مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

نحوه محاسبه عیدی ۱۴۰۰ + ثبت سند

نحوه محاسبه عیدی ۱۴۰۰ + ثبت سند

هر چقدر که بیشتر به روز های پایانی سال نزدیک می شویم، بحث عیدی و مطالبات کارمندان و کارگران داغ تر می شود. بسیاری از کارمندان و کارگران به دنبال این موضوع هستند که محاسبه عیدی 1400 و حداقل و حداکثر میزان عیدی کارگران و کارمندان در سال 1400 چگونه محاسبه می شود. حال اینکه هر سازمان و شرکت با استفاده از چه الگوریتمی این محاسبات را انجام می ‌دهند خود جای صحبت و بحث دارد.

لازم به ذکر است که محاسبه عیدی، روشی است که در آن به بررسی حقوق و دستمزد کارکنان در شرکت ‌های مختلف، پرداخته می‌ شود و محاسبات آن ها صورت می گیرد. به طور کلی می‌توان گفت حقوق و دستمزد، به فهرستی اطلاق می‌شود که شرکت ‌ها با توجه به آن، ریز پرداخت‌ های خود را تحت عناوینی مختلف مانند حقوق و دستمزد، پاداش، عیدی و… به کارکنان خود اعلام می ‌دارند. در این مقاله از وب سایت رادین حساب، به بررسی نحوه محاسبه عیدی 1400 و هم چنین ثبت سند، می پردازیم، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

عیدی چیست؟

همه شما با عیدی و سنوات آشنایی دارید. اما برای آن که بتوانیم از لحاظ قانونی این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم، باید بیان شود که بر اساس قانون کار ( قانون اداره کار )، کارگران و یا کارمندان مشمول قانون کار مستحق هستند که در پایان هر سال مبلغی را با عنوان عیدی از کارفرمای خود دریافت کنند و این مبلغ، مبلغی مازاد بر حقوق ماهیانه آن ها می باشد.

در واقع دریافت این مبلغ در ازای انجام کار برای او می ‌باشد و عموما همزمان با حقوق بهمن ماه به پرسنل هر سازمان یا شرکت پرداخت می شود. لازم به ذکر است که تمامی شرکت ها موفظ اند که از قوانین اداره کار پیروی کنند و این مبلغ عیدی را به کارمندان، کارگران و در کل کارکنان پرداخت نمایند و در صورت تخلف با آن ها برخورد خواهد شد.

قوانین عیدی چگونه می باشد؟

لازم به ذکر است که بر اساس لایحه اصلاحی قانون پرداخت پاداش و عیدی کارگران مصوب سال 1370 تمام کارفرمایان موظف می باشند تا نسبت به پرداخت عیدی کارگران خود طبق مواردی که در زیر بیان می شود، عمل نمایند:

1_  همه کارگاه های مشمول قانون کار ( یعنی کارگاه هایی که از قوانین اداره کار پیروی می کنند ) موکلف هستند که به کارگرانی که یک سال برایشان کار کرده و زحمت کشیده اند، معادل شصت روز آخرین مزد را به عنوان عیدی و پاداش به آن ها بدهند.

2_ باید بیان شود که مبلغی که به آن‌ ها پرداخت می شود به صورت قانونی نباید بیش از 90 روز حداقل مزد روزانه قانونی باشد.

3_  اگر کارکنان شان کمتر از یکسال در آنجا کار کرده باشند، باید به ماخذ 60 روز مزد و به نسبت روزهایی که کار کرده اند عیدی و پاداش آن‌ ها محاسبه شود و به آن ها پرداخت گردد.

4_ لازم به ذکر است که اگر کارگاهی رویه اش به این صورت باشد که بیش از مبالغ ذکر شده را پرداخت نماید، همان عرف کارگاه ملاک خواهد بود.

با توجه به همین اصول ذکر شده در قانون، محاسبه عیدی 1400 کارگران انجام می گردد و کارفرمایان موظف می باشند که طبق قوانین بیان شده عمل کنند. اما شایان به ذکر می باشد که طبق قانون پرداخت عیدی به کارمندان دولت با موارد گفته شده متفاوت است. کارمندان به دلایل مختلفی از جمله مواردی که در زیر اشاره می شود، عیدی کمتری نسبت به کارگران دریافت خواهند کرد:

  • داشتن ثبات شغلی
  • بهره مندی از تسهیلات مختلف و …

طبق قوانین وضع شده ، عیدی کارگران در سال1400 بیشتر از عیدی کارمندان می باشد. میزان عیدی آن ‌ها بین دستمزد 60 تا 90 روز کاری محاسبه می گردد. برای مثال می توان اذعان داشت که :

نحوه محاسبه عیدی کارمندان در سال 98 مطابق ماده 5 قانون خدمات کشوری به این صورت بود که دستگاه ها و ارگان ها مبلغ ثابت 1 میلیون و 200 هزار تومان را به نسبت خدمت تمام وقت به کارمندان پرداخت می کردند.

مبنای محاسبه عیدی چیست؟

قطعا برای محاسبه عیدی مبنای خاصی وجود دارد تا همه کارفرمایان بتوانند بر اساس آن مبنا عیدی کارکنان خود را پرداخت نمایند. لازم به ذکر می باشد که مبنای محاسبه عیدی همه کارگران، حداقل دو برابر پایه حقوق و حداکثر سه برابر پایه حقوق آن‌ها می باشد.در واقع کارفرمایان، طبق قراردادی که با افراد می ‌بندند، دو برابر پایه حقوق‌ شان را به عنوان حداقل عیدی و یا سه برابر پایه حقوق ‌شان را به عنوان حداکثر عیدی و پاداش به آن‌ ها می دهند.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است :هر فردی که از یک ماه به بالا برای یک کارفرما کار کرده باشد، در پایان سال حق دریافت عیدی را دارد.

نحوه محاسبه عیدی چگونه می باشد؟

نحوه محاسبه عیدی چگونه می باشد؟

حال که بررسی قوانین مربوط به عیدی و پاداش و مبنای محاسبه آن ‌ها را برای شما عنوان کرده ایم، به سراغ محاسبه عیدی، پاداش و هم چنین نحوه محاسبه مالیات عیدی خواهیم رفت. با ما باشید.

نحوه محاسبه عیدی به این صورت می باشد که:

( حقوق پایه + مزاياي مستمر تقسیم بر 365 ضربدر کارکرد هر فرد در سال جاری ضربدر 2 )

باید بیان شود که مجموع یک ماه حقوق به عنوان عیدی و یک ماه حقوق به عنوان پاداش به شرط این که از دو برابر حداقل حقوق وزارت کار کمتر نبوده و از سه برابر حداقل حقوق وزارت کار بیشتر نباشد.

نکته : به شرطی که مبلغ فوق از سقف پرداخت عیدی بالا تر نرود، سقف پرداخت عیدی عددی ثابت می باشد که هر ساله اعلام می گردد. مبنای عیدی شامل حقوق پایه به اضافه سایر مواردی مثل مواردی که در زیر بیان می شود، است:

  • حق مسئولیت
  • حق جذب فوق العاده شغل
  • حق سنوات

و موارد مشابه موارد ذکر شده در بالا که به صورت ثابت در هر ماه به عنوان حقوق به فرد داده می شود. میزان حضور میزان روز هایی که فرد طی سال فعالیت و حضور داشته است که روزهای استعلاجی و بیماری جزء ایام فوق اضافه می شود.

تبصره:

کارفرما می تواند بالاتر از حد قانونی پرداخت نماید و قوانین داخلی یک شرکت که فراتر از قانون است به صورت عرف خود قانون تلقی می گردند.باید بیان شود که مالیات عیدی معمولا پس از کسر معافیت آن ( معادل معافیت یک ماه حقوق ) بر اساس جدول 131 حقوق به صورت علی الحساب محاسبه و طبق جدول مالیاتی حقوق همان سال کسر و پرداخت می شود. توضیح این که در اسفند ماه کل مالیات سال تعدیل خواهد شد توجه داشته باشید میزان معافیت به نسبت میزان حضور تعدیل می شود.

فرمول محاسبه عیدی کارگران و کارمندان دولت چیست؟

همان گونه که بیان کردیم، قطعا برای محاسبه عیدی و پرداخت آن ها به کارمندان یک فرمول بسیار خاص وجود دارد که باید بر اساس آن محاسبات مربوطه را انجام داد. لازم به ذکر است که طریقه محاسبه عیدی کارگران به این صورت می باشد که طبق فرمول محاسبه عیدی حداقل و حداکثر پیش می رویم.

  • میزان حداقل عیدی 1400 کارگران : حداقل دستمزد روزانه آن ‌ها * عدد 60
  • میزان حداکثر عیدی کارگران 1400 : حداقل دستمزد روزانه  * عدد 90

باید بیان شود که دستمزد روزانه کارگران در سال 1400 هم عدد 636 هزار و 809 تومان می ‌باشد. همانطور که قبل‌تر گفتیم، میزان عیدی که شما دریافت خواهید کرد نه از حداقل ذکر شده پایین‌تر خواهد نبود و نه از حداکثر یاد شده بیشتر خواهد بود و معمولا عددی در این بازه می باشد، البته بسیاری از شرکت ها در کل میزان حداقل عیدی را برای کارگران در نظر می گیرند. بنابراین، حداقل عیدی سال 1400 طبق فرمول‌های ارائه شده، 3 میلیون و 820 هزار و 854 تومان است. ضمن این که حداکثر عیدی سال 1400 این افراد 5 میلیون 731 هزار و 281 تومان خواهد بود.

در واقع ، فرمول محاسبه عیدی برای کسانی که کمتر از یک سال کار کرده اند به صورت زیر می باشد:

حقوق ماهیانه آن ‌ها را در عدد 2 ضرب می کنیم، سپس حاصل را بر 12 تقسیم نموده و به عیدی هر ماه می ‌رسیم. حال اگر مثلا 6 ماه کار کرده، جمع آن فرمول را در عدد 6 ضرب می ‌کنیم.

محاسبه عیدی و پاداش آخر سال کارگران فصلی و روزمزدی چگونه می باشد؟

این سوالی است که بسیاری از افراد همیشه درگیرد آن هستند، خوشبختانه در این بخش، برای این که به صورت دقیق با روش محاسبه عیدی آشنا شوید، باید به فرمول محاسبه عیدی کارگران فصلی و روزمزد هم اشاره نماییم تا بتوانید به درستی آن ها را محاسبه کنید.کارگران فصلی یا روزمزد، عیدی شان بر ماخذ 60 روز و به نسبت روزهایی که کار کرده اند محاسبه می گردد. هم چنین باید گفت که، نحوه محاسبه دستمزد آن ‌ها برای تعیین میزان عیدی و پاداش در واقع میانگین و متوسط کارمزدی است که در طول روزهای کاری سال دریافت نموده اند.

محاسبه عیدی کارگران تامین اجتماعی چگونه محاسبه می شود؟

در قوانین تامین اجتماعی کارگر را این گونه تعریف می کنند:

کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد، حقوق، حق السهم و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند یا خدماتی را به ایشان ارائه می دهد.محاسبه عیدی کارگران 1400 تامین اجتماعی نیز همانند فرمول های ذکر شده برای پرداخت عیدی سایر کارگران ( حداقل دو برابر و حداکثر سه برابر حقوق پایه ) انجام می گیرد.

محاسبه عیدی و پاداش کارگران پاره وقت:

باید بیان شود که طبق ماده 39 قانون وزارت کار و رفاه اجتماعی، کارگرانی که به صورت پاره وقت کار می کنند، حقوق و دستمزد و میزان عیدی و پاداش آن ‌ها بر اساس ساعات کاری که انجام داده اند محاسبه و پرداخت می شود.

محاسبه عیدی کارگران ساعتی

محاسبه عیدی کارگران ساعتی

برای کارگران ساعتی که حقوق ماهانه ثابتی ندارند، میانگین حقوق 3 ماه آخر را مبنای محاسبه عیدی و پاداش قرار می دهند و بر اساس آن عیدی را به کارگران ساعتی پرداخت می نمایند. چون دستمزد کارگران ساعتی در هر ماه متغیر است، میانگین حقوق 3 ماه آخر مبنای محاسبه عیدی کارگران 1400 قرار خواهد گرفت.

ثبت سند حسابداری عیدی و پاداش چگونه انجام می شود؟

در کل باید بدانید که یکی از مهم ترین قسمت های شغل حسابداری، ثبت سند می باشد که این کار باید به دقت فراوان و هم چنین به درستی انجام گیرد. در شغل حسابداری نحوه ثبت کردن اقلام مختلف، یکی از ظرایف این کار است و هر چقدر حسابدار حرفه ای تر باشد می تواند به راحتی و با دقت بالاتری اسناد مربوطه را ثبت و ضبط نماید. در این بخش از مقاله ، می خواهیم نحوه ثبت سند حسابداری عیدی و پاداش را با یک دیگر مرور کنیم تا شما حسابداران عزیز بتوانید به خوبی ثبت سند را انجام دهید.قبل از هر چیزی باید ذکر شود که برای ثبت سند باید جداولی را تهیه کنید و در آن جداول اطلاعات مورد نیاز را ثبت نمایید.

فرض می کنیم در یک تاریخ مشخص و معید، عیدی و پاداش کارکنان را پرداخت کرده ایم، آن گاه باید جدولی درست کنیم که دو ستون بستانکار و بدهکار داشته باشد، سپس در زیر هر ستون موارد زیر ذکر می شود:

  • ستون بستانکار :  صندوق
  • ستون بدهکار : هزینه عیدی و پاداش پرسنل

اما اگر نتوانیم عیدی و پاداش را در پایان سال پرداخت نماییم، باید آن را به حساب ذخیره عیدی و پاداش ثبت بزنیم، هم چنان باید جدولی داشته باشیم که از دو ستون بدهکار و بستانکار تشکیل شده است:

  • ستون بدهکار : هزینه عیدی و پاداش پرسنل
  • ستون بستانکار : ذخیره عیدی و پاداش پرسنل

و در آخر زمانی که توانستیم عیدی و پاداش کارکنان را پرداخت نماییم، جدول را به صورت زیر ثبت می کنیم:

  • ستون بدهکار : ذخیره هزینه ‌های پرداختنی
  • ستون بستانکار : بانک

سخن آخر:

بسیار مهم است که حسابداران بتوانند کارهای ثبت سند و هم چنین محاسبات عیدی را به خوبی انجام دهند. در این مقاله سعی کردیم که به صورت مختصر به عیدی و ثبت سند بپردازیم. حال شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت رادین حساب مراجعه کنید.

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display