مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

نقش هوش مصنوعی در حسابداری مدرن

نقش هوش مصنوعی در حسابداری مدرن

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، استفاده از هوش مصنوعی در حسابداری مورد توجه قرار گرفته است. در حقیقت هوش مصنوعی از طریق راه های گوناگونی منجر به ارائه خدمات حسابداری می شود. در حال حاضر از نرم افزارهای حسابداری مختلف به منظور رسیدگی به امور حسابداری استفاده می شود.

هوش مصنوعی در حسابداری چیست ؟

این نرم افزارها فعالیت های مختلف حسابداری را تحت تاثیر قرار می دهند. به طور کلی افزایش دقت و سرعت از مهم ترین مزایای استفاده از نرم افزارهای حسابداری است. به کارگیری هوش مصنوعی در نرم افزارهای حسابداری، یکی از اقداماتی است که در حال حاضر توجه بسیاری را به خود اختصاص داده است.

در زندگی مدرن امروزی، کلیه امور در کوتاه ترین زمان و با بهترین کیفیت ها انجام می شوند. حسابداری نیز از جمله زمینه هایی است که خود را با تغییر و تحولات فناوری همگام کرده است. هوش مصنوعی خدمات مختلفی را به حسابداران و صاحبان مشاغل کوچک و بزرگ ارائه کرده است.

به همین جهت در مقاله پیش رو قصد داریم، نقش هوش مصنوعی در حسابداری مدرن را بیان کرده و تغییرات حاصل از آن را مورد بررسی قرار دهیم. پیش از آن بهتر است که به ارائه تعریف مختصری از هوش مصنوعی بپردازیم.

هوش مصنوعی چیست؟

با استفاده از هوش مصنوعی، دستگاه ها به گونه ای تنظیم می شوند که بتوانند وظایفی مشابه با فعالیت های انسان را انجام دهند. مثال رایج هوش مصنوعی، بازی های رایانه ای شطرنج هستند. در این حالت رایانه ها مانند یک انسان عمل می کنند و با فرد دیگر به رقابت می پردازند.

در سال های اخیر هوش مصنوعی خود را در دیگر جنبه های زندگی روزمره ما جای داده است. از جمله زمینه هایی که هوش مصنوعی تا به حال در آن فعالیت داشته می توان به شبکه های هوشمند خانگی، برنامه های کاربردی و فناوری های مبتنی بر صدا مانند siri و Alexa اشاره کرد.

به طور کلی پیش بینی می شود که هوش مصنوعی در حسابداری، موفق به ارائه خدمات حسابداری مفیدی خواهد شد. هوش مصنوعی وظایف افراد مختلف در کسب و کارها را تحت تاثیر قرار خواهد داد و منجر به اخذ تصمیمات مهم تجاری می شود.

هوش مصنوعی چیست؟

نقش هوش مصنوعی در امور حسابداری

هنگامی که هوش مصنوعی با حسابداری ترکیب شود، مطمئناً نتایج منحصر به فردی را ارائه خواهد داد. مزیت اصلی هوش مصنوعی این است که می تواند وظایف گوناگون را در زمان کمتر و با دقت بیشتر به انجام برساند. بنابراین محاسبات و امور مربوط به حسابداری در سطح دیگری قرار خواهند گرفت.

با استفاده از هوش مصنوعی بهترین تصمیمات در رابطه با مشتریان اخذ خواهد شد. بازده حاصل از هوش مصنوعی بسیار بالاست. بنابراین هوش مصنوعی سبب بهبود عملکرد حسابداری مشاغل مختلف خواهد شد. از طرفی هوش مصنوعی آینده حسابداران را دچار تغییر و تحول خواهد کرد.البته نکته ای که در رابطه با هوش مصنوعی وجود دارد، این است که هوش مصنوعی نمی تواند بدون راهنمایی انسان کار کند.

تغییرات حاصل از هوش مصنوعی در حسابداری

هوش مصنوعی قابلیت های حسابداری را به طور چشمگیری افزایش می دهد. باوری که در رابطه با هوش مصنوعی وجود دارد، این است که هوش مصنوعی جای انسان را گرفته است. دلیل این امر آن است که هوش مصنوعی به طور موثرتری نسبت به انسان عمل می کند.

تکنیک های حسابداری و رسیدگی به امور مالی به شدت تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار گرفته اند. بنابراین تغییرات حاصل از هوش مصنوعی در امور حسابداری بسیار زیاد است. تغییرات زیر توسط هوش مصنوعی در زمینه حسابداری ایجاد شده است:

·         هوش مصنوعی اطلاعات مربوط به حسابداری را به سرعت بسیار بالاتری پردازش می کند.

·         هوش مصنوعی دارای سیستم پشتیبان است و در صورتی که تمامی داده ها از بین بروند، به راحتی می توان آنها را بازیابی کرد.

·         احتمال خطا در محاسبات را کاهش می دهد.

·         از اطلاعات حاصل از آن برای مشاوره کسب و کارهای مختلف می توان استفاده کرد.

انسان در مقابل هوش مصنوعی

انسان دارای توانایی استدلال مسائل و مفاهیم مختلف است. به طور کلی استدلال انسان منجر به سازگاری و انعطاف پذیری می شود. این در حالی است که ماشین آلات و نرم افزارهای مختلف از چنین توانایی برخوردار نیستند.

بیشتر تصمیمات مربوط به حسابداری، توسط انسان ها گرفته می شود. این افراد تصمیم گیری ها را بر اساس تجربه و دانش خود انجام می دهند. تصمیماتی که انسان در زمینه حسابداری اتخاذ کرده است، ممکن است که در نهایت منجر به رسیدن به موقعیت های سودآور نشود.

دلیل این امر نیز آن است که انسان تصمیمات گرفته شده را بر مبنای اطلاعات دقیق نمی گیرد. از طرفی هوش مصنوعی تصمیم های مهم را براساس نیاز فعلی اتخاذ می کنند. مهم ترین نکته ای که در رابطه با تصمیم گیری هوش مصنوعی وجود دارد، این است که تصمیمات به هیچ وجه بر اساس احساسات گرفته نمی شوند.

از طرفی فشارهای روانی نیز بر چنین تصمیماتی تاثیری ندارند. بنابراین می توان گفت که هوش مصنوعی تصمیمات را بر اساس اطلاعات دقیق و صحیح می گیرد و این امر سبب می شود که تصمیمات اخذ شده کاملاً منطقی باشند.

انسان در مقابل هوش مصنوعی

تطبیق روش های جدید

برای انسان ها تطبیق دادن خود با مسائل جدید کار ساده ای نیست. این در حالی است که هوش مصنوعی تنها با کمی تغییر در برنامه نویسی، می تواند خود را با امور مختلف تطابق دهد. با پیشرفت فناوری ها هوش مصنوعی در حسابداری نیز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

هوش مصنوعی با انتخاب تکنیک ها و روش های جدید، حسابداری را به نوعی مدرن تر کرده است. به طور مثال از نرم افزارهای حسابداری به منظور تهیه رسیدهای بانکی استفاده می شود اما هوش مصنوعی این فرایند را بسیار ساده تر کرده است.

در حال حاضر بسیاری از نرم افزارهای حسابداری در حال ارتقا قابلیت های خود و انتقال خود به یک سیستم خودکار جامع تر هستند. سیستم های جدید از قابلیت جمع آوری اطلاعات و توانایی تجزیه و تحلیل بسیار بیشتری برخوردار هستند.

آیا هوش مصنوعی در امور حسابداری، شغل حسابداران را به خطر می اندازد؟

اکثر حسابداران تصور می کنند که هوش مصنوعی در حسابداری، در آینده جایگزین شغل آنها خواهد شد. این ترس به دلیل دو اشتباه بزرگ است. اولین اشتباه این است که فناوری های جدید، مشاغل را از بین نمی برند و آنها را به نحو دیگر ایجاد می کنند.

به عنوان مثال می توان بیان کرد که هنگامی که اتومبیل پا به عرصه بازارها گذاشت، مشاغل مختلف با محوریت خودرو ایجاد شدند که از جمله آنها می توان به مغازه های لوازم یدکی، پمپ بنزین ها و تعمیرات خودرو اشاره کرد.

در دنیای امروزی حسابداران با نرم افزارها و ربات ها جایگزین نمی شوند. این افراد باید با یادگیری مهارت های جدید، نقش های تخصصی تر را به عنوان حرفه خود انتخاب کنند. دومین اشتباه نیز آن است که هوش مصنوعی نمی تواند جایگزین همه فعالیت های حسابداری شود.

در حال حاضر هوش مصنوعی در حسابداری تنها برخی از فرایندهای حسابداری از جمله جمع آوری داده ها، حسابرسی و رسیدگی به حساب های دریافتی و پرداختی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

استفاده از هوش مصنوعی در امور حسابداری برای پیش بینی

امروزه از هوش مصنوعی به طور ویژه برای پیش بینی امور مختلف استفاده می شود. به عنوان مثال از خدمات هوش مصنوعی ارائه پیش بینی هایی در رابطه با سهام است. هوش مصنوعی چنین پیش بینی هایی را با تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات حاصل از سوابق مالی انجام می دهد.

از آنجا که داده های مربوط به سهام ها بسیار ناپایدار است، لذا پیش بینی پارامترهای سهام برای روز بعد، کار دشواری است و عهده ذهن انسان خارج است. الگوریتم های هوش مصنوعی به گونه ای طراحی شده اند که نوع داده و اطلاعات ورودی را درک می کنند.

در نهایت سیاست های لازم حسابداری با تجزیه و تحلیل داده ها انتخاب می شوند. پیش بینی های درست و دقیق، سرمایه کسب و کارهای مختلف را در مدت زمان بسیار کوتاهی، افزایش می دهد و چنین تجارت هایی را به سودآوری می رساند.

در طی چند دهه گذشته، اقدامات مختلفی برای پیش بینی ارزش سهام ها صورت گرفته است. هوش مصنوعی در حسابداری، فعالیت هایی که برای ذهن انسان دشوار است را به راحتی و با سرعت بالایی انجام می دهد.

استفاده از هوش مصنوعی در امور حسابداری برای پیش بینی

هوش مصنوعی در امور حسابداری چه خدمات حسابداری را ارائه می دهد؟

علاوه بر رهایی انسان از انجام فعالیت های پیچیده، هوش مصنوعی به مشاغل در بهبود عملکرد کمک می کند. حسابدارانی که از تحولات جدید در زمینه فناوری های حسابداری استقبال کنند و خود را با شرایط جدید وفق دهند، از موقعیت شغلی بهتری در آینده برخوردار خواهند بود.

در ادامه برخی از وظایفی که هوش مصنوعی در زمینه حسابداری در آینده عهده دار خواهد بود را بیان خواهیم کرد:

۱. پیگیری روندهای مالی به صورت ماهانه یا سه ماهه

هر چه داده های مربوط به امور مالی با سرعت بیشتری جمع آوری شوند، استراتژی های مربوط به امور مالی سریع تر معین خواهد شد. هوش مصنوعی در حسابداری می تواند اطلاعات از منابع مختلف در کوتاه ترین زمان جمع آوری کند.

در ادامه هوش مصنوعی اطلاعات به دست آمده را مورد ارزیابی قرار می دهد و روند امور مالی در کسب و کارها را تعیین خواهد کرد. اطلاعات به دست آمده از این طریق بسیار دقیق خواهند بود.

۲. مدیریت هزینه

بررسی و تایید کلیه هزینه ها برای اطمینان از مطابقت آنها با سیاست های شرکت، یک فرایند بسیار وقت گیر است. هوش مصنوعی می تواند این وظیفه مهم را به انجام برساند. در حقیقت هوش مصنوعی رسیدها و هزینه ها را مورد ارزیابی قرار می دهد و در صورت مشاهده هر گونه نقص، آنها را گزارش می کند.

۳. امنیت داده ها و اطلاعات را فراهم می کند.

دیجیتالی شدن داده ها و اطلاعات مربوط به کسب و کارهای مختلف، سبب افزایش امنیت داده ها و پرونده ها می شود. از طرفی به کمک هوش مصنوعی در حسابداری، دسترسی به پرونده های مختلف مالی و معاملات صورت گرفته، ساده تر می شود. این امر به نوبه خود، دقت و کارایی حسابرسی ها را افزایش می دهد.

۴. پیگیری حساب های دریافتی و پرداختی

هوش مصنوعی دارای فرایند مدیریت فاکتور است. به کمک هوش مصنوعی گردش مالی کنترل می شود. به طور مثال حساب های پرداختی، تسویه می شوند. در نهایت هوش مصنوعی گرایش های مربوط به پرداخت ها را نیز تهیه و تنظیم می کند.

۵. گفتگو با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی می تواند سوالات متداول کاربران در زمینه حسابداری را پاسخ دهد. از جمله این سوالات می توان به زمان تایید صورتحساب، آخرین مانده حساب و وضعیت حساب های اشاره کرد.

آینده حسابداران با وجود هوش مصنوعی چگونه خواهد بود؟

اگرچه هوش مصنوعی در حسابداری وظایف مختلفی را به انجام می رساند، اما این ابزار به طور کامل جایگزین حسابداران نخواهد شد. با ظهور هوش مصنوعی، پیش بینی می شود حسابداران فعالیت های خود را به سمت فعالیت های مشاوره ای سوق دهند.

از طرفی حسابداران باید بیشتر روی وظایف استراتژیک خود یعنی برنامه ریزی بودجه، بهینه سازی سرمایه و بهبود فرایندهای مالی تمرکز کنند. هوش مصنوعی در حسابداری تغییرات اساسی در بخش حسابداری ایجاد کرده است که این تغییرات منجر به کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری شده است.

در نهایت باید بگوییم که با توجه به هوش مصنوعی در حسابداری، حسابداران برای باقی ماندن در بازار کاری باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهند. بسیاری از این افراد به تکنیک های قدیمی خود چسبیده اند و طبق روال گذشته پیش می روند. اما حقیقت این است که هوش مصنوعی طی یک دهه آینده حرفه حسابداری را به طور کامل تحت تاثیر خود قرار داده و منجر به تغییرات گسترده ای می شود.

طبق تحقیقاتی که در زمینه حسابداری صورت گرفته است، طی دو تا سه سال آینده، وظایف حسابداری اموری از قبیل قبض، مالیات، حقوق و دستمزد و موارد حسابداری دیگر را توسط هوش مصنوعی انجام خواهد شد.

استفاده از هوش مصنوعی در نهایت منجر به پیش بینی و تجزیه و تحلیل دقیق تر داده ها می شود. بنابراین حسابداران باید تخصص کافی در  فعالیت های دیگر را کسب کنند.

هوش مصنوعی در حسابداری، منجر به برنامه ریزی های صحیح امور مالی می شود. برنامه ریزی بر اساس اطلاعات دقیق موجب اتخاذ تصمیم گیری مهم در کسب و کارهای مختلف می شود و در نتیجه کسب و کارها به اهداف مالی خود دست خواهند یافت. 

آینده حسابداران با وجود هوش مصنوعی چگونه خواهد بود؟

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display