مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

حسابداری استارت آپ

حسابداری استارت آپ

حسابداری استارت آپ یکی از انواع حسابداری های نوظهور است که با گسترش استارت آپ ها ضرورت آن حس می شود. در واقع اگر شما به دنبال ایجاد یک فعالیت می باشید یا ایده خاصی برای اجرا سازی استارت آپ دارید این نکته نیز حائز اهمیت است که پیش از شروع فعالیت خود به مسائل مالی آن توجه نمایید و با یک برنامه‌ریزی دقیق و از پیش تعیین شده شروع به فعالیت استارت آپ کنید.

در حقیقت استارت آپ یک نوع از کسب و کار مدرن می باشد که در مقیاس کوچک و ایده ای قدرتمند شروع به کار کرده است.  تفاوتی که می توان برای استارت آپ  با  کسب و کار سنتی در نظر گرفت این است کسب و کار در استارت آپ به گونه ای است که در آن می بایست از طریق تبلیغ و بازاریابی مشتری را جذب کنید و کسب و کارتان را رونق دهید اما در استارت آپ ایده به اندازه قدرتمند است که پس از مدت زمان کوتاهی همه گیر می شود.

بررسی مفهوم استارت آپ و حسابداری استارت آپ

در واقع استارت آپ به فعالیتی گفته می شود که در آن فرد به صورت فعال و خلاق و با داشتن ایده های جدید و نوین و برخورداری از نیازهای روز دنیا قدم در عرصه تولید و عرضه یک محصول و ارائه  خدمت بر می دارند تا استارت آپ را راه اندازی نمایند.

برای راه اندازی یک استارت آپ موفق شما باید از یک  چک لیست حسابداری استفاده کنید تا بدانید هزینه ها و سوددهی شما به چه صورت خواهد بود. در واقع استارت آپ ها به واسطه لیست های حسابداری به پیش بینی سود خود می پردازند.

حسابداری استارت آپ

چرا در استارت آپ از موضوع حسابداری استفاده می شود؟

در واقع حسابداری دارای چارچوبی است  که از آن برای ردیابی و گزارش عملکرد شغلی استفاده می شود. یعنی شما با استفاده از حسابداری می توانید به جهت آگاهی از معیارهای مهم بهداشت و درمان تجارت استفاده کنید. علاوه بر این ضرورت حسابداری بر هیچ کسی پوشیده نیست همه افراد می‌دانند که برای موفقیت در کسب و کار حتی اگر کسب و کار کوچک باشد تا چه میزانی به حسابداری نیاز است.

خدمات حسابداری استارت آپ

درواقع شرکت های حسابداری با ارائه خدمات به مشتریان و شرکت های شروع کننده استارت آپ می توانند باعث ایجاد اطمینان در پایان کار مدیریت مالی بیزینس مشتریان خود گردند. به صورت کلی خدمات حسابداری در این زمینه به گونه ای است که به ساده ترین شکل ممکن برای افراد مشغول در استارت آپ استفاده از خدمات حسابداری با هزینه ای معقول فراهم می شود.

بنابراین در حسابداری استارت آپ  اولین گام انتخاب یک نرم‌افزار حسابداری مناسب می باشد که امروزه اکثر شرکت های مدرن از نرم افزار هایی برای مدیریت فرآیندهای حسابداری استفاده می کنند. شما می توانید برای استارت آپ خود از نرم افزارهایی که به صورت رایج و بر اساس ماهیت فعالیت شما وجود دارد استفاده کنید.

در واقع ویژگی هایی که نرم افزارها  در این نوع حسابداری دارا هستند این است  که که گزارش ها را  ساده سازی می کند و همچنین سهولت در استفاده از نرم‌افزارها است. به صورت کلی می توان گفت که استارت آپ ها برای شروع فعالیت خود نیاز به استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری که پیچیده باشد، ندارد و آن ها باید از نرم‌افزاری ساده سازی شده با مبانی پایه استفاده کنند.

اگر که شما دارای یک استارت آپ نوپا هستید می توانید با استفاده از نرم‌افزارها به طور دقیق کلیه هزینه ها و تراکنش هایی را که به صورت روزانه می باشد را ثبت نمایید و در نتیجه در مدت زمان های مشخصی گزارشات مورد نیاز خود را تهیه کنید. در نهایت شما با بررسی و تحلیل این گزارشات قادر خواهید بود که برنامه کسب و کار خود را به روز کنید.

حسابداری استارت آپ

برون سپاری یا نه به برون سپاری

در حسابداری استارت آپ این موضوع بسیار متداول است که که با یک حسابدار در خارج از سازمان یا شرکت حسابداری همکاری می کنند.که این موضوع سبب می شود که به راحتی سوابق را بررسی نمایند. هر مرکز اصلی راه اندازی این نوع حسابداری دارای تعدادی حسابدار و شرکت حسابداری است که برای کمک به انجمن های مبتدی با سوابق پدید آمده اند.

برون سپاری در این نوع حسابداری می تواند با بهره گیری  از متخصصان حرفه ای که مسلط به قوانین مالیاتی  می باشد به شما در کاهش هزینه ها و همچنین برنامه های معافیت از مالیات که موجب رشد می شود کمک شایانی می کند و سبب می‌گردد که حسابداری با سرعت و دقت و منجر به افزایش سرمایه شرکت می شود و همچنین در زمان نیز صرفه جویی شود.

بهره گیری از مشاوره مالی:

در واقع یکی از نکاتی که می بایست به آن توجه نمود این است که می بایست استارت آپ ها در هنگامی فعالیتی که انجام می‌دهند مشاوره هایی را دریافت نمایید. در این مشاوره های مالی  راه‌کارهایی را به آنها  ارائه می شود که این راه‌کار های می‌تواند شرکت‌های کسب و کار را در حرفه خود موفق کند. بنابراین مشاوران می توانند به صاحبان استارت آپ در جهت شناسایی نقاطی که نسبتا ریسک پذیری محدود تری را دارند کمک شایانی برسانند.

در واقعیت بین حسابداری استارت آپ و امور مالی تفاوت زیادی وجود دارد و غالباً شرکت های استارت آپ در شروع فعالیت خود بیش از آن که نیازمند حسابداری باشند، نیازمند مشاور مالی هستند تا بتوانند مسیر خود را با کمترین ریسک و خطر شروع کرده و ادامه دهند.

اهداف اصلی در حسابداری استارت آپ

در واقع در حسابداری می بایست فرآیندی را در دست داشته باشید و مدت زمان لازم برای هزینه کردن را کاهش دهید و در عین حال می بایست اطلاعات به طور دقیق حفظ گردد تا در دوره های مشخصی بتوان از داده های جمع آوری شده، گزارشات مالی معتبری را دریافت کرد.

ولی در امور مالی می بایست آن را در کلیه تصمیمات مهم خود ادغام نمایید و از آن برای آزمایش فرضیات اصلی در کسب و کار خود استفاده کنید. در مشاوره مالی بار حسابداری می بایست به حداقل رسانده شود.  در امور مالی می توان به  حسابداری عنوان یک عملکرد اداری  فکر کنید. مقدار زمانی را که برای مشاوره مالی صرف می نمایید را به حد مطلق برسانید.

حسابداری استارت آپ

مراحل حسابداری استارت آپ:

به صورت کلی می توان مراحل زیر را به عنوان ابتدایی ترین مراحل این حسابداری در نظر گرفت.

  • در ابتدا می بایست تمام هزینه ها و رسید های شغلی خود را پیگیری کنید.
  • مطمئن شوید که هزینه هایی که مورد بررسی قرار گرفته است  از هزینه شخصی شما جدا هستند.
  • سپس به بررسی روند حسابداری بپردازید.

معیارهای مهم در حسابداری استارت آپ

در این نوع حسابداری معیارهای مهمی وجود دارد که می بایست به آن توجه نمود تا بتوان در آن موفق شد. این معیارها همانند نقشه مسیر برای شما عمل می کنند. این نقشه مسیر به شما می گوید که در چه فضایی چه رفتاری را می توانید داشته باشید. در ادامه به بررسی بخشی از این معیار ها خواهیم پرداخت:

حساب های قابل پرداخت

اولین معیار در حسابداری استارت آپ حساب های قابل پرداخت می باشد در واقع حساب های قابل پرداخت نشان دهنده تراز نقدی است که در حال حاضر به تأمین کنندگان خود مدیون هستید را نشان می دهد.

سوخت نقدی

دومین معیار در حسابداری استارت آپ متوسط سوخت نقدی می باشدمتوسط سوزاندن وجه نقدی نرخی است که در آن بازه نقدی کسب و کار شما را به طور متوسط در هر ماه طی یک بازه زمانی مشخص کاهش می دهد. در واقع سوزش منفی نشانه خوبی است زیرا نشانگر آن است که تجارت شما در حال تولید پول نقد و رشد ذخایر نقدی  خود است.

باند نقدی

سومین معیاری که در این سبک حسابداری مورد بررسی قرار می گیرد باند نقدی است. هنگامی که کسب و کار شما با ضرر مواجه می شود می توانید از باند پول نقد استفاده نماید و توسط آن می توانید تخمین بزنید که تا چند ماه دیگر می توانید تا قبل از اینکه تجارت شما  ذخایر نقدی  خود را تمام کند ادامه دهید.

حاشیه ناخالص

چهارمین معیاری در حسابداری استارت آپ حاشیه ناخالص می باشد.در واقع حاشیه ناخالص درصدی است که نشان می دهد که کل درآمد کسب و کار شما پس از کم کردن هزینه های مرتبط با ایجاد و فروش محصولات تجاری شما را نشان می دهد.

بنابراین حاشیه ناخالص می تواند به عنوان یک معیار مفید برای مشخص کردن چگونگی مقایسه درآمد شما با هزینه های شما است و برای شما این امکان را  فراهم می سازد که بر این اساس تغییراتی را ایجاد کنید.

حسابداری استارت آپ

چگونه می توانید تجارت خود را به صورت حسابداری استارت آپ راه اندازی کنید؟

بسیاری از کسانی که صاحب مشاغل هستند در واقع با چالش اداره یک تجارت  روبرو هستند که نیاز به پیگیری امور مالی دارد ولی در هر حال انتخاب با شما است که می خواهید خودتان کارهای حسابداری را انجام دهید یا برای انجام آن حسابداری را به کار گیرید. بنابراین اگر با حسابداری خود دچار مشکل هستید حال زمان آن فرا رسیده است که از سرویس حسابداری استارت آپ بهره بگیرید تا به آرامش خاطر برسید. بنابراین می بایست:

برای راه اندازی حسابداری استارت آپ موارد زیر را در نظر بگیرید

همانطور که می‌دانید برای راه اندازی هر کسب و کاری نیاز به در نظر گرفتن معیار های خاصی است. در ادامه به بررسی معیارهایی که باید برای این سبک حسابداری در نظر داشته باشید خواهیم پرداخت.

مسائل مربوط به جریان نقدی

بیاید در نظر بگیرید که شما ایده تولید یک محصول را داشته اید که دارای سود میباشد. اما اگر تاکنون هزینه و درآمدی را که برای ایده تان در نظر نگرفته اید و آن را پیگیری نکرده اید اکنون زمان آن فرا رسیده است به بررسی هزینه های ناشی از آن برسید و آن را تحلیل کنید.

مدیریت زمان و کیفیت در حسابداری استارت آپ

همانطور که می دانید زمان ارزشمند ترین دارایی ما است . در استارت آپ ها نیز  زمان یکی از مهمترین شاخص های اصلی است و بسیار مهم تلقی می گردد در نتیجه نباید از حساب کردن زمان غافل شوید. همچنین سعی کنید که حساب های خود را با صرف زمان کم و با کیفیت کامل مورد بررسی قرار دهید. هر اندازه که شما در مدیریت زمان خود موفق تر عمل کنید، نتیجه حاصله بهتر خواهد بود.

اهداف مالی

برای آنکه سرمایه گذاران بالقوه و ذینفعان شما را جدی بگیرند، در این صورت شما نیاز به پیش بینی های مالی و داده هایتان دارید اگر در صورتی داده ای برای تهیه نسخه پشتیبان از مطالبات خود ندارید بنابراین به احتمال بسیار زیاد در تهیه وجوه برای رشد شغل خود دچار مشکل می شوید پس میتوان نتیجه گرفت که تعیین اهداف درآمد و کسب مشتری امری بسیار مهم تلقی می گردد. هنگام شروع کار به یاد داشته باشید که تعیین اهداف معقول بسیار دشوار می باشد.

درد رو به رشد

در این مرحله دیگر تجارت شما به پایان رسیده است و شما بودجه قابل توجه‌ایی را بدست آورده اید، نیاز دارید که هزینه های خودتان را بررسی نمایید.  مدیریت جریان وجه نقد و کیفیت خدمات و زمان بسیار سخت تر می شود و  در واقع این دردهای رو به رشد باعث کمک به شما در مدیریت امور مالی می شود. شما هر اندازه که در کسب و کار خود پیشرفت کنید نیاز بیشتری به مشاوران مالی و حسابداری خواهید داشت.

حسابداری تعهدی در مقابل حسابداری نقدی

حسابداری تعهدی به شما نگاه بلند مدت بهتری را نسبت به مشاغل می بخشد ولی این در صورتی می باشد که حسابداری نقدی نشانگر وضعیت وجه نقد در زمان واقعی شما است. در این مرحله می بایست اطمینان حاصل کنید که از چه روش صحیح  حسابداری استفاده کنید که  شما را برای به حداکثر رساندن رشد خود و تحقق اهدافتان سوق دهد.

در نهایت می توانیم بگوییم که حسابداری به جهت استارت آپ از جمله ضرورت های این قبیل کسب و کارها می باشد. شما به هیچ وجه در استارت آپ خود نباید از اهمیت حسابداری غافل شوید. در واقع هر اندازه که شما اصولی تر پیش روید، موفقیت شما در آینده بیشتر خواهد بود.

حسابداری استارت آپ

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display