مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

مفروضات حسابداری چیست؟

مفروضات حسابداری چیست؟

دانش آموختگان و دانش آموزانی که به دنبال یادگیری حسابداری هستند میتوانند از اطلاعات مفید این پست استفاده کنند چرا که توضیحات کاملی از مفروضات حسابداری، فرض حسابداری و اصول تطابق درآمد با هزینه را مورد بررسی قرار می دهیم.

در پست های گذشته توضیحات کاملی از آشنایی با حسابداری را در اختیار شما دوستان عزیز قرار داده ایم که به وسیله آن میتوانید یک آشناییت کلی و تخصصی در مورد رشته حسابداری داشته باشید.همانطور که میدانید حسابداری یکی از رشته های بسیار خوب است که در همه زمان ها و شرایط میتواند از آن کسب در آمد کنید.

درست است که رشته و شغل حسابداری یکی از شغل های بسیار خوب است و به عبارتی شغل مادام العمر است اما مباحث بسیار متنوعی هم دارد که فرد حسابدار باید به خوبی و کاملی با آن آشنا باشد.به علت حساسیتی که شغل حسابداری دارد و بیشتر کار افراد حسابدار با پول و نقدینگی است، بهتر است که تبحر و تخصص بالایی داشته باشد.شما دوستان عزیز که علاقه مند به یادگیری حسابداری هستید میتوانید از دوره های آموزش حسابداری استفاده کنید.

درست است که حسابداری را میتواند حتی در خانه هم آموزش ببینید اما نکته اصلی این است که علاوه بر آموزش های حرفه ایی و تخصصی که بدست می آورید بهتر است که تجربه در کار هم داشته باشید.اگر به دنبال اموزش مفروضات حسابداری، فرض حسابداری و اصول تطابق هزینه با در آمد هستید، مطالعه این پست میتواند برای شما عزیزان علاقه مند به حسابداری بسیار مفید باشد.

فرض تفکیک شخصیت یکی از اساسی ترین مفروضات حسابداری می باشد، زیرا این فرض بین واحد تجاری مالکیت آن مرزی قائل می شود. برای مقاصد حسابداری و گزارش های مالی هر مؤسسه یک شخصیت حقوقی مستقل فرض شده که می تواند دارایی تحصیل نموده، بدهی و هزینه تعهد و درآمد نیز تحصیل نماید.بر مبنای این فرض، مطالبات و دیون شخصی صاحبان واحد تجاری به اشخاص ثالث، جزء منابع و تعهدات واحد تجاری محسوب نمی گردد.

اگر چه در شرکت هایی تضامنی و مؤسسات انفرادی با اینکه شخصیت شرکت یا مؤسسه مستقل از شخصیت مالک یا مالکان آن می باشد اما از نظر قانونی این تفکیک وجود ندارد و بستانکاران اینگونه مؤسسات می توانند طلب خود را از دارایی های مؤسسه یا اموال شخصی صاحبان سرمایه وصول نمایند.

مفروضات حسابداری چیست؟

فرضهای اولیهای که بنیان استانداردهای حسابداری، اصول حسابداری و روشهای حسابداری را شکل میدهند، مفروضات حسابداری می گویند. این فروضات شامل: فرض تفکیک شخصیت، فرض دوره زمانی، فرض تداوم فعالیت، فرض واحد اندازهگیری می باشد.

مفروضات حسابداری چه اهمیتی دارند ؟

مفروضات حسابداری منشا اصول حسابداری و مبنای تهیه و تنظیم صورت های مالی را تشکیل می دهند. هر کدام از مفروضات حسابداری می تواند منشأ یک یا چند اصل حسابداری می باشد.

پنج نوع اساسی از فرضیات حسابداری وجود دارد ، این مفروضات عبارتند از :

فرض تفکیک شخصیت

بر اساس این فرضیه برای هر مؤسسه  یا شرکت یک شخصیت تجاری مستقل از مالک و یک شخصیت تجاری مستقل از مؤسسات دیگر در نظر گرفته می شود. فعالیت های مالی با توجه به اعتبار شخصیت مستقل حسابداری تجزیه، تحلیل و ثبت می شوند. صورت های مالی به منظور انعکاس وضعیت مالی و نتایج عملیات شخصیت مزبور تهیه و ارائه می گردند. سپس جداگانه مورد بررسی قرار می گیرند.

فرض تداوم فعالیت

معمولاً انتظار واحدهای تجاری این است که به طور دایم به فعالیت ادامه دهند. هر چند ممکن است بعضی از شرکتها با مشکلات مالی مواجه شده و از عملیات باز ایستند، اما چنین شرایطی در روال عادی تجاری انتظار نمی رود.فرض تداوم فعالیت به این معناست که در صورت عدم وجود شواهد مغایر، فرض می شود واحد تجاری تا آینده ای نامعلوم به فعالیت ادامه خواهد داد. این آینده نامعلوم حداقل تا زمانی است که واحد تجاری بتواند به برنامه ها، تعهدات و قراردادهای خود جامه عمل بپوشاند.

شاید بهترین راه برای توضیح فرض تداوم فعالیت، تشبیه آن به پنداشت مردم در رابطه با طول عمرشان باشد. اغلب مردم انتظار مردن در آینده ای نزدیک را ندارند و به این واسطه امور خود را با این فرض که عمری نامعلوم، البته نه ابدی خواهند داشت، اداره می کنند . به همین شکل حسابداران نیز فرض می کنند شخصیت حسابداری عمری غیر قابل تعیین خواهد داشت مگر این که شواهدی خلاف این موضوع موجود باشد . تفکیک حساب های ترازنامه در قالب جاری و غیر جاری مبتنی بر فرض تداوم فعالیت است.

فرض دوره مالی

در حسابداری عمر نامحدود واحد تجاری را به دوره های زمانی مشخص تقسیم نموده که آن را دوره مالی می نامیم. دوره مالی معمولأ یکسال است که به آن سال مالی نیز گفته می شود اما الزاماً منطبق بر سال تقویمی نیست. تهیه گزارشات ادواری حسابداری بر مبنای فرض دوره مالی است.

فرض واحد اندازه گیری

به منظور اندازه گیری کمیت یا کیفیت هر چیزی به مقیاسی مشخص جهت اندازه گیری نیاز دارید. برای اندازه گیری مسافت های طولانی کیلومتر، مایل و برای اندازه گیری وزن های مختلف از گرم ، تن و... استفاده می شود.در شغل حسابداری برای اندازه گیری ارزش مبادلات از واحد پول استفاده می شود، که در هر کشور این واحد پول ملی همان کشور می باشد.

فرض واحد پول به این معنی است که آثار و نتایج کلیه معاملات و عملیات مالی مؤسسه باید برحسب پول، اندازه گیری و گزارش شود . از آن جا که پول وسیله مبادله و مقیاس مشترک اندازه گیری ارزش در کلیه مبادلات اقتصادی است، در حسابداری نیز معاملات و عملیات مالی و رویدادهای دارای اثر مالی بر حسب واحد پول به عنوان مقیاس مشترک، اندازه گیری و گزارش می شود

مفروضات حسابداری

اصول حسابداری

در حسابداری ، رابطه با نحوه اندازه گیری ثبت و گزارش اثرات فعالیت ها و رویدادهای مالی هر واحد تجاری وجود اصول و قواعدی نیز ضروری است که شامل :

۱ . اصل بهای تمام شده :

به این معناست که در حسابداری مبنای مناسب به جهت شناسایی عناصر صورت های مالی بهای تاریخی آنهاست .

۲ .اصل تحقق درآمد :

در این اصل درآمدها هنگامی شناسایی میگردند که :

الف ) فرآیند کسب سود به صورت عمده تکمیل شده باشد .

ب ) مبادله یا داد و ستدی واقع شده باشد .

۳ .اصل تطابق هزینه ها با درآمد :

یعنی بعد از اندازه گیری درآمد هر دوره ، هزینه های انجام شده نیز باید در همان دوره تعیین و با درآمد مربوطه مقابله شود تا سود خالص دوره شناسایی گردد .

۴ .اصل افشا :

این اصل گویای این مطلب است که کلیه رویدادهای مهم و با اهمیت باید به شکل مناسب و به طور کامل گزارش و ارائه شود.

تفاوت اصول و مفروضات حسابداری

مفروضات به معنی شرایط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که مناسبات حقوقی محیط حسابداری است. اما اصول به معنی رویکردهای کلی که در شناسایی و اندازه گیری رویدادهای حسابداری مورد استفاده قرار می گیرد، می باشد.

اصول و مفروضات حسابداری در موفقیت شغلی

اصول و مفروضات حسابداری در گزارشگری مالی اهمیت ویژه‌ای دارد؛ به عبارت دیگر، این اصول و فرضیات زبان مشترک حسابداران برای ارائه گزارش‌های مالی است. از این رو اطلاع از آنها یکی از اولین وظایف هر حسابدار است. توصیه‌ی ما به شما دوست عزیزی که تازه فارغ التحصیل شده‌اید و به دنبال کار می‌گردید این است: حتماً قبل از مصاحبه اصول و مفروضات حسابداری را مطالعه کنید؛ همچنین پس از استخدام سعی کنید آنها را جزء به جزء در امور خود به کار ببندید.

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display