مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

سوئیفت چیست و چه کاربردی دارد؟

سوئیفت چیست و چه کاربردی دارد؟

سوئیفت یا جامعه ارتباطات بین المللی مالی بین بانکی در سراسر جهان، بزرگ‌ترین سیستم پیام رسانی الکترونیکی پرداخت در جهان است که مبالغ بالای پول در آن انتقال داده می شوند. اگر چه با سیستم های انتقال وجوه الکترونیکی درگیر می شود اما هیچ یک از انتقال وجوه را خودش انجام نمی دهد. در واقع، حتی به پول دسترسی هم ندارد. می توان گفت که سوئیفت اساساً فقط یک سیستم پیام رسانی بانک به بانک است.

سوئیفت یک زبان استاندارد را ارائه می دهد که مؤسسات از آن برای برقراری ارتباط برای دستورالعمل های پرداخت و سایر اطلاعات با یکدیگر استفاده می کنند. در پاسخ به این سؤال که سوئیفت چیست و چه کاربردی دارد، باید به لزوم استفاده از آن پرداخته شود. از آن جایی که ارتباط مالی بین بانکی در سراسر کشور بسیار بیشتر شده است، باید یک سیستم ارتباطی بین آن ها وجود داشته باشد که به عنوان یک زبان مشترک شناخته شود. به عبارتی می توان گفت که سوئیفت یک زبان ارتباطی بین کشورها است.

سوئیفت نشان می دهد که چگونه علی رغم تنش ها، نهادهای رقابتی و منافع کشورها برای رفع مشکلات مشترک دور هم جمع شده اند. البته در این بین، مسائل مربوط به پرداخت های بین بانکی است. سوئیفت کاربردهای فراوانی دارد و استفاده از آن ریشه در تاریخ دارد. کد سوئیفت به سرعت توسط نهادهای مالی پذیرفته شد تا سیستم های آنها در سطح بین المللی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

ضرورت استفاده از سوئیفت

ماهیت جهانی روزافزون کسب و کار به این معنی است که شرکت ها در همه اندازه ها اغلب با شرکای بانکی متعددی که در سراسر جهان پراکنده هستند، برخورد می کنند. به طور معمول، این به معنای ادغام با انواع رابط ها و کانال های ارتباطی بانکی است. در نتیجه، خزانه داران و یا مدیران اعتبار باید با بار عملیاتی قابل توجهی دست و پنجه نرم کنند که اغلب به صورت دستی انجام می شود تا یک دید دقیق و جهانی در مورد نقدینگی و مسئولیت در سراسر نمونه کارهای خود به دست آورند.

کاربرد سوئیفت و مزایای آن باعث شده است تا یک شبکه گسترده بانکی به وجود آید. شرکای بانکی با استفاده از پیام های مالی استاندارد شده جهانی، به راحتی تبادلات خود را انجام می دهند و از مزایای زیادی برخوردار می شوند. این مزایای کلیدی مانند دید مرکزی موقعیت های مالی، کاهش ریسک عملیاتی و هزینه ها و افزایش سطح اتوماسیون است. سوئیفت امکان ادغام برای اتصال به سیستم های موجود یک کسب و کار را به همراه دارد.

نقش سوئیفت در تبادلات بین بانکی

سوئیفت از یک سیستم کدها برای برخی از جزئیات مثل اینکه انتقال از کجا انجام شده، به کجا می رود و چگونگی رسیدن به آنجا استفاده می کند. این شناسه های الفبایی شامل کد مؤسسه، کد کشور، کد مکان و کد شعبه هستند. مؤسساتی که برای جابه‌جایی وجوه به ارتباط بانکی نیاز دارند، از امکانات سوئیفت استفاده می کنند. امروزه کاربرد سوئیفت موجب اهمیت بیشتر آن شده است.

سوئیفت رابط اختصاصی را به گونه ای تنظیم می کند که بانک ها سیستم های شبکه جدایی داشته باشند و در عین حال به راحتی بتوانند با دیگری ارتباط برقرار کنند. کاربرد سوئیفت در جامعه جهانی بسیار گسترده است و نشان دهنده کارایی این روش ارتباطی است. کاربران می توانند با ورود دستی به این سیستم وارد شوند. پیام ها همچنین می توانند توسط سیستم رایانه ای مؤسسه به صورت خودکار تولید شده و منتقل شوند.

سپس پیام به پردازنده های منطقه ای در کشور فرستنده ارسال می شوند. در مسیر ارتباطی، اتصال توسط شبکه داده عمومی انجام می شود. بعد از آن پردازنده منطقه ای داده ها را برای مرکز عملیاتی خود بررسی، ذخیره و ارسال می کند. بعد از آن، پیام به پردازنده در کشور گیرنده منتقل می شود. پردازنده پیام را به پایانه گیرنده و مؤسسات مالی مربوطه تحویل می دهد و سپس تأییدیه دریافت می شود. در واقع انتقال وجوه بین المللی یک موضوع بانکی است.

نقش سوئیفت در تبادلات بین بانکی

کاربرد سوئیفت

در مواقعی که دو مشتری از یک بانک در دو کشور مختلف مستقر هستند و می خواهند وجوه خود را منتقل کنند، سوئیفت این کار را آسان تر می کند. مشتری در کشور الف از بانک می خواهد وجهی را به مشتری کشور ب منتقل کند. در این بین سوئیفت اقدامات لازم را انجام می دهد و انتقال را در سیستم حسابداری ثبت می کند. با مطرح کردن این سؤال که سوئیفت چیست و چه کاربردی دارد، باید ضوابط آن هم مطرح شوند. اگر یک مؤسسه مالی حتی شعبه ای در کشور ذی‌نفع نداشته باشد، ممکن است لازم باشد سایر مؤسسات برای انجام معامله هم درگیر شوند.

اگر هر دو بانک حساب های خود را در یک مؤسسه سوم نگهداری کنند، ممکن است برای تسریع امور از آن بانک سوم استفاده شود. از این طریق می توان راه مؤثرتر برای سوئیفت را شناسایی کرده و تبادل وجه را انجام داد.

سوئیفت این خدمات را به صورت رایگان انجام نمی دهد. در این بین به این سؤال برخورد می کنیم که روش استفاده از سوئیفت چیست و در پاسخ باید گفت که باید بعد از انجام مراحل هزینه ای پرداخت شود. این شرکت با راه اندازی خدمات و امکانات یا مشاوره، کسب درآمد می کند و هر بار که پیام ارسال می شود، هزینه ای هم باید پرداخت شود.

علاوه بر این سوئیفت منابع مالی و شرایط را در وب سایت منتشر می کند. برای به دست آوردن تصویر واضح تر از تمام هزینه های مرتبط با اتصال سوئیفت، مهم این است که بتوان بین عناصر جداگانه ای که این هزینه ها را تشکیل می دهند، ارتباط برقرار کرد.

سوئیفت چگونه عمل می کند؟

سوئیفت دو مدل پیام برای برقراری ارتباط و رفع نیازهای مختلف بانک ها ارائه می دهد. این پیام ها با پوشش بخش های مختلف کسب و کار، از مدیریت وجه نقد گرفته تا جریان های مالی تجارت استفاده می شوند. تفاوت عمده دو مدل پیام ارسالی، به بزرگ یا کوچک بودن پرونده ها مربوط می شود. به این صورت که برای پرونده های بزرگ‌تر از فرمت های متفاوتی استفاده می شود.

در این بین در صورت آشنایی با اینکه سوئیفت چیست و چه کاربردی دارد، باید نکات زیادی هم در نظر داشت. در هر دو مدل پیام شرکت ها فقط برای پیام هایی که به صورت فعال ارسال می شوند، هزینه پرداخت می کنند. به طور کلی پیام های دریافت شده رایگان به حساب می آیند اما در برخی موارد برای پردازش سوئیفت به صورت الکترونیکی باید هزینه ای دریافت شود.

وظیفه سوئیفت، ارائه داده ها و زبان مشترک برای معاملات مالی است. خدمات پیام رسانی برای پیام های مالی مانند اسناد، پرداخت ها و معاملات اوراق بهادار به راحتی انجام می شوند. سوئیفت در واقع با هدف ارتقا و ایجاد پیوند جهانی ارتباطات پیام ها و معاملات مالی راه اندازی شده است.همچنین گواهینامه هایی را برای هر بخش خاص از بازار ارائه می دهد از جمله پرداخت ها، تجارت، خزانه داری، اوراق بهادار، شرکت ها و افزودنی های اتحاد.

ضوابط سوئیفت

سوئیفت تنها متعلق به برخی از کشورها و یا بانک ها نیست بلکه کشورهای زیادی قادر به استفاده از این امکانات هستند و به این ترتیب می توانند به راحتی با یکدیگر تجارت کنند. در این بین کاربرد سوئیفت در بین جوامع مختلف کاملاً قابل مشاهده است. مؤسسات مالی که حجم زیادی از انتقال وجوه را انجام می دهند، با استفاده از سوئیفت قادر به ارتباط مستقیم و بدون واسطه هستند.

با انتقال وجه از طریق شبکه گسترده سوئیفت، دیگر نیاز به گیرنده برای تأیید مجدد دستورات پرداخت نیست؛ بنابراین دستورالعمل پرداخت بدون دخالت انسان از طریق سیستم انجام می شود. مگر اینکه شرایط برنامه ریزی شده، برداشت را محدود کند یا خطای دیگری رخ دهد.

معمولاً افراد در سپرده گذاری های مختلف، بورس و همچنین مؤسسات مختلف از سوئیفت استفاده می کنند؛ بنابراین می توان گفت که کاربرد سوئیفت در فرآیندهای مالی بسیار زیاد است. همچنین تبادل ارز یکی از کاربردهای اصلی سوئیفت است. در حال حاضر بسیاری از بانک های ایرانی به سیستم سوئیفت متصل می شوند و می توان از طریق این بانک ها انتقال وجوه را انجام داد. پیام های سوئیفت به صورت های مختلفی هستند.

مدیریت سوئیفت و کاربرد آن

سوئیفت تحت کنترل و مدیریت مرکزی در کشور بلژیک است و البته در این بین توسط کشورهای دیگری هم کنترل می شود. با این وجود کشورهای مختلف قادر خواهند بود تا به راحتی از مزایای آن بهره‌مند شوند. بعد از پاسخ به این سؤال که سوئیفت چیست، باید بدانیم که به چه صورت مدیریت می شود.

سوئیفت با داشتن نقاط دسترسی در کشورهای مختلف، کاربران زیادی در کشورهای مختلف دارد و روزانه مبالغ زیادی از این طریق انتقال پیدا می کنند. از این رو می توان گفت که معاملات زیادی از این طریق انجام می شود. نکته قابل ذکر این است که انتقال پیام ها به مقصد، توسط ماهواره انجام می شوند. سوئیفت امکان انتقال وجه به خارج از کشور را با سرعت بیشتر فراهم کرده است. این موضوع باعث افزایش کاربران سوئیفت در سراسر جهان شده است.

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display