مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

ماهیت حسابها در حسابداری چگونه است؟

ماهیت حسابها در حسابداری چگونه است؟

ثبت معاملات با ماهیت مشابه مربوط به درآمد، هزینه، دارایی ها و بدهی ها در پایان دوره حسابداری یک تجارت خاص، تحت عناوین مناسب طبق اصول و قواعد حسابداری به صورت فشرده و طبقه بندی شده، حساب نامیده می شود

4 نوع حساب عبارتند از:

  1. حساب دارایی
  2. حساب مسئولیت
  3. حساب هزینه
    1. حساب درآمد

با توجه به هدف و اصل حساب های معادلات، ماهیت حساب ها در حسابداری چهار نوع است:

1-حساب دارایی

این حساب مرتباً تراکنش هایی را که دارایی های آنها افزایش یا کاهش می یابد را طبقه بندی می کند که این گونه حساب، حساب دارایی نامیده می شود. به عنوان مثال، حساب نقدی، حساب ساختمان، حساب مبلمان و غیره...

2-حساب مسئولیت

به این حساب که مرتباً تراکنش هایی را که بدهی آنها افزایش یا کاهش می یابد را طبقه بندی می کند، حساب بدهی می گویند. به عنوان مثال، حساب طلبکاران، حساب وام، حساب قابل پرداخت قبض ها، حساب سرمایه

3-حساب هزینه

حسابی که تحت سرفصل های مختلف طبقه بندی می شود و هزینه های مختلف یک کسب و کار یا موسسه را نگهداری می کند، یک حساب هزینه نامیده می شود. به عنوان مثال، حساب حقوق، حساب دستمزد، حساب خریدها و غیره. هر محصول یا خدمتی که شرکت شما برای درآمدزایی یا تولید کالا خریداری می کند، هزینه محسوب می شود. این ممکن است شامل هزینه های تبلیغات، آب و برق، اجاره، حقوق و سایر موارد باشد.

4-حساب درآمد

حساب هایی که تحت معاملات طبقه بندی شده مربوط به درآمد، به درستی طبقه بندی شده اند، حساب درآمد نامیده می شود. به عنوان مثال، حساب فروش، حساب دریافتی سود، حساب دریافتی اجاره و غیره. درآمد، یکی از انواع اصلی ماهیت حساب در حسابداری می باشد و شامل پولی است که شرکت شما از فروش کالاها و خدمات به دست می آورد.

علاوه بر طبقه بندی فوق، ماهیت حساب ها در حسابداری نیز به سه نوع دیگر طبقه بندی می شوند:

  • حساب شخصی: حساب های مربوط به شخص و سازمان، حساب های شخصی هستند.
  • حساب دارایی  که قبلاً مورد بحث قرار گرفت.
  • حساب اسمی یا درآمد و هزینه: حساب های مربوط به درآمد، هزینه و زیان، حساب اسمی یا درآمد-هزینه است. به عنوان مثال، حساب هزینه خرید، حساب درآمد فروش، حساب هزینه حقوق، حساب هزینه اجاره و غیره.

ماهیت حساب ها در حسابداری

دسته بندی ماهیت حساب ها در حسابداری و نقش آنها

چهار نوع ماهیت اصلی حساب در حسابداری وجود دارد:

بدهی ها، حقوق صاحبان سهام، درآمد و هزینه ها. نقش آنها، تعریف و چگونگی هزینه یا دریافت پول به عهده شما است. هر ماهیت را می توان به چندین دسته تقسیم کرد.به عنوان مثال حساب های دارایی را می توان به پول نقد، لوازم، تجهیزات، هزینه های معوق و موارد دیگر تقسیم کرد. حساب حقوق صاحبان سهام ممکن است شامل سود بازپرداخت شده و سود سهام باشد. حساب های درآمد می تواند شامل سود، فروش یا درآمد اجاره باشد.

این دسته های حسابداری نسبتاً جدید هستند. به طور سنتی، این حساب ها به چهار نوع طبقه بندی می شدند: حساب های ارزیابی، حساب های اسمی، حساب های واقعی و حساب های شخصی. با این حال، بیشتر شرکت ها امروزه به ندرت از این روش استفاده می کنند.

  • حساب بدهی ها

بدهی ها، شامل بدهی ها یا تعهدات قابل پرداخت به طلبکاران و سایر افراد خارجی است که شرکت شما به آنها بدهکار است. اینها می تواند وام، قبض های پرداخت نشده خدمات، وام خودرو، وام مسکن و موارد دیگر باشد.

  • حساب سهام عدالت

حساب حقوق صاحبان سهام، مشخص می کند که در حال حاضر ارزش تجارت شما چقدر است. این سود پسماند موجودی شرکت شما، پس از کسر بدهی است. سهام عادی، سود سهام و سود انباشته، همه نمونه هایی از حقوق صاحبان سهام هستند.صاحبان مشاغل یا خودشان حسابداری خود را انجام می دهند یا شخص دیگری را برای انجام این کار استخدام می کنند. به طور کلی، شرکت های نوپا و مشاغل اول، گزینه اول را برای کاهش هزینه های خود انتخاب می کنند.

قوانین مربوط به ماهیت حساب های  بدهی و اعتبار در حسابداری

معادله حسابداری، بیانیه ای از برابری بین بستانکار و اعتبار است. قوانین بدهی و اعتبار به ماهیت یک حساب در حسابداری بستگی دارد.  اگر در یک حساب افزایش یا کاهش وجود داشته باشد، در یک حساب دیگر کاهش یا افزایش به همان اندازه وجود دارد. بر این اساس، قوانین بدهی و اعتبار زیر را در مورد انواع مختلف حساب ها می توان بدست آورد.

قوانین ممکن است به صورت زیر خلاصه شود:

  • افزایش دارایی بدهی است. کاهش دارایی ها اعتبار است.
  • افزایش سرمایه اعتبارات است. کاهش سرمایه بدهی است.
  • افزایش بدهی ها اعتبارات هستند. کاهش بدهی ها بدهی هستند.
  • افزایش درآمد و سود اعتبارات است. کاهش درآمد و سود بدهی است.
  • افزایش هزینه ها و ضررها بدهی است. کاهش هزینه ها و ضررها اعتبار است.

طبقه بندی ماهیت حساب ها در حسابداری

برای ثبت یک معامله در دفاتر حساب، اولین کاری که باید انجام شود این است که مشخص کنیم کدام حساب بدهکار است و کدام حساب باید اعتبار بگیرد. برای اطمینان از این موضوع به درستی، یک ایده روشن در مورد طبقات مختلف ماهیت حساب در حسابداری ضروری است. حساب ها را می توان به سه کلاس زیر تقسیم کرد:

1-حساب های شخصی

2-غیرشخصی: املاک و مستغلات

3- اسمی یا ملکی

1-حسابهای شخصی:

حساب های مربوط به اشخاص یا شرکت ها را حسابهای شخصی می نامند. حساب های شخصی می تواند به اشکال زیر باشد:

  • حساب های شخص طبیعی: به عنوان مثال حساب رحمان، حساب کریم و غیره
  • حساب های شخص مصنوعی و بدنه افراد: به عنوان مثال، حساب هر موسسه، یا حساب هر باشگاه.

نماینده شخصی: هنگامی که یک حساب، شخص یا اشخاص خاصی را نمایندگی می کند، به آن حساب شخصی نماینده می گویند. در کتاب ها نام احزاب واقعی دیده می شود اما از آنجا که ماهیت آنها یکسان است و تعداد آنها زیاد است، مبالغی که در مقابل این حساب ها قرار دارند اضافه می شوند و تحت یک عنوان مشترک قرار می گیرند.

به عنوان مثال، اگر یک تجارت قادر به پرداخت حقوق دو ماه گذشته به کارگران نباشد، در این صورت با کارگران به عنوان طلبکار تجارت برخورد می شود. مبلغی که به این کارمندان تعلق می گیرد اضافه می شود و تحت یک عنوان مشترک "حساب معوقه حقوق" قرار می گیرد. بنابراین حقوق معوقه، یک حساب شخصی است. مثال های دیگر حسابهای شخصی با این ماهیت عبارتند از: حساب بیمه منقضی نشده ،حساب پیش پرداخت اجاره، سود دریافت شده در حساب پیش پرداخت و غیره.

2-حساب های املاک و مستغلات:

حساب( املاک یا اشیا) مواردی است که سوابق املاک یا اشیا متعلق به یک تاجر را نگهداری می کند، به عنوان مثال حساب ماشین آلات، حساب زمین، حساب مبلمان، حساب ساختمان، حساب نقدی و غیره. این حساب ها وجود دارند و ملموس هستند، بنابراین به آنها حساب واقعی می گویند.

3-حساب های اسمی یا اختصاصی:

(حسابهای سود و زیان) آنهایی هستند که هزینه ها ی سودها و زیان ها را ثبت می کنند مانند حساب حقوق، حساب دستمزد، حساب اجاره، حساب تعمیر، حساب سود، تخفیف و غیره. این حساب ها به غیر از نام خود وجود ندارند و بنابراین اسمی نامیده می شود. به آنها مالکیت تجاری با صاحب تجارت نیز گفته می شود.

ماهیت حساب ها در حسابداری چگونه انجام می گیرد؟

ماهیت حساب ها در حسابداری چگونه انجام می گیرد؟

ماهیت حساب ها در سیستم حسابداری فرایندی است که به موجب آن یک خروجی خاص توسط یک ورودی معین تولید می شود. در یک سیستم حسابداری اطلاعات، داده ها برای ارائه اطلاعات پردازش می شوند. داده ها مجموعه ای از حقایق پردازش نشده است، در حالی که اطلاعات، داده ها یا حقایقی هستند که به شکل معنی داری پردازش شده اند.

در روند عادی رویدادها، یک شرکت تجاری معاملات متنوعی را انجام خواهد داد. از جزئیات یک معامله خاص، داده های معامله یاد می شود. بنابراین اصطلاح داده معامله به حقایقی اشاره دارد که معامله خاصی را کاملاً توصیف می کند.

هدف یک سیستم حسابداری در ماهیت حساب ها، ثبت داده های معامله و سپس پردازش این داده ها برای ارائه اطلاعاتی است که در نهایت در گزارش های مالی و مدیریتی شرکت جمع آوری می شود. در توسعه سیستم حسابداری دو مرحله وجود دارد، یعنی تجزیه و تحلیل سیستم ها و طراحی سیستم.یک سیستم حسابداری خوب باید حداقل نیازهای اساسی زیر را داشته باشد. این سیستم باید اطلاعات به موقع و دقیق مربوط به مسئولیت ها و الزامات را در اختیار تصمیم گیرندگان قرار دهد.

اقدامات کنترل داخلی، باید برای اطمینان از حفاظت از دارایی ها و ارائه اطلاعات قابل اعتماد کافی باشد و سیستم باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا بتواند تغییرات در حجم فعالیت ها و رویه های عملیاتی را بدون نیاز به تغییرات اساسی انجام دهد.

آگاهی كامل از فعالیتهای شركت و اطلاعات و الزامات كنترل آن یك شرط اساسی برای توسعه یك سیستم حسابداری موثر است كه معیارهای لازم را داشته باشد. روش بررسی فعالیتهای شرکت و اطلاعات و کنترل مورد نیاز به عنوان تجزیه و تحلیل سیستم شناخته می شود.

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display