مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

صدور کد اقتصادی

صدور کد اقتصادی

کد اقتصادی مانند یک شناسنامه ضروری برای یک شرکت و یا مؤسسه است. کد اقتصادی هر شرکت و یا مؤسسه از ارقام 12 رقمی که حکم شماره شناسنامه یک شرکت را دارد صادر می‌شود. این کد هویت یک شرکت تجاری محسوب می‌شود. تمام تجار و بازرگانان برای مشخص شدن عملکرد فعالیت‌های خود در زمینه تجارت نیاز به گرفتن این کد دارند. کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای شرکت، دفتر و یا موسسه هستند و در آن اقدام به تولید کالا کرده‌اند، کاربرد دارد؛ آن‌ها برای ارائه دادن خدمات خود به تجار و بازرگانان خارجی، باید در مدت‌زمان حداکثر 2 ماه کد اقتصادی برایشان صادر شود. ابتدا باید شرکت و یا دفاتر اشخاص حقیقی ثبت شود و بعد اقدام به گرفتن کد اقتصادی کنند، در صورت ثبت نشدن شرکت، این کد برای آن‌ها صادر نمی‌شود. تمامی شرکت‌ها و مؤسسات باید این کد را دریافت کنند؛ زیرا در واحدهای مالیاتی برای شناسایی شرکت، دفتر و یا موسسه از کد اقتصادی استفاده می‌شود. صدور کد اقتصادی همواره برای تمامی مؤسسات و یا شرکت‌ها در صورت ثبت شدن اجرا می‌شود.

صدور کد اقتصادی

دریافت کد اقتصادی شرکت از طریق اینترنت

امروزه با پیشرفت تکنولوژی یکی از راه‌های آسان برای صدور کد اقتصادی شرکت‌ها از طریق اینترنت و ورود به سامانه موردنظر است. شما برای دریافت کد اقتصادی به‌صورت آنلاین می‌توانید طبق مراحل زیر اقدام کنید.

  • ابتدا در مرحله اول باید وارد سایت عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی شوید.
  • سپس شروع عملیات دریافت کد اقتصادی
  • عملیات پیش ثبت‌نام کد اقتصادی را انجام داده.
  • با انجام عملیات بالا نام کاربری و کلمه عبور از طریق پست به دست شما می‌رسد.
  • کلید گزینه عملیات ثبت‌نام را فشار دهید.
  • یک صفحه باز می‌شود که در آن ثبت‌نام اشخاص حقیقی و حقوقی برای شما در این مرحله نشان داده می‌شود.
  • انتخاب کلید شروع در مرحله آغازین ثبت‌نام.
  • صفحه اطلاعات شناسایی تقاضاکننده باز می‌شود.
  • در این مرحله با واردکردن نام کاربری، کلمه عبور و انتخاب یک کلمه امنیتی وارد سیستم می‌شوید. (با دقت اطلاعات را وارد کنید. در صورت چندین بار تکرار عملیات، سامانه ثبت اطلاعاتی شما قطع می‌شود)
  • واردکردن اطلاعات شناسایی و تصویر امنیتی در کادر موردنظر.
  • انتخاب کلید ورود (به شعب سامانه وارد می‌شوید)
  • پر کردن تمام گزینه‌های ستاره‌دار (تکمیل این بخش ضروری و الزامی است)
  • پس از بررسی اطلاعات خود گزینه ذخیره را انتخاب کنید.

صدور کد اقتصادی

صدور کد اقتصادی

در ادامه فعالیت صدور کد اقتصادی به مرحله بعد می‌روید. در صفحه باز شده آدرس محل کار شما نمایش داده می‌شود. اطلاعاتی که مربوط به محل اقامتگاه قانونی خود وارد کرده‌اید به‌طور ثبت‌نام موقت یا (پیش ثبت‌نام) نشان داده می‌شود. اطلاعات اقامتگاه قانونی با اطلاعات محل فعالیت شما باید یکی باشد.

در ادامه با فشردن کلید بعدی، صفحه مربوط به ورود اطلاعات مالی و حساب بانکی خود را مشاهده می‌کنید. بعد از فشردن کلید ورود و تکمیل کردن تمامی اطلاعات مربوط به آن صفحه و زدن کلید بعدی، اطلاعات فعالیت برای شما در این صفحه باز می‌شود. پس از مطمئن شدن از اطلاعات واردشده آن را ذخیره کنید تا اطلاعات فعالیت شما در سامانه ثبت موقت شود.

با انتخاب کلید بعدی، یک صفحه جدید برای واردکردن اطلاعات مجوز، برای شما نشان داده می‌شود.

در این مرحله باید ثبت‌نام خود را پس از تکمیل اطلاعات درست تأیید کنید. در صفحه جدید اطلاعات شما نشان داده می‌شود که باید در صورت درست بودن با فشردن گزینه بله آن را تأیید کنید. اگر اطلاعات شما کامل نبود با زدن کلید خیر به صفحات قبل می‌روید و می‌توانید اطلاعات موردنظر خودتان را مجدداً اصلاح نمایید. در صورت تکمیل اطلاعات و انتخاب کلید بله اطلاعات ثبت می‌شود؛ و به سایت امور مالیاتی برای صادر شدن کد اقتصادی ارسال می‌شود.

نکته: باید توجه داشته باشید که بعدازاین مرحله اطلاعات شما در سامانه ثبت می‌شود و دیگر نمی‌توانید آن را ویرایش کنید.

بعد از مدت‌زمان حدود 2 هفته اطلاعات شما بررسی می‌شود. در صورت تأیید، کارت اقتصادی برایتان صادر و به آدرسی که وارد سایت اطلاعاتتان کردید ارسال می‌گردد.

نکته: درصورتی‌که کارت اقتصادی به دستتان نرسید با وارد شدن به سامانه خود در بخش رهگیری ثبت‌نام مجدداً آن را پیگیری کنید.

نکته: در تمامی صفحات اطلاعات واردشده قابل ویرایش است. در انتهای هر صفحه گزینه انتخاب این سطر، در داخل کادر را انتخاب کنید و اطلاعات موردنظر را ویرایش و ثبت کنید.

مزایای اخذ کد اقتصادی

همان‌طور که در تعریف کد اقتصادی گفته شد با داشتن این کد 12 رقمی می‌توانید از مزیت‌های آن در فعالیت شغلی خود بهره ببرید. موارد زیر گزینه‌های برتر مزایا و کاربرد صدور کد اقتصادی برای تجار و بازرگانان در عرصه فعالیت است:

  • داشتن کد اقتصادی باعث می‌شود رقابت‌ها با یکدیگر سالم باشد.
  • شرایط حمایت از فعالان اقتصادی محیا می‌شود.
  • دریافت کارت بازرگانی
  • مجوز برای انجام فعالیت بازرگانی و اقتصادی
  • حق دولت در زمینه مالیات
  • برای فعالیت در زمینه تولید، مونتاژ، واردات و صادرات کالا، توزیع کالا و کالاهای خدماتی توسط شخص حقوقی حتماً به کد اقتصادی لازم است.
  • شخص حقیقی نیز که به فعالیت‌های بالا مشغول بوده و دارای محل فعالیت هستند الزام به داشتن این کد می‌باشند.
  • ضرورت برای تشکیل پرونده مالیاتی و امور مالیاتی
  • باز کردن حساب بانکی
  • انعقاد قرار دار با دیگر مؤسسات و کشورها
  • صدور فاکتور
  • شرکت در مناقصه و مزایده
  • رسیدگی به دفاتر پلمپ
  • صورتحساب شرکت
  • صورتحساب مالیاتی
  • معافیت‌های مالیاتی در اداره دارایی

و بسیاری از مزایای دیگر که برای تجار و بازرگانان به همراه خواهد داشت. اداره دارایی کشور صادرکننده این کد است که نقش بسزایی در انجام این فعالیت دارد.

نکته: لازم به ذکر است که بدانید، بازرگانان بدون داشتن پرونده مالیاتی شرکت و موسسه خود، برای داشتن کد اقتصادی نمی‌توانند اقدامی کنند.

استعلام صحت کد اقتصادی شرکت‌ها

همان‌طور که در تعریف کد اقتصادی گفته شد، این کد نشان از خدمت و فعالیت شما در عرصه تجارت است و بدون آن نمی‌توانید اقدام به فعالیت کنید. یک بازرگان برای آغاز به کار با یک شرکت ابتدا از استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی مطلع و پس از صحت داشتن کد اقتصادی وارد فعالیت شود.

پس از وارد شدن به سایت سازمان امور مالیاتی و در قسمت ثبت‌نام شرکت موردنظر که تأیید شده است و وارد شدن به آدرس اینترنتی سامانه که در صفحه موردنظر ثبت شده است بازرگان می‌تواند با وارد کردن اطلاعات موسسه و یا فرد موردنظر از طریق استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی از صحت و درستی آن مطلع شود.

استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی یکی از مهم‌ترین اقدامات بازرگانان است که در صورت نادیده گرفتن آن عواقب بدی خواهد داشت.

صدور کد اقتصادی

پیگیری کد اقتصادی

برای ثبت ‌نام کد اقتصادی بعد از این که شما اطلاعات مورد نظر خود را در این سامانه ثبت کردید برای صدور کد اقتصادی در همان سایت برایتان یک کد پیگیری (رهگیری) ارسال می‌شود. صدور کد اقتصادی برای شما الزامی است، زیرا درصورتی‌که مشکلی به وجود بیاید با داشتن کد پیگیری خود می‌توانید اقدام به رفع آن مشکل کنید.

هر شخصی دارای کد پیگیری است که با آن علاوه بر رفع احتمالی مشکل، می‌تواند از وضعیت خود در سامانه مطلع شود. کلیات مربوط به این سامانه در خصوص پیگیری شماره اقتصادی، به سازمان امور مالیاتی تعلق دارد.

استعلام کد اقتصادی و شناسه ملی

شناسه ملی برای تمام شرکت‌ها از یک کد 11 رقمی برای اشخاص حقیقی و حقوقی تشکیل شده است. هر شرکتی دارای یک شناسه ملی است که فقط متعلق به آن شرکت است. از مرحله اولی که شرکت‌ها ثبت می‌شوند و شروع به فعالیت می‌کنند تا زمانی که به دلایل مختلف منحل می‌شوند این شناسه به‌هیچ‌عنوان تغییر نمی‌کند. با در دست داشتن شناسه شرکت می‌توان به تمام اطلاعات مربوط به آن شرکت دسترسی داشت.

بسیاری از شرکت‌ها برای فعالیت با یکدیگر با در دست داشتن این شناسه ملی و وجود اطلاعات آن از شرکت موردنظر و اعتبار آن کسب اطلاعات می‌کنند.

صدور کد اقتصادی

موارد و اطلاعاتی که در کد شناسه ملی ثبت می‌شود به این صورت است.

  1. ثبت‌کننده شخصیت حقوقی
  2. تاریخ تأسیس شرکت
  3. نام شخصیت حقوقی
  4. نوع شخصیت حقوقی
  5. شناسه ملی
  6. تاریخ ثبت شرکت‌ها
  7. واحد ثبت
  8. کد پستی
  9. شماره ثبت شرکت
  10. محل و آدرس قانونی شرکت‌ها

تمامی اطلاعات مربوط به همه شرکت‌ها و اشخاص حقوقی باید در این شناسه ملی به‌درستی ثبت شده باشد. این سامانه با ثبت شناسه ملی نشان می‌دهد که شرکت موردنظر اعتبار دارد و یا خیر.

سخن پایانی در مورد صدور کد اقتصادی 

با توجه به تعریف کد اقتصادی و صدور کد اقتصادی، نحوه دریافت و استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی و استعلام شناسه ملی می‌توان نتیجه گرفت که همه‌چیز در راستای فعالیت داخلی و خارجی به‌صورت کاملاً ثبتی و تحت نظر کارمندان اداره دارایی کشور و... پیگیری می‌شود.

صدور کد اقتصادی

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display