مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

حداقل حقوق سال 99

حداقل حقوق سال 99

در ماه های اخر سال 98 جلسات متعددی برای تعیین میزان حداقل حقوق سال 99 برگزار شد ولی هر بار بی نتیجه ماند و تا نیمه اول فروردین 99 همچنان میزان حداقل حقوق سال 99 بلا تکلیف بود. ولی در نهایت با برگزاری جلسات در شورای عالی میان کارگران و کارفرمایان و نمایندگان میزان حداقل حقوق به تصویب رسید. که در ادامه با جزئیات مطرح شده است.

میزان افزایش حق مسکن در سال 99 :

در پی جلسه ای که میان اعضای شورای عالی کار برگزار شد و وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان کارفرمایی و کارگری در وزارت کار در آن حضور داشتند بعد از ساعت ها مذاکره در تاریخ 17 خرداد99 میزان افزایش حق مسکن کارگران به تصویب رسید.

در نهایت مبلغ افزایش 200 هزار تومانی در نظر گرفته شد. و حق مسکن کارگران از 100 به 300 هزار تومان افزایش یافت. البته در رابطه با حق مسکن این تصمیم  باید توسط هیات وزیران نیز تایید و تصویب شود تا در نهایت به طور رسمی روی حقوق کارگران اعمال شود.

میزان افزایش حداقل حقوق سال 99:

در پی جلسه ای که میان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان کارگران و کار فرمایان  در تاریخ 20 فروردین ماه انجام شد میزان حداقل حقوق سال 99 به مبلغ یک میلیون و 835 هزار تومان تصویب شد.در واقع بر حسب این تصمیم 21 درصد به حداقل حقوق پایه کارگری افزوده شد. و در نهایت محمد شریعتمداری این مصوبه را رسما اعلام کرد.

حداقل حقوق بازنشستگان :

بر حسب اعلام وزیر کار و تعاون میزان حداقل حقوق سایر سطوح بعد از تعیین حداقل حقوق کارگران نیز تعیین شد که این میزان 15 درصد افزایش بعلاوه 91 هزار تومان تصویب شد. بر اساس این تصمیم قرار شد میزان حقوق شاغلان دستگاه های اجرایی و بازنشستگان بعد از افزایش 15 درصدی در سال 99 کمتر از 2 میلیون و 800 هزار تومان نشود. بعد از تصویب نهایی، این مصوبه برای همه شرکت ها و کارفرمایان از ابتدای فروردین سال 99 لازم الاجرا خواهد بود و باید در فیش حقوق اعمال شود.

میزان افزایش بن کارگری :

در جلسه انجام شده برای میزان بن کارگری نیز تصمیم گیری شد و این مورد با افزایش 110 درصدی به تصویب رسید. با این مصوبه میزان بن کارگری 210 هزار تومان افزایش داشت. یعنی از مبلغ190 هزار تومان به مبلغ 400 هزار تومان تغییر کرد. می توان گفت میزان افزایش بن کارگری مورد رضایت کارگران واقع شد و توانست تا حدودی نارضایتی آنان را  از میزان افزایش حداقل حقوق سال 99 جبران نماید.

مقایسه افزایش حقوق سال 99 با 98 :

با وجود اینکه سال 99 نرخ تورم بالایی داشتیم ولی میزان افزایش حداقل حقوق در سال 99 نسبت به این افزایش در سال 98 کمتر بوده است و همین امر باعث تشویش اذهان عمومی و نارضایتی و اعتراض اکثر کارگران شده است. با مقایسه میزان افزایش در سال 99 و 98 خواهیم دید که این افزایش در سال99 برابر با 21 درصد تعیین شده در حالی که در سال گذشته 36.5 درصد تصویب شده بود. واین تصمیم گیری در مقایسه با نرخ تورم برای قشر کارگری چندان خوشایند نیست.

در واقع می توان دلیل این عدم رضایت را باقی ماندن حداقل حقوق در بازه زیر 2 میلیون تومان دانست و این در حالی است که خط فقر با توجه به نرخ تورم، 5 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. البته این تصمیم گیری نیز سیاست های خاص خود را دارد که برای حمایت از کارفرمایان و همچنین کارگران انجام می شود . شاید سوال این باشد که با این میزان حقوق چه حمایتی از کارگران شده است؟

در پاسخ باید بگوییم در واقع اگر میزان حداقل حقوق مصوبه بیش از توان مالی کارفرمایان برای پرداخت باشد نتیجه آن تعدیل نیرو، ورشکستگی واحدهای تولیدی و خدماتی، و در نهایت افزایش نرخ بیکاری خواهد شد که می تواند اثرات مخرب بیشتری برجامعه اعمال نماید.

درخواست کارگران برای حقوق سال99 :

براساس اظهارات نماینده کارگران در جلسات تشکیل شده  میزان درخواست افزایش حقوق برای قشر کارگر مبلغی معادل 1 میلیون و 480 هزار تومان بوده است که این مبلغ افزایش 45 درصدی حقوق کارگران را نشان می دهد.وی در جلسات برگزار شده برای تعیین میزان حداقل حقوق گفت با توجه به نرخ تورم سال 99 باید این افزایش حقوق براساس میزان نرخ تورم باشد و این امر دقیقا مطابق با ماده 41 قانون کار است.

وی افزود با نگاهی به میزان افزایش حداقل حقوق کارگران در سال های گذشته نیز متوجه می شویم که این افزایش با نرخ تورم همخوانی ندارد و این امر معیشت قشر کارگر را با مشکل روبرو کرده است لذا افزایش متناسب با تورم را درخواست کرد.

افزایش حقوق در سال ۹۹

درخواست کارفرمایان برای حقوق سال 99 :

نقطه مقابل درخواست نماینده کارگران را درخواست نماینده کارفرمایان تشکیل می دهد. بر اساس درخواست نماینده کارفرمایان میزان افزایش حقوق برای سال 99 باید متناسب با توان پرداخت  از جانب کارفرمایان صورت بگیرد. از انجایی که با بحران هایی مانند تحریم و از طرفی بحران جدید کرونا دست به گریبان هستیم  ضربه بدی به اکثر کسب و کار ها وارد شده است و وضعیت اقتصادی اکثر کسب و کارها شرایط مساعدی ندارد. بر همین اساس کارفرمایان  قدرت پرداخت دستمزد های بالا را ندارند، و درصورت تصویب دستمزدی خارج از توان آنها این بنگاه ها رو به تعطیلی کشیده می شوند.

این تعطیلی ها می تواند به اقتصاد کشور و همچنین بیکار شدن تعداد زیادی از کارگران بیانجامد که شرایط را از وضعیت فعلی نیز بدتر خواهد کرد. در این میان بخش خدمات با بحران کرونا ضربه سختی خورده و نیاز به حمایت بیشتری دارد تا بتواند قوای خود را بازگرداند. در نهایت با توجه به درخواست نماینده کارگران و نماینده کارفرمایان که هردو درخواستی معقول داشتند و در نظر گرفتن دیگر جوانب،  افزایش حقوق 21 درصدی برای حداقل حقوق سال99 به تصویب رسید.

نتیجه نهایی حداقل حقوق سال 99 :

به طور کلی آنچه که تعیین کننده نهایی میزان افزایش حقوق در سال 99 است علاوه بر نظر نماینده کارگران و کارفرمایان نظر تعدادی از نمایندگان مجلس نیز می باشد. پیشنهاداتی که از جانب نمایندگان مجلس ارائه شد افزایش حداقلی برابر با 15 تا 30 در صد بود که در نهایت با تجمیع نظرات و بررسی های اصولی میزان 21 درصد تصویب شد.

در واقع برای تعیین حداقل دستمزد باید جوانب متعددی در نظر گرفته شود، اگر این میزان اصولی و هوشمندانه نباشد می تواند بر افزایش تورم نیز تاثیر گذار باشد. به طور کلی نمایندگان و تصمیم گیران، پارامتر های متعددی را در نظر می گیرند و ساعت ها در مورد آن جلسه می گذارند تا بهترین تصمیم را بگیرند.

می توان مهمترین عامل تعیین کننده برای تعیین حقوق را میزان نرخ تورم در نظر گرفت که میزان افزایش حقوق باید متناسب با نرخ تورم و حفظ قدرت خرید کارگران باشد.  موارد دیگری مانند شرایط اقتصادی بنگاه ها، وضعیت اشتغال، و .. نیز تعیین کننده این دستمزد هستند.

جدول حداقل حقوق سال 99 :

برای روشن شدن موضوع در جدول زیر میزان افزایش و حداقل دستمزد و دیگر مزایای کارگران را برایتان مشخص نموده ایم.

عنوان

میزان حقوق سال99(ریال)

میزان افزایش حقوق نسبت به سال98

21درصد

حداقل مزد روزانه

611809

حداقل مزد ماهانه بر حسب 30روز

18354270

حداقل مزد ماهانه بر حسب 31روز

18966079

بن خانوار

4000000

حق مسکن( بعد از تصویب هیات وزیران)

1000000

حق اولاد برای یک فرزند

1835427

پایه سنوات30 روز

1750000

پایه سنوات31روز

1808333

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display