مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

مهارت های حسابداری

مهارت های حسابداری

برخورداری از مهارت های لازم در زمینه ی حسابداری، این حرفه را برای شما ساده تر کرده و سبب آن می شود که به موفقیت های بیشتری در این زمینه دست یابید. شناسایی مهارت هایی که منجر به موفقیت در حسابداری می شود نه تنها رضایت شغلی را افزایش می دهد ، بلکه می تواند شما را برای دسترسی به اهداف شغلی بلند مدت خود کمک کند.حسابداری حرفه ای بسیار پرطرفدار و پر تقاضا در دنیای تجارت است و هر سازمان و نهاد و شرکتی به یک حسابدار حرفه ای نیاز دارد تا بتوانند امور مربوطه را مدیریت کرده و آنها را سازماندهی و مرتب کند. مهارت های مختلفی برای اینکه به یک حسابدار حرفه ای تبدیل شوید وجود دارد که در این مقاله برخی از مهارت های حسابداری را مطرح کرده و چگونگی یادگیری آنها را نیز به شما خواهیم آموخت.

مهارت های حسابداری شامل موارد زیر می‌باشد:

سازمان دهی

حسابداران افرادی مهمی هستند و مسئولیت های خطیر زیادی را بر عهده دارند و این موضوع بدان معناست که کار های زیادی به آنها محول شده است. به منظور اینکه به یک حسابدار خوب تبدیل شوید لازم است که یک سیستم برای ردیابی امور و کار های خود طراحی کنید.

در این سیستم می توانید قوانینی برای ردیابی مسئولیت های مختلف خود قرار دهید مانند یادداشت معاملات انجام شده در روز ، تاریخ انجام کار ها و یا مهلتی که در اختیار دارید تا کاری را که به شکا محول شده، به پایان برسانید. برای این کار می توانید از ابزاری مانند تقویم های مختلف، دفتر های برنامه ریزی روزانه ، پوشه های الفبایی ، یادداشت هایی در استیکر های رنگی و سایر ابزار های موجود استفاده کنید تا کارهای خود را منظم کرده و وظایف مربوطه را در زمان کوتاه تری به انجام برسانید.

سازماندهی امور مختلف یک روش کارآمد برای نشان دادن اینکه شما فردی قابل اعتماد ، شایسته و منظم هستید و می توانید با این کار همکاران و مدیر خود را تحت تاثیر قرار دهید. به منظور برخورداری از این مهارت می توانید از حالا شروع به تمرین کرده و امور مربوط به خود را سازماندهی کنید تا زمانی که برای مصاحبه ی شغلی به شرکت های مختلف مراجعه می کنید با اعتماد به نفس از یکی از مهارت های حسابداری خود یعنی سازماندهی امور صحبت کنید.

مدیریت زمان

مهارت های مدیریت زمان در کنار کسب مهارت سازماندهی به دست می آید. سیستمی برای خود طراحی کنید که در آن برای انجام هر مسئولیت خود زمانی به خصوص اختصاص دهید. به عنوان یک حسابدار باید اولویت های خود را در نظر داشته باشد و انجام کارهای جانبی را به زمان های دیگر موکول کنید.

همچنین لازم است که کارهای مربوط به حسابداری را در موعد مقرر تحویل دهید پس قبل از انجام هر وظیفه برنامه ریزی های لازم را انجام دهید. توانایی انجام کارها در مهلت های تعیین شده نه تنها همکاران و مدیر شما تحت تاثیر قرار خواهد داد بلکه در زندگی روزانه شما نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.

اینکه شما همه ی مسئولیت ها را در زمان معین به انجام برسانید سبب می شود که در موقعیت های مختلف دچار دستپاچگی نشده و استرس زیادی را تحمل نکنید. برای انجام کار ها مهلت کافی را به خود بدهید و لیستی از کارهای ضروری را تهیه نمایید.

مهارت های حسابداری

سازگاری

صنعت حسابداری بسیار پویا بوده در صورتی که حسابداران قادر انطباق سریع و آسان داده ها باشند می توانند از مزیت های این حرفه برخوردار شوند. افراد سازگار علاوه بر اینکه می توانند خدمات بهتری را به مشتریان خود ارائه دهند ، می توانند بیشتر در حرفه ی خود یاد بگیرند و رشد کنند.

دلیل این امر آن است که آنها هر چالش جدید را فرصتی برای یادگیری و تست مهارت های حسابداری خود در نظر می گیرند. اصطلاحی وجود دارد که بیان می کند تغییر را در آغوش بگیرید و از آن بیشترین استفاده را ببرید تا در نهایت بتوانید مهارت های بیشتری را کسب کنید.

اگرچه ممکن است آشنایی با تغییر و تحولات اتفاق افتاده مقداری وقت از شما صرف کند اما در نتیجه برای شما مفید بوده و یاد می دهد که در موقعیت های مختلف با مشکلات پیش رو چگونه برخورد کنید.

به منظور کسب این نوع مهارت های حسابداری یعنی سازگاری می توانید در اتفاقات غیر منتظره ای که رخ می دهد به دنبال فرصت باشید. به طور مثال اگر قرار است با فردی که در محاسبات مشکل دارد همکاری کنید می توانید از نقاط قوت خود برای کمک به او استفاده کرده و در عوض از او در زمینه های دیگر کمک بخواهید.

ارتباطات

مهم نیست که شما در کجا کار می کنید ، شغل شما چیست و یا با چه افرادی کار می کنید ، باید بدانید که مهارت های ارتباطی قوی بسیار ارزشمند هستند. توانایی برقراری ارتباط خوب به صورت مکتوب و یا شفاهی به شما کمک می کند که راحت تر شغل پیدا کنید و یا با تیم خود همکاری داشته و با مشتریان تعامل داشته باشید و با گذشت زمان در کار خود پیشرفت کنید.

یکی از وظایف حسابداران ارتباط با مشتری است و توانایی برقراری ارتباط به شما کمک می کند تا مشتریان را به ادامه ی همکاری با شرکت مورد نظر تشویق نموده و یا آنها را متقاعد کنید تا محصولات شرکت را خریداری نموده و یا از خدمات شما استفاده کنند.

مهارت های برقراری ارتباط با سایر افراد یکی از مهارت های حسابداری است که برای شبکه سازی نیز مفید بوده و به شما امکان می دهد به صورت تیمی وظایف خود را به انجام برسانید. استقبال از همکاران جدید و نشان دادن مهارت های خود به او در ارتباط کاری آینده ی شما تاثیر بسزایی خواهد داشت.

به منظور کسب این مهارت می توانید روی لبخند زدن تمرکز کرده و یا با تمرین از لرزش دست ها پیشگیری کنید. سپس می توانید به سمت برقراری ارتباط با افراد خانواده و یا دوستانتان رفته و این موضوع را با آنها تمرین کنید. همچنین می توانید لیستی از سوالات برای افرادی که برای اولین بار با آنها ملاقات می کنید تهیه کرده و در هنگام دیدار از آنها بپرسید.

شفاف سازی

یکی از مهارت های حسابداری صداقت و راستگویی بوده که در دنیای حسابداری بسیار ارزشمند است. حسابداران به پیروی از معیار های اخلاقی معروف هستند و به همین دلیل به خود افتخار می کنند. مردم و مدیران یک شرکت باید به حسابداران اعتماد کنند و این موضوع را بدانند که آنها همواره به دنبال منافع شرکت هستند.

صادق بودن با مسئولان در هنگام مشاوره دادن و اخذ تصمیم های مهم از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند در آینده ی کاری شرکت بسیار تاثیرگذار باشد. بسیاری از حسابداران در تیم های بزرگی کار می کنند پس نمی توان از اهمیت قابل اعتماد بودن غافل شد. هربار که قصد دارید تا تصمیم مهمی را بگیرید عادت کنید که به عواقب آن نیز فکر کنید و همه ی جوانب را در نظر بگیرید.

به منظور کسب مهارت شفاف سازی از خودتان بپرسید که دلایل من برای رسیدن به این تصمیم چیست؟ چه کسی از این امر سود می برد و چه کسی متحمل زیان می شود؟ تاثیر کوتاه مدت و بلند مدت این تصمیم چیست ؟ در مورد انگیزه های خود صادق باشید و به خوبی در مورد آنها فکر کنید.

مهارت های حسابداری

رهبری

یکی از مهارت های حسابداری رهبری است. رهبر خوب بودن به معنای دانستن نحوه ی مربیگری و تدریس ، و آگاهی دادن به افرادی است که مسئولیت آنها بر عهده ی شماست. شما باید بین این دو موضوع که باید یک الگوی مناسب و در حین حال که عضوی از یک تیم باشید ، تعادل برقرار کنید.

همچنین ویژگی هایی مانند اعتماد به نفس و صبر و توانایی مدیریت همزمان چندین موضوع ، مهارت هایی نیست که در همه ی افراد وجود داشته باشد. در حسابداری مهارت های رهبری شامل تفکر های استراتژیک و برنامه ریزی های بلند مدت می شود.

یکی از مهارت های حسابداری این است که حسابدارن خدمات مشاوره ای ارائه می دهند به این معنی که حسابداران به منظور کمک به شرکت ها و بهبود عملکرد خویش راه حل های تجاری ارائه می دهند ، پس در اینجا توانایی نگاه به آینده از اهمیت بالایی برخوردار می شود.

مهارت رهبری این امکان را فراهم می کند که شما با استفاده از توصیه های منطقی و در مواردی خلاقانه ، در مورد آینده ی کاری و منافع شرکت دخیل باشد.

به منظور یادگیری این مهارت های حسابداری می توانید از افراد الهام بخش در این زمینه کمک بگیرید. همچنین می توانید زندگی برخی از رهبران برجسته ی تاریخ را مطالعه کرده و دریابید که چه ویژگی هایی آنها را منحصر به فرد کرده بود و می توانید مهارت هایی که مطالعه کرده اید را تمرین کرده و در حرفه ی خود به کار بگیرید.

چشمی تیزبین برای دیدن جزئیات از مهارت های حسابداری

یکی از مهارت های حسابداری دقت و تیزبینی است. حسابداری در واقع توانایی بررسی دقیق حساب های شرکت و توجه به جزئیات مختلف است. به طور مثال شما باید جزئیات سوابق مشتریان خود بررسی کرده و تا مطمئن شوید که هیچ اختلافی در مورد این سابقه وجود نداشته و همه چیز کاملا صحیح است.

همانطور که میدانید حسابداری با آمار و ارقام مختلفی سرو کار داشته و در صورتی که کوچکترین بی دقتی در استفاده از این داده های صورت گیرد ، ممکن است که سبب به وجود امدن اشتباهات فاحش شود و منافع شرکت را در خطر بیندازد.

پس هنگام انجام محاسبات مربوط در زمینه ی حسابداری لازم است که کاملا بر روی کار تمرکز داشته و دقت کافی را برای انجام امور حسابداری به کار ببرید.

مهارت های حسابداری

تخصص در استفاده از نرم افزارهای مختلف

با پیشرفت روز افزون دانش و تکنولوژی استفاده از نرم افزار های مختلف در حسابداری از اهمیت بالایی برخوردار شده و می تواند یکی از مهارت های حسابداری مهم باشد. بسیاری از مدیران به دنبال حسابدارانی هستند که توانایی استفاده از نرم افزار های مختلف را داشته باشند و با داشتن این مهارت های حسابداری کار های خود را به درستی برنامه ریزی کرده و سازماندهی کنند.

استفاده از نرم افزار های حسابداری این امکان را برای افراد فراهم می کند تا بتوانند وظایف خود را در مدت زمان های کوتاه تری به انجام رسانده و در موعد مقرر تحویل دهند. نرم افزار های حسابداری در زمینه های مختلفی به کمک حسابدار آمده و انجام امور مختلف را برای او آسان می کنند. شما می توانید نحوه ی کار با چنین نرم افزار هایی را در سایت های مختلف یاد گرفته و یا به کلاسهای آموزشی مراجعه کنید.

تسلط بر نرم افزارهای حسابداری سبب می شود تا کارها در مدت زمان کمتری انجام شده و در نتیجه اعتماد مدیران به شما بیشتر شده و مسئولیت های بیشتری را به شما محول خواهد شد.

از مهارت های حسابداری حل مسئله می‌باشد

یکی از مهم ترین مهارت های حسابداری که یک حسابدار باید از آن برخوردار باشد ، توانایی حل مسئله است. در واقع شرکت های بزرگ به حسابداری احتیاج دارند که در وضعیت های بحرانی ، شرایط موجود را درک کرده و راه حلی برای خارج شدن از این وضعیت ارائه دهد.

این موضوع می تواند در خارج شدن شرکت از وضعیت بحرانی تاثیر گذار بوده و در حقیقت شرکت را از ورشکستگی نجات دهد. یک حسابدار باید بخش های مختلف تولیدی را بررسی کرده و با آمار و اطلاعاتی که در دست دارد ، سود و زیان هر بخش را محاسبه نماید. پس از آن لازم است که پیشنهاداتی در جهت افزایش سود هر بخش و کاهش ضرر و زیان برای قسمت های مربوط ارائه دهد.

اطلاعات اقتصادی

در بسیاری از سازمان های بزرگ به حسابداری احتیاج است که بر تمامی مسائل اقتصادی آگاهی داشته باشد. چنین فردی با دانستن روند و جریان اقتصادی موجود در بازار می تواند به منظور افزایش سود شرکت پیشنهاداتی ارائه دهد و شرکت را در جهت کسب منافع بیشتر یاری نماید.

اطلاعات اقتصادی می تواند به حسابدار کمک کند تا روند تولید محصولات را ارزیابی کرده و در مواقع لازم توصیه هایی مبنی بر افزایش و یا کاهش میزان تولید محصولات ارائه دهد.

در پایان باید بگوییم که یک حسابدار علاوه بر دانستن دانش اولیهی حسابداری لازم است که مهارت های حسابداری دیگری برای موفقیت بیشتر در این حرفه داشته باشد. هر فرد می تواند با تلاش در جهت کسب این مهارت های حسابداری ، موقعیت شغلی خود را ارتقا داده و از درآمد بیشتر بهره مند شود.

همانطور که می دانید هر مهارتی با تلاش و سعی مستمر قابل دسترسی است پس می توانید با انگیزه در جهت کسب این مهارت .های حسابداری تلاش کنید و به یک حسابدار حرفه ای تبدیل شوید

مهارت های حسابداری

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display