مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

روش های استخدام حسابدار حرفه ای

روش های استخدام حسابدار حرفه ای

شرکت ها و سازمان های مختلفی وجود دارند که به دنبال استخدام حسابدار حرفه ای هستند. در واقع هنگامی که شرکت ها نیاز به تهیه صورتحساب های مالی دارند، معمولاً از یک حسابدار برای انجام این کار کمک می گیرند.

تهیه صورتحساب های مالی و پرداخت مالیات برای مشاغل بزرگ و کوچک به شما در سازماندهی اطلاعات مالی کمک می‌کند. استخدام یک حسابدار خوب می‌تواند شرکت را از وضعیت بحرانی نجات داده و یک شرکت را به سوددهی بالا برساند به همین دلیل است که انتخاب یک فرد به عنوان حسابدار از اهمیت بالایی برخوردار است.

حسابداران با آخرین تغییرات قوانین مالیاتی آشنایی داشته و به شما در شناسایی هرگونه معافیت مالیاتی که واجد شرایط آن هستید، کمک می‌کنند تا در نهایت با کسر مالیات به سود بیشتر دست پیدا کنید. به منظور انتخاب یک حسابدار لازم است که معیارهای مختلفی را در نظر داشته باشید.

به همین جهت در این مقاله قصد داریم تا در مورد اقداماتی که لازم است برای استخدام یک حسابدار به انجام برسانید را مورد بررسی قرار داده و معیارهای یک حسابدار حرفه ای را بشماریم.

روش های شناسایی و استخدام حسابدار

نخست لازم است که تصمیم بگیرید که به کدام یک از حسابدار یا CPA نیاز دارید. متخصصان حسابداری قادر به انجام کارهای مختلفی هستند و روزهای خود را صرف انجام کارهای کمی متفاوتی می‌کنند. وظایف یک حسابدار شامل انجام وظایفی همچون ثبت داده ها و وارد کردن آنها در سیستم های ورودی، محاسبه حساب های قابل پرداخت، مطالبات و مالیات های مربوط به حقوق و دستمزد است.

حسابداران اکثر وظایف مالی روزانه یک شرکت را برعهده دارند. از طرفی مسئولیت های مربوط به CPA شامل تعیین سوابق مالی، تعیین روش های گزارش دهی و خدمت به عنوان مشاور است. آنها مجاز به انجام مسئولیت های بیشتر نسبت به حسابدار هستند و نماینده موکلان خود در حسابرسی های مختلف خواهند بود.

روش های شناسایی و استخدام حسابدار

1- از دوستان و همکاران خود کمک بخواهید.

این راهکار یک روش عالی برای جستجو حسابدار حرفه ای است. اگر به دنبال یک حسابدار برای تجارت خود هستید، حتماً از صاحبان مشاغل دیگر در صنعت خود مشورت خواسته تا در نهایت حسابداری آشنا با صنعت خود پیدا کنید.

2- انجمن های حسابداری شهر و کشور خود را بررسی کنید.

انجمن های بسیاری وجود دارند که در آنها حسابداران حرفه ای مشغول به فعالیت هستند. با مراجعه به چنین انجمن هایی می‌توانید خواسته ها و نیاز خود را با آنها در میان گذاشته و برای استخدام حسابدار از آنها کمک بخواهید.

3- با احتیاط از رسانه های اجتماعی استفاده کنید.

اگر چه سایت های مختلفی در رابطه با استخدام حسابدار وجود دارد اما نمی‌توان به آنها اطمینان کامل داشت. بنابراین بهتر است اعتبار سایت هایی که به آنها مراجعه می‌کنید را در نظر گرفته تا در نهایت فردی مناسب را برای حسابداری انتخاب کنید.

در نهایت لازم است که صاحبان مشاغل نیازها و احتیاجات خود را در نظر گرفته و با آشنایی با وظایف حسابداران نسبت به استخدام افراد متخصصمورد نظر خود اقدام کنند.

4- فاکتور مهم که می بایست به هنگام استخدام در نظر گرفت.

همانطور که پیشتر مطرح شد، انتخاب حسابدار خوب برای شرکت ها و سازمان های مختلف بسیار مهم است و در بقای شرکت ها و ادامه فعالیت آنها نقش بسزایی دارد.

به همین جهت در ادامه به بررسی فاکتورهایی که در هنگام استخدام یک حسابدار باید در نظر بگیرید، می پردازیم:

۱.  فردی مناسب را برای این کار انتخاب کنید.

انتخاب حسابدار باید کاملاً حرفه ای باشد چرا که این امر به طور مستقیم بر سلامت امور مالی شما تاثیر می‌گذارد. هنگامی که افرادی را که به عنوان حسابداری انتخاب می‌کنید لازم است که در نظر داشته باشید که چنین فردی برای شما به عنوان صاحب شغل احترام قائل بوده، به نیازهای شما گوش فرا دهد و به سوالات شما پاسخ دهد.

در ضمن لازم است که در هنگام انتخاب و استخدام حسابدار به مهارت های برقراری ارتباط او توجه کرده و در نهایت فردی را برای این کار انتخاب کنید که بتوانید با او رابطه صمیمی و طولانی مدتی داشته باشید.

۲.  اندازه شرکت خود را ارزیابی کنید.

به طور کلی لازم است که ارزیابی کنید که کدام یک از حسابداران شرکت های کوچک یا حسابداران شرکت های بزرگ را ترجیح می دهید. بنگاه های حسابداری بزرگتر ممکن است که خدمات حسابداری بسیار بیشتری را نسبت به بنگاه های کوچکتر ارائه کنند.

در صورتی که پیچیدگی امور مالی شرکت شما زیاد است، بهتر است که از حسابداری حرفه ای کمک خواسته و در صورتی که شرکت شما کوچک است، می‌توانید از حسابداران راه دور کمک گرفته یا از خدمات حسابداران ساعتی بهره مند شوید.

تنها نکته ای که حائز اهمیت است این است که پیش از توافق برای همکاری با هر حسابداری اعتبارنامه او را مورد بررسی قرار داده و از صحت آن اطمینان حاصل کنید. در صورتی که قصد همکاری با شرکت حسابداری را دارید، بهتر است که بررسی کنید شرکت مورد نظر از مجوزهای لازم برخوردار باشد.

۳.  با چندین حسابدار مصاحبه کنید.

از افرادی که برای استخدام به شرکت شما مراجعه می‌کنند درخواست رزومه کاری کرده و پس از انجام تحقیقات و بررسی های لازم با آنها تماس بگیرید. پیش از انجام مصاحبه سوالات خود آماده کرده و بودجه در دسترس خود را در نظر بگیرید.

حسابدار را از لحاظ معیارهایی که به دنبال آن هستید، مورد بررسی قرار داده و خدماتی که می‌توانند به شما ارائه کنند و قابلیت ها و مهارت های آنها را مورد ارزیابی قرار دهید تا در نهایت بهترین فرد را به عنوان حسابدار شرکت خود انتخاب کنید.

۴.  درخواست اطلاعات مربوطه

این اطلاعات به هنگام استخدام حسابدار می‌تواند شامل لیستی از خدمات، نمونه فاکتورهای مالی و برنامه های مربوط به هزینه باشد. به عنوان مثال هنگامی که شما یک حسابدار را برای فصل مالیات انتخاب می‌کنید، برنامه هزینه و خدمات مورد نیاز شما متفاوت از زمانی است که برای مشاوره مداوم، یک حسابدار استخدام می‌کنید.

همچنین لازم است که اطلاعاتی در مورد تحصیلات حسابدار، شرکت هایی که قبلاً با آنها کار کرده و گواهینامه هایی که در دوره های آموزش حسابداری کسب کرده است، را کسب کنید.

درخواست اطلاعات مربوطه

در هنگام استخدام حسابدار چه سوالاتی بپرسیم؟

هنگامی که با حسابدارانی که پتانسیل خوبی دارند، مصاحبه می‌کنید، سوالاتی را مطرح کنید که اطلاعات بیشتری از آنها به شما بگوید. با طرح سوالات مناسب می‌توانید اطلاعاتی در رابطه با میزان تخصص آنها در امور حسابداری، شرکت هایی که با آنها همکاری داشته و خدماتی که می‌تواند به شما و شرکت شما ارائه کند، را کسب کنید.

به طور کلی لازم است که دریابید که فرد حسابدار یا شرکت حسابداری مورد نظر چه مدت در تجارت فعالیت داشته است.

از جمله سوالاتی که می‌توانید در مصاحبه با حسابدار مطرح کنید، عبارت های زیر هستند:

  • چه مدت حسابدار به صورت مستقل یا برای بنگاه های مختلف کار کرده است؟
  • زمان لازم برای تهیه اظهارنامه های مالیاتی یا صورت حساب های مالی چقدر است؟
  • مشتریان برای انجام امور حسابداری دیگری دارد یا خیر؟
  • مشتریان دیگر او به چه نوع تجارتی مشغول به کار هستند؟

هزینه های استخدام حسابدار چقدر است؟

در واقع هزینه های مربوط به استخدام یک حسابدار به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت. یکی از مهم ترین این عوامل تجربه فرد حسابدار است. هر قدر حسابدار مورد نظر از تجربه بیشتری در زمینه های مختلف حسابداری برخوردار باشد، هزینه های مربوط به استخدام او بیشتر خواهد بود.

از دیگر عوامل تاثیرگذار می‌توان به پیچیدگی امور مالی شرکت ها اشاره کرد. در واقع کسب و کارهای کوچک نیازی به حسابدار حرفه ای ندارند و یک حسابدار عمومی با چندین ساعت کار در هفته می‌تواند نیازهای شرکت مورد نظر را تامین کند.

اما در صورتی که حسابداری یک صنعت یا شرکت بزرگ با بخش های تولیدی مختلف یا تعداد کارمندان زیاد مورد نظر باشد، لازم است که یک حسابدار حرفه ای یا تیمی از حسابداران در شرکت مورد نظر مشغول به فعالیت شوند که این امر نیز هزینه های مختص خود را دارد.

به طور کلی هزینه مربوط به حسابداران در سایر کشورها در حدود ۵۰ تا ۱۵۰ دلار در ساعت است. در صورتی که حسابدار خدمات مشاوره ای نیز ارائه دهد، هزینه های مربوط به استخدام او بسیار بیشتر خواهد بود. چنانچه از خدمات یک شرکت حسابداری استفاده می‌کنید، نرخ خدمات بسته به اندازه شرکت، تجربه حسابدار و محل شرکت متفاوت خواهد بود.

هزینه ای که برای استخدام حسابدار پرداخت می‌کنید را بررسی کنید.

اگر چه خدمات حسابداری ممکن است که گران به نظر برسند، اما هزینه های مربوط به آن کاملاً ارزش دارند. دلیل این امر نیز آن است که شما به استخدام یک حسابدار از پرداخت های مربوط به جریمه های مالیاتی نجات داده و از طرفی سبب پس انداز هزینه های اضافی می‌شود.

استخدام حسابدار را به عنوان یک سرمایه گذاری در تجارت خود در نظر بگیرید. در واقع می‌توانید در نظر بگیرید که زمانی را که صرف تهیه صورتحساب های مالی می‌کنید، چه کارهای دیگری می‌توانید انجام دهید. از طرفی به کمک یک حسابدار از سلامت امور مالی خود اطمینان حاصل کنید.

در ضمن اگر چه حسابداران متخصص ممکن است که هزینه بیشتری را برای شما به همراه داشته باشند، اما چنین حسابدارانی فعالیت های حسابداری را در مدت زمان کوتاه تری به انجام رسانده و کارایی بیشتری دارند.

هزینه ای که برای استخدام حسابدار پرداخت می‌کنید را بررسی کنید

چه زمانی باید به استخدام یک حسابدار فکر کرد؟

همه مشاغل از روز اول به حسابدار نیاز ندارند. بسیاری از صاحبان مشاغل قادر به طرح ریزی یک برنامه تجاری، بودجه بندی و انتخاب ساختار حقوقی مناسب برای تجارت خود هستند. در صورتی که شرکتی گسترش یافته و انجام اقدامات ذکر شده دشوار شود، نیاز به استخدام حسابدار وجود خواهد داشت.

خدمات حسابداری، معاملات روزانه حسابداری را ردیابی کرده و سیستم های مدیریت مالی را برای شرکت ها و نهادهای مختلف تنظیم می‌کند. حسابداران اطمینان حاصل می‌کنند که داده ها و اطلاعات مالی به روز بوده و صورت حساب های ماهانه را تهیه و بررسی می‌کنند.

هنگامی که معاملات پیچیده تر می‌شوند یا به مشاوره در مورد سازماندهی وام یا تشکیل مالیات نیاز باشد، آن وقت است که لازم است تا صاحبان مشاغل به حسابداران تکیه کنند.

حسابداران درون خانه یا برون سپاری؟

پس از اینکه مشخص شد که به خدمات حسابداری نیاز دارید، لازم است که در مورد استفاده از خدمات حسابداری درون خانه یا برون سپاری به نتیجه برسید. بدین منظور بهتر است که نگاهی به جوانب مثبت و منفی هر یک از این خدمات بپردازیم.

خدمات حسابداری برون سپاری معمولاً به دو روش کلی و صورت کلی انجام می‌شوند: بنگاه ها و دفاتر حسابداری محلی یا ارائه دهندگان حسابداری برون سپاری. شرکت ها و دفاتر حسابداری خدمات حسابداری را به صورت عمومی ارائه می‌کنند.

اگر چه ممکن است که چنین دفاتری تخصص لازم برای انجام فعالیت های تخصصی را نداشته باشند. در مورد حسابداری درون خانه نیز باید بگوییم که در صورتی که صاحب مشاغل کوچکی هستید و تنها نیاز دارید که گردش مالی ارزیابی شود، حسابداران داخل خانه می‌توانند کاملاً مفید باشند.

در ضمن می‌توان گفت که استخدام حسابدار به صورت دائمی می‌تواند هزینه های بسیار بیشتری برای شما به همراه داشته باشد که از جمله آنها می‌توان به حقوق، مزایا، فضای اداری، تجهیزات و مالیات اشاره کرد. بنابراین در صورتی که توانایی پرداخت چنین هزینه هایی را ندارید، حسابداران درون خانه بسیار کارآمد هستند.

نکته پایانی درباره استخدام حسابدار

در نهایت باید بگوییم که برای استخدام علاوه بر نکاتی که ذکر شد، لازم است که ویژگی های اخلاقی را نیز در نظر بگیرید. یک حسابدار باید فردی صادق و راستگو بوده و در انجام وظایف خود کوتاهی نکند. در صورتی که دچار خطا در محاسبات شد، لازم است که به اشتباهات خود اعتراف کرده و نسبت به اصلاح آنها اقدام کند.

از دیگر ویژگی هایی اخلاقی که برای استخدام حسابدار باید در نظر بگیرید، قابلیت اعتماد به او در همه جوانب است. در واقع حسابداری، حرفه ای که افراد در آن به اطلاعات محرمانه شرکت ها دسترسی دارند. در صورتی که این اطلاعات به خارج از شرکت درج پیدا کند، ممکن است که منافع شرکت به خطر بیفتد.

در اینجاست که لازم است تا حسابداری که استخدام می‌کنید قابل اعتماد بوده و اصول اخلاقی را در کار خود رعایت کند.

 نکته پایانی درباره استخدام حسابدار

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display