مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

شروع حرفه حسابداری

شروع حرفه حسابداری

حسابداری یکی از مشاغلی است که دانش آموختگان بسیاری دارد و برخی نیز در اندیشه شروع حرفه حسابداری و راه اندازی کسب و کار هستند.  شما به عنوان حسابدار می توانید برای دولت، شرکت ها و بسیاری از افراد کار کنید ورود به هر حرفه نیازمند داشتن تجربه و مهارت کافی است. حسابداری از آن دسته از کارهایی است که حتی افرادی که مدارک معتبر دانشگاهی یا گواهی نامه های تخصصی ندارند نیز می توانند به این حرفه ورود کنند.

اگرچه داشتن این گواهی نامه باعث می شود شما شغلی به مراتب بالاتر و پر درآمدتر کسب کنید و به موفقیت بیشتر شما در این راه کمک می کند اما الزامی برای داشتن آن در شروع حرفه حسابداری نیست و شما با داشتن حداقل اطلاعات و دانستن اصول اولیه کار می توانید شروع به کار کنید یا کسب و کاری راه بیاندازید. اگر به حسابداری علاقه مند هستید و تمایل دارید در این زمینه کسب و کاری را راه اندازی کنید، در ادامه چند راه را برای شروع به شما معرفی خواهیم کرد.

مشاغل مقدماتی برای شروع حرفه حسابداری

شرکت های بزرگ به حسابدار های خود برای انجام بسیاری از فعالیت های روزانه نیازمند هستند. این فعالیت ها می توانند از ثبت پرداخت های دریافتی در بخش حساب های قابل وصول تا رسیدگی به فاکتورها در بخش حساب های پرداختی را شامل شوند. در این سطح از شروع حرفه حسابداری شما معمولا باید با یک حسابدار ارشد همکاری می کنید تا شما را در امور راهنمایی کند. پس از مدتی که شما بر حرفه و وظایف خود تسلط کافی پیدا کردید، سرپرست بخش به شما کمک می کند تا کارهای بیشتری را یاد بگیرید و مهارت های جدیدی بیاموزید.

بسیاری از کسب و کارهای خرد برای اینکه بتوانند فعالیت های روزانه خود را ثبت و بررسی کنند به یک دفتردار نیاز دارند. برای انجام امور تخصصی تر همچون پروژه های بزرگ مالیاتی و صورت حساب ها از مراکز مشاوره حسابداری کمک می گیرند. یک دفتر دار معمولا کارهایی قبیل بررسی چک های دریافتی و تهیه لیست فاکتور مشتریان را انجام می دهد. از آن جهت که این امور پیچیدگی زیادی ندارند و در اندازه کوچکی هستند، مدیریت آن ها برای یک نفر قابل انجام است.

این گونه از مشاغل برای افرادی که دارای پیش زمینه مالی خوبی هستند و قصد دارند در زمینه حسابداری وارد شوند، بسیار مناسب است. همینطور این شغل برای افرادی که برنامه آموزشی دوساله را کامل کرده و می خواهند قبل از ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل، از آموخته های خود استفاده کنند بسیار ایده آل است.

مشاغل مقدماتی برای شروع حرفه حسابداری

افزایش رتبه در شروع حرفه حسابداری

مشاغل مقدماتی از این جهت که شما را در یک محیط واقعی قرار داده و شما از نزدیک مهارت های خود را آزمایش می کنند بسیار مناسب هستند. این تجربه ها به شما کمک خواهند کرد تا با آمادگی بیشتری وارد کسب و کار خود شوید و پیشرفت کنید. از طرفی شما زمانی که در حال تحصیل هستید همزمان از این شغل کسب درآمد می کنید و لازم نیست تا زمانی که آموزش شما به پایان می رسد صبر کنید. پس از اتمام یادگیری تنها کافی است که مدرک کارشناسی را به رزومه خود اضافه کنید.

با داشتن مدرک کارشناس حسابداری شما می توانید به عنوان یک حسابدار برای بسیاری از شرکت ها از جمله شرکت های خصوصی کار کنید. با این عنوان شما این قابلیت را دارید تا اسناد را برای برگشت های مالیاتی فراهم کنید، درباره معاملات شرکت تفحص کنید، گزارشات ماهانه را بررسی کرده و اظهارنامه های مالی را آماده سازید.

شرکت های کوچک

شروع حرفه حسابداری در شرکت های کوچک با حسابداری در سازمان های بزرگ بسیار متفاوت است. وظایف و مسئولیت های حسابداران در این شرکت ها بسیار کمتر است. عمده فعالیت این حسابدار مدیریت تمام فرآیند های حسابداری مربوط به حساب های مشتریان است. بسیاری از کسب و کارهای کوچک به جای استخدام یک حسابدار خبره معمولا از حسابدارانی که تجربه کمتری دارند استفاده می کنند. چرا که فعالیت های مالی آن ها به نسبت کمتر است.

یک حسابدار در این گونه شرکت ها وظیفه دارد تا پرداخت های مشتریان را وارد نماید و سعی کند تا همواره حساب های شرکت تراز باشد. پرداخت فاکتورها، لیست حقوق و تفاهمات بانکی از دیگر فعالیت ها در این شغل است. یکی دیگر از کارهای حسابدار این است که گزارشاتی را تهیه کند تا مدیران با مطالعه آن از وضعیت مالی شرکت آگاه شوند و بتوانند مدیریت مناسبی را اتخاذ نمایند.

شرکت های بزرگ

حسابدارانی که در این گونه شرکت های بزرگ کار می کنند معمولا وظایف و کارهای تخصصی تری دارند. به علت حجم و گستردگی زیاد فعالیت ها معمولا این شرکت ها چندین حسابدار استخدام می کنند. هر یک از این کارمندان تنها بخش خاصی از فعالیت ها را رسیدگی می کنند.

به عنوان مثال یک حسابدار فقط مسئول این است تا حساب های دریافتی را بررسی نماید و لزومی ندارد به دیگر امور حسابداری این شرکت وارد شود. بنابراین این فرد تنها پرداخت های مشتریان، تراز بودن حساب ها را برررسی می نماید. همچنین وظیفه تماس با مشتریانی که بدهی های معوقه دارند را نیز برعهده دارد. حسابدار دیگر نیز وظیفه دارد تا حساب های پرداختی را بررسی نماید که شامل ورود فاکتورهای فروشندگان به سیستم می باشد.

شرکت های بزرگ

شروع حرفه حسابداری و رویای مشاغل بالا رتبه

هیچ یک از مشاغلی که تاکنون درباره آن صحبت کردیم نیاز به CPA یا مدارک دانشگاهی ندارند. اما همانطور که می دانید بهترین شغل ها در این حرفه نیازمند دانش بالا و گواهی نامه های عالی رتبه هستند. برای اینکه بتوانید مبالغ بالایی را از حسابداری کسب کنید باید سعی کنید تا از نظر علمی پیشرفت کنید.

البته نا امید نشوید. شما می توانید هنگامی که در حال کار در مشاغل پایین تر هستید به طور همزمان سعی کنید تا تخصص ها و گواهی نامه های ویژه این حرفه را دریافت نمایید. بسیاری از مراکز به دنبال آموزش افرادی با این شرایط نیز هستند. این امر به شما کمک می کند تا مسیر گسترده تری پیش روی شما قرار بگیرد و سود قابل ملاحظه ای از شغل خود به دست بیاورید.

راه دیگر این است که شما زمانی که در حال تحصیل هستید برای گرفتن مدارک معتبری همچون CPAاقدام نمایید. یکی از رشته هایی که در حوزه حسابداری است و بسیار محبوب می باشد، حسابرسی است. این بخش یکی از محبوب ترین قسمت های این حرفه است که به علت درآمد فراوان آن است.

همین امروز شروع حرفه حسابداری را انجام دهید

برای شروع به کار، لازم نیست که شما تمام مسیر آینده حرفه ای خود را از حالا ببینید. برای ورود به این حوزه علاقه مندی به حسابداری و کار با اعداد بسیار مهم است. همینطور شما باید بتوانید در یک موقعیت سازمان یافته به خوبی کار کنید. ابتدا در دوره ای شرکت کنید تا اصول اولیه حسابداری را به شما آموزش دهد. در این صورت می توانید به راحتی در یکی از مشاغل مقدماتی مشغول به کار شوید و تجربه بیاندوزید.

در کنار شغل خود سعی کنید تا دوره های ویژه را گذرانده و گواهی نامه های مرتبط این رشته را دریافت نمایید. از طرفی شما با شرکت در آزمون های ورودی و گرفتن مدرک لیسانس در این رشته می توانید بر دانش خود بیافزایید. به این شکل قادر خواهید بود تا رتبه کاری خود را ارتقا دهید و از مزایای آن بهره ببرید. لازم است بدانید مهم ترین نکته این است که شما از همین امروز شروع به کار کنید.

مراکزی که مسئول برگزاری گواهی نامه های ویژه در این حرفه هستند بیان داشته اند که بسیاری از افرادی که به دنبال این مدارک اند در ابتدا به دنبال راه اندازی دفاتر خانگی هستند. لازم است بدانید که اگر دوست دارید در منزل کار کنید این یک ایده بسیار عالی برای شما است. همچنین کسانی که می خواهند قبل از شروع کار حرفه ای چندین سال تجربه کسب کنند نیز می توانند این دفاتر خانگی را احداث نمایند.

مهارت های لازم برای شروع حرفه حسابداری

برای یک حسابدار موفق بودن لازم است که مهارت های پایه ای را داشته باشید. حسابداران در طول روز با اعداد و حساب و کتاب سروکار دارند. این امر سبب شده تا توجه کمتری به جزییات مهم در این حرفه داشته باشند. در حالی که دانستن این نکات برای یک کار حرفه ای ضروری است.

مهارت های کامپیوتری

این امر یکی از مهم ترین مهارت هایی است که امروزه تمام حسابداران باید در آن تسلط داشته باشند. همانطور که می دانید حسابداری توسط نرم افزارهای حسابداری پیشرفته انجام می شود. بنابراین آگاهی بر زبان کامپیوتر بسیار مهم است. چنانچه نرم افزار دچار اشکالی شود حسابدار باید بتواند این مورد را برطرف نماید. البته بسیاری از این نرم افزارها این قابلیت را دارند تا برخی مشکلات کوچک را حل کنند اما به طور کلی یک حسابدار است که عمده این مشکلات را حل می کند.

از طرفی در نرم افزار حسابداری معروفی همچون QuickBooks به شما این اجازه داده می شود تا دوره های درسی مقدماتی را آموزش داده و از این طریق حقوق دریافتی خود را افزایش دهید. البته برای دسترسی به این قابلیت ملزوم این است که گواهی نامه خاصی را در این زمینه دریافت نمایید.

مهارت های کامپیوتری

ارتباطات

این مهارت در تمام حرفه ها به خصوص در شروع حرفه حسابداری بسیار کاربردی است. حسابداری به علت اینکه شما با افراد زیادی در طول روز ارتباط دارید بسیار با اهمیت است. ارتباط با مدیریت یک مجموعه و دیگر کارکنان شرکت، جوی صمیمانه را برای محیط کاری فراهم می آورد و بازدهی افراد را ارتقا می بخشد.

همچنین این ارتباطات شامل برقراری رابطه موثر با مشتریانی است که قصد دارند اطلاعات مهمی را با شما به اشتراک بگذارند. یک ارتباط مفید می تواند به شما کمک کند تا موضوعات پیچیده ای مانند قوانین مالیاتی را به راحتی برای مشتریان توضیح دهید. به این شکل شما می توانید پایگاه بزرگی از مشتریان را برای خود فراهم آورید.

قدرت تجزیه و تحلیل

شما در شروع حرفه حسابداری مجبور خواهید شد تا تحلیل های بسیاری داشته باشید. این تحلیل ها در زمینه اظهارنامه های مالی، برگشت های مالیاتی و داده های تکمیلی مشتری است. داشتن قدرت تحلیل بالا از این جهت در این رشته بسیار مهم است که شما را قادر می سازد تا انواع بیان های غلط را تشخیص دهید و یا اطلاعات طبقه بندی شده غلط در دفاتر مشتریان را بیابید.

شناخت اشکال مختلف در شروع حرفه حسابداری

این حرفه گستردگی زیادی دارد و بسته به اینکه می خواهید در چه بخش یا سازمانی فعالیت کنید متفاوت خواهد بود. با توجه به اینکه ممکن است شما دارای حداقل یا حداکثر دانش مربوطه باشید می توانید انتخاب کنید که چه نوع حسابداری کردن را می پسندید.

حسابداری عمومی

این دسته از حسابداران که تعداد آن ها زیاد است دارای دانش متوسطی هستند و بعد از اتمام تحصیل  به جهت شروع حرفه حسابداری معمولا در یک شرکت عادی استخدام می شوند. این افراد مشاوران مالی و مالیاتی نیز به حساب می آیند که به دیگران در برنامه ریزی های مالی خود کمک می کنند. همچنین تنظیم اسناد حسابداری و آماده سازی های لازم برای امور مالیاتی از جمله مهارت هایی است که این حسابداران دارند.

حسابداری دولتی

این دسته از حسابداران همان گونه که از نام آن پیداست، عمدتا در ادارات دولتی فعالیت دارند. این اداره ها می تواند بزرگ در حد وزارت خانه و دیگر سازمان های مهم کشوری باشد و همینطور می تواند یک سازمان کوچک در بدنه دولت باشد. همچنین این حسابداران توسط شرکت های خصوصی استخدام می شوند تا با ادارات دولتی تعاملات مالی داشته باشند.

حسابداری مدیریتی

این حوزه یکی از مهم ترین بخش های حسابداری است. این بخش برای افرادی که می خواهند در مدیریت های کلان نقش داشته باشند بسیار مناسب است. شما باید داده ها را آنالیز کرده و برای کسب و کارهای بزرگ برنامه ریزی کنید. تصمیمات مالی بسیاری از کسب و کار های خرد نیز در این حوزه انجام می شود.

حسابرس

این رشته بسیار محبوب است و افراد بسیاری برای کسب دانش در این زمینه اقدام می کنند. شما به عنوان یک حسابرس در شروع حرفه حسابداری باید پیشینه های مالی شرکت ها را بررسی کرده و نقص های آن را برطرف نمایید. همچنین از شما برای گرفتن مشاوره های مالیاتی نیز بهره خواهند برد. بنابراین شما می توانید نواقص موجود را از طریق گزارش دهی، پیشنهاد دادن راه های جایگزین کمک کنید تا امور دفترداری و درنتیجه سود دهی شرکت افزایش یابد.

حسابرس

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display