مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

حق تمبر مالیاتی چیست ؟

حق تمبر مالیاتی چیست ؟

قوانین مالیاتی در همه کشور ها وجود دارد و همه افراد باید به این قوانین احترام بگذارند. می توان بیان کرد که قوانین مالیاتی ممکن است در همه جای دنیا از جمله کشور ایران تغییراتی داشته باشند و در کشور ما این تغییرات در قالب یک اصلاحیه تصویب و منتشر شوند. آگاهی از قوانین اصلی و تغییرات و حتی اصلاحات آن‌ ها برای همه مؤدیان مالیاتی یک امر ضروری می باشد.

یکی از این اصلاحات مربوط به قوانین مالیات ‌های مستقیم است که باعث تغییر برخی قوانین در بخش ‌های مختلف شد. ما می خواهیم تا در این مقاله از وب سایت رادین حساب به طور خاص قانون حق تمبر مالیاتی و اصلاحات مربوط به آن بپردازیم، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مالیات حق تمبر چیست؟

لازم به ذکر می باشد که در سال ۱۳۹۴ اصلاحیه ایی بر قانون مالیات ‌های مستقیم کشور تصویب شد و بر اساس آن اصلاحیه نیز برخی از قوانین مربوط به نظام مالیاتی کشور در تمامی بخش ‌ها اصلاح شد. همان گونه که در بخش قبل توضیحاتی را برای شما عنوان کردیم، آشنایی مؤدیان مالیاتی به این تغییرات و هم چنین تسلط بر بخش ‌ها و بند های مختلف این قانون، امری بسیار ضروری می باشد.

شایان به ذکر می باشد که حق تمبر مالیاتی از انواع مالیات ‌های مستقیم بوده که از طریق الصاق و ابطال تمبر بر مدارک، اسناد و اوارق و در اصل به منظور به رسمیت شناختن و یا لازم ‌الاجرا کردن آن‌ ها، از متقاضی دریافت می ‌گردد. در قانون مالیات‌ های مستقیم، مفاد مالیات بر حق تمبر شامل مواد ۴۴ تا ۵۱ است، که در ادامه این مقاله برای شما توضیحاتی ذکر شده است:

  • در ماده 44 این قانون بیان شده است که از هر برگ چک که از طرف بانک ‌ها چاپ می ‌شود در موقع چاپ دویست (200) ریال حق تمبر اخذ می گردد. از اوراق دیگر مانند برات و فته طلب (سفته) و موارد نظیر آن ‌ها نیز نسبت به مبلغ آن ‌ها معادل نیم در هزار حق تمبر اخذ می گردد.
  • ماده 45 به این صورت است که حق تمبر مقرر در این ماده بابت کمتر از هزار ریال معادل حق تمبر هزار ریال خواهد بود. از اوراق مشروحه زیر نسبت به مبلغ آن‌ ها و معادل سه در هزار، حق تمبر اخذ می‌گردد: 1_ برات و 2_  فته طلب یا سفته

توضیحات تبصره: حق تمبر مالیاتی مقرر در این ماده بابت کمتر از ۱۰۰۰ (یک هزار) ریال معادل حق تمبر ۱۰۰۰ (یک هزار) ریال خواهد بود.

  • بر اساس ماده 46 حق تمبر مالیاتی ، از کلیه اسناد تجاری قابل انتقال که در ایران صادر و یا معامله و مورد استفاده قرار داده می‌ شود (به‌ استثنای اوراق مذکور در مواد 45 و 48 این قانون) و اسناد کاشف از حقوق مالکیت نسبت به مال ‌التجاره از قبیل بارنامه دریایی و هوایی و هم چنین اوراق بیمه مال ‌التجاره پنج هزار (5000) ریال و بارنامه زمینی و صورت‌ وضعیت مسافری یک هزار (1000) ریال حق تمبر دریافت خواهد شد. مؤسسه ‌های حمل ‌و نقل، مسئول تنظیم دقیق بارنامه می باشند و باید هویت و نشانی صحیح صاحب کالا و سایر اطلاعات مربوط را در آن درج کنند و نسخ کافی اوراق مذکور را حداقل تا پنج سال از تاریخ صدور نگاهداری کنند.

تبصره:  از اوراق و مدارک زیر به شرح مقرر در این تبصره حق تمبر اخذ می‌شود:

1_  از کارت معافیت هر یک از مشمولان که به انحای مختلف از انجام دادن خدمت وظیفه معاف می ‌شوند، بابت صدور کارت معافیت مذکور، مبلغ ده هزار (10,000) ریال حق تمبر گرفته می شود.

2_ از هرگونه گواهینامه رانندگی بین‌المللی مبلغ پنجاه ‌هزار (50,000) ریال حق تمبر اخذ می گردد.

3_  از هر پلاک ترانزیت انواع خودرو و هم چنین از شماره‌ گذاری هر وسیله نقلیه که به ‌صورت موقت وارد کشور می‌شود مبلغ دویست هزار (200,000) ریال.

4_  از گواهینامه رانندگی انواع خودرو به ازای هر سال مدت اعتبار مبلغ یک هزار (1000) ریال.

5_ از کارنامه و گواهینامه دانش‌آموزان دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه مبلغ یک هزار (1000) ریال.

6_  از دانشنامه و گواهی دانشنامه کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و بالاتر مبلغ ده هزار (10,000) ریال.

7_  از گواهی ارزش تحصیلی دوره‌ های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه خارجی مبلغ بیست هزار (20,000) ریال.

8_  از گواهی ارزش تحصیلی دوره ‌های فنی و حرفه‌ای و دانشگاهی خارجی مبلغ پنجاه ‌هزار (50,000) ریال.

9_  از پروانه مامایی یا مدرک تحصیلی دوره کاردانی و دندانپزشکی تجربی مبلغ بیست هزار (20,000) ریال.

10_  از پروانه مشاغل پزشکی، دندانپزشکی، پیراپزشکی، دامپزشکی و داروسازی مبلغ یک صد هزار (100,000) ریال.

11_  از جواز تأسیس، کارت شناسایی واحد های تولیدی و معدنی، کارت بازرگانی، پروانه وکالت و کارشناسی و سایر پروانه ‌های کسب ‌و کار، بابت صدور مبلغ یک صد هزار (100,000) ریال و بابت تجدید آن ‌ها مبلغ پنجاه ‌هزار (50,000) ریال.

  • ماده ۴۷ و اسناد و مدارک بانکی مشمول حق تمبر. لازم به ذکر است که از کلیه قرارداد ها و اسناد مشابه آن ‌ها به شرح زیر که بین بانک ‌ها و مشتریان آن ‌ها مبادله یا از طرف مشتریان تعهد می ‌شود، در صورتی ‌که در دفاتر اسناد رسمی ثبت نشوند، معادل ۱۰،۰۰۰ (ده هزار) ریال حق تمبر اخذ می‌ گردد:

۱_  برگ قبول شرایط عمومی حساب جاری

۲_  قرارداد وام یا اعطای تسهیلات از هر نوع که باشد و نیز اوراق و فرم ‌های تعهد آوری که بانک‌ ها به نام‌ های مختلف در موقع انجام معاملات به امضای مشتریان خود می‌رسانند.

۳_  قراردادهای انواع سپرده‌های سرمایه‌گذاری

۴_ وکالت ‌نامه ‌های بانکی که در دفتر بانک تنظیم می ‌شوند و مشتریان حق امضای خود را به شخص دیگری واگذار می ‌نمایند.

۵_  قرارداد های دیگری که بین بانک‌ها و مشتریان منعقد می‌شود و طرفین تعهدات و مسئولیت‌ هایی را به عهده می‌ گیرند و به امور مذکور در این ماده مرتبط می ‌شود.

۶_  ضمانت ‌نامه ‌های صادره از طرف بانک ‌ها

۷_  تقاضای صدور ضمانت ‌نامه در صورتی‌که تقاضا از طرف بانک قبول شده و ضمانت ‌نامه صادر گردد.

۸_ تقاضای گشایش اعتبار اسنادی برای داخل ایران یا برای کشور های خارجی در صورتی که تقاضا از طرف بانک قبول شده و اعتبار اسنادی گشایش یابد.

تمبر مالیاتی

  • ماده 48 حق تمبر مالیاتی به این صورت است که سهام و سهم ‌الشرکه کلیه شرکت ‌های ایرانی موضوع قانون تجارت به ‌استثنای شرکت ‌های تعاونی بر اساس ارزش اسمی سهام یا سهم‌ الشرکه به ‌قرار نیم در هزار مشمول حق تمبر خواهد بود. کسور صد (100) ریال هم صد (100) ریال محسوب می ‌شود.

تبصره : حق تمبر سهام و سهم ‌الشرکه شرکت ‌ها باید ظرف دو ماه از تاریخ ثبت قانونی شرکت و در مورد افزایش سرمایه و سهام اضافی از تاریخ ثبت افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت ‌ها از طریق ابطال تمبر پرداخت شود. افزایش سرمایه در مورد شرکت‌ هایی که قبلاً سرمایه خود را کاهش داده ‌اند تا میزانی که حق تمبر آن پرداخت شده است، مشمول حق تمبر مجدد نخواهد بود.

  • ماده 49 حق تمبر مالیاتی عنوان می کند که، در صورتی ‌که اسناد مشمول حق تمبر موضوع مواد (45 و 46 و 47 و 48) این قانون در ایران صادر شده باشد، صادرکنندگان باید تمبر مقرر را بر روی آن‌ها الصاق و ابطال نمایند و هرگاه اسناد مذکور در خارج از کشور صادر شده باشد اولین شخصی که اسناد مزبور را متصرف می ‌شود باید قبل از هر نوع امضا اعم از ظهرنویسی یا معامله یا قبولی یا پرداخت به ترتیب فوق عمل نماید و در هر صورت کلیه مؤسسات یا اشخاصی که در ایران اسناد مذکور را معامله یا دریافت یا تأدیه می ‌نمایند متضامناً مسئول پرداخت حقوق مقرر خواهند بود.
  • ماده 50 حق تمبر مالیاتی به این صورت است که، وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است سفته و برات و بارنامه و اوراق دیگر مشمول حق تمبر را چاپ و در دسترس متقاضیان قرار دهد.  وزارت امور اقتصادی و دارایی می ‌تواند در مواردی که مقتضی بداند به‌ جای الصاق و ابطال تمبر به دریافت حق تمبر در قبال صدور قبض مالیات اکتفا نماید.
  • ماده 51 حق تمبر مالیاتی عنوان می کند که در صورت تخلف از مقررات این فصل، متخلف علاوه بر اصل حق تمبر، معادل دو برابر آن جریمه خواهد شد.

فرم های مربوط به حق تمبر:

فرم های خاصی مربوط به حق تمبر وجود دارد. لازم به ذکر می باشد که فرم های مربوط به حق تمبر برای دو مورد زیر را شرح می دهیم:

  • دفتر تمبر مصرفی وکلا
  • برگ مطالبه حق تمبر (موضوع ماده 48 قانون مالیات های مستقیم)

دفتر تمبر مصرفی وکلا:

در صفحه نخست دفتر تمبر مصرفی وکلا صفحه اول آن شامل موارد زیر می باشد:

1_ مشخصات دارنده دفتر

  • نام ونام خانوادگی
  • شماره پرونده
  • شماره شناسنامه
  • شماره ملی
  • تاریخ صدور: روز ماه سال
  • شماره پروانه وکالت
  • تاریخ صدور
  • محل صدور پروانه حوزه وکالت
  • نشانی دفتر وکالت
  • تلفن
  • شماره پستی
  • نشانی محل سکونت
  • تلفن
  • شماره پستی

2_ قسمت دیگر نیز توسط اداره امورمالیاتی تکمیل خواهد شد

  • این دفتر را که داراي ________    صفحه می باشد و تمام صفحات آن به مهر و امضاء اداره امورمالیاتی رسیده است درتاریخ به آقاي /خانم تسلیم نمودم.
  • مسئول مربوط
  • پست سازمانی نام و نام خانوادگی مهر و امضاء

صفحات دیگر این دفتر شامل موارد زیر است:

  • صورت تمبر مصرفی وکیل موضوع ماده 188
  • شماره و تاریخ وکالت نامه
  • مشخصات ابطال کننده تمبر
  • شماره ردیف دفتر ابطال تمبر
  • مبلغ تمبر باطل شده ( ریال )
  • اداره امور مالیاتی
  • نام و نام خانوادگی
  • پست سازمانی
  • مهر و امضاء

مــاده 188_ قــانون مالیات هــاي مســتقیم مصــوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه هاي بعدي آن:

متصدیان فروش و ابطال تمبر مکلفنـد بر اسـاس مقـررات ایـن قانون به میزان مقرر در روي هر وکالت نامه تمبـر باطـل و میـزان آن را در دفتري که اختصاصاً جهت تمبر مصرفی بایـد به وسـیله هریک از وکلا نگه داري شود، ثبت و گواهی نمایند. دفتر مزبور باید درموقع رسیدگی به حساب مالیاتی وکیل بـه اداره امورمالیاتی ارائه شود وگرنه از موجبات عدم قبول دفتـر وکیل از نظر مالیاتی خواهد بود.

مالیات حق تمبر افزایش سرمایه شرکت ها چقدر می باشد؟

مطابق قانون ماده 48 :

مالیات حق تمبر ثبت یا انتقال سهام شرکت‌ های ایرانی ( سهامی ، با مسئولیت محدود ، تضامنی ، مختلط سهامی و غیرسهامی و نسبی ) به جز شرکت‌ های تعاونی نیم در هزار ارزش اسمی سهام است.

به نکات بسیار مهمی که در زیر بیان می شود، توجه فرمایید:

1_ انواع شرکت‌ های تعاونی و اتحادیه‌ های تعاونی مشمول مالیات حق تمبر نمی ‌باشند.

2_ سایر اشخاص حقوقی که به طریقی غیر از شرکت مثل موسسات غیر انتفاعی و صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری تاسیس شده ‌اند مشمول مالیات حق ‌تمبر نمی باشند.

3_ شرکت ‌های ثبت شده در مناطق آزاد و هم چنین دارای مجوز از سازمان مناطق آزاد و فعال در منطقه آزاد دارای معافیت از مالیات حق تمبر هستند.

4_ نرخ مالیات حق تمبر ثبت یا انتقال سهام شرکت ها قبل از ۱۳۹۵/۰۱/۰۱ ، دو در هزار بوده است.

5_ مهلت پرداخت مالیات حق تمبر افزایش سرمایه شرکت ها دو ماه از تاریخ ثبت شرکت یا ثبت افزایش سرمایه است.

6_ شرکتی که قبلا سرمایه خود را کاهش داده است، در زمان افزایش مجدد سرمایه تا میزانی که حق تمبر آن پرداخت شده است مالیات مجددا پرداخت نمی کند.

7_ به موجب ماده ۲۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر مصوب ۱۳۹۴/۰۲/۰۱، شرکت های پذیرفته شده در بورس در صورت افزایش سرمایه از محل آمده نقدی یا مطالبات حال شده سهام داران از پرداخت حق تمبر موضوع ماده فوق معاف شده اند.

سخن پایانی:

همان گونه که در ابتدای مقاله برای شما عنوان کردیم، تمامی مؤدیان مالیاتی باید بر کلیه قوانین مالیاتی و البته اصلاحات و تغییرات آن مسلط باشند تا بتوانند امور خود را به درستی پیش ببرند و برای آن ها مشکلی به وجود نیاید.

ما در این مقاله کلیه اصلاحات مربوط به قانون حق تمبر مالیاتی را ارائه کردیم و برای شما توضیحاتی را بیان کردیم که تا بتوانید میزان حق تمبر را در شرایط مختلف محاسبه کنید. اگر مورد مالیاتی دارید که نیازمند راهنمایی در این زمینه است، شما می توانید به وب سایت رادین حساب مراجعه کرده و با کارشناسان نمونه این مجموعه مشورت نمایید.

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display