مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

حسابرسی داخلی چیست و چه کاربردی دارد؟

حسابرسی داخلی چیست و چه کاربردی دارد؟

حسابرسی داخلی یک فعالیت مستقل، اطمینان بخش واقع بینانه و مشاوره ای است که برای ارزش افزایی و بهبود عملیات سازمان طراحی شده است. حسابرسی داخلی با فراهم کردن رویکردی سیستماتیک و روش مند برای ارزیابی و بهبود اثربخشی فرآیندهای راهبری، مدیریت ریسک و کنترل، سازمان را در دستیابی به هدف هایش یاری می کند. حسابرسی داخلی نوعی سیستم کنترلی می باشد که مدیران سازمان برای مشخص شدن کیفیت هزینه کردها و عملیات های مالی و آگاهی از وضعیت مالی شرکت و دارایی ها انجام می دهند.

وظیفه حسابرس داخلی رسمی چیست ؟

انواع دیگری از حسابرسی‌ و تحلیل وجود دارد که باید توسط یک حسابدار رسمی انجام شود. حسابدار رسمی، می‌تواند کارهای دیگری را نیز برای شرکت‌ها مانند تجزیه و تحلیل صورت های مالی انجام دهد، اما حسابدار رسمی اگر مستقل نیست می‌بایست آنرا مشخص کند زیرا بررسی‌ها و حسابرسی‌های مستقل هم وجود دارند.

اینها قوانین سختی هستند و باید توسط حسابداران رسمی که مستقل هم هستند انجام شود. به عبارت دیگر، حسابدار رسمی که بررسی یا حسابرسی مستقل انجام میدهد، نمی‌تواند و نباید هیچ کار دیگری در رابطه با تجارت در شرکت انجام دهد.

در نظر داشته باشید که بررسی و ارزیابی حسابرسی یک شرکت، پایبند به اصول عمومی پذیرفته شده حسابداری است. از بین این دو، حسابرسی مستقل بالاترین استاندارد را دارد. علاوه بر قضاوت های گسترده برای حسابرسی مستقل، دستورالعمل‌های مربوط به الزامات حسابرسی صورتهای مالی برای شرکتهای دولتی را هم تعیین می‌نماید. شاید بدانید که برخی از حسابرسی‌ها دارای قواعد بسیار سختگیرانه‌ای هستند و سطوح مختلفی از انطباق رسمی برای انواع تحلیل‌ها و حسابرسی‌های مختلف وجود دارد.

مشکل هنگامی بوجود می‌آید که فکر می‌کنید لازم نیست حسابرسی داخلی توسط یک حسابدار رسمی انجام شود یا اینکه برای جمع آوری، بررسی و یا حسابرسی باید زیر نظر یک حسابدار رسمی کار کنید. اما خبرهای خوبی درباره‌ی فرصت‌های حرفه‌ای در حسابرسی وجود دارد، چرا که حسابرسی داخلی اغلب به پشتیبانی کارکنان برای انجام کارهایی مانند شمارش موجودی انبار نیاز دارد.

به همین خاطر است که این حرفه فرصت‌های شغلی خوبی را برای شما خواهد داشت، اگر شما به‌دنبال کار موقت در حسابداری یا امور مالی هستید، حسابرسی یک گزینه‌ی عالی خواهد بود، چون حسابرسی داخلی به زمان زیادی نیاز دارد.

مهارت های حسابرسی در حرفه‌های دیگری از جمله مشاوره، بانکداری، و سرمایه‌گذاری خصوصی که در آن پروژه‌های مشابه انجام می‌شود، وجود دارد. اگر شما در حسابرسی کار می‌کنید، وظیفه شما این است که مطمئن شوید همه چیز سرجای خود قرار دارد. در غیر این صورت نمی‌توانید حساب ها را ممیزی کنید.

استانداردهای عملیاتی حسابرسی داخلی

حسابرسان باید وظایف خود را براساس استانداردهای مورد قبول و رایج سازمان حسابرسی انجام بدهند . استانداردهای حسابرسی داخلی توسط سازمان حسابرسی آمریکا نگارش شده است که معمولا براساس آن انجام می شود البته این نکته را نیز باید عنوان کرد که با توجه به شرایط اقتصادی و کاری در کشور این استانداردها توسط سازمان حسابرسی شامل تغییراتی شده است و حسابرسان براساس این تغییرات عمل خواهند کرد .

استانداردهای عمومی عملیاتی در حسابرسی داخلی به شرح زیر می باشد :

  • حسابرسی بایستی توسط افرادی که دارای مدارک و دانش کافی در این زمینه هستند انجام شود و تسلط کافی به تمامی قوانین و مقررات حسابرسی داشته باشند .
  • حسابرس چه داخلی و چه مستقل باشد باید به صورت کاملا مستقل عمل کند و استقلال در رای خود داشته باشد و از قضاوت هایی که یک طرفه و جهت دار باشد خودداری کند . این مهم ترین مسئله در زمینه حسابرسی محسوب می شود .
  • حسابرسی بهتر است با برنامه ریزی از قبل انجام شده باشد و تمامی ابزار و کارشناس های مورد نیاز پیش بینی شود .
  • شواهد لازم برای انجام حسابرسی باید به صورت حضوری و مشاهده مستقیم جهت استناد و قابل اعتماد بودن به دست آید .
  • نکته مهم در حسابرسی تهیه گزارش های حسابرسی است که از مهم ترین اجزای این حرفه بوده و می تواند سرنوشت حقوقی و مالی بنگاه اقتصادی و افراد در ارتباط با آن را تغییر دهد. به همین خاطر است که حسابرس ها در تهیه گزارش های مالی خود باید وجدان ، دقت و مراقبت کافی را انجام دهند .
  • پیش  از حسابرسی پیش نیاز آن اطلاع کامل از حسابداری است که افراد متخصص باید داشته باشند ، در غیر این صورت در زمان حسابرسی با مشکلاتی رو به رو خواهند شد .برای همین است که حسابرس ها اطلاعات کاملی از حسابداری به صورت جامع و کاربردی دارند ..

وظیفه حسابرس داخلی رسمی چیست ؟

دلیل انجام حسابرسی داخلی چیست؟

حسابرسی داخلی به منظور کنترل منابع مالی و انحرافات آن انجام می‌شود، تا از بروز مشکلات مالی جلوگیری کند. حسابرسان داخلی طبق اصول حسابرسی، الزامات قانونی را در سازمان بررسی می‌کنند تا اگر رعایت نشده باشند، آن‌ها را کشف و برطرف کنند. سواستفاده‌های مالی به وسیله حسابرسی داخلی شناسایی می‌شوند و گزارش‌های آن به مدیران ارائه می‌شود تا آن‌ها بتوانند از ضررهای مالی بیشتر جلوگیری کنند.

حسابرس داخلی، منابع مالی سازمان را که در حال هدر رفتن هستند شناسایی کرده و برای متوقف کردن آن‌ها، به مدیران گزارش می‌دهد. به این نکته توجه داشته باشید که به وسیله حسابرسی داخلی، تنها انحرافات مالی بررسی نمی‌شوند؛ بلکه دیگر انحرافاتی که می‌توانند ضررهای مالی برای سازمان داشته باشند نیز شناسایی و بررسی می‌شون.

حسابرسی داخلی یکی از خدمات حسابرسی است و حسابرسان باید با انواع حسابداری آشنایی کامل داشته باشند؛ به همین دلیل مدیران برای انجام کارهای حسابرسی داخلی از افراد ماهر کمک می‌گیرند که علاوه بر مهارت در تمام امور حسابرسی، به همه امور حسابداری نیز مسلط باشند. در حالت کلی حسابرسی داخلی برای ارزش افزوده و بهبود عملیات سازمان طراحی می‌شود.

مهم ترین اهداف حسابرسی داخلی چیست؟

1- بهبود فرایند نظارت در سازمان با سیستم کنترلی کارآمد

همانطور که گفتیم اصلی ترین ویژگی حسابرسی داخلی، نظارت بر واحدها و مشاوره است. حسابرسان داخلی می توانند برنامه هایی را برای هر واحد، در جهت رسیدن به اهداف سازمان طراحی کنند. این برنامه های مالی، کاملا در چارچوب قوانین سازمان است و هر چندوقت یک بار توسط مشاوران حسابرسی مورد بررسی قرار می گیرد. این روند منظم و هدفمند، می تواند به راهی برای رسیدن به اهداف بزرگ سازمان و شرکت ها تبدیل شود.

2- حفاظت از دارایی ها و مدیریت بر فعالیت های نیروی انسانی

بخش حسابرسی داخلی، برای هر قسمت از سازمان برنامه مالی را تدوین می کند. این برنامه از طریق اطلاعات دقیق جمع آوری شده از فرم ها و گزارش ها تدوین شده و کاملا قابلیت اجرا دارد. به همین دلیل حسابرسی داخلی، اطلاعات کارآمدی از میزان درآمدها، هزینه ها و سرمایه سازمان دارد.مدیران ارشد با کمک این اطلاعات و اهداف تعیین شده، می توانند عملکرد هر بخش و حتی هر فرد را به دقت بررسی کنند. این فرایند کمک می کند تا قبل از آنکه مشکل مالی بزرگی در سازمان به وجود آید، با کمک سیستم کنترلی حسابرسی داخلی، نقص اصلی به درستی شناسایی و رفع شود.

3- بررسی صداقت گزارش های مالی شرکت

مهم ترین دغدغه مدیران و سرمایه گذاران در هر سازمان، دریافت اطلاعات درست و طبقه بندی شده از افراد ارشد در هر بخش است. حسابرسی داخلی وظیفه بررسی این اطلاعات و گزارش ها را در زمینه مالی به عهده دارد. چراکه تنها با کمک این اطلاعات صحیح است که می توان یک نقشه راه کارآمد برای آینده مالی یک کسب و کار ایجاد کرد.

4-   شناسایی هدررفت منابع مالی

وظیفه حسابرسی داخلی فقط به نظارت بر خدمات حسابداری و کنترل نیروهای انسانی محدود نمی شود. گاهی ممکن است که در یک سازمان، برنامه ناکارآمد و هزینه بری در حال اجرا باشد که مدیران شرکت از هدر رفت مالی و میزان زیان آن اطلاعی ندارند. حسابرسی داخلی این بخش های ضرر رسان را شناسایی می کند و برای اصلاح یا توقف آن ها، راهکارهایی را ارائه می دهد.

حسابرس داخلی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

  • حسابرس داخلی باید مستقل باشد و تحت نفوذ هیچ یک از افراد سازمان در هر جایگاه و سمتی که هستند قرار نگیرد.
  • حسابرس داخلی باید فن گزارش دهی را بلد بوده و اختیار امضا و مهر داشته و گزارش تهیه شده را با مهر و امضا خود ارائه دهد.
  • حسابرس داخلی باید امکان دسترسی به کلیه اسناد مالی و غیر مالی داشته باشد و از مقام مستقلی برخوردار باشد.
  • حسابرس داخلی می تواند در کلیه بخش های شرکت اعم از مالی ، مدیریتی ، استراتژیک ، سرمایه گذاری ، اداری و حقوق و دستمزد، برنامه های آموزشی و غیره وارد و به بررسی اسناد و مدارک ان بپردازد.

مهم ترین اهداف حسابرسی داخلی چیست؟

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display