های مختلف است. در واقع در صورتی که صورت حساب های مالی به درستی به ژورنال ها وارد نشوند، دچار آشفتگی و بی نظمی خواهند شد.

در حال حاضر بسیاری از شرکت های صنعتی و صنایع مختلف از نرم افزارهای حسابداری برای ثبت داده ها و اطلاعات مربوط به صورتحساب های مالی استفاده می کنند. استفاده از چنین نرم افزارهایی احتمال بروز خطا را کاهش داده و سبب می شود که صورتحساب ها به طور دقیق ثبت و ضبط شوند.

به منظور اینکه حسابدار دریابد که کدام حساب ها تحت تاثیر معامله قرار می گیرند، بهتر است که حسابدار اصول مربوط به آن را مطالعه کرده و با انجام تمرینات مختلف به این کار تسلط پیدا کنند.

مطالعه جزوه حسابداری صنعتی چه مزایایی دارد؟

مطالعه جزوه حسابداری علاوه بر اینکه اطلاعات مفیدی در رابطه با دانش حسابداری صنعتی ارائه می کند، مزایای بسیاری نیز به همراه دارد. در واقع کار در بخش صنعت می تواند درآمد حسابداران را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

از طرفی استفاده از جزوه حسابداری به افراد کمک می کند تا با صرفه جویی در هزینه ها در مورد بخش هایی که تسلط کافی در آنها ندارند، تسلط پیدا کرده و این اصول را در حسابداری به کار گیرند.

از طرفی استفاده از جزوات حسابداری به صرفه جویی در زمان نیز کمک می کند و سبب می شود تا افراد بتوانند بدون صرف زمان برای رفتن به کلاس های مختلف، مشکلات خود در اصول حسابداری را برطرف کنند.

مطالعه جزوه حسابداری صنعتی چه مزایایی دارد؟

حسابداری صنعتی چه خدماتی را به صنایع ارائه می کند؟

همانطور که پیش تر مطرح شد، حسابداران صنعتی برای ادامه فعالیت های یک تجارت ضروری هستند و وظایف مختلفی را به انجام می رساند. در ادامه به بررسی خدماتی که توسط حسابداران صنعتی و همچنین جزوه حسابداری صنعتیارائه می شود خواهیم پرداخت:

  • کار با رایانه و نرم افزار ها

با پیشرفت تکنولوژی و گسترش استفاده از نرم افزارها لازم است که حسابداران نیز در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشند. در واقع یک حسابدار صنعتی باید به انجام اموری همچون نوشتن نرم افزار، تنظیم عملکردها، وارد کردن داده ها و پردازش اطلاعات تسلط داشته باشد.

  • پردازش اطلاعات

از دیگر خدماتی که توسط حسابداران ارائه می شود، پردازش اطلاعات است. این افراد باید بتوانند با تدوین، برنامه نویسی، طبقه بندی، محاسبه، جدول بندی و حسابرسی به امور حسابداری رسیدگی کنند.

  • کسب اطلاعات

مشاهده دریافت و کسب اطلاعات از منابع معتبر از دیگر وظایفی است که حسابداران صنعتی برعهده دارند.

  • ارزیابی اطلاعات و انطباق آنها با استانداردها

استفاده از اطلاعات مربوط به انجام قضاوت فردی برای تعیین اینکه آیا رویدادها یا فرآیندها مطابق قوانین و استانداردهای موجود هستند یا خیر.

  • سازماندهی کارها و برنامه ریزی و اولویت بندی آنها

ایجاد اهداف و برنامه های خاص برای اولویت بندی، سازماندهی امور و انجام کارهای خود.

  • تجزیه و تحلیل داده ها یا اطلاعات

شناسایی اصول اساسی، دلایل یا واقعیت های اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها به صورت جداگانه.

  • برقراری ارتباط با سرپرستان، مدیران و افراد دیگر

ارائه اطلاعات لازم و به دست آمده از محاسبات به مدیران و صاحبان مشاغل، همکاران و زیردستان از طریق تلفن به صورت کتبی، پست الکتریکی یا حضوری.

  • تصمیم گیری و حل مشکلات

تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارزیابی نتایج برای انتخاب بهترین راه حل برای حل مشکلات.

  • برقراری ارتباط با افراد خارج از سازمان

از دیگر خدمات ارائه شده توسط حسابداران این است که این افراد با مشتریان به خوبی ارتباط برقرار کنند. در واقع تشویق مشتریان به ادامه همکاری با شرکت ها از اهمیت بالایی برخوردار است و جزئی از وظایف حسابداران محسوب می شود.

نظارت و کنترل منابع

از جمله مهم ترین وظایفی که حسابداران برعهده دارند، نظارت بر منابع است. تخمین و پیش بینی بودجه در بخش های گوناگون از دیگر خدماتی است که توسط حسابداران ارائه می شود.

همانطور که مطالعه کردید، حسابداران خدمات بسیار متنوعی را در بخش صنعت ارائه می کنند. بنابراین بهتر است که این افراد به کمک جزوه حسابداری صنعتی، سطح سواد و دانش خود را ارتقا بخشیده و از این طریق خدمات بهتری را ارائه کنند.

محدودیت های استفاده از جزوه حسابداری صنعتی

اگر چه استفاده از جزوات حسابداری مزایای بسیار زیادی را به همراه دارد اما با محدودیت هایی نیز همراه است. در واقع یکی از محدودیت های استفاده از این جزوات، نبود منبعی برای پرسیدن سوالات پیش آمده است. به همین جهت است که معمولاً توصیه می شود تا افراد علاوه بر مطالعه جزوه حسابداری، در دوره های آموزش حسابداری نیز شرکت کنند.

شرکت در این کلاس ها و قبول پروژه ها به صورت عملی به حسابداران کمک می کند تا به صورت عملی دانش خود را ارزیابی کرده و آن را محک بزنند. از طرفی افراد می توانند به منظور کسب تجربه بیشتر، به طور داوطلبانه در شرکت های صنعتی مشغول به کار شده و از این طریق اطلاعات خوبی را به دست آورند.

در صورتی که افراد در شرکت های صنعتی به خوبی فعالیت کنند، ممکن است که توسط همین شرکت ها به استخدام درآیند. از طرفی کار در چنین شرکت هایی سبب می شود تا حسابداران دایره ارتباطی بیشتری پیدا کرده و اطلاعات مفیدی از بازارهای تقاضا به دست آورند.

نکته پایانی درباره جزوه حسابداری صنعتی

در نهایت باید بگوییم که کار به عنوان حسابدار صنعتی در شرکت های مختلف مسئولیت های متعددی را بر گردن حسابدار قرار می دهد و حسابدار باید دانش کافی برای کار به عنوان حسابدار در صنعت را داشته باشد.

از طرفی لازم است که حسابداران دانش خود را به روز نگه دارند. از این جهت استفاده از جزوه حسابداری صنعتی و آموزش حسابداری می تواند بسیار مفید بوده و کمک بزرگی برای حسابداران محسوب شود.

نکته پایانی درباره جزوه حسابداری صنعتی

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display