مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

حسابداری قانونی

حسابداری قانونی

همه افراد مشتاق به حسابداری را دعوت به مطالعه این مقاله و این موضوع می کنیم. در این پست قصد داریم که در مورد حسابداری قانونی صحبت کنیم و بررسی کنیم که منظور از حسابداری قانونی چیست؟همانطور که میدانید به صورت روزانه و هفتگی مباحث مهم و پر اهمیت حسابداری را برای شما دوستان عزیز به اشتراک می گذاریم تا به صورت آگاهانه در حوزه حسابداری فعالیت کنید.افرادی که با رشته حسابداری آشنایت دارند و حتی در رشته حسابداری تحصیل می کنند می دانند که حسابداری خود به انواع مختلفی تقسیم بندی میشود که یکی از آن ها حسابداری قانونی است.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که منظور از حسابداری قانونی چیست؟

همانطور که میدانید باید گفت که، حسابداری قانونی یکی از حرفه هایی است که در دو بخش مختلف تحقیقات و بازرسی کاربرد دارد.یکی دیگر از متداول ترین سوالاتی که برای افراد پیش می آید این است که حوزه فعالیت حسابداری قانونی چیست و در چه پرونده هایی فعالیت می کند؟

باید اضافه کرد که، در واقع این نوع حسابداری به منظور پیگیری صورت حساب شرکت های مختلف ، سازمان و نهاد های گوناگون کاربرد دارد و تحقیق می کند که تقلبی در صورت حساب های مختلف رخ نداده باشد.این نوع حسابداری ( حسابداری قانونی ) بیشتر در دادخواهی ها کاربرد داشته و به نوعی در مورد کلاهبرداری های صورت گرفته تحقیق و تفحص می کند.در این مقاله قصد داریم تا در مورد حسابداری قانونی توضیح داده و اهمیت و وظایف آن را برشماریم.

حسابداری قانونی چیست؟

یکی دیگر از سوالاتی که برای بسیاری از افراد پیش می آید این است که منظور از حسابداری قانونی چیست و آیا موقعیت شغلی خوبی را دارا می باشد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات بهتر است که این مقاله و پست را تا آخر مورد مطالعه قرار دهید.حسابداری قانونی به دنبال حسابداری در رابطه با شواهد کیفری و تحقیقات قانونی در این زمینه است.در واقع در این نوع حسابداری  به نوعی به اصل حسابداری و بازپرسی توجه می شود و افراد فعال در این زمینه معمولا به عنوان شاهدان حرفه ای برای شهادت در مورد یافته های خود به دادگاه ها خوانده  می شوند.

حسابداران قانونی سیستم های حسابداری را بررسی می کنند تا سهل انگاری های احتمالی و یا کلاهبرداری ها را ارزیابی کنند. این نوع حسابداری برای تعیین و محاسبه ی خسارات اقتصادی از طریق قراردادهای موجود ، ارزش گذاری تجاری و یا تحقیق در مورد اختلافات مربوط به خرید شرکت و نقض ضمانت و یا تملک استفاده می شود.

همانطور که مطرح کردیم حسابداری قانونی در بخش تحقیقات کاربرد دارد و در حوزه ی تحقیق از حسابداران قانونی خواسته می شود تا مشخص کنند که آیا یک عمل جنایتکارانه از قبیل :

•     کلاهبرداری امنیتی

•     سرقت هویت

•     کلاهبرداری بیمه

•     تخلف در امور مالیاتی

صورت گرفته است و یا خیر. همچنین ممکن است از آنها برای بررسی دارایی های پنهان در امور مدنی مانند پرورنده ی طلاق نیز فراخوانی شود.در زمینه ی حمایت از دادخواهی ها ، این نوع حسابداری برای تبیین موضوعات اقتصادی یک پرونده نیز به کار گرفته می شوند. چنین افرادی باید بتوانند داده های موجود را به نحوی قابل فهم برای قاضی و اعضای هیئت منصفه توضیح دهند.در ضمن لازم است که حسابداران قانونی از مسائل حقوقی آگاهی داشته و توانایی تطبیق دانش حسابداری خود با قوانین موجود را داشته باشند.

حوزه های فعالیت حسابداری قانونی

چهارحوزه ی اصلی وجود دارد که حسابداران قانونی در آنها مشغول به کار هستند:

•     شرکت های حسابداری

•     شرکت های حسابداری امنیتی و مدیریت ریسک

•     شرکت های حقوقی

•     شرکت های مشاوره ی مالی و اجرای قانون

حسابداری قانونی چیست؟

در ادامه به بررسی وظایف حسابداران در هر یک از این حوزه های می پردازیم:

شرکت های حسابداری به جمع آوری مدارک و کشف تقلب در صورتحساب های مالی می پردازند و ارزیابی از سوء استفاده از ضررهای مالی را بررسی می کنند. این مدارک به عنوان شواهد در دادگاه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

شرکت های امنیت و مدیریت ریسک از پیروی سازمان ها از قوانین اطمینان حاصل می کنند و رویه های مالیات شرکت ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و از صحت آنها مطمئن می شوند.آنها سود های شرکت های مختلف را با توجه به شرایط اقتصادی و مسائل سیاسی مورد ارزیابی قرار داده و در صورت مشاهده ی تخلف آنها را به مراجع مربوط گزارش می کنند.

موسسات حقوقی به عنوان مشاور در زمینه ی مسائل مالی کمک می کند و گزارش های پیچیده ی مالی را به زبان ساده تر برای افراد باز می گویند و مطرح می کنند.شرکت های مشاوره ی مالی کلاهبرداری و فساد را مورد بررسی قرار داده و اطلاعات دیجیتالی موجود را تجزیه و تحلیل می کند و سوابق مالی و مصاحبه های انجام شده را ارزیابی و ادعای اختلاس را مورد بررسی قرار می دهند.

حسابداران قانونی چه وظایفی دارند؟

متخصصان حسابداری قانونی در زمینه ی تعیین میزان خسارت جزئی و تعیین میزان خسارت کامل مهارت دارند. آنها در چهار زمینه ی اصلی تجزیه و تحلیل قانونی را انجام می دهند:

•     جمع آوری داده ها

•     تهیه داده ها

•     تجزیه و تحلیل داده ها

•     گزارش دهی

به طور خاص می توان بیان کرد که حسابداران قانونی وظایفی را انجام می دهند که شامل:

•     بررسی سوابق مشاغل

•     تجزیه و تحلیل صورت حساب های قدیمی

•     به دنبال وجود تخلف در شیوه های کسب و کار

•     ردیابی جریان وجوه مختلف

•     مصاحبه با طرف های ذیربط

•     تجزیه و تحلیل داده های الکتریکی

•     ارزیابی کلی از وضعیت مورد نظر و فراتر از این

می توانند به عنوان مشاوره و یا شاهد خبره خدمت کنند. در صورت لزوم حسابداران قانونی با سایر متخصصان نیز همکاری می کنند.حسابداران قانونی برای آموزش به حسابرسان داخلی و بازرسان حسابرسی نیز قابل اعتماد هستند.

آنها همچنین می توانند به سازمان های مختلف در مورد نقاط آسیب پذیر که زمینه ی کلاهبرداری را فراهم می کند، هشدار داده و مشاوره های لازم را ارائه دهند.از حسابداران قانونی خواسته می شود تا مدارک و اسناد مورد نیاز را در دادگاه های مختلف ارائه دهند که این مدارک می تواند برای کمک به وکیل در رفع اتهام کاربرد داشته باشد.با استفاده از این مدارک ممکن است که بی گناهی و مقصر بودن شخص و یا سازمان تعیین شود.

زمینه های اصلی فعالیت حسابداری قانونی

حسابداری قانونی در زمینه های مختلفی کاربرد دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

ارزیابی خسارت و ضرر و سود

بررسی تاثیر سودآوری ، گردش پول نقد ، درآمد و یا ارزشی که طرف ادعا می کند در نتیجه ی نقض یک قرارداد و یا نقض قانون متحمل آن شده است. در این نوع حسابداری خسارات شخصی و معاملات انجام شده مورد ارزیابی قرار می گیرند.همچنین حسابدار قانونی می تواند تاثیر سایر شرایط را در مورد ضرر وارد شده در نظر بگیرد و برای تعیین خسارت واقعی اقدامات لازم را به انجام برساند.

ارزش گذاری ها

تعیین ارزش سهام ، مشاغل ، مشارکت ها و همکاری ها را به صورت نامحسوس انجام می دهد.حسابدار قانونی باید اطلاعات را به عنوان یک تحلیلگر مالی و همچنین به عنوان یک حسابدار بررسی کند و در صورت لزوم اصلاحاتی در این زمینه انجام دهد.

بررسی سهل انگاری در امور حسابداری

حسابداری قانونی معاملات و فعالیت های مختلف را به منظور اینکه دریابد کدام طرف و تا چه حدی سهل انگاری کرده است ، مورد ارزیابی قرار می دهد. چنین فردی دانش کافی در مورد قوانین حاکم بر حسابداری دارد و تاثیر تغییرات قانون را مورد بررسی قرار می دهد.

کلاهبرداری

تحقیق در مورد کلاهبرداری و ایجاد روش هایی برای جلوگیری و یا کشف کلاهبرداری از جمله وظایف یک حسابدار قانونی است. این حسابداران غالبا برای تحقیق در مورد کلاهبرداری ها ، شناسایی مدارک مستند ، تعیین میزان ضرر  و کمک به پیگیری های قانونی افراد فراخوانده می شوند.

مسائل حقوق خانواده

ارزیابی وجوه ، مالکیت منابع مالی در دسترس طرفین در اختلافات زناشویی. در این مورد لازم است که فرد حسابدار به درستی از نحوه ی مالکیت افراد آگاهی داشته باشد و اقدامات لازم برای بازپس گیری منافع یکی از طرفین را انجام دهد. حسابدار قانونی باید اعتماد به نفس و توانایی پاسخگویی سریع به سوالات مطرح شده در دادگاه را داشته باشد.

مهارت های لازم برای حسابداری قانونی

جدا از دانش اولیه در زمینه ی حسابداری لازم است که برای تبدیل شدن به حسابدار قانونی حرفه ای مهارت هایی را نیز در نظر بگیرید:

•     به کوچکترین جزئیات توجه کنید.

•     تجزیه و تحلیل داده ها به طور کامل

•     خلاقانه بیندیشید و عمل کیند.

•     اطلاع از قوانین موجود در دنیای تجارت

•     مهارت های ارتباطی بسیار خوب

•     توانایی کار با سیستم های کامپیوتری و استفاده از نرم افزارهای مختلف

•     داشتن حس ششم برای بازسازی جزئیات معاملات صورت گرفته در گذشته

•     حافظه ی تصویری برای تجسم و بازسازی رویدادهای گذشته

حسابداران قانونی چه وظایفی دارند؟

مزایای حسابداری قانونی

این نوع حسابداری یک رویکرد واقع بینانه برای به دست آوردن درک عمیق از آنچه در پشت صحنه ی یک معامله ی مالی اتفاق افتاده است ، را نشان می دهد. بنابراین این نوع حسابداری برای هر شغلی که قصد به حداقل رساندن ضرر و به حداکثر رساندن درآمد را دارد لازم و ضروری است.

در ادامه برخی از مزایای حسابداری قانونی را مطرح خواهیم کرد:

کاهش میزان ضرر و خسارت

مزیت اصلی این نوع حسابداری کاهش و یا به حداقل رساندن ضرر و زیان وارد شده به شرکت ها و سازمان های مختلف است. فعالیت های کلاهبرداری و اختلافات مالی هزینه ها و ضرر های زیادی برای جامعه ی تجاری به دنبال دارد و حسابدار قانونی کمک می کند تا این مسائل و مشکلات رخ ندهند.

بهره وری بهبود یافته

حسابداران قانونی نقش اصلی را در بررسی فرآیند ها و معیار های مالی ایفا می کنند که این امر در شناسایی راه حل های موثر تر می تواند مفید واقع شود. این راه حل ها به بهبود و افزایش سود در تجارت های مختلف کمک شایانی می کند.

کاهش خطر سوء استفاده

حسابداران قانونی با برطرف کردن هرگونه نقطه ی ضعف و شکاف در استاندارد های عملیات مالی می توانند اطمینان حاصل کنند که خطر سوء استفاده در آینده به میزان زیادی کاهش خواهد یافت. این مورد به منظور محافظت از منابع مشاغل مختلف قبل از فعالیت های کلاهبرداری در نظر گرفته می شود.

اجتناب از مشکلات حقوقی

برخورد با مصادیق کلاهبرداری می تواند برای تجارت های گوناگون بسیار مختل کننده و پر هزینه باشد. در یک وضعیت ایده آل میتوان از حسابداری قانونی استفاده کرد تا با جلوگیری از فعالیت های کلاهبرداری ، از بروز چنین جرایمی جلوگیری کند.

اعتبار و اقتدار بهبود یافته

برندی که خود را در معرض دستکاری و کلاهبرداری های متفرقه قرار می دهد و اقدامات پیشگیرانه انجام نمی دهد ، برندی است که اعتماد به ان و همکاری با آن دشوار است. بنابراین در صورتی که از این نوع حسابداری به درستی و در جای لازم استفاده نشود ، می تواند اعتبار یک شرکت را به خطر بیندازد.

معایب حسابداری قانونی

در کنار مزایایی که برای این نوع حسابداری مطرح شد لازم است که معایب آن را نیز برشماریم:

•     زمان زیادی طول می کشد.

این نوع حسابداری به هیچ وجه آسان نیست و حسابداران را ملزم می سازد که هر پرونده را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهند و از هر مدرکی که پرونده را حل می کند ، پرده بردارند. این امر می تواند روزهای زیادی به طول بیانجامد و حتی بسته به بزرگی پرونده ، اندازه سازمان های درگیر و تعداد اسناد قابل بررسی، تا هفته ها و یا ماه ها نیز طول بکشد.

•     می تواند هزینه بر باشد.

به دلیل طولانی بودن زمان مورد نیاز برای حسابداری و بازرسی پرونده های مختلف ، این نوع حسابداری می تواند گران باشد. این امر برای شرکت های عظیم مشکلی را ایجاد نمی کند چرا که این شرکت های بودجه ی مورد نیاز را دارند اما می تواند برای مشاغل کوچکتر که بودجه ی محدود دارند ، مسئله ساز باشد.

•     می تواند پریشان کننده باشد.

این نوع حسابداری می تواند باعث ایجاد حواس پرتی در بین کارمندان شود و روال عادی کارکنان را مختل کرده و سبب آن شود که بهره وری و کارایی آنها به میزان زیادی کاهش پیدا کند.

•     این کار می تواند بر روحیه ی کارمندان تاثیر بگذارد.

این نوع حسابداری باعث می شود که کارمندان احساس کنند در مورد صداقت و نحوه ی عملکرد آنها شک و تردید وجود دارد و میتواند سبب کاهش روحیه و انگیزه ی کارمندان شود. این وظیفه ی مدیران و صاحبان مشاغل است که کارمندان خود را درک کنند و کارمندان نیز باید در نظر داشته باشند که حسابداری از لحاظ قانونی نشانه ی عدم اعتماد نیست بلکه به عنوان راهی برای بهبود کارایی تجارت انجام می شود.

نکته پایانی در حسابداری قانونی

در پایان باید بگوییم که حسابداری قانونی در همه ی مشاغل کاربرد دارد و می تواند از بروز جرایم مختلف پیشگیری کند. لازم است که حسابدار قانونی با وظایف خود به خوبی آشنا بوده و در نتیجه امور حسابرسی را با توجه به قوانین حاکم بر دنیای تجارت را انجام دهد.این نوع حسابداری در همه ی نقاط دنیا تقاضا داشته و فرد حرفه ای در این زمینه می تواند برای انجام امور محاسباتی به کشورهای دیگر نیز مراجعه کند.

تنها نکته ای که در این نوع حسابداری باید بدان توجه شود این است که قوانین مربوط به امور حقوقی با گذشت زمان دچار تغییر و تحول می شوند و لازم است که فرد از این تغییرات آگاهی داشته و آنها را در انجام امور محاسباتی خود لحاظ کند.

نکته پایانی در حسابداری قانونی

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display