مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

یک حسابدار موفق به چه مهارت هایی نیاز دارد؟

یک حسابدار موفق به چه مهارت هایی نیاز دارد؟

بسیاری از افراد گمان می کنند که حسابداری یک شغل و حرفه بسیار راحت است و فعالیت در آن تنها به یک ماشین حساب نیاز دارد ،در صورتی که چنین نمی باشد و این شغل به دقت بسیاری نیاز دارد، به دلیل آن که کوچک ترین اشتباه می تواند ضرر و زیان های مالی بسیاری وارد کند و در بیشتر مواقع این ضرر ها قابل جبران نمی باشد .

اگر حسابدار شخصی باهوش و با درایت باشد، می تواند سود شرکت مربوطه را بسیار افزایش دهد و باعث افزایش ثروت و سود سهام داران شود .بسیاری از شما ممکن است به این موضوع فکر کنند که حسابدار دقیقا چه کاری را انجام می دهد و چه وظیفه ایی را بر عهده دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید بیان شود که حسابدار شخصی است که اطلاعات مالی را در یک موسسه جمع آوری می کند و سپس این اطلاعات به دست آمده را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد . آنگاه این داده ها را بر حسب پول سنجیده سپس آن ها را بر حسب زمان وقوع ثبت می کند . این حساب ها باید در گروه های همگن در دفتر کل ثبت شوند . در پایان از روی این داده ها صورت های مالی تهیه می شوند و مورد تجزیه و تحلیل حسابداری و افراد ذی نفع قرار می گیرد .

در این مقاله از وب سایت رادین حساب ،به ویژگی ها و مهارت های یک حسابدار موفق می پردازیم. بنابراین برای کسب اطلاعات لازم و کافی تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مهارت های یک حسابدار موفق :

همان گونه که بیان شد اگر حسابدار مربوطه شخصی با درایت و با مهارت باشد، می تواند باعث افزایش ثروت سهام داران شود، حال ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که :

چگونه مهارت های لازم برای موفقیت در رشته حسابداری را کسب کنیم ؟

برای داشتن مهارت و ویژگی های یک حسابدار موفق در ابتدا باید به نوع فعالیت شرکتی که در آن مشغول به کار هستید را بررسی کنید و طبق آن مهارت های لازم را در خود پرورش دهید، اما شایان به ذکر است که ویژگی های مشترکی در میان حسابداران موفق و با تجربه وجود دارد که با داشتن این ویژگی ها و تقویت مهارت ها در خود ،می توانید به یک حسابدار موفق تبدیل شوید. در زیر به برخی از ویژگی های مهم یک حسابدار موفق می پردازیم :

تحصیل در رشته حسابداری یا رشته های مربوطه:

اولین نکته در کسب مهارت لازم برای حسابدار موفق، تحصیل در رشته های حسابداری یا مدیریت و یا اقتصاد می باشد. لازم به ذکر است که رشته های دانشگاهی مدیریت و اقتصاد به شما دید بسیار کلی و مناسبی نسبت به حسابداری می دهد به دلیل آن که در این رشته ها، به برخی از دروس حسابداری اشاره شده است و دانشجویان این رشته می توانند با تحصیل در این رشته ها درباره حسابداری دید بسیار مناسبی پیدا کنند.

باید بیان شود که تحصیل در رشته حسابداری به دلیل آن که به صورت تخصصی به دروس مربوط به این رشته می پردازد، می تواند مهارت های لازم را در شما تقویت کند. تحصیلات بالاتر از کارشناسی نیز در کسب مهارت ها و ویژگی های یک حسابدار موفق تأثیر بسیاری دارد و می تواند به شما در این مورد کمک شایانی کند. بنابراین اولین قدم برای آن که بتوانید یک حسابدار موفق و با مهارت شوید، باید در این رشته یا رشته های مربوطه تحصیل کنید .

تمرکز و توجه کامل به یک یا دو رشته تخصصی در حسابداری :

لازم به ذکر است که شما باید علاوه بر دانستن و آشنایی با کلیات مربوطه و انواع حسابداری، بر روی موارد بسیار تخصصی این رشته توجه داشته باشید و به اصطلاح تخصص مربوطه خود را انتخاب کنید. حال انتخاب تخصص مربوطه به علاقه و میزان مهارت شما در آن رشته بستگی خواهد داشت. رشته حسابداری انواع و اقسام مختلفی دارد، مانند حسابداری مالی، حسابداری دولتی و حسابداری صنعتی.

بهتر است که حسابدار علاوه بر آشنایی کلی با انواع مختلف حسابداری، تمرکز خود را روی یک یا دو شاخه حسابداری بگذارد تا بتواند در زمینه مربوطه و آن موردی که به آن علاقه دارد ،پیشرفت کند.  این تمرکز باعث می شود تجریه بالایی در همان شاخه پیدا کند و به عنوان یک متخصص در آن زمینه شناخته شود.

مهارت های یک حسابدار موفق

کسب مهارت های لازم درباره نرم افزارهای مربوطه :

آشنایی کافی و مناسب به نرم افزارهای تخصصی و مربوطه رشته حسابداری می تواند به کسب مهارت های لازم برای موفقیت شما در این رشته کمک شایانی کند. به دلیل آن که این نرم افزارها  احتمال خطای شما را در حساب رسی ها بسیار کم خواهد کرد و علاوه بر این موضوع بسیاری از شرکت ها و سازمان های بزرگ از نرم افزارهای مربوطه و تخصصی برای انجام امور حسابداری خود استفاده می کنند ،این نرم افزارها به عنوان یک ابزار مهم مدیریتی و مالی به حساب می آیند .

بنابراین لازم است که حسابدار موفق و با تجربه، با نحوه کار این نرم افزارها آشنایی داشته باشد. توانایی استفاده از برنامه های آفیس مایکروسافت در تهیه گزارش های تحلیلی و آماری یک امتیاز مثبت برای حسابدار محسوب می شود. شما باید در هنگام تحصیل در رشته حسابداری یا مدیریت، به یادگیری نرم افزار ها نیز بپردازید تا بتوانید به درستی نحوه کار و ارتباط آن با دروس مربوطه را یاد گرفته و سپس آن ها را در شغل و حرفه خود به کار ببرید .

کسب مهارت محاسبات بسیار قوی و با دقت :

قدرت بالای تجزیه و تحلیل اطلاعات و هم چنین محاسبات بسیار با دقت در هر زمان ( محاسبه سود و زیان شرکت ) می تواند یک مهارت بسیار مهم و خاص محسوب شود. شایان به ذکر است که از وظایف یک حسابدار با مهارت و موفق، تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی شرکت و تهیه گزارش های مدیریتی است که این امر باید با دقت و ممارست فراوان انجام گیرد و کوچکترین اشتباهی در آن رخ ندهد.

حسابدار باید گزارش ها را به مدیر و صاحبان سهام نشان دهد تا آن ها در یابند که آیا کسب و کارشان سود ده هست یا خیر. لازم است حسابدار قدرت تحلیل و نتیجه گیری صحیح بر اساس اطلاعات مالی شرکت را داشته باشد .محاسبات حسابدار باید با دقت کامل انجام شود، اگر می خواهید در این رشته مهارت کافی داشته باشید و به موفقیت دست یابید، لازم است که دقت کار خود را بسیار بالا برده و تمرکز خود را بر روی این رشته بگذارید.

آشنایی کامل با حقوق و دستمزد پرسنل شرکت یا سازمان :

آشنا با قوانین وزارت کار و دانستن کامل حق و حقوق پرسنل می تواند یک امر بسیار مهم به شمار آید. از مهم ترین وظایف یک حسابدار در سازمان ها و شرکت ها، محاسبه حقوق  پرسنل می باشد. البته لازم به ذکر است که حسابداری حقوق و دستمزد، خود یک شاخه تخصصی از رشته حسابداری می باشد. اما بهتر است همه حسابداران با این مقوله آشنایی لازم و کافی را داشته باشند.

اطلاع از قوانین و بخشنامه های مرتبط با نحوه محاسبه حقوق پایه، اضافه کاری، سایر مزایا و کسور می تواند مهارت حسابداری حقوق و دستمزد را به یک حسابدار اضافه کند و این موضوع برای صاحبان شرکت ها و سازمان ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. شما باید سعی کنید در کسب مهارت ها و ویژگی های یک حسابدار موفق به این مورد نیز توجه خاصی داشته باشید.

تسلط کامل به قوانین مالیاتی شرکت ها:

مبحث مالیات . آشنایی کامل با این موضوع، بسیار مهم و حساس است. اشتباه و سهل انگاری در این مبحث، قابل جبران نمی باشد و هزینه های زیادی را به سازمان مربوطه تحمیل می کند و باعث افزایش ضرر و زیان شرکت خواهد شد. برای همه حسابداران موفق لازم است دانش لازم و تسلط کامل به قوانین مالیاتی مانند مالیات عملکرد، ارزش افزوده، حقوق و تکلیفی و معافیت های مالیاتی کشور و ... را داشته باشند تا بتوانند از ضرر و زیان شرکت جلوگیری به عمل آورند. حسابداران موفق باید توانایی تهیه گزارش های مربوط به سازمان های دولتی را کسب کنند و به طور دقیق و منظم در زمان های تعیین شده گزارش ها را ارائه دهند.

ارائه راه کار مناسب برای افزایش سود سازمان ها یا شرکت ها :

یک حسابدار موفق کسی است که بتواند با دید بسیار باز و عالی به افزایش سود شرکت بپردازد و اگر می خواهید در این رشته موفق شوید و به جایگاه های بسیار بالایی مانند مدیر مالی دست پیدا کنید، بهتر است که در ارائه راه کار های مناسب برای جلوگیری از زیان و هم چنین افزایش سود شرکت بسیار حساب شده و با درایت عمل کنید. یک حسابدار موفق  باید بتواند برای مدیریت سازمان مربوطه مثل یک مشاور دلسوز عمل کند.

او باید بتواند جلوی ضرر و زیان را بگیرد و راه کار هایی برای افزایش سود شرکت پیشنهاد کند. برای داشتن این مهارت لازم است  که حسابدار در همه جزییات دقت کافی داشته باشد. اطلاعات را جمع آوری و سازماندهی کند و صادقانه و دلسوزانه مشکلات موجود را مطرح کند و راه حل مناسب را پیشنهاد دهد.

داشتن روابط عمومی بسیار بالا :

داشتن روابط عمومی بالا نه تنها در رشته حسابداری ،بلکه در تمام رشته ها می توانند یک ویژگی و مهارت بسیار خاص به حساب آید به دلیل آن که ارتباط موثر با افراد می تواند شما را به سمت موفقیت سوق دهد .برای آن که بتوانید یک حسابدار موفق باشید، بهتر است که بر روی روابط عمومی خود نیز کار کرده و فن سخنوری را در خود افزایش دهید.

لازم به ذکر است که حسابدار باید توانایی خوبی در برقراری ارتباط موثر با مدیران و سهام داران شرکت و سازمان های بیرونی مانند اداره مالیات و بیمه و ... را داشته باشد تا بتواند کارها را به نحو احسنت انجام دهد. یک حسابدار موفق باید بتواند ارتباط کاری خوبی با سایر همکاران خود ایجاد کند و هم چنین توانایی اداره جلسات را نیز در خود پرورش دهد و برای حضور در جلسات سازمان های بیرونی مانند دارایی و ... آمادگی کافی را داشته باشد .

اطلاعات مالی شرکت را بازگو نکند

یکی دیگر از ویژگی های یک حسابدار موفق و با تجربه ، بازگو نکردن اطلاعات مالی شرکت یا سازمان می باشد و به اصطلاح راز دار سهام داران و مدیران مجموعه است. حسابدار همه اطلاعات مالی سازمان را می داند و از آن ها آگاه است. او مورد اعتماد مدیران مجموعه می باشد و از جزئی ترین مسایل مالی صاحبان سهام و مدیران آگاهی دارد. بنابراین راز داری از ویژگی های مهم و بارز یک حسابدار موفق می باشد.

اطلاعات مالی شرکت را بازگو نکند

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display