مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

روش های هزینه یابی در حسابداری صنعتی

روش های هزینه یابی در حسابداری صنعتی

صنعت خدمات، بسیار رقابتی است و در نتیجه، ارائه دهندگان خدمات همیشه به دنبال راه های کارآمدتری برای کار هستند که هزینه های کلی آنها را کاهش دهد. یکی از این موارد روش های هزینه یابی در حسابداری صنعتی می باشد. این روش حسابداری در ابتدا برای صنعت تولید، توسعه یافته بود، اما توسط بخش های مختلف حسابداری صنعتی و خدمات، پذیرفته شده و به اثبات رسیده است.

هزینه یابی در حسابداری صنعتی در واقع تعیین ارتباط بین هزینه های ورودی و بازدهی است که از آنها ناشی می شود. این امر شرکت را قادر می سازد با تخصیص منابع خود به سودآورترین عملکرد، از منابع دست یابند.

انواع روش های هزینه یابی در حسابداری

صنایع مختلف، روش های مختلفی را برای تعیین قیمت محصول خود دنبال می کنند. این از نظر ماهیت و مشخصات هر مشاغل متفاوت است. اصول و رویه های مختلفی برای انجام هزینه یابی وجود دارد. با این حال، اصول و رویه های اساسی هزینه یابی در حسابداری صنعتی ثابت مانده است. برخی از روش ها در زیر ذکر شده است:

  • هزینه یابی واحد
  • هزینه یابی کار
  • هزینه یابی قرارداد
  • هزینه یابی دسته ای
  • هزینه یابی عملیاتی
  • هزینه یابی فرآیند
  • چندین هزینه
  • هزینه یكنواخت

هزینه بر مبنای فعالیت

این نوع هزینه یابی محبوب ترین روش، در بین روش های هزینه یابی است و بر اساس این تئوری است که می توان هر خروجی را به فعالیت های خاصی متصل کرد. هر یک از این فعالیت ها به منابع خاصی احتیاج دارند که می توانند هزینه های بالایی نیز داشته باشند.دو مرحله در این روش وجود دارد که شامل: پی بردن به هزینه منابع و اختصاص آنها به فعالیت های مختلف و سپس اختصاص خروجی برای این فعالیت ها است.

هزینه کردن شغل

روش شغلی هزینه یابی حسابداری شامل: اختصاص مستقیم هزینه ها به هر شغل است. هزینه پیشخدمت با توجه به تعداد مشتریانی که در یک روز یا هفته خدمت می کند هزینه می شود. وقتی می خواهید هزینه های سربار را درک کنید، بهتر است از این روش های هزینه یابی استفاده کنید.طبق این روش، هزینه های مربوط به هر سفارش، به طور جداگانه مشخص می شود، زیرا هر شغل دارای مشخصات و دامنه خاص خود است. هزینه کار برای مثال در نقاشی، تعمیر اتومبیل، دکوراسیون و تعمیر ساختمان استفاده می شود.

اگر فقط تعداد کمی از محصولات یا کالاهای ساخته شده به سفارش خود را تهیه می کنید، بهتر است از هزینه گذاری شغل یا هزینه مستقیم استفاده کنید؛ اما اگر محصولات زیادی تهیه کنید، هزینه بر مبنای فعالیت ممکن است راهی مناسب برای انتخاب باشد.کار با یک متخصص حسابداری، موجب می شود شما رابطه هزینه و سود را تعیین کنید؛ به عبارت دیگر، این روش شرکت شما را برای دستیابی به اهداف حاشیه سود به بهترین وجه مستقر می کند.

هزینه یابی فرآیند

هزینه یابی فرایند در حسابداری، زمانی استفاده می شود که یک شرکت به طور مداوم همان خدمات را تولید کند. به واحدهای پردازش، هزینه هایی اختصاص داده می شود. در واقع این نوع هزینه یابی برای محصولاتی استفاده می شود که فرایندهای مختلفی را طی می کنند. به عنوان مثال، تولید لباس شامل چندین فرآیند است. اولین فرایند چرخاندن است. خروجی آن فرآیند ریسندگی، نخ، به عنوان یک محصول نهایی است که می تواند در بازار به بافندگان فروخته شود، یا به عنوان ماده اولیه فرآیند بافندگی در همان واحد تولیدی استفاده شود.

برای اطلاع از هزینه نخ، باید هزینه روند چرخش را تعیین کرد. در مرحله دوم، خروجی فرآیند بافندگی، پارچه بوده که می تواند به عنوان یک محصول نهایی در بازار فروخته شود. در این حالت، هزینه پارچه باید ارزیابی شود.فرآیند سوم تبدیل پارچه به یک محصول نهایی است، به عنوان مثال یک پیراهن یا یک شلوار است. هر فرآیندی که می تواند منجر به کالای نهایی یا ماده اولیه فرآیند بعدی شود باید جداگانه ارزیابی شود. در چنین صنایع چند فرآیندی، از هزینه یابی فرآیند برای تعیین هزینه در هر مرحله از تولید استفاده می شود.

یک شرکت تبلیغاتی تمام هزینه های تولید مفهوم را در یک دوره، مثلاً یک ماه، پیدا می کند و سپس این تعداد را بر تعداد مشتری تقسیم می کند. هزینه هر مشتری پس از آن بخشی از ورودی هایی است که برای تعیین هزینه تکمیل و تحویل آگهی نهایی استفاده می شود.

هزینه یابی استاندارد یا قطعه ای

این فرایند شامل محاسبه هزینه ها به صورت تکه تکه است. به عنوان مثال یک رستوران، زمان، مواد و نیروی کار صرف هر میز را با توجه به قیمت بازار در نظر می گیرد و سپس از این عوامل برای یافتن هزینه میز استفاده می کند.

انواع روش های هزینه یابی در حسابداری

هزینه یابی واحد

این روش به عنوان "هزینه یابی تک خروجی" نیز شناخته می شود. این روش هزینه یابی در حسابداری صنعتی برای محصولاتی بکار می رود که می توانند در واحدهای کمی بیان شوند.هزینه یابی واحد برای محصولاتی که با فعالیت مداوم تولید می شوند مناسب است: به عنوان مثال، آجر سازی، استخراج معدن، تولید سیمان، عملیات لبنیات یا کارخانه های تولید آرد. هزینه ها برای واحدهای مناسب خروجی مشخص می شود.

هزینه یابی قرارداد

هزینه یابی قرارداد برای مشاغل بزرگ شامل هزینه های سنگین، مدت زمان طولانی و اغلب سایت های کاری مختلف انجام می شود. هر قرارداد به عنوان یک واحد جداگانه برای هزینه یابی در نظر گرفته می شود. این روش به عنوان هزینه یابی ترمینال نیز شناخته می شود. پروژه هایی که نیاز به هزینه های قرارداد دارند شامل: ساخت پل ها، جاده ها و ساختمان ها می باشد.

هزینه یابی دسته ای

این روش هزینه یابی در مواردی استفاده می شود که واحدهای تولید شده به صورت دسته ای از نظر ماهیت و طرح یکنواخت باشند. به منظور هزینه یابی در حسابداری، هر دسته به عنوان یک کار جداگانه یا واحد جداگانه در نظر گرفته می شود. صنایعی مانند نانوایی و دارویی معمولاً از روش هزینه یابی دسته ای استفاده می کنند.

هزینه یابی عملیاتی یا هزینه یابی خدمات:

هزینه های عملیاتی یا خدماتی برای تعیین هزینه واحدهای خاص سرویس گرا مانند خانه های سالمندان، اتوبوس ها یا راه آهن استفاده می شود.هر سرویس خاص به عنوان یک واحد جداگانه در هزینه یابی عملیاتی تلقی می شود. در مورد خانه سالمندان، یک واحد به عنوان هزینه یک تخت در روز در نظر گرفته می شود، در حالی که برای اتوبوس ها، هزینه کار برای یک کیلومتر به عنوان یک واحد در نظر گرفته می شود.

هزینه یابی یکنواخت:

این یک روش جداگانه برای هزینه یابی نیست، بلکه سیستمی است که در آن تعدادی از بنگاه های یک صنعت با استفاده از اصول توافق شده و روش های استاندارد حسابداری صنعتی، از روش مشابه هزینه یابی استفاده می کنند. این امر در تعیین قیمت محصول و مقایسه بین شرکت ها کمک می کند.

هزینه چندگانه یا هزینه کامپوزیت:

هنگامی که خروجی زیادی از قطعات یا اجزای مونتاژ شده تشکیل شده باشد، مانند تلویزیون، اتومبیل های موتوری یا ابزارهای الکترونیکی، هزینه های مربوط به هر یک از اجزا و همچنین محصول نهایی باید مشخص شود.چنین هزینه یابی در حسابداری صنعتی ممکن است شامل روش های مختلف هزینه یابی برای اجزای مختلف باشد؛ بنابراین، این نوع هزینه یابی به عنوان هزینه یابی کامپوزیت یا هزینه یابی چندگانه شناخته می شود.

روش های محاسبه هزینه ها در حسابداری صنعتی

هزینه هایی را که در حسابداری صنعتی استفاده می کنید چگونه محاسبه می کنید؟ سه روش اصلی در هزینه یابی حسابداری صنعتی وجود دارد: ردیابی مستقیم، علت و معلول و تخصیص.

1-ردیابی مستقیم: این کار ردیابی هزینه ها را مستقیماً از ورودی ها به خروجی ها انجام می دهد و زمان و مشاهده آن زمان زیادی می برد. تخمین آن دشوارترین است.

2-علت و معلول: این شامل پیوند فعالیت ها با منابعی است که هزینه می شود. به عنوان مثال یک مدیر نمی تواند حقوق و دستمزد خود را مستقیماً به فعالیت های خاصی که زیر نظرش انجام می شود متصل کند، زیرا یکباره بر بسیاری از فعالیت ها نظارت دارد. اگر او در یک کار خاص شرکت کند، بخشی از حقوق وی را می توان به همان کار اختصاص داد.

3-تخصیص: این شامل توزیع هزینه ها با توجه به عوامل مشترک است. در حالت قبلی، حقوق یک مدیر می تواند به طور مساوی بین تعداد فعالیت های انجام شده در طول ساعت او توزیع شود.

رویکردهای دیگر در هزینه یابی حسابداری صنعتی

تکنیک های مختلف هزینه یابی حسابداری صنعتی در صنایع مختلف برای تجزیه و تحلیل و ارائه هزینه ها برای اهداف کنترل و تصمیم گیری های مدیریتی استفاده می شود. نمونه های آن شامل:

  • هزینه های حاشیه ای: این هزینه ها، مستلزم تخصیص هزینه های متغیر یعنی مواد مستقیم، کار مستقیم و سایر هزینه های مستقیم و سربارهای متغیر به تولید است. این نوع هزینه یابی بر تمایز بین هزینه های ثابت و متغیر تأکید دارد.
  • هزینه یابی جذب: در هزینه یابی جذب، تمام هزینه ها (هم هزینه های ثابت و هم متغیر) در تولید جذب می شوند.
  • هزینه یابی استاندارد: در هزینه یابی استاندارد یك هزینه قبل از تولید، براساس استانداردهای از پیش تعیین شده تحت یك مجموعه معین از شرایط عملیاتی، پیش بینی می شود.

انواع روش های هزینه یابی در حسابداری

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display