مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

حسابداری بازار کار

حسابداری بازار کار

حسابداری یکی از قدیمی ترین حرفه های شناخته شده می باشد. سوابق باستان شناسی نشان می دهد که تا سال 3500 قبل از میلاد، سومری ها دارای کتیبه های بودند که ثبت اسناد را در آن انجام داده بودند که این کار تفاوت چندانی با حسابداری ندارد. حسابداری مدرن یک زمینه فوق العاده پیچیده و در حال تحول است، اما از نظر عملی می توان می توان تقریبا حسابداری را به دو قسمت حسابداری مالی و حسابداری بازار کارتقسیم نمود. حسابداری یک فرآیند سیستماتیک برای شناسایی، ضبط، اندازه گیری، طبقه بندی، تایید، جمع بندی، تفسیر و ارتباط بین اطلاعات مالی است.

حسابداری بازار کار

سود و زیان را برای یک دوره معین، ارزش و ماهیت دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام شرکت را نشان می دهد. حسابداری اطلاعاتی در مورد منابع در دسترس برای یک شرکت، وسایل به کار رفته برای تامین منابع مالی، نتایج حاصل از استفاده آن‌ها را در اختیار صاحبان شرکت قرار می دهد. روش های ثبت معاملات، نگهداری سوابق مالی، انجام ممیزی داخلی، ارائه گزارش و تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی به مدیران، مشاوره در مورد امور مالیاتی از جمله کارهایی است که حسابداران انجام می دهند.

مشاغل از حسابداری برای سازماندهی اطلاعات مالی خود استفاده می کنند که به آن‌ها کمک می کند تا داده های مالی خود را درک کنند و همچنین آن‌ها را مطابق با مقررات مالی پیش می برد. حسابداری روند ثبت و جمع بندی اطلاعات مالی است. حسابداری مالی یکی از شاخه های تخصصی حسابداری است که معاملات مالی شرکت را پیگیری می کند. با استفاده از دستورالعمل های استاندارد، معاملات در گزارش مالی یا صورت های مالی مانند صورت درآمد یا ترازنامه ثبت، جمع بندی و ارائه می شوند.

شرکت ها صورت های مالی را در یک برنامه معمول صادر می کنند. این اظهارات به دلیل اینکه به افراد خارج از شرکت داده می شود، در نظر گرفته می شود که گیرندگان اصلی مالک یا سهامداران می باشند. اگر سهام یک شرکت بصورت عمومی داد و ستد شود، صورت های مالی و سایر گزارش های مالی، نیاز است که برای عموم و به صورت گسترده پخش شوند و اطلاعات به گیرندگان ثانویه از جمله رقبا، مشتریان، کارمندان و تحلیل گران می رسد. نکته حائز اهمیت این است که هدف از حسابداری مالی گزارش ارزش یک شرکت نیست، بلکه هدف آن ارائه اطلاعات کافی برای دیگران برای ارزیابی ارزش یک شرکت برای خودشان است.

از آنجا که صورت های مالی خارجی، توسط افراد مختلف به روش های مختلفی استفاده می شود، حسابداری مالی قواعد متداولی دارد که به عنوان استانداردهای حسابداری شناخته می شود و به عنوان اصول حسابداری به طور کلی پذیرفته شده است.

حسابداری بازار کار

حسابداری بازار کار

حسابداری بازار کارشامل سه فعالیت اساسی می باشد، که  این فعالیت ها شامل شناسایی، ضبط و ابلاغ رویدادهای کسب و کار یک شرکت می شود. در حسابداری بازار کار،حسابداران، رویدادهای بازار کار را شناسایی می کنند. حسابداران برای ثبت منظم رویدادهای کسب و کار از تکنیک های حسابداری استفاده می کنند. سرانجام حسابداران ، صورت های مالی را برای ارائه سوابق حسابداری بازار کار به افرادی که از اطلاعات حسابداری استفاده می کنند، به کار می گیرند.

در برخی از اوقات حسابداری بازار کار می تواند به معنای تجزیه و تحلیل و تفسیر صورت های مالی و توضیح معنای داده های گزارش شده باشد. دو گروه بزرگ از افراد از صورت های مالی حسابداری بازار کار، استفاده می نمایند، این افراد را کاربران داخلی و کاربران خارجی می نامند. کاربران داخلی برای کمک به اداره شرکت نیاز به داده های حسابداری دارند. کاربران داخلی شامل بازاریابان، سرپرستان و مامورین مالی داخل شرکت هستند.

مدیران حسابداری، اطلاعات مربوط به حسابداری بازار کار را در اختیار کاربران داخلی گذاشته و اطلاعات را به مدیریت گزارش می دهند. کاربران خارجی معمولا به دلایل سرمایه گذاری یا پیگیری روال قانونی به اطلاعات حسابداری بازار کار احتیاج دارند. کاربران خارجی شامل سرمایه گذاران، طلبکاران و سازمآن‌های دولتی هستند. مدیران حسابداری، اطلاعات را به کاربران خارجی نیز گزارش می دهند. در بازار کار دو نوع حسابداری وجود دارد، حسابداری نقدی و حسابداری تعهدی. اگر کسب و کار شما کوچک باشد می توانید از حسابداری نقدی بهره ببرید در حالی که اگر کسب و کار رشد کرده و دارای معیارهای خاصی می باشد باید از روش تعهدی برای آن استفاده نمایید. حسابداری نقدی ساده ترین روش حسابداری می باشد.

اکثر مردم در زندگی روزمره خود نیز به همین روش حسابداری می نمایند. در حسابداری وجه نقد، آنچه که مهم است، جریان واقعی پول است. در واقع می توان گفت درآمد فقط وقتی پول وارد شرکت می شود ثبت می گردد به همین ترتیب هزینه ها مربوط به زمانی است که پول از شرکت خارج می شود. در حسابداری تعهدی، هزینه ها با درآمد حاصل از آن‌ها مطابقت دارد. حسابداری نقدی تصویر دقیق تری از جریان وجوه نقدی شرکت شما ارائه می دهد و اما حسابداری تعهدی، تصویری دقیق تر از فعالیت های تجاری و کسب و کار یک شرکت هنگامی که درآمد کسب می کند ارائه می دهد.

حسابداری بازار کار

اهمیت حسابداری بازار کار

ثبت و حفظ اسناد مالی یکی از مهمترین نکات در حسابداری می باشد. برای سازمآن‌ها بسیار اهمیت دارد که برای ثبت اطلاعات مالی خود، روشی مطمئن و منظم داشته باشند. به همین دلیل حسابداری لازم است تا اطمینان حاصل شود که افرادی که مشاغل را اداره می کنند دارای سابقه قابل قبولی در معاملات مالی هستند. از دیگر موارد با اهمیت در حسابداری، طبق قانون بودن آن است. حسابداری به سازمآن‌ها کمک می کند تا حقوق و تعهدات خود را تعیین کنند. بدون حسابداری مناسب، محاسبه مبلغ دقیق خرید، تخفیف، مالیات فروش، مالیات احتمالی، عوارض، بازپرداخت و غیره برای یک تجارت بسیار دشوار خواهد بود.

بنابراین لازم است که یک تجارت به تعهدات قانونی خود عمل نماید. نگهداری سوابق حسابداری و تهیه صورت های مالی نیز غالبا یک مسئولیت قانونی برای مشاغل می باشد. از دیگر عواملی که حسابداری را با اهمیت کرده ، می توان به کاربرد آن اشاره نمود. اطلاعات حسابداری بازار کار برای تولید صورت های مالی خلاصه می شود. صورت های مالی نمای کلی از فعالیت های مالی یک تجارت در طی یک دوره می باشند.

همچنین صورت های مالی اطلاعاتی درباره وضعیت مالی شرکت در یک تاریخ خاص ارائه می دهد. صورت های مالی به صاحبان خود کمک می کند تا عملکرد و موقعیت شغلی خود را ارزیابی کنند که به وسیله آن‌ها می تواند تصمیمات مربوط به سرمایه گذاری خود را اتخاذ نماید. به عنوان مثال این که آیا آن‌ها باید سرمایه گذاری خود را گسترش دهند یا به سرمایه گذاری خود تنوع بخشند از جمله تصمیم هایی هستند که صاحبان شرکت با توجه به صورت خلاصه های مالی که توسط حسابداری بازار کار بدست آمده است می گیرند.

همچنین از دیگر اهمیت های حسابداری ، کمک به برنامه ریزی و کنترل شرکت می باشد. حسابداری بازار کاربه سازمآن‌ها کمک می کند تا با تدوین بودجه و پیش بینی برنامه های مالی خود، اهداف بعدی خود را برنامه ریزی نمایند. تجزیه و تحلیل واریانس ، با پیش بینی امور مالی خود و کنترل هرگونه انحراف از بودجه به سازمآن‌ها کمک می نماید. حسابداری بازار کارمبنایی برای تصمیمات مدیریتی فراهم می آورد. به طور کلی می توان گفت که حسابداری بازار کاریک فرایند قابل اعتماد برای تجزیه و تحلیل مالی است که به مدیریت موثر تجارت کمک می نماید.

حسابداری بازار کار

عناصرحسابداری بازار کار

سوابق مالی حسابداری بازار کار، توصیف می نماید که یک کسب و کار چه میزان بدهی دارد و میزان دارایی های یک کسب و کار چقدر است. آنچه یک کسب و کار صاحب آن است، دارایی آن کسب و کار نامیده می شود. آنچه یک کسب و کار به آن بدهی دارد، به دو دسته تقسیم می شود، بدهی های اعتباری و حقوق صاحبان سهام یعنی بدهی های سرمایه گذار. معادله اساسی حسابداری بازار کاربه این صورت تعریف می شود، دارایی مساوی است با بدهی به اضافه حقوق صاحبان سهام. این معادله، همان معادله اساسی است که حسابداران از آن برای ثبت و گزارش استفاده می نمایند. این معادله در مورد تمامی کسب و کار ها صدق می کند، چه کسب وکار شما یک شرکت بزرگ باشد یا رستوران کوچکی که در گوشه شهر قرار گرفته است. درصورتی که دارایی ها کمتر از بدهی ها و حقوق صاحبان سهام باشند، اعلام خطری برای حسابداری بازار کارمحسوب می شود و در این مواقع حسابداران پرچم قرمز را بلند می نمایند.

در واقع وقتی شما از سیستم دو ورودی در حسابداری استفاده می نمایید، تمام ورودی ها به عنوان دارایی یا اعتبار و بدهی ثبت می شوند و بنابراین این واقعیت که اعتبارات و بدهی ها باید با هم برابر باشند، به عنوان روشی ساده برای بررسی دقیق در اسناد به شما کمک می کند. حسابداری بازار کار که با نام های حسابداری شغلی و حسابداری مدیریتی در برخی از نقاط جهان شناخته می شود، به جای برآورده کردن استانداردهای حسابداری خارجی، بر نیازهای کسب و کار متمرکز است.

حسابداری بازار کاربه طور معمول شامل حجم قابل توجهی از پیش بینی ها و فعالیت های مدل سازی است و غالبا برای تصمیم گیری در مدیریت و ارزیابی عملکرد مورد استفاده قرار می گیرد. همه شرکت های بزرگ اشکال مختلف حسابداری بازار کاررا در چرخه تصمیم گیری مدل تجاری خود قرار می دهند. شما در حسابداری بازار کارعلاوه بر دانستن چهار صورت مالی اساسی، یعنی بیانیه درآمد، ترازنامه، بیانیه سود و صورت جریان نقدی ، که برای ارزیابی شرکت ها برای تصمیمات سرمایه گذاری مهم می باشد باید به موضوعات دیگری نیز آگاهی داشته باشید. در حسابداری بازار کارشما باید ابزارهای اساسی برای سودآوری پروژه و کاهش هزینه ها را بشناسید و از آن‌ها برای تجزیه و تحلیل بهره ببرید تا گزارشات شما بتوانند برای تصمیم گیری های مدیریتی بهترین کارایی را داشته باشند.

حسابداری بازار کار

تفاوت های حسابداری بازار کار و حسابداری مالی

حسابداری بازار کارو حسابداری مالی با وجود شباهت هایی که در اصول خود دارند، دارای تفاوت هایی نیز می باشند. یک تفاوت اساسی بین حسابداری مالی و حسابداری بازار کار، این است که حسابداری مالی بر روی رعایت استانداردهای مالی خارجی متمرکز می باشد در حالی که حسابداری بازار کاربر تامین نیازهای کسب و کار داخلی متمرکز است. در واقع می توان گفت که حسابداری مالی بر امور مالی سازمان کل متمرکز است، در حالی که حسابداری بازار کار، به طور معمول روی یک یا دو بخش خاص یک کسب و کار متمرکز می باشد.

تفاوت عمده دیگر نیز این است که حسابداری مالی منحصرا از داده های قبلی و گذشته استفاده می کند در حالی که حسابداری بازار کار، به طور معمول در کمک به تصمیم گیری در آینده تمرکز دارد. به عبارت دیگر حسابداری مالی بیشتر در مورد گزارش دقیق آنچه از قبل اتفاق افتاده است می باشد و رعایت قوانین و معیارها از جمله نکات مهم در این نوع حسابداری می باشد. استفاده از دو نوع حسابداری متفاوت نیز به این نتیجه منجر خواهد شد که داده ها و نتایج مربوط به حسابداری مالی باید دقیق و قابل تایید باشند، در حالی که در بیشتر موارد حسابداری بازار کارشامل تخمین هایی است که می تواند به موقع برای تصمیم گیری از آن‌ها بهره برد. گزارش های حسابداری مالی در مورد سودآوری یک کسب و کار است در حالی که گزارش های حسابداری بازار کاربه طور مشخص در مورد آنچه باعث ایجاد مشکلات و چگونگی رفع آن‌ها می شود گزارش می دهد.

اطلاعات اثبات شده حسابداری مالی مستلزم نگه داشتن سوابق با دقت قابل توجهی است، که برای اثبات صحت صورت های مالی لازم است. حسابداری بازار کاربه جای واقعیت های اثبات شده ، بیشتر مواقع با تخمین ها سروکار دارد. در حسابداری مالی، چون مخاطب هم کاربران داخلی و هم خارجی هستند، استانداردهای مختلف حسابداری باید رعایت شده و با آن‌ها مطابقت داشته باشد، در حالی که گزارشات حسابداری بازار کاربیشتر برای کاربران داخلی و مدیران کاربرد داشته و نیاز چندانی به رعایت استانداردها ندارد. در ضمن در حسابداری مالی، صورت های مالی به دنبال پایان دوره حسابداری ارائه می شود، اما حسابداری بازار کارممکن است گزارشات بیشتری را صادر کرده و اطلاعاتی را ارائه دهد که مدیران بتوانند فورا از آن مطلع شده و تصمیمات لازم را در مورد آن اتخاذ نمایند.

حسابداری بازار کار

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display