مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

دفاتر پلمپ چیست؟

دفاتر پلمپ چیست؟

برای اطلاعات بیشتر شما باید بگوییم که دفاتر پلمپ اشاره به دفاتری دارد که محل ورود اطلاعات مربوط به عملکرد مالی شرکت هستند. پلمپ دفاتر شرکت در واقع شامل ریز لیست هزینه ها و درآمدهای شرکت می باشند که معیار محاسبه مالیات بردرآمد اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد، به این معنی که مطابق قوانین مالیاتی کشور هر فردی وظیفه دارد 25 درصد از سود سالیانه خود را به عنوان مالیات بپردازد و چگونگی محاسبه سود خالص هر شخص یا شرکت از تفریق درآمدها و هزینه های وی به دست می آید و این هزینه ها و درآمدها در دفاترپلمپ یافت می گردد و به وسیله ممیز اداره مالیات هر ساله مورد بررسی قرار گرفته و مطابق همین مسئله میزان مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی مشخص می شود.

برای شروع هر کسب و کاری باید مراحل خاص آن طی شود و در همه زمینه ها ابتدا باید به شرایط لازم برای شروع کار پرداخته شود. بر اساس ماده ۶ که در قانون تجارت درج شده، همه افراد حقیقی و حقوقی برای ثبت یک شرکت نیاز به پیمودن مراحل خاصی دارند. مسئول شرکت برای اظهار درآمدها و هزینه‌های خود باید به محل مشخصی مراجعه کند که به آن دفاتر پلمپ می گویند .

شاید برایتان سوال باشد که دفاتر پلمپ چیست؟

با مطالعه این مقاله می توانید اطلاعاتی در این رابطه به دست آورده به راحتی مراحل قانونی ثبت شرکت را طی کنید.

دفاتر پلمپ به شکل دفتر کل و دفتر روزنامه می باشند. هر یک از این دفترها برحسب میزان کارکرد ۱۵۰ برگ یا ۵۰ برگ و یا ۱۰۰برگ می باشند. همه شرکت ها برای مشخص کردن میزان عملکرد مالی خود موظف به محاسبه کارکرد خود بوده و پس از آن باید این دفاتر را تکمیل کنند. اگر این دفاتر را اخذ نکنید یا پس از دریافت، آن را تکمیل ننموده و ارائه ندهید، علی الراس مالیاتی به شرکتتان تعلق می‌گیرد که مبنای محاسبه آن به جای اسناد و مدارک مودی، قراین و ضرایب مالیاتی می باشد.

طبق این قانون اگر چنین اظهار نامه‌ای به دستتان برسد رسیدگی به پرونده شما توسط کارشناسان ارشد مالیاتی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.حتی اگر شرکت، فعالیتی نداشته باشد برای اعلام عدم فعالیت شرکت خود و همچنین میزان دارایی هایتان ملزم به ارائه دفاتر پلمپ به صورت خالی و سفید می‌باشید. به هرحال حوزه دارایی باید دفاتر پلمپ مرتبط با هر شرکت را چه به صورت تکمیل شده و یا چه به صورت خالی دریافت نماید.

دفاتر روزنامه و دفاتر کل چیست؟

دفتری که در آن همه هزینه ها و سود و زیان های یک شرکت به طور روزانه ثبت می شود و طی مراحل خاصی به مراجع ذیربط تحویل داده می شود دفتر روزنامه می گویند. 

حال که می دانید دفاتر پلمپ چیست؟ و همچنین دفتر روزنامه چه کاربردی دارد شاید برایتان سوال باشد که دفتر کل چیست؟ دفتر کل در واقع شامل همه ریز هزینه های موجود در دفتر روزنامه اما به صورت هفتگی میباشد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که دفاتر قانونی که از طرف سازمان امور مالیاتی تایید شده باشند دفاتری هستند که مطابق قوانین مواد ۱۱ و ۱۲ قانون تجارت در ادارات ثبت و اسناد و همچنین دفاتر مشاغل اداره امور اقتصادی و دارایی، پلمپ گردیده باشند.

دفاتر پلمپ

چه زمان باید برای اخذ دفاتر اقدام کرد؟

هر ساله قبل از شروع سال مالی جدید باید جهت اخذ دفاتر پلمپ اقدام نمود. مثلاً دفاتر پلمپ شده در سال ۹۸ باید تا پایان اسفند سال ۹۷ دریافت شده باشند. البته اگر قبل از پایان سال مالی صفحات دفتر به اتمام برسد و شرکت نیاز به دفاتر جدید داشته باشد می توان برای اخذ نمونه سفید اقدام نماید.

مهلت پلمپ دفاتر

دفاتر پلمپ با توجه به اینکه برای ثبت مراودات تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند باید با شروع فعالیت دریافت شوند. این دفاتر برای یک سال مالی در نظر گرفته شده‌اند که پیش از شروع سال مالی و تا قبل از اتمام سال باید دریافت و تکمیل شوند.

برای مثال مهلت پلمپ دفاتر سال ۹۹ از فروردین تا اسفند همین سال است. گرچه می‌توان دفاتر سال بعد را در سال جاری نیز دریافت کرد اما امکان پلمپ دفاتر سال گذشته وجود ندارد.

برای اخذ پلمپ دفاتر چه مدارکی مورد نیاز است؟

  • ارائه مهر شرکت

  • تهیه اسکن از روزنامه رسمی طبق آخرین تغییرات

  • تهیه کپی برابر اصل از شناسنامه و کارت ملی، که این مورد باید توسط وکیل موسسه برای تمامی اعضای شرکت تهیه شود. در دفترخانه اسناد رسمی کشور نیز می‌توان این گزینه را تهیه نمود.

پس از ارائه مدارک فوق می توانید برای اخذ پلمپ دفاتر اقدام کنید اما گاهی اوقات این دفاتر رد می شوند یکی از دلایل زیر می تواند موجب رد دفاتر شود:

  • اگر اطلاعات ثبت شده به هر شکل غیر واقعی باشند دفاتر رد می شوند.

  • همچنین اگر از دفاتر سال های قبل استفاده نموده باشید نیز با همین روند مواجه خواهید بود.

  • یکی دیگر از دلایل رد دفاتر نیز ثبت نکردن فعالیت‌های مرتبط با شعبه های مختلف شرکت می باشد.

  • اگر به منظور سوء استفاده، برخی از برگه ها سفید باقی مانده باشند و تعداد آن ها نیز بیش از حد معمول باشد دفاتر شما رد میشوند.

  • عدم به ثبت رساندن چند فعالیت یا حتی یکی از فعالیت ها نیز می‌تواند این مشکل را ایجاد کند.

  • محدود کردن اطلاعات و مندرجات ثبت شده در دفتر یا خراشیدن و پاک کردن آن ها، استفاده از غلط گیر یا محو کردن هرگونه اطلاعات نیز دفتر شما را رد خواهد کرد.

  • اگر دفتر خود را از پلمپ خارج کرده باشید و یک برگ یا چند برگ از آن کسر شده باشد نیز به طور قطع دفتر شما رد میشود.

کاربرد دفاتر پلمپ چیست؟

با توجه به اینکه می دانید دفاتر پلمپ چیست؟ و قطعاً برای ثبت شرکت و همچنین پیش بردن اهدافتان به این مورد نیاز دارید باید بدانید که کاربرد دفاتر پلمپ در دو مورد خلاصه می شود:

  1. جهت اخذ کارت بازرگانی

  2. جهت ارائه اظهارنامه مالیاتی

به خاطر داشته باشید که عدم ارائه دفاتر به هر دلیل حدود ۲۰ درصد مالیات برای شما به همراه داشته و جریمه رد دفاتر نیز حدود ۱۰ درصد مالیات می باشد. در صورتی که شرکتی ثبت کرده اید باید بلافاصله اقدام به پلمپ دفاتر خود نمایید.

هزینه دفاتر :

در جدول زیر هزینه پلمپ دفاتر را برایتان ثبت کرده ایم، البته باید بدانید که این هزینه ها ثابت نیستند و در گذر زمان به روز رسانی می شوند.

ریز هزینه (ریال)

عنوان

۸۸۴,۷۵۰

۵۰برگ

۱,۱۰۶,۵۵۰

۱۰۰برگ

۱,۴۶۶,۳۵۰

۲۰۰برگ

۴۵۰,۰۰۰

ثبت در سامانه

۱۳۸,۶۷۰

پست

۱,۴۷۳,۴۲۰

مثال: جمع کل برای دفتر ۵۰ برگ

شیوه پر کردن دفتر باید به چه صورتی باشد؟

حالا که با پلمپ دفاتر آشنا شدید، خوب است ببینیم تجار باید در پر کردن دفاتر چه قواعدی را رعایت کنند:

تمامی معاملات و صادرات و واردات در دفاتر مذکور باید به ترتیب تاریخ در صفحات مخصوص نوشته شود. حک کردن و همچنین سفید گذاشتن، بیش از آنچه در دفترنویسی معمول است نباید وجود داشته باشد. در حاشیه و یا بین سطور نوشتن ممنوع است و تاجر باید تمام آن دفاتر را از ختم هر سالی لا اقل تا ده سال نگاه دارد. ( قانون تجارت، ماده ۱۳ )

وظیفه نگهداری دفاتر تجاری برای تشخیص میزان مالیات به درآمد و تعیین مرور زمان مالیاتی پنج سال است.

ابتدا باید موارد را در چکنویس تنظیم کرده و سپس در دفاتر کل وارد کنید بدین صورت از خط خوردگی و نامرتب بودن جلوگیری می شود. سپس بعد از صحت اطلاعات در دفتر به درستی آنها را وارد نمایید .

دفاتری که تجار برای امور تجاری خود به کار می­برند، در صورتی که مطابق مقررات این قانون تنظیم شوند، بین تجار در امور تجاری سندیت خواهد داشت. در غیر این صورت علیه صاحب آن معتبر است. ( قانون تجات ماده ۱۴ )

نکات مهم مرتبط با دفاتر پلمپ چیست؟

  • با توجه به اهمیت تهیه دفاتر پلمپ باید در زمان مناسب این کار را به انجام برسانید و اقدامات لازم را انجام دهید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

  • قبل از شروع یک سال مالی جدید حتماً باید به سامانه ثبت شرکت مراجعه نموده و اقدام به ثبت و تنظیم اظهارنامه پلمپ دفاتر سال و تنظیم اظهارنامه پلمپ دفاتر سال جاری نمایید.

  • شروع سال، ماه و روز مالی در اساسنامه شخصیت حقوقی به صورت کاملا واضح ثبت شده است و طبق فعالیت سامانه تاریخ پایان سال مالی به طور اتوماتیک محاسبه می شود. به همین دلیل باید برای تکمیل اطلاعات موجود در سامانه دقت لازم را به خرج داده و پیام ایجاد شده در رابطه با اعتبار دفاتر را با آن چه که خودتان می‌خواهید تطبیق دهید.

  • حتی اگر یک سال نتوانید پلمپ دفاتر مربوط به شرکت خود را اخذ کنید، مشکلات مالیاتی و جریمه های زیادی در آینده برایتان ایجاد خواهد شد پس هر چه سریعتر نسبت به این موضوع اقدام نمایید.

  • هر شرکت باید یک دفتر کل و یک دفتر روزنامه داشته باشد که طبق قوانین خاصِ ثبت شده در قانون تجارت، پلمپ شده باشد.

  • باید در نظر داشته باشید که مدت زمان اخذ دفاتر پلمپ حداکثر ۲۰ روز بعد از زمان تکمیل مدارک موسسه می باشد. باید اطلاعات خواسته شده مثل کد پستی، استعلام از اداره ثبت، شماره و آدرس دقیق شرکت به طور کامل ارائه شوند.

  • استعلام موارد فوق حدود یک روز طول میکشد. پس از آن می ‌توانید وارد سیستم شده و از اداره ثبت درخواست پلمپ دفاتر خود را نمایید. پس از آن نیز موسسات مربوطه ظرف ۲روز جواب را ارسال نموده و به اداره ثبت می فرستند. طی سه روز باید اوراق تایید شده توسط فرد درخواست کننده، امضا شوند و مهر شرکت نیز در این روند لازم و ضروری است.

  • به خاطر داشته باشید که بعد از تاسیس شرکت حداکثر دو ماه فرصت دارید که شرکت را به اداره مالیات معرفی نموده و نسبت به اخذ دفتر پلمپ نیز اقدام نمایید.

  • برای تکمیل دفاتر باید آیین نامه ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم را مطالعه کرده و طبق این ماده اطلاعات لازم برای نگهداری از دفتر و همچنین نحوه پر کردن و تحلیل آن را مطالعه نمایید.

  • با توجه به قانون مالیات های مستقیم و با توجه به تکالیف قانونی مقرر شده در این رابطه، اطلاعات دفاتر باید به صورت الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی ارسال شوند.

  • در رابطه با شرکت‌های سهامی، ارائه دفتر سهام نیز گزینه اجباری به حساب می‌آید اما این دفتر نیاز به پلمپ ندارد.

هزینه اخذ دفاتر پلمپ شامل چه مواردی می باشد؟

  • هزینه های مربوط به تنظیم اوراق مورد نیاز برای اخذ پلمپ دفاتر

  • هزینه های مربوط به ورود سیستمی کلیه اوراق تنظیم شده

  • هزینه‌های مربوط به  پلمپ دفاتر

  • هزینه های مربوط به اخذ پلمپ دفاتر در شهرستان ها

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display