مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

ضرورت مالیات در اقتصاد کشور

ضرورت مالیات در اقتصاد کشور

به طور معمول دولت کشورهای مختلف با تحمیل مالیات بر اتباع خود، از آن به عنوان وسیله ای برای برآورده کردن مطالبات بودجه استفاده می کنند و از این جهت می توان ضرورت مالیات بر اقتصاد کشور را درک کرد. بودجه به دست آمده از مالیات صرف امور مختلفی خواهد شد که از جمله آنها می توان به تامین بودجه پروژه های دولتی، ایجاد پروسه های تجاری در کشور اشاره کرد که در نهایت سبب رشد اقتصادی کشور خواهد شد.

پرداخت مالیات در همه کشورها بسیار حائز اهمیت بوده و قوانین مختلفی برای پرداخت آن توسط اقشار مختلف جامعه وضع شده است. بدون مالیات کشورها نمی توانند از مطالبات و خواسته های جوامع خود را برآورده کنند. به طور کلی دلایل زیادی برای پرداخت

مالیات وجود دارد.

وجود هر یک از این دلایل سبب می شود تا پرداخت مالیات توسط مردم جامعه بسیار مهم باشد. به همین جهت در مقاله پیش رو قصد داریم تا در مورد دلایل ضرورت مالیات در اقتصاد کشور به بحث و بررسی بپردازیم و چگونگی تاثیر آن بر وضعیت اقتصادی یک کشور را توضیح دهیم.

ضرورت مالیات چیست و چگونه بر اقتصاد کشور تاثیر می گذارد؟

مالیات، تحمیل عوارض اجباری به شخص یا اشخاص توسط دولت هاست. تقریباً در هر کشوری در جهان مالیات ها به منظور افزایش درآمد و تامین مخارج دولت ها مورد استفاده قرار می گیرند.  سیاست های مالیاتی دو نقش مهم در تامین مالی توسعه اقتصادی دارد.

اولین نقش آن این است که با پرداخت مالیات، اقتصاد در سطح بالاتری قرار گرفته و به دنبال آن درآمد مردم نیز افزایش می یابد. دومین نقش مالیات افزایش حاشیه پس انداز شرکت ها است. پس انداز را می توان از دو طریق تامین کرد: افزایش تولید واقعی یا کاهش مصرف واقعی.

پرداخت مالیات توسط هر شرکتی نیاز به محاسبات پیچیده دارد. در واقع لازم است که فردی با تخصص و مهارت کافی در شرکت ها، سازمان های دولتی و نهادهای مختلف چنین وظیفه خطیری را بر عهده بگیرد. خدمات حسابداری می تواند به مشاغل در پرداخت مالیات کمک کند.

ضرورت مالیات چیست و چگونه بر اقتصاد کشور تاثیر می گذارد؟

دلایل ضرورت مالیات در اقتصاد کشور

همانطور که پیش تر مطرح شد، دولت ها از مالیات های پرداخت شده جهت تامین مالی پروژه های اجتماعی خود استفاده می کنند. این پروژه ها برای هر کشوری بسیار حائز اهمیت هستند و اساس ساختاری یک کشور را تشکیل می دهند.

برخی از این پروژه ها عبارتند از:

بخش سلامت و بهداشت

بدون مالیات کمک های دولت به بخش بهداشت و درمان ممکن نخواهد بود. مالیات به تامین بودجه خدمات درمانی مانند مراقبت های بهداشتی، تحقیقات پزشکی و بخش تامین اجتماعی کمک شایانی می کند.

ضرورت مالیات در تحصیلات

بخش آموزش و پرورش در هر کشوری مستحق ترین بخش دریافت مالیات است. در حال حاضر بسیاری از دولت ها در کشورهای گوناگون برای توسعه سرمایه انسانی اهمیت زیادی قائل هستند و به همین جهت سرمایه گذاری های لازم برای آموزش و پرورش ها در اولویت قرار می دهند.

سرمایه به دست آمده از پرداخت مالیات برای تامین بودجه و حفظ سیستم آموزش عمومی مورد استفاده قرار می گیرد.

ضرورت مالیات در حفظ حکومت ها

حاکمیت یک مولفه مهم در اجرای صحیح امور کشور است. حاکمیت ضعیف و فقیر می تواند پیامدهای اقتصادی بدی را بر اقتصاد کشور و رشد اقتصادی آن بگذارد. از طرفی مدیریت خوب در کشورها تضمین می کند که پول جمع آوری شده در جهت منافع شهروندان کشور صرف خواهد شد.

این پول همچنین به پرداخت حقوق ماموران دولتی، افسران پلیس، اعضای مجلس و همچنین سایر افرادی که دارای نقش مهمی در دولت هستند، می پردازد. در صورتی که دولت مالیات به دست آمده را در مسیری درست برنامه ریزی و صرف نکند، در واقع منافع عمومی را به خطر انداخته است.

سایر بخش هایی که از مالیات پرداخت شده توسط اقشار جامعه بهره مند می شوند شامل بخش حمل و نقل، مسکن و زیرساخت هاست. به غیر از پروژه های اجتماعی، دولت ها از پول جمع آوری شده ناشی از پرداخت مالیات برای تامین بودجه بخش هایی استفاده می کند که برای رفاه حال شهروندان مهم است.

از جمله چنین بخش هایی می توان به امنیت، تحقیقات علمی و حفاظت از مهم زیست و موارد دیگر اشاره کرد. علاوه بر مواردی که  مطرح شد، از مالیات برای تامین بودجه پروژه هایی از قبیل بازنشستگی، مزایای بیکاری مراقبت از کودکان و موارد مشابه استفاده می شود.

ضرورت مالیات در حفظ حکومت ها

تاثیر ضرورت مالیات بر اقتصاد کشور

به طور کلی ضرورت مالیات بر وضعیت رشد اقتصادی یک کشور تاثیر مستقیم دارد. مالیات ها معمولاً به تولید ناخالص داخلی کشور کمک می کند. به همین جهت است که مالیات ها سهم زیادی از اقتصاد کشور را به خود اختصاص می دهند.

مالیات ها برای بهبود سطح زندگی شهروندان، افزایش اشتغال و مواردی از این قبیل مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین دولت ها از مالیات به عنوان عامل بازدارنده برای فعالیت های نامطلوب مانند مصرف مشروبات الکلی، استعمال دخانیات و موارد مشابه آن استفاده می کنند.

برای دستیابی به چنین هدفی دولت ها عوارض مالیاتی زیادی را به چنین محصولاتی تحمیل می کنند و در نتیجه هزینه این محصولات را بالا برده تا مردم را از خرید یا فروش چنین محصولاتی منصرف کنند.

ضرورت مالیات بر مشاغل و اشتغال زایی

به منظور شکوفایی و بهبود مشاغل در کشور باید زیرساخت های خوبی از جمله راه، تلفن، برق و مواردی از این قبیل وجود داشته باشد. چنین زیرساخت هایی توسط دولت یا بخش های نزدیک به آن تامین می شود. هنگامی که دولت ها مبالغ مربوط به مالیات را جمع آوری می کنند، با پرداختن به زیرساخت ها، فعالیت اقتصادی را در سراسر کشور ارتقا می بخشند.

مفهوم مالیات برای مشاغل مختلف بسیار حائز اهمیت است زیرا دولت ها از این مبالغ برای تامین وام ها یا سایر فرم های تامین اعتبار اقتصاد مشاغل استفاده می کنند. مالیات به ارتقا سطح زندگی در یک کشور کمک می کند.

هنگامی که سطح زندگی در کشوری بالاتر باشد، بازار مصرفی قوی تر وجود خواهد داشت. هنگامی که بازاری برای ارائه کالاها و خدمات مختلف وجود داشته باشد، تجارت و اقتصاد یک کشور شکوفا خواهد شد. هنگامی که استاندارد زندگی در کشوری بالاتر باشد، مشاغل از مصرف داخلی بالا اطمینان خواهند داشت.

ضرورت مالیات و پرداخت آن توسط شرکت ها

اگر چه قوانین مالیاتی در هر کشوری با سایر کشورها متفاوت است، اما شرکت ها و صنایع تولیدی که در حال فعالیت هستند، باید مبلغی از سود خود را جهت پرداخت مالیات به دولت ها اختصاص دهند. به طور کلی مالیات از بخش هایی از شرکت ها دریافت می شود که برای تامین هزینه یا افزایش سود صاحبان سهام مورد استفاده قرار می گیرند.

به منظور کاهش سود مشمول بر مالیات، یک شرکت می تواند بسیاری از هزینه های کسب و کار خود را کاهش دهد. علاوه بر هزینه های مربوط به راه اندازی یک بخش تولیدی برای محصول، هزینه های عملیاتی و هزینه های تبلیغات، یک شرکت می تواند حقوق و پاداش های پرداخت شده و کلیه هزینه های مربوط به بازنشستگی و برنامه های پزشکی کارمندان خود را از هزینه مالیات کم کند.

به منظور اینکه شرکت ها کسر مالیات را از دست ندهند، معمولاً از یک حسابدار یا تیم حسابداری کمک می گیرند. حسابداران با تسلط بر قوانین حاکم بر مالیات شرکت ها و گذراندن دوره های آموزش حسابداری به کاهش مالیات پرداختی توسط شرکت ها کمک می کنند.

ضرورت مالیات و پرداخت آن توسط شرکت ها

انواع مالیات های شرکت ها

درست مانند یک فرد، مشاغل نیز باید انواع مختلفی از مالیات را پرداخت کنند. انواع مالیات ها بسته به فعالیت های مختلف تجاری مانند فروش محصولات یا خدمات مشمول بر مالیات، استفاده از تجهیزات، دارایی تجاری و سودآوری متفاوت است.

همانطور که مطرح شد مالیات تاثیر زیادی بر اقتصاد دارد و یکی از بخش هایی که پرداخت مالیات را برعهده دارد، شرکت ها و سازمان ها هستند. ضرورت مالیات در شرکت ها شامل بخش های مختلفی می شود که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

مالیات بر درآمد

همه مشاغل باید مالیات بر سود شرکت را بپردازند و نحوه پرداخت مالیات به شکل تجارت بستگی دارد. شرکای شرکت ها و صاحبان آن از طریق اظهارنامه مالیاتی ناشی از درآمد شخصی خود مالیات را پرداخت می کنند.

مالیات بر فروش

فروش محصولات یا خدمات ارائه شده به طور مستقیم پرداخت مالیات را به همراه ندارند. فروش کالاها به صورت آنلاین نیز ممکن است که قوانین مالیاتی مربوط به خود را داشته باشد. به منظور این امر صاحبان تجارت بخشی از مالیات کالاها را برعهده مشتریان قرار می دهند و از این طریق هزینه های مربوط به مالیات را جمع آوری می کنند.

مالیات بر دارایی تجاری

اگر یک تجارت شامل مالکیت املاک و مستغلات باشد، تجارت مورد نظر باید مالیات املاک را به سازمان امور مالیاتی که معمولاً در شهر یا ایالت ملک است بپردازد. در هنگام فروش زمین یا ساختمان  ملاحظات ویژه ای برای پرداخت مالیات وجود دارد.

از طرفی دارایی تنها شامل ملک و املاک نبوده و مالیات بر سود سرمایه نیز باید توسط اشخاص یا شرکت ها پرداخت شود.

پرداخت مالیات سهامداران

چنانچه صاحبان مشاغل و سهامداران شرکت ها برای شرکت مورد نظر کار کنند و در آن مشغول به فعالیت باشند، مالیات درآمد انفرادی و حقوق را مانند هر کارمند دیگری در شرکت پرداخت می کنند. حقوق و مزایا هزینه های کسری تجارت هستند و به همین دلیل است که شرکت ها مالیاتی را بابت آنها پرداخت نمی کنند.

ضرورت مالیات بر سود سهام

چنانچه شرکتی سود سهام را به مالکان توزیع می کند، باید در این مبلغ مالیات بر درآمد شخصی را گزارش و پرداخت کند. از آنجا که سود سهام برخلاف حقوق و مزایای قابل کسر نیست، شرکت ها موظفند تا مالیات مربوط به آنها را بپردازند و در این بخش ضرورت مالیات وجود دارد.

این امر بدین معنی است که صاحبان سود سهام ها دو بار مالیات پرداخت می کنند، یکی به شرکت ها و یک بار به سهامداران.

مالیات ها در چه بخش هایی مورد استفاده قرار می گیرند؟

مالیات و پرداخت آن توسط اشخاص و شرکت ها یک ضرورت محسوب می شود و دولت ها از درآمد حاصل شده از این راه در بخش های مختلفی استفاده می کنند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

  • ضرورت مالیات در بخش نظامی

مالیات پرداخته شده به پرداخت هزینه های مربوط به برنامه های دفاعی و امنیت ملی کمک می کند. بودجه تخصیص یافته به این بخش از وزارت دفاع در کشور و برنامه های نظامی بین المللی پشتیبانی می کند.

  • ضرورت مالیات در بخش کشاورزی و غذایی

این بخش شامل برنامه های کمک رسانی مانند کمک به تغذیه تکمیلی، برنامه غذایی مدرسه ها و بیمه محصولات زراعی است. بنابراین با پرداخت مالیات، چنین بخشی از حمایت های لازم برخوردار شده و بودجه تامین شده در بخش کشاورزی و تامین غذای مصرف خواهد شد.

پرداخت بدهی های مالی کشور

بسیاری از دولت ها هنگامی که در وضعیت اقتصادی نامناسبی قرار می گیرند، مجبور به دریافت وام از سایر کشورها می شوند. پرداخت مالیات و پرداخت سود مربوط به بهره وام های دریافت شده به دولت ها امکان می دهد تا بدهی ناشی از وام دریافتی را پرداخت کنند.

از دیگر بخش هایی که ضرورت مالیات برای تامین بودجه را نشان می دهد می توان به هزینه های مربوط به گمرک و حفاظت از مرزهای کشور، کمک به سیستم های زندان، مزایای مربوط به افراد ناتوان و معلول و کمک به مسکن و برنامه های توسعه جامعه اشاره کرد.

مطلب پایانی درباره ضرورت مالیات در اقتصاد کشور

در نهایت باید بگوییم که پرداخت مالیات توسط سازمان ها و اشخاص کمک زیادی به اقتصاد یک کشور می کند و سبب می شودکه کشور در نهایت به توسعه و پیشرفت برسد. در مورد اینکه مالیات در چه بخش هایی مصرف شود، دولت تصمیم می گیرد.

پرداخت هزینه های مربوط به مالیات می توانند امری بسیار پیچیده باشد. قوانین مربوط به مالیات دائماً در حال تغییر هستند و لازم است که فردی که محاسبه پرداخت مالیات را برعهده می گیرد، اطلاعات خود از چنین قوانینی از طریق آموزش حسابداری و خدمات حسابداری را به روز نگه دارد.

استفاده از خدمات حسابداری و آموزش حسابداری سبب می شود تا شرکت ها مالیات مربوط به درآمد و سود خود را به درستی محاسبه کرده و در موعد مقرر پرداخت کنند. عدم پرداخت مالیات بقای یک شرکت را به خطر انداخته و آن در وضعیت بحرانی قرار می دهند. دلیل این امر نیز آن است که تاخیر در پرداخت مالیات در کشورهای مختلف ممکن است که با جریمه های مالی همراه باشد.

پرداخت بدهی های مالی کشور

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display