مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

معرفی شاخه های مختلف حسابداری

معرفی شاخه های مختلف حسابداری

حسابداری مالی، مدیریت، هزینه، مالیاتی، پروژه، غیرانتفاعی، بین المللی، دولتی، اجتماعی، قانونی، امانت داری، حسابرسی و حسابرسی مالی از شاخه های علم حسابداری هستند. 

معرفی شاخه های مختلف حسابداری از جمله حسابداری مالی

حسابداری مالی مربوط به تهیه گزارش های مالی دوره ای با استفاده از داده های تاریخی یک شرکت تجاری است. هدف اصلی این گزارش ها ارائه اطلاعات مفید و به موقع در مورد وضعیت مالی واحد تجاری و نتایج عملیاتی آن به صاحبان، مدیران، سرمایه گذاران، بستانکاران و سازمان های دولتی و غیره است.

موقعیت مالی به منابع و تعهدات یک تجارت در هر نقطه مشخص اشاره دارد. زمان و نتایج عملیاتی به معنای سود خالص بدست آمده یا ضرر خالص متحمل شده توسط یک شرکت تجاری در طی یک دوره زمانی خاص است. به هنگام معرفی شاخه های مختلف حسابداری، حسابداری مالی یکی از مهمترین گرایش ها محسوب می شود.

قوانین خاصی وجود دارد که به عنوان اصول حسابداری پذیرفته شده عمومی شناخته می شوند که هر بنگاه اقتصادی باید هنگام تهیه گزارش های مالی خود، از آن ها اطمینان حاصل کند. با این کار اطمینان حاصل می شود که اطلاعات مالی منتشر شده مفید، قابل اعتماد و قابل مقایسه با سایر شرکت ها است.

حسابداری مالی همچنین به عنوان حسابداری هدف کلی نامیده می شود، زیرا اطلاعات تولید شده توسط آن برای استفاده  هر یک از افراد مرتبط با شرکت تجاری منتشر می شود. این علم به شما کمک می کند تا یک سوابق مناسب از معاملات مالی برای تهیه و ارائه گزارش های مالی برای سنجش موفقیت و سلامت مالی ثبت کنید.

حسابداری مدیریت

سیستم حسابداری مدیریت از داده های تاریخی و موارد دیگر برای تولید گزارشات و اطلاعات مفید استفاده می کند که توسط مدیریت داخلی برای تصمیم گیری استفاده می شود. برخلاف حسابداری مالی، اطلاعات تولید شده توسط حسابداری مدیریتی برای اشخاص خارجی منتشر نمی شود بلکه توسط مدیران برای انجام وظایف اصلی خود مانند ارزیابی محصولات و بخش های مختلف از نظر سودآوری، انتخاب بهترین گزینه های موجود و تصمیم گیری در مورد سایر مشاغل مورد استفاده قرار می گیرد.

در معرفی شاخه های مختلف حسابداری حتما باید کاربرد هر گرایش را ذکر کرد. کاربرد حسابداری مدیریت در ارائه اطلاعات لازم حسابداری به افراد درون سازمان برای کمک به آنها در تصمیم گیری، برنامه ریزی و کنترل عملیات تجاری است. حسابداری مدیریت اطلاعات را عمدتا از حسابداری مالی و حسابداری هزینه می گیرد که به مدیریت در زمینه های مختلف کمک می کند.

حسابداری هزینه

حسابداری هزینه مربوط به طبقه بندی، ردیابی و جمع آوری هزینه های تولید یک شرکت تجاری است. داده های هزینه جمع آوری شده با مدیریت در برنامه ریزی و کنترل استفاده می شود. یک سیستم حسابداری هزینه کاملاً ثابت، برای هر شرکت تجاری ضروری است تا بتواند کنترل مناسبی بر هزینه ها داشته باشد.

در معرفی شاخه های مختلف حسابداری، حسابداری هزینه جایگاه ویژه ای خواهد داشت. حسابداری هزینه در تجزیه و تحلیل هزینه ها برای یافتن هزینه محصولات مختلف تولید شده یا خدمات ارائه شده توسط شرکت و تعیین قیمت آنها کمک می کند. همچنین در کنترل هزینه ها و ارائه اطلاعات لازم هزینه یابی به مدیریت برای تصمیم گیری کمک می کند.  

معرفی شاخه های مختلف حسابداری از جمله حسابداری مالی

حسابداری مالیاتی

حسابداری مالیاتی با امور مربوط به مالیات یک شرکت تجاری سروکار دارد. این اصطلاح شامل محاسبه درآمد، مشمول مالیات و ارائه اطلاعات مالی یا سایر اطلاعات به مقامات مالیاتی است که طبق قوانین و مقررات مالیاتی یک کشور مورد نیاز است. گزارش ها و اطلاعات تولید شده توسط سیستم حسابداری مالی نیازهای طرف های خارجی را تا حد زیادی برآورده می کند.

معرفی شاخه های مختلف حسابداری از آن جهت حائز اهمیت است که داشتن اطلاعات بروز کمک زیادی به موسسات خواهد کرد. با این حال، قوانین و روش هایی که یک شرکت برای تهیه گزارش های حسابداری مالی خود دنبال می کند، ممکن است اندکی با قوانین مورد نیاز قوانین مالیاتی متفاوت باشد.

کار یک حسابدار مالیاتی تنظیم نتایج عملیاتی خالص و تنظیم مجدد اطلاعات تولید شده توسط حسابداری مالی برای مطابقت با الزامات گزارش مالیاتی یک کشور است. علاوه بر این، حسابداران مالیاتی همچنین به شرکت ها کمک می کنند تا تعهدات مالیاتی خود را به حداقل برسانند.

به دلیل این عملکردها، حسابداران مالیاتی باید دانش به روز در مورد قوانین و مقررات مالیاتی داشته باشند. حسابداری مالیاتی برای مدیران نیز مهم است، زیرا مالیات ها معمولاً تأثیر قابل توجهی در نتایج مورد انتظار تصمیمات پیشنهادی دارند.

حسابداری پروژه و غیرانتفاعی

در معرفی شاخه های مختلف حسابداری، حسابداری پروژه و غیرانتفاعی از گرایش های کاملا مطرح هستند. در این نوع حسابداری یک سیستم حسابداری ویژه طراحی شده است که گزارش های مالی را در فواصل زمانی مناسب برای پیگیری پیشرفت مالی یک پروژه تهیه می کند. این گزارش ها اطلاعات حیاتی را در اختیار مدیران پروژه برای انجام عملکرد مدیریت پروژه خود قرار می دهند. استفاده از حسابداری پروژه در بین شرکتهای درگیر در قراردادهای ساخت بسیار رایج است.

حسابداری غیرانتفاعی نیازهای حسابداری سازمان های غیرانتفاعی را برآورده می کند. این امر مربوط به ثبت وقایع، تهیه گزارشات و برنامه ریزی عملیات سازمان های غیرانتفاعی مانند خیریه ها، کلیساها، آموزشگاه ها، بیمارستان ها، سازمان های دولتی و باشگاه ها و غیره است. اصول و مفاهیم اساسی حسابداری هنگام استفاده غیرانتفاعی حسابداری همان مواردی است که در حسابداری مالی منظم یا عمومی استفاده می شود.

حسابداری بین المللی، دولتی و اجتماعی

به هنگام معرفی شاخه های مختلف حسابدرای به هیچ وجه نمی توان حسابداری بین المللی را کم اهمیت شمرد. حسابداری بین المللی به مسائل و عوارض مربوط به انجام تجارت در بازارهای جهانی یا بین المللی می پردازد. بسیاری از شرکت ها تجارت خود را در سطح بین المللی گسترش داده اند. چنین شرکت هایی نیاز به استخدام حسابدارانی دارند که دانش دقیق در مورد حسابداری دارند. قوانین عادی و مالیاتی که در کشورهای مختلف اعمال می شوند، از مواردی هستند که توسط حسابداران در نظر گرفته می شود. 

حسابداری دولتی مربوط به تخصیص و استفاده از بودجه های دولت است. رعایت اصول حسابداری دولتی تضمین می کند که بودجه دولت مرکزی یا ایالتی که برای اهداف مختلف آزاد شده است، به طور کارآمد استفاده می شود. سوابق مناسب، حسابرسی از پروژه های انجام شده را امکان پذیر می کند.

در این بین حسابداری اجتماعی به تحلیل و ارزیابی تأثیر سازمانی بر جامعه و محیط آن می پردازد. این هزینه ها و مزایای اجتماعی فعالیت های مختلف سازمانی را اندازه گیری می کند. به عنوان مثال حسابداران در این منطقه ممکن است استفاده از زمین های دولتی یا استفاده از بودجه های رفاهی در یک شهر بزرگ را تجزیه و تحلیل و ارزیابی کنند. حسابداران دیگر ممکن است تأثیر محیطی باران اسیدی را تجزیه و تحلیل و ارزیابی کنند.

حسابداری بین المللی، دولتی و اجتماعی

حسابداری قانونی و امانت داری

هر کدام از شاخه های حسابداری از ضوابط خاصی برخوردار هستند. حسابداران یک سری مفاهیم کلی را به خوبی باید بدانند و اگر در گرایش ویژه ای فعالیت می کنند، قطعا اقدامات متفاوتی انجام خواهند داد. حسابداری قانونی با موضوعات حقوقی که بنگاه های اقتصادی با آن روبرو هستند، سروکار دارد. حسابداران در این زمینه از دانش، مهارت و فنون خود برای رسیدگی به موارد حقوقی از جمله حل اختلاف، حل و فصل ادعا، رسیدگی به کلاهبرداری، دادگاه، پرونده های دعوی و غیره استفاده می کنند.

 حسابداری امانتداری به مدیریت سوابق مالی توسط شخصی گفته می شود که حضانت و مدیریت برخی از اموال به نفع شخص دیگری به او سپرده شده است. حسابداری املاک، حسابداری امانی و وصول برخی از نمونه های حسابداری امانت داری است. هر کدام از انواع حسابداری در موارد خاصی کاربرد دارند و به همین دلیل باید به معرفی شاخه های مختلف حسابداری بپردازیم. 

معرفی شاخه های مختلف حسابداری و حسابرسی

اصطلاح حسابرسی به طور کلی به بررسی، تأیید، ارزیابی یا بازرسی از داده های تاریخی، سوابق یا رویدادهای متعلق به یک نهاد گفته می شود. شخصی که کار حسابرسی را انجام می دهد به عنوان حسابرس شناخته می شود. در حسابداری و تجارت دو نوع حسابرسی وجود دارد. حسابرسی خارجی و حسابرسی داخلی انواع حسابرسی هستند.

حسابرسی خارجی مربوط به بررسی مستقل صورت های مالی واحد تجاری و سایر سوابق حسابداری است که واحد تجاری برای استفاده از سهامداران مختلف، منتشر می کند. حسابرس نظر خود را در مورد انصاف کلیه اطلاعات حسابداری مورد بررسی قرار می دهد. عنصر مهم انصاف و انطباق صورت های مالی با اصول حسابداری پذیرفته شده بخش هایی از حسابرسی خارجی را تشکیل می دهند.

حسابرسی داخلی برای تعیین اینکه آیا سیاست ها و رویه های تعیین شده توسط مدیریت رعایت می شود یا خیر، انجام می شود. یک هدف مهم از حسابرسی داخلی ارزیابی این است که آیا فعالیت های انجام شده توسط کارمندان در سطوح مختلف با اهداف تعیین شده توسط مدیریت مطابقت دارد یا خیر. حسابرسی داخلی ممکن است توسط حسابداران موجود انجام شود. با این حال بسیاری از شرکت ها برای این منظور کارمندان ویژه ای استخدام می کنند.

انصراف از نظر
نظرات
02/09/1401 09:43 ق.ظ
Lik
Fart piss femdom
Pretty feet joi
Sister suck dick hard
Verbal glory hole
cim in wifes ass
Guy walking on street
Moms tries trib
Videos caseros peruanos
joi take hot load and virginity
12/10/1401 10:11 ق.ظ
find new and best free script and wordpress theme here
click here
12/10/1401 08:58 ب.ظ
find new and best free script and wordpress theme here
script
فیلترها
Sort
display