مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

مشاور قانون کار

مشاور قانون کار

یکی از شغل هایی که امروزه در سراسر دنیا نیاز مبرمی نسبت به آن وجود دارد ، شغل مشاور قانون کار است. در واقع هر شرکت معتبری که در دنیا وجود دارد، نیازمند فردی است که از قوانین موجود در بازار کار آگاهی داشته و بتواند مشاوره های لازم برای حقوق و مزایای و همچنین تعهدات کارگران را ارائه دهد.

می توان گفت که این شغل از نظر بازار جهانی همواره مورد تقاضا بوده است. پس فرصت های شغلی بی شماری در رابطه با این شغل وجود خواهد داشت. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با این شغل ، مزایا و وظایفی که شغل مشاور قانون به دنبال دارد ، آشنا کنیم و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار بدهیم. در صورتی که تمایل دارید تا شغل مشاور قانون را برای آینده ی خود انتخاب نمایید با ما همراه باشید.

مشاور قانون کار چه کسی است ؟

مشاور قانون کار کسی است که از تمامی قوانین حاکم بر کار شامل تعهدات و وظایف کارگران، دستمزد کارگران ، ساعات کاری ، شرایط کاری و غیره آگاهی دارد. در واقع یک مشاور به شما مشاوره می دهد که چگونه یک شرکت را اداره کنید ، بدون آنکه حقی از کارگران و یا کارفرمایان ضایع گردد. در ادامه قصد داریم تا مهارت هایی که یک مشاور لازم است بداند را به طور مختصر بیان نماییم.

مشاور قانون کار

قانون کار چیست؟

در واقع اساسی ترین تعریفی که از قانون کار می توان ارائه داد این است که قانون کار حقوق یک کارگر و یا کارفرما را مشخص می کند. همچنین در قانون کار تعهداتی که شما در قبال دریافت حقوق و مزایا را برعهده دارید و وظایف اصلی شما نیز تعیین می شود.

به طور کلی قانون کار در همه ی دنیا در دو حوزه ی اصلی فعالیت می کند. اولین حوزه ی قانون کار شامل مواردی مانند شرایط کار و ساعاتی که فرد باید طی آن به فعالیت مورد نظر بپردازد ، است. دومین حوزه ی قانون کار شامل خدماتی مانند اطلاع رسانی و آگاهی دادن به کارگران در مورد فعالیت شرکت ها و همچنین مشاوره دادن به آنهاست.

قانون کار چگونه کار می کند؟

یکی از سوالات متداول در مورد قانون کار این است که قانون کار چگونه کار می کند؟ در پاسخ باید بگوییم که قانون کار در آغاز به منظور حمایت کارگران ایجاد شده است. این حمایت شامل مواردی مانند حقوق و مزایای مختلف می شود. در واقع هنگامی که کارگران نباشند چرخ کارخانه نمی چرخد و در صورتی که کارخانه ها از کار بیفتند ، تولید متوقف شده و در این صورت، این اقتصاد یک مملکت است که نابود می شود.

پس باید بگوییم که کارگران برای اجتماع های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار بوده و حضور آنها موجب رونق اقتصاد می شود. قانون کار نیز به کمک کارگران آمده است تا بتوانند حق خود را از دریافت نمایند و از حمایت های لازم برخوردار باشند. قانون کار تقریبا در همه ی جهان مشابه هم بوده و تنها در موارد کوچکی ممکن است اختلاف داشته باشد. یکی از ایتم های متفاوت حقوق و مزایا می تواند تعداد روزهایی که کارگران در طول سال می توانند مرخصی بگیرند باشد که امکان این امر وجود دارد که این قانون در کشورهای مختلف ، متفاوت باشد.

نتیجه قانون کار چیست ؟

قانون کار در جهان نتیجه موفقیت آمیزی به دنبال داشته است. در حقیقت می توان گفت که قانون کار در بسیاری از کشورهای دنیا امکان این امر را فراهم کرده تا کارگران از مزایا بهره مند شوند و این مستقیما بر نحوه ی زندگی آنها تاثیرگذار بوده است.

قانون کار علاوه بر کارگران نتیجه ی مثبتی در جامعه نیز داشته است. در واقع قانون کار چارچوب واضحی از حقوق و تعهدات در محل کار را ارائه می دهد و به دنبال آن سلامت نیروی کار حفظ شده و نهایتا سبب بهبود اقتصاد یک جامعه می گردد. این امر باعث آن می شود که عوامل مختلف مانند کارگران، سرمایه، تولید کالا و غیره با قانون کار همگام شده و نتایج مفیدی را به همراه داشته باشد.

مشاور قانون کار

اهمیت قانون کار

قانون کار در جوامع مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. علت این امر نیز این به ماهیت اصلی قانون کار باز می گردد. در واقع باید گفت که در قانون کار حداقل دستمزد کارگران و کارفرمایان مشخص می گردد. در ضمن قانون کار تعیین می کند که کارگران باید در محیطی فعالیت نمایند که این محیط سلامت آنها را به خطر نمی اندازد و کاملا ایمن است.

در ضمن لازم است که تمهیدات لازم برای حفظ جان کارگران در محیط کار فراهم گردد. همچنین قانون کار طبقه بندی افراد در یک شرکت را تعیین می کند و بیان می دارد که کارگران در پرداخت مالیات هر شرکت و یا کارفرمایی هیچ تعهدی ندارند.

در ضمن قانون کار قوانینی را برای کودکان کار نیز وضع می کند. که در این قوانین بیان می شود که کودکان زیر 14 سال در هیچ جایی نباید به کار گرفته شوند و در صورتی می توانند مشغول به کاری گردند که در زمینه ی شغل خانوادگی آنها باشد.

از طرفی کار برای کودکان 16 الی 18 سال باید در محیطی باشد که کوچکترین آسیبی به سلامتی آنها وارد نگردد. بنابراین قانون کار از کودکان حمایت کرده و در صورت مشاهده و یا گزارش هر گونه تخلفی ، مجموعه ی مربوطه را توبیخ خواهد نمود.

مهارت های مورد نیاز مشاور قانون کار

به منظور انجام هر کاری لازم است که در ابتدا بدانید که کسب چه مهارت هایی به شما در انجام وظایفتان کمک خواهد نمود؟ در اینجا برخی از مهارت هایی که یک مشاور قانون کار باید از آنها برخوردار باشد را ذکر خواهیم نمود. از جمله مهمترین مهارتی که یک مشاور باید داشته باشد این است که این فرد بتواند ارتباطات شفاهی لازم را برقرار نماید.

در ضمن این فرد باید از مهارت های نگارشی لازم نیز به منظور نوشتن نامه های ادارای مختلف برخوردار باشد. از دیگر عوامل مهم در این شغل می تواند تفکر انتقادی یک مشاور باشد. بدین معنی که این شخص باید بتواند در صورت مشاهده ی هر گونه تخلفی آن را گزارش نموده و به کارفرمای اصلی منتقل نماید.

این فرد باید در زمینه هایی مانند حل مسئله ، مذاکره، مدیریت زمان ف تعیین هدف و غیره از توانایی های لازم برخوردار باشد تا در نهایت فرد کارآمدی در زمینه قانون کار باشد.

موارد زیر از جمله مواردی است که کارفرمایان در انتخاب مشاور باید به آن دقت نمایند:

  • بررسی توافق نامه ها و قرارداد هایی که در ایجاد ان نقش داشته اند.
  • مذاکره ی آنها در مورد قراردادهای داخلی و خارجی
  • نحوه ی تجزیه و تحلیل آنها و برنامه ریزی برای سیاست های شرکت
  • استفاده از دانش خود از قوانین حاکم بر کار و به کار بردن آنها در امور
  • مواردی که بیان شد از جمله مهارت های اصلی یک مشاور قانون است. مشاور قانون می تواند مهارت های پیشرفته تری از جمله :
  • درک کامل مفاهیم و شیوه های امور مالی
  • دارا بودن دانش کاربرد نرم افزار هایی مانند word, excel و غیره

همچنین مواردی مانند کار در منابع انسانی ، در زمینه ی امور اشتغال و غیره نیز از مهارت های لازم برای یک مشاور قانون کار است.

مشاور قانون کار

مشاوره قانون کار

مشاور قانون کار به این صورت عمل می کند که حقوق کارگران را با تعهدات و وظایف آنها متعادل می سازد. در واقع کارگران و کارفرمایان در قبال یکدیگر تعهداتی را برعهده دارند که مشاور قانون کار از این قوانین آگاهی داشته و مشاوره های لازم را به هر دو طرف یعنی کارگران و کارفرمایان ارائه می دهد. برای وضع این قوانین تلاش های زیادی صورت گرفته است. در واقع این قوانین توسط سازمان ها بین المللی در حمایت از کارگران وضع شده و حتی کوچکترین گروه های حمایتی کارگران در به وجود آمدن این قوانین نقش مهمی را ایفا نموده اند.

اما به طور کلی باید بگوییم که یک مشاور خدماتی به شرح زیر را ارائه می دهد:

  • تهیه ی مستندات برای کارگران: منظور از این امر تهییه ی قراردادهای استخدامی ، توضیحات لازم شغلی، اسناد مربوط به پایان کار و غیره است.
  • تهیه مستندات لازم برای کارفرمایان که شامل مواردی مانند مقررات لازم در کار، روش های ارزیابی کارمندان و تهیه نمودار ها و غیره است.
  • پشتیبانی و حمایت از کارمندان در دعاوی مختلف
  • تعیین مزایا و حقوق کارمندان در مقابل کارفرمایان مانند مواردی چون تعطیلات ، بهداشت و سلامتی، حدقال و حداکثر شرایط کار ، استراحت هفتگی و روزانه و ...

 

استخدام و قانون کار

قانون کار در مورد استخدام کارگران و کارفرمایان مختلف نیز تبصره هایی بیان کرده که اجرای همگی آنها کاملا الزامی است. هنگامی که شرکتی قصد استخدام کارگران را دارد فرد کارگزار باید از این موضوع آگاهی داشته باشد که کارگران باید از مزایایی مانند بیمه های اجتماعی و درمانی برخوردار گردند. در قانون کار مربوط به استخدام کارگران لازم است که ساعات کاری که شرایط کار و زمان استراحت کارگر قبل از شروع به کار و امضای قرارداد به او گفته شود. همچنین باید قوانینی در شرکت به منظور پشتیبانی از کارگران وجود داشته باشد. در ضمن قوانینی و بیمه هایی در مورد خسارت های مالی و جانی که ممکن است در محیط کار برای کارگر اتفاق بیفتد نیز وجود داشته باشد تا در نهایت کارگر بدون وجود هیچ حمایتی متحمل ضرر نگردد.

وظایف مشاور قانون کار

یک مشاور قانون کار وظایف مشخصی را برعهده دارد که در اینجا قصد داریم برخی از آنها را به طور کامل برای شما شرح دهیم:

یکی از مهم ترین وظایف یک مشاور این حوزه این است که با توجه به فرصت های اشتغال موجود ، نیروی لازم را درخواست نماید. همچنین یک مشاور در کنار تیم اچ ار فعالیت میکند و مشاوره و کمک های لازم را در اختیار افراد این تیم قرار می دهد.

این فرد لازم است که درکی کاملی از قراردادهای کار داشته باشد. همچنین با داشتن مهارت های لازم نگارشی قراردادهای شغلی را با شرایط موجود بنویسید. اطلاعت کافی را در اختیار مشتری گذاشته و توافق نامه ی بین مشتری و کارفرما را نگارش نماید.

موارد زیر نیز از جمله تعهدات یک مشاور قانون کار است:

  • انجام دادرسی ها بین کارگران و کارفرمایان
  • شبکه سازی و بازاریابی برای حمایت از قانون کار
  • طراحی و نظارت جلسات آموزشی مددجویان
  • بازدید از شرکت های مشتری و بررسی قانون کار در آنها
  • ایجاد اسناد لازم برای کارگران و کارفرما
  • مشاوره های حقوقی کار
  • مشاوره یدر مورد حقوق کارگران
  • حسابرسی و مدیریت امور مربوط بین کارگران و کارفرما

محاسبات هزینه کار

همچنین لازم است که یک مشاور قانون کار با توجه به شرایط کاری که در یک شرکت جاری است حقوق و دستمزد کارگران را تعیین نماید. در ضمن یک مشاور مزایای لازم برای کارگران مانند در نظر گرفتن بیمه های درمانی و عمری، مواردی مانند مرخصی ، میزان استراحت و غیره را تعیین می کند.

مشاوره های لازم برای استخدام

نخستین قدم برای استخدام یک فرد تهیه ی یک قرارداد مناسب است. به نحوی که این قرارداد هم برای کارگر و هم برای کارفرما از مزایای لازم برخوردار باشد. این قرارداد در هنگام بروز مشکلات می تواند بسیار تاثیرگذار بوده و در دعاوی مختلف به کار گرفته می شود.

ارتباطات با کارگران و حمایت از آنان

از دیگر وظایف مهم یک مشاور این است که از دغدغه ها و مشکلات موجود برای کارگران آگاهی داشته و این مشکلات را به کارفرما انتقال دهد و برای رفع آنها راهکارهایی ارائه دهد.

کمک های حقوقی در مورد اختلافات کارگری

در صورتی که از طرف کارگری شکایتی صورت گیرد، مشاور می تواند شما در برطرف شدن این مشکل یاری نماید و مشاوره های حقوقی لازم را به شما ارائه نماید . در ضمن می تواند این مشکلات را با میانجی گری حل و فصل نماید.

در پایان باید بگوییم مشاور قانون کار از جمله شغل های پر اهمیتی است که به طریقی امروزه ناشناخته باقی مانده است. این شغل می تواند فرصت های شغلی بسیاری را برای شما به ارمغان آورده و درآمد شما را به طرز چشمگیری افزایش دهد. در ضمن این شغل یعنی مشاور قانون کار یک شغل کاملا انسانی در حمایت از افراد ضعیف است و برای افرادی که روحیات کمک به هم نوع در آنها وجود دارد ، می تواند بسیار مناسب باشد.

مشاور قانون کار

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display