مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

تفاوت های بین حسابدار و برنامه ریز مالی چیست?

تفاوت های بین حسابدار و برنامه ریز مالی چیست?

تفاوت های اساسی بسیاری بین وظایف حسابدار و برنامه ریز مالی وجود دارد. در واقع حسابداری و برنامه ریزی مالی گزینه های شغلی بسیار مناسبی هستند. افراد مختلف می توانند این دو حرفه را به عنوان شغل هایی با درآمد بالا و مزایای ویژه انتخاب کنند.

هر دو شغل حسابداری و برنامه ریزی مالی مسیر پیشرفت را برای افراد علاقه مند به آن فراهم می کنند و از طرفی این دو شغل درآمدی بالاتر از میانگین در همه زمینه ها دارند. هم حسابداری و هم برنامه ریزی مالی حرفه هایی هستند که به افرادی نیاز دارند که با اعداد و ارقام به خوبی کنار بیایند و علاوه بر هوش و استعداد لازم در این زمینه از انگیزه کافی نیز برخوردار باشند.

اگر چه آمار و ارقام موضوعی است که در هر دو حرفه حسابداری و برنامه ریزی مالی در کانون توجه قرار دارد، اما باید بدانید که تفاوت های بسیاری بین آنها وجود دارد که درک چنین تفاوت هایی به افراد کمک می کند تا بتوانند حرفه مورد علاقه خود را انتخاب کرده و با حرکت در مسیری درست، به پیشرفت های لازم دست پیدا کنند.

به همین جهت در مقاله پیش رو قصد داریم تا در مورد تفاوت های بین حسابدار و برنامه ریز مالی به طور جامع صحبت کرده و اطلاعات لازم را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

حسابدار

تفاوت های عمومی بین حرفه حسابدار و برنامه ریز مالی چیست؟

همانطور که پیش تر مطرح شد، هر دو حرفه حسابداری و برنامه ریزی مالی به درک ریاضیات بالایی نیاز دارند اما لازم به ذکر است که تفاوت های عمده ای در موضوع ریاضیات هر دو حرفه وجود دارد. حسابداران کارهای حسابرسی، پیش بینی مالی و جمع آوری صورت حساب های مالی را انجام می دهند در حالی که برنامه ریزان مالی به افراد در مدیریت ثروت و برنامه ریزی برای بازنشستگی کمک می کنند.

حسابداران معمولاً در جزئیات آمار و ارقام تمرکز دارند، در حالی که افراد برنامه ریزی مالی را بر عهده دارند، بیشتر در بخش فروش و بازاریابی مالی بهتر عمل می کنند و این امر یکی از مهم ترین تفاوت های بین حسابدار و برنامه ریز مالی است. از طرفی هر دو حرفه از بازار کاری بسیار مناسبی برخوردار هستند.

حسابداران حقوق و مزایا را به صورت ماهیانه دریافت می کنند، این در حالی است افرادی که برنامه ریزی مالی را برعهده دارند، حقوق خود را بر مبنای کمیسیون دریافت می کنند.در ادامه به شرح جامع وظایف هر یک از حرفه های حسابداری و برنامه ریزی مالی می پردازیم.

حسابداران چه وظایفی را برعهده دارند؟

نیاز به حسابدار حرفه ای در هر تجارت و کسب و کاری وجود دارد. این افراد با انجام وظایفی که برعهده دارند به امور مالی شرکت ها و سازمان ها رسیدگی کرده و به آنها کمک می کنند تا با برنامه ریزی های دقیق به اهداف سازمانی دست پیدا کنند.

یک حسابدار اطلاعات لازم را جمع آوری کرده  و آنها را ضبط، خلاصه، تجزیه و تحلیل می کند. این افراد با استفاده از داده های به دست آمده، گزارش های معاملات مالی را ایجاد می کند. حسابداران عمومی برای شرکت های شخص ثالث حسابرسی صورتحساب های مالی را انجام می دهند.

وجود چنین صورت حساب هایی در کسب و کارهای مختلف به نوعی یک الزام قانونی به حساب می آید. حسابداران داخلی که برای شرکت های خصوصی کار می کنند، اقدامات مختلفی را به انجام می رسانند. این افراد وظایفی مانند حسابرسی، حسابداری موجودی ها و پیش بینی های مالی را انجام می دهند.

لازم به ذکر است که فروش و ارائه خدمات به مشتریان بالقوه از جمله وظایف حسابداران نیست. بنابراین این امر را می توان از دیگر تفاوت های بین وظایف حسابدار وبرنامه ریز مالی دانست.

برنامه ریز مالی چه وظایفی را برعهده دارد؟

یک برنامه ریز مالی به نوعی یک مشاور مالی است که در جنبه های خاصی از مدیریت منابع از جمله برنامه ریزی عملیاتی، مدیریت امور مالی و برنامه های بازنشستگی تخصص دارد. یک برنامه ریز مالی علاوه بر اینکه باید به خوبی با اعداد و ارقام کنار بیاید و درک صحیحی از آنها را داشته باشد، لازم است که درک مناسبی از بازارهای رقابتی نیز داشته باشد.

مهارت های فروش و بازاریابی از ضرورت های حرفه برنامه ریز مالی به حساب می آید و این امر یکی از تفاوت های بنیادی بین مهارت های حسابدار و برنامه ریز مالی است. با ورود با این حرفه شخص برنامه ریز مالی موظف است که مدیریت مشتریان کسب و کارهای مختلف را برعهده بگیرند. از طرفی این افراد موظفند تا کتاب های شامل گزارشات تجاری مخصوص به خود را تهیه و تنظیم کنند.

حال که با وظایف مختلف حسابدار و برنامه ریز مالی آشنا شدیم، می توان تفاوت های اساسی میان این دو حرفه را بیان کرد که در ادامه به بیان این تفاوت ها می پردازیم.

برنامه ریز مالی

تفاوت های بنیادی بین حسابدار و برنامه ریز مالی

آموزش های لازم

اگر چه نیاز به تحصیلات دانشگاهی از الزامات این دو حرفه به حساب نمی آید، اما اکثر حسابداران موفق و افرادی که برنامه ریزی مالی برعهده دارند، حداقل دارای مدرک لیسانس هستند. برای حسابداران گواهینامه های تخصصی بسیاری وجود دارد که اخذ آنها در صورتی که مدیریت درخواست آن را داشته باشد، از الزامات به حساب می آید.

یکی از گواهینامه های معتبر برای حسابداران، مدرک CPA است. به منظور دستیابی به مدرک CPA نیاز به گذراندن حداقل ۱۵۰ ساعت دوره تحصیلی است. اما لازم به ذکر است که دریافت این مدرک برای حسابداران الزامی نیست.

آموزش های تخصصی برای برنامه ریزان مالی نیاز نیست، مگر اینکه این افراد قصد شرکت در آزمون های اوراق بهادار را داشته باشند. با این حال گواهینامه های مختلفی نیز برای افرادی که برنامه ریزی مالی را برعهده دارند، وجود دارد که یکی از معتبرترین آنها مدرک CFP است.

افراد مختلف برای کسب مدرک CFP باید آزمون های دشواری را در زمینه مدیریت ثروت و امور مالی پشت سر بگذارند. از طرفی افراد برای کسب مدرک CFP به مدرک لیسانس از دانشگاه های معتبر نیاز دارند.بنابراین مواردی که در زمینه آموزش مطرح شد، نشان دهنده تفاوت میان دوره های آموزشی حسابدار و برنامه ریز مالی است.

مهارت های لازم

مهارت های لازم برای کار در حرفه های حسابداری و برنامه ریزی مالی متفاوت است. یک حسابدار برای کار زمینه حسابداری به مهارت هایی همچون تمرکز بالا، جزئیات گرا بودن و داشتن مهارت در حل مسائل پیچیده ریاضی نیاز دارد.

ساعت های کاری برای چند سال اول فعالیت یک حسابدار عمومی بسیار طولانی است اما این افراد با گذشت زمان و کسب تجربه در زمینه رسیدگی به امور مالی و سازماندهی آنها، می توانند ضمن کاهش ساعت کاری به درآمد بسیار بالایی دست پیدا کنند.

برنامه ریزهای مالی فروشندگان اصلی، کسب و کارهای مختلف هستند. بازاریابی یک وظیفه اساسی برای حسابداران محسوب می شود که نیاز به تلاش شبانه روزی دارد. این افراد به خوبی با بازارهای رقابتی آشنایی دارند و پیشنهادات لازم برای سودآوری هر چه بیشتر کسب و کارها را ارائه می کنند. بنابراین این موضوع از دیگر تفاوت های بین حسابدار و برنامه ریز مالی است.

حقوق و مزایا

تفاوت های عمده ای بین ساختار پرداخت های بین حسابداران و برنامه ریزان مالی وجود دارد. به طور کلی حسابداران حقوق مستقیمی را دریافت می کنند. از طرفی این افراد هنگامی پاداش دریافت می کنند که عملکرد خاصی را ارائه دهند و میزان این پاداش از سوی صاحبان مشاغل تعیین می شود.

این در حالی است که برنامه ریزان مالی، کمیسیون مستقیم را به عنوان دستمزد فعالیت های خود دریافت می کنند. از طرفی امکان این وجود دارد که این افراد هزینه هایی بر مبنای ساعت کاری دریافت کنند. پس حقوق برنامه ریزان مالی به صورت ترکیبی از کمیسیون و هزینه های ساعتی است.

حرفه برنامه ریزی مالی بر پایه عملکرد است و هرچه فرد عملکرد بهتری را از خود نشان دهد، می تواند دستمزد بیشتری را دریافت کند. شروع حقوق و دستمزد حسابداران با توجه به بزرگی شرکت، دامنه کار و منطقه کشور بسیار متفاوت است.

برنامه ریزی مالی معمولاً در سال اول شروع فعالیت خود دستمزد اندکی را دریافت می کنند که در کشورهای اروپایی این دستمزد معمولاً بین ۲۵ تا ۴۰ هزار دلار است. بنابراین تفاوت بین دستمزد بین حسابدار و برنامه ریز مالی از دیگر تفاوت های این دو حرفه به حساب می آید.

چشم انداز شغلی

در حالی که صنعت مالی جهان با رکود همراه است، اما دو حرفه حسابداری و برنامه ریزی مالی چشم اندازهای شغلی بسیار مناسبی برای سال های آینده دارند. طبق تحقیقاتی که توسط دفتر آماری کار صورت گرفته، شواهد نشان می دهد که برای حرفه حسابداری و حسابرسی در بین سال های ۲۰۱۶تا ۲۰۲۶رشد تقاضای ۱۰درصدی وجود خواهد داشت. از طرفی نرخ رشد تقاضا برای حرفه برنامه ریزی مالی و مشاوران شخصی در مدت مشابه ۱۵درصد گزارش شده است.

بنابراین می توان دریافت که هر دو حرفه از چشم انداز شغلی بسیار مناسبی برخوردار هستند و افراد حسابدار و برنامه ریز مالی می توانند از فرصت شغلی پیش رو بهره مند شوند.

تعادل زندگی کاری

حسابداران و برنامه ریزی مالی هردو باید انتظار ساعت کاری بالا در سال های اول فعالیت خود را داشته باشند. برای یک حسابدار ماه ها و فصل های کاری وجود دارد که ساعت کاری در آنها بالاتر از ۶۰ ساعت در هفته می رسد. بنابراین این مدت زمان برای آنها به نوعی فصل شلوغ کاری به حساب می آید. اما لازم به ذکر است که برای سایر ماه های سال، حسابداری تعادل کاری و زندگی مناسبی را ارائه می دهد. مدت زمان استاندارد کار برای حسابداران به طور متوسط ۴۰ ساعت کاری در هفته است.

بیشتر برنامه ریزان مالی چند سال اول کاری خود را به یافتن مشتریان مناسب اختصاص می دهند. این وظیفه به تنهایی ساعت کاری برنامه ریزان مالی را به بالاتر از ۴۰ ساعت در هفته می رسانند. اما با گذشت زمان و بازاریابی بیشتر، شغل این افراد توسعه یافته و به همین دلیل است که ساعت کاری آنها با کاهش قابل توجهی همراه خواهد شد. بنابراین موضوع ساعت کاری را می توان از دیگر تفاوت های بین حسابدار و برنامه ریز مالی دانست.

وظایف حسابدار

کدام از حرفه های حسابداری و برنامه ریزی مالی مناسب تر است؟

انتخاب بین حسابداری و برنامه ریزی مالی بیش از هر چیز به شخصیت فرد بستگی دارد. از طرفی علاقه و اشتیاق در هر دو حرفه از الزامات ورود به این حرفه ها محسوب می شود. هر دو حرفه به مهارت ریاضی بالا نیاز دارند. علاوه بر این حرفه حسابداری و برنامه ریزی مالی به افرادی نیاز دارند که از اخلاق کاری خوبی بهره مند باشند.

افراد بسیاری وجود دارند که از کار فروش و بازاریابی متنفر بوده و علاقه ای به انجام به این کار ندارند، لذا چنین افرادی برای انتخاب حرفه برنامه ریزی مالی مناسب نیستند. از طرفی برای افرادی که علاقه ای به کار کردن با آمار و ارقام ندارند و بیشتر ترجیح می دهند که با مردم در تعامل باشند، حسابداری نمی تواند حرفه مناسبی باشد.

بنابراین با توجه به تفاوت هایی که بین حسابدار و برنامه ریز مالی وجود دارد، افراد می توانند حرفه ای را که به آن علاقه مند هستند، انتخاب کرده و با تلاش در راستای حرفه ای که انتخاب کرده اند، به پیشرفت های لازم دست پیدا کنند.

در نهایت باید بگوییم اگر چه بین وظایف حسابدار و برنامه ریز مالی شباهت هایی وجود دارد، اما این دو حرفه را می توان دو معقوله کاملاً جدا از هم دانست. تفاوت هایی که بین این دو حرفه وجود دارد و درک آنها می تواند به افراد کمک کند تا شغلی را که بیشتر از همه برای آنها مناسب است، انتخاب کنند.

علاقه و انگیزه دو فاکتور مهم برای موفقیت در هر حرفه ای هستند و در صورتی که فرد با علایق خود به خوبی آشنا باشد، می تواند با تحصیل در آن زمینه به عنوان حسابدار یا برنامه ریز مالی شروع به فعالیت کند.

کسب تجربه نیز در هر دو حرفه از ملزومات کار به حساب می آید. هر چه افراد از تجربه بالاتری برخوردار باشند، می توانند خدمات بهتری را ارائه کرده و در نتیجه به حقوق و مزایای بیشتری دست پیدا کنند. موفقیت بسیاری از کسب و کارها در گروی فعالیت های حسابداران و برنامه ریزان مالی است. 

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display