مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

حسابداری ذهنی چیست؟

حسابداری ذهنی چیست؟

حسابداری ذهنی می تواند در هنگام سازماندهی و پیگیری فعالیت های مالی ابزاری مفید باشد، اما می تواند منجر به رفتارهای مالی غیر منطقی هم شود. در واقع در حسابداری ذهنی مردم تمایل دارند برای تصمیمات مختلف اقتصادی خود، حساب ذهنی داشته باشند. درنتیجه آن ها تمایل دارند که با پولی که در حساب های مختلف خرج می شود متفاوت رفتار کنند.

حسابداری ذهنی در امور مالی

حسابداری ذهنی به گرایش افراد برای تفکیک پول خود به حساب های مختلف بر اساس انواع معیارهای ذهنی، مانند منبع پول و مقصد هر حساب اشاره دارد. طبق این تئوری، افراد عملکردهای مختلفی را به هر گروه از دارایی اختصاص می دهند که اغلب تأثیر غیرمنطقی و مخربی بر تصمیمات مصرفی و سایر رفتارهای آنها دارداگرچه بسیاری از افراد از حسابداری ذهنی استفاده می کنند، اما ممکن است متوجه نشوند که این خط تفکر تا چه حد غیر منطقی است.

در واقع در حسابداری ذهنی در اکثر موارد پول در حساب فیزیکی مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، شما احتمالاً پول موجود در حساب پس انداز خود را متفاوت از پول موجود در حساب کارگزاری خود مشاهده خواهید کرد. شما هم چنین ممکن است با دریافت مجدد پول از حساب پس انداز خود، نسبت به ضررهای کوتاه مدت سرمایه گذاری باخبر شوید.

حسابداری ذهنی در سرمایه گذاری

گاهی اوقات ممکن است حسابداری ذهنی نیز در سرمایه گذاری وارد شود. به عنوان مثال، برخی از سرمایه گذاران برای جلوگیری از تأثیر منفی بازدهی سرمایه گذاری های احتمالی بر کل آن، سرمایه گذاری های خود را بین یک نمونه از سرمایه گذاری ایمن و یک نمونه کار احتمالی تقسیم می کنند. مشكل چنین عملی می تواند اين باشد كه با وجود تمام کار و هزینه هایی که سرمایه گذار برای جدا کردن نمونه کارها هزینه می کند، ثروت خالص وی هیچ تفاوتی با یک پرتفوی بزرگتر تفاوت نخواهد داشت.

نکته کلیدی که برای حسابداری ذهنی باید در نظر گرفت این است که پول قابل معامله است. صرف نظر از ریشه یا کاربرد مورد نظر، همه پول یکسان است.

مزایای و معایب حسابداری ذهنی

حسابداری ذهنی هم مزایا و هم معایبی دارد، به عنوان مثال، حسابداری ذهنی ممکن است به شما در رسیدن به اهداف خاص سرمایه گذاری کمک کند. با قرار دادن پول در یک حساب بازنشستگی، ممکن است این پول را برای هزینه قبل از بازنشستگی در دسترس قرار دهید. اما عیب حسابداری ذهنی این است که باعث می شود با پولی که از منابع مختلف دریافت می کنید متفاوت رفتار کنید.

حسابداری ذهنی می تواند قسمت مهمی از فرایند مدیریت ثروت مبتنی بر اهداف باشد. برنامه ریزی مبتنی بر اهداف، استفاده از اوراق بهادار سرمایه گذاری را تأکید می کند که به شما امکان می دهد به اهداف خود برسید، نه اینکه نرخ سود مشخصی را هدف قرار دهید. از آن جایی که هر هدف دارای بازده و مشخصات ریسک متفاوت است، شما در تئوری از انواع مختلف سرمایه گذاری برای رسیدن به هر هدف استفاده می کنید.

اثرات فردی و سیستمیک در حسابداری ذهنی

- اثرات فردی: به دلیل حسابداری ذهنی، ما اغلب در مورد پول رفتار غیرمنطقی داریم. اگر قبلاً مقداری پول را برای این منظور در نظر گرفته ایم، به خرید دقیق چیزی فکر نمی کنیم. ما قادر به در نظر گرفتن تصویر بزرگ از وضعیت مالی خود نیستیم و ما بسته به نحوه ارائه وضعیت به طور متفاوتی به کسب یا از دست دادن پول پاسخ می دهیم. اشتباهاتی از این دست باعث می شود ما بیش از حد، هزینه کنیم و در تلاش برای صرفه جویی در هزینه ها دچار اشتباهات شویم.

- اثرات سیستمیک: این اثرات علاوه بر اینکه ما را به بودجه ضعیف سوق می دهد، شرکت های بازاریابی می توانند به راحتی از عادت حسابداری ذهنی ما استفاده کنند. ترفندهایی مانند ارائه هدایای ویژه یا ارائه موارد اضافی به خرید های بزرگ به دلیل تعصبات شناختی که در حسابداری ذهنی دخیل هستند مؤثر هستند. حسابداری ذهنی موجب می شود که ما در یک رفتار یا تلاش طولانی تر از آنچه که باید انجام دهیم استقامت داشته باشیم.

چرا حسابداری ذهنی اتفاق می افتد؟

دلایل مختلفی وجود دارد که فرایندهای حسابداری ذهنی ما را به تصمیم گیری نادرست درباره پول رهنمون می کند. این دلایل ریشه در این واقعیت دارد که مردم به طور مطلق به ارزش آن فکر نمی کنند. در عوض ارزش یک شی نسبت به عوامل مختلف دیگر آن است.

یکی از ویژگی های اصلی پول قابل استفاده بودن آن است، بدین معنی که این پول از واحدهایی تشکیل شده است که همه قابل تعویض و غیرقابل تفکیک از یکدیگر هستند. علاوه بر این پول با هیچ برچسبی همراه نیست. در واقع پول بر اساس استفاده در نظر گرفته شده برچسب گذاری می شود. مثال جالبی از این مطالعه مربوط به استفاده از کارت هدیه است.

چرا حسابداری ذهنی اتفاق می افتد؟

چرا حسابداری ذهنی مهم است؟

به طور کلی حسابداری ذهنی درک ما را از امور مالی تغییر می دهد و باعث می شود ما بیش از حد هزینه کنیم. هم چنین این امر ما را جذب شرکت های بازاریابی می کند که می خواهند از ما هزینه های بیشتر بگیرند.

- حساب های ذهنی و روش های ارزیابی

حسابداری ذهنی دید محدودی از امور مالی خودمان را به ما می دهد، وقتی نوبت به تعیین بودجه برای خودمان می رسد، حسابداری ذهنی می تواند ما را به این فکر بیندازد که به فکر حساب های جداگانه باشیم، نه اینکه وضعیت مالی خود را به طور کلی بررسی کنیم.

از سوی دیگر حسابداری ذهنی می تواند در وقت و انرژی ما صرفه جویی کند، لازم نیست هر روز یک فرایند تصمیم گیری را طی کنیم. پر کردن پول خود به حساب های مختلف ذهنی، چشم ما را از دیدن برخی از پول هایمان برای استفاده بهتر در جاهای دیگر کور می کند.

چگونه می توان از حسابداری ذهنی جلوگیری کرد؟

حسابداری ذهنی می تواند درک ما از پول را مخدوش کند و ما را وادار کند که به جای عقل، بر اساس شهود هزینه کنیم. خوشبختانه با تلاش همگانی برای از بین بردن این عادت بد مالی، می توان جلوی این اشتباهات را گرفت. بهترین کاری که می توانید برای جلوگیری از حسابداری ذهنی انجام دهید این است که تعمق در مورد پول خود داشته باشید، در مورد عادت های هزینه ای خود انتقادی بیندیشید و صادقانه از خود بپرسید که آیا جایی برای پیشرفت وجود دارد.

- بودجه خانگی ایجاد کنید:

به جای نگه داشتن زباله های ذهنی در مورد چگونگی خرج کردن پول خود، تهیه خلاصه ای از همه هزینه های خود و هم چنین میزان هزینه ای که در هر گروه به طور ایده آل خرج می کنید مفید خواهد بود. بسیاری از ابزارهای بودجه بندی آنلاین برای کمک به این امر وجود دارد.

- برای درآمد غیرمنتظره برنامه ریزی کنید:

برای جلوگیری از این مسئله یک استراتژی برای درآمد غیرمنتظره مانند اظهارنامه مالیاتی، هدایا و پاداش ها را در نظر بگیرید. به عنوان مثال ممکن است شخصی تصمیم بگیرد نیمی از پول اظهارنامه مالیاتی را به یک حساب پس انداز وارد کند و نیمی از آن را برای یک نوع معاشرت هزینه کند.

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display