مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

ضمانت نامه بانکی چیست؟

ضمانت نامه بانکی چیست؟

در پاسخ به این سوال که ضمانت نامه بانکی چیست، باید بگوییم که ضمانت به معنای دادن برقراری امنیت است. ضمانت نامه بانکی زمانی است که بانک در ضوابط خاص ضمانت و تعهد مختلف تجارت را از طرف مشتریان خود ارائه دهد. به طور کلی این قول از طرف بانک به هر شخص ثالث داده می شود که ریسک پرداخت را از طرف مشتریان خود به عهده بگیرد

ضمانت نامه بانکی چیست؟


ضمانت نامه بانکی در مورد تعهد قراردادی بین بانک و مشتریان آن است. این ضمانت ها به طور گسترده در معاملات تجاری و شخصی مورد استفاده قرار می گیرند تا شخص ثالث را از خسارات مالی محافظت کند. ضمانت نامه های بانکی مستلزم تأمین امنیت به صورت پول نقد است که در سپرده نزد بانک نگه داشته می شود. برای اینکه بدانیم ضمانت نامه بانکی چیست، باید عملکرد بانک ها را بررسی کنیم. ضمانت نامه بانکی در مورد تعهد قراردادی بین بانک و مشتریان آن است.

این ضمانت ها به طور گسترده در معاملات تجاری و شخصی مورد استفاده قرار می گیرد تا شخص ثالث را از خسارات مالی محافظت کند. ضمانت نامه بانکی تضمینی است که بانک در قرارداد بین دو طرف خارجی، خریدار و فروشنده یا در رابطه با ضمانت متقاضی و ذینفع ارائه می دهد. ضمانت نامه بانکی به عنوان یک ابزار مدیریت برای ذینفع عمل می کند،  زیرا در صورت عدم پرداخت بدهی یا عدم تعهد خریدار بانک مسئولیت تکمیل قرارداد را برعهده می گیرد.

مزایای ضمانت نامه بانکی چیست؟


شما می توانید تعهدات قراردادی خود را در قبال یک تامین کننده یا فروشنده برآورده کنید، در حالی که به راحتی پول نقد خود را به عنوان سپرده به نام خود در بانک نگه دارید. اگر ترجیح می دهید املاک و مستغلات را به عنوان وثیقه ارائه دهید، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این گزینه با نماینده بانکی صحبت کنید. در پاسخ به این سوال که مزایای ضمانت نامه بانکی چیست، باید مزایای ذینفع و متقاضی را از هم تفکیک کنیم.

مزایای ضمانت نامه برای متقاضی به این صورت است که شرکت های کوچک می توانند وام هایی را دریافت کنند یا اقداماتی را انجام دهند که در غیر این صورت به دلیل خطر پذیری بالقوه قرارداد برای طرف مقابلشان امکان پذیر نخواهد بود. این موضوع موجب رشد کسب و کار و فعالیت کارآفرینی می شود. بانک ها کارمزد کمی را برای ضمانت نامه های بانکی بابت تضمین ارائه شده که معمولاً کسری از کل معاملات است، دریافت می کنند.

مزایای ذینفع در ضمانت نامه بانکی چیست:

  • ذینفع می تواند با توجه به دقت انجام شده توسط طرف مقابل خود، قرارداد را منعقد کند. 
  • ضمانت نامه بانکی هم اعتبار متقاضی و هم قرارداد را افزایش می کند.
  • به طور کلی اعتماد به نفس در معامله افزایش می یابد.

ضوابط ضمانت نامه بانکی چیست

ضوابط ضمانت نامه بانکی چیست؟

ضمانت نامه های بانکی هدف مهمی برای مشاغل کوچک هستند. بانک با  ایجاد شرایط ویژه برای متقاضی، اعتبار آنها را به عنوان یک شریک تجاری مناسب برای ذینفع فراهم می کند.
ضمانت نامه بانکی می تواند تاریخ انقضا داشته باشد و پس از آن، ضمانت به طور خودکار متوقف می شود. در پاسخ به این سوال که ضوابط ضمانت نامه بانکی چیست، باید بگوییم که ضمانت نامه می تواند به صورت باز باشد و حداکثر انعطاف را در مواقعی که تاریخ اتمام مشخص نیست فراهم کند.

ضمانت نامه های بانکی به منظور تسهیل تجارت در شرایطی انجام می شود که درگیر شدن در آن برای شخص ذینفع بسیار خطرناک است. قراردادهای اساسی ضمانت نامه بانکی می تواند مالی باشد مانند بازپرداخت وام یا مبتنی بر عملکرد مانند خدماتی که یک طرف به طرف دیگر ارائه می دهند.

انواع ضمانت نامه بانکی چیست؟

ضمانت مالی.

این ضمانت ها معمولاً به جای سپرده های امنیتی صادر می شود. برخی از قراردادها ممکن است به تعهد مالی خریدار از قبیل ودیعه یا وثیقه نیاز داشته باشند. در چنین مواردی خریدار می تواند به جای واریز وجه، ضمانت نامه بانکی مالی به فروشنده ارائه دهد که با استفاده از آن در صورت ضرر و زیان، خسارت قابل جبران است. در ضمانت نامه بانکی مالی، بانک تضمین می کند که خریدار بدهی های خود را به فروشنده بازپرداخت می کند. برای دانستن اینکه ضمانت نامه بانکی چه کاربردهایی دارد، ابتدا باید بدانیم که انواع ضمانت نامه بانکی چیست.

ضمانت عملکرد.

این ضمانت نامه ها برای اجرای یک قرارداد یا یک تعهد صادر می شود. درصورت عدم پیش فرض عملکرد، عدم اجرا یا اجرای کوتاه مدت قرارداد، ضرر و زیان ذینفع توسط بانک جبران می شود. برای تضمین مبتنی بر عملکرد، ذینفع می تواند برای عدم اجرای تعهد مندرج در قرارداد از بانک خسارت بگیرد. اگر طرف مقابل نتواند طبق وعده ارائه شده خدمات خود را ارائه دهد، ذینفع ضررهای ناشی از عدم عملکرد خود را به بانک مطالبه می کند.

ضمانت بانکی پرداخت معوق، پیش پرداخت، اوراق قرضه و خارجی

ضمانت پرداخت معوق، عبارت است از ضمانت نامه بانکی یا ضمانت پرداخت که برای یک دوره معوق یا برای یک دوره زمانی خاص به صادرکننده ارائه می شود. وقتی خریدار کالاهای سرمایه ای یا ماشین آلات را خریداری می کند، هنگامی که بانک خریدار تضمین می کند که بدهی های تسویه نشده خریدار را به فروشنده پرداخت می کند، فروشنده اعتبار را به خریدار می دهد. 
        به هنگام آشنایی با اینکه انواع ضمانت نامه بانکی چیست، نباید ضمانت پیش پرداخت را از یاد ببریم.

تحت این نوع ضمانت، پیش پرداخت به فروشنده پرداخت می شود. همچنین این ضمانت وجود خواهد داشت که اگر فروشنده نتواند خدمات یا محصول را به طور دقیق یا سریع تحویل دهد، خریدار مبلغ پرداختی را دریافت می کند. ضمانت نامه بانکی خارجی نوع دیگر ضمانت نامه است. ضمانت نامه بانکی خارجی از طرف بانک به نمایندگی از وام گیرنده ارائه می شود. این ضمانت نامه از طرفذینفع یا طلبکار خارجی ارائه می شود.

تحت ضمانت اوراق قرضه، روش مناقصه عرضه وجود دارد. این کار توسط پیمانکار برای صاحب یک پروژه زیربنایی یا صنعتی یا هر نوع عملیاتی انجام می شود. پیمانکار پروژه تضمین خواهد کرد که بهترین پیشنهاد دهنده یا بالاترین پیشنهاد دهنده توانایی و اختیار اجرای یک پروژه را طبق ترجیحات خود خواهد داشت.

موارد استفاده از ضمانت نامه بانکی چیست؟

  • وقتی شرکت های بزرگ از فروشندگان کوچک خرید می کنند معمولاً فروشندگان قبل از ارائه چنین فرصت های شغلی  مجبورند گواهی تضمین را از بانک ها ارائه دهند.
  • عمدتا در خرید و فروش کالاهای اعتباری استفاده می شود. جایی که فروشنده در صورت عدم پیش فرض توسط خریدار از پرداخت بانک اطمینان دارد.
  • ضمانت نامه بانکی در تأیید اعتبار افراد کمک می کند که به نوبه خود آنها را قادر به دریافت وام می کند و همچنین در فعالیت های تجاری به آن ها کمک می کند.
  • در صورتی که بدانیم موارد استفاده ضمانت نامه بانکی چیست، بهتر از مزایای آن بهره من خواهیم شد. اگرچه استفاده های زیادی از ضمانت نامه بانکی برای متقاضی وجود دارد، بانک باید فقط پس از اطمینان از ثبات مالی متقاضی، همان کار را انجام دهد. ریسک موجود در ارائه چنین تضمینی باید توسط بانک کاملاً تجزیه و تحلیل شود.

تفاوت ضمانت نامه بانکی و اعتبار اسنادی

تفاوت ضمانت نامه بانکی و اعتبار اسنادی

برای ضمانت بانکی، بدهکار اصلی خریدار یا متقاضی است. تنها درصورتی که متقاضی از تعهد خود کوتاهی کند، ضمانت بانکی گام در معامله خواهد گذاشت. غالباً تأخیر در پرداخت باعث ایجاد ضمانت نامه بانکی نمی شود. برعکس در ابزار مالی که به عنوان اعتبار اسنادی نامیده می شود ابتدا ادعای فروشنده به بانک می رود.

با داشتن ضمانت نامه بانکی باید قبل از درگیر شدن بانک، متقاضی کاملا ناتوان از دریافت خدمات خود باشد. در صورتی که کوتاهی از طرف ذینفع صورت بگیرد، متقاضی قادر به دریافت خسارت از بانک خواهد بود. بعد آگاهی از اینکه ضمانت نامه بانکی چیست، به راحتی آن را از موارد مشابه تفکیک خواهیم کرد.

چرا باید ضمانت نامه بانکی دریافت کرد؟

  • ضمانت نامه بانکی خطر مالی مربوط به معامله تجاری را کاهش می دهد.
  • به دلیل ریسک کم فروشنده / ذینفعان را تشویق می کند تا تجارت خود را به صورت اعتباری گسترش دهند.
  • بانک ها به طور کلی برای ضمانت نامه ها کارمزد کمی می گیرند که حتی برای مشاغل کوچک نیز سودمند است.
  • هنگامی که بانک ها ثبات مالی کسب و کار را تحلیل و تأیید می کنند، اعتبار آن افزایش می یابد و این به نوبه خود، فرصت های تجاری را افزایش می دهد.
  • عمدتا ضمانت نامه به اسناد کمتری احتیاج دارد و به سرعت توسط بانک ها پردازش می شود (در صورت ارائه کلیه اسناد).

معایب ضمانت نامه بانکی چیست؟

  • ضمانت نامه بانکی مزایای زیادی دارد اما در این بین معایبی هم وجود دارد که باید به آن ها پرداخته شود. معایب ضمانت بانکی به شرح زیر است:
  • دخالت یک بانک در معامله می تواند روند کار را از بین ببرد و یک لایه پیچیده غیرضروری را اضافه کند.
  • وقتی صحبت از معاملات ویژه با ریسک یا ارزش بالا می شود ممکن است خود بانک از طرف متقاضی به وثیقه اطمینان داشته باشد.
  • بعضی اوقات بانک ها در ارزیابی موقعیت مالی تجارت بسیار سختگیرانه عمل می کنند. این کار فرایند را پیچیده و وقت گیر می کند.
  • با ارزیابی دقیق بانک ها، به دست آوردن ضمانت نامه بانکی توسط نهادهای خاص کار بسیار دشواری است.
  • برای برخی از تضمین های مربوط به معاملات با ارزش یا پرخطر، بانک ها برای پردازش ضمانت به ضمانت وثیقه نیاز دارند.
انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display