مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

خدمات حسابداری تولیدی

خدمات حسابداری تولیدی

استفاده از خدمات حسابداری تولیدی یک ضرورت برای تجارت ها و کسب و کارهای تولیدی محسوب می شود. چنانچه در مورد آنچه در فرآیند تولید رخ می دهد، فکر کنید می توانید دریابید که یک تولیدکننده در طول هفته با مواد اولیه، کار، محصولات اصلی و مواردی این چنینی سروکار دارد که محاسبه برای هر یک از این موارد به دلیل حجم بالای اطلاعات بسیار سخت و دشوار است.

هر گونه خطا و اشتباه در محاسبات هزینه ها، تاوان زیان باری برای شرکت ها و تولیدی های مختلف دارد. به همین جهت است که استفاده از خدمات حسابداری در هر شرکتی بسیار مهم است. به دست آوردن موجودی هر شرکت، توجه به سوابق مالی و رسیدگی به امور مالی مختلف از جمله خدماتی است که توسط حسابداران ارائه شده و شرکت ها همواره به این خدمات برای برنامه ریزی ها و تعیین استراتژی های شرکت نیاز دارند.

خدمات مختلفی توسط حسابداران یا تیم های حسابداری ارائه می شود که بسته به نیاز شرکت ها می تواند کاملاً متفاوت باشد. در مقاله پیش رو قصد داریم تا در مورد خدمات حسابداری تولیدی به بحث و بررسی پرداخته و تاثیر این نوع خدمات بر موفقیت تجارت های مختلف را مورد ارزیابی قرار دهیم.

خدمات حسابداری تولیدی در شرکت ها

محاسبه تعداد موجودی کالاها

دانستن میزان موجودی کالا در هر شرکت، مهم ترین مسئله برای داشتن یک عملکرد موفق در تجارت است. مواد اولیه، مراحل کار و محصولات نهایی از جمله فاکتورهایی هستند که نیاز به توجه ویژه داشته و از جمله مولفه های اصلی تولید به حساب می آیند.

عدم توجه به میزان تولیدی هر شرکت و سازمانی سبب وارد شدن زیان به شرکت ها و به وجود آمدن ضررهای مالی می شود. با نگهداری صحیح سوابق مالی، تجزیه و تحلیل هزینه های هر بخش از فرآیند تولید، در نظر گرفتن تعداد سفارش ها، می توان از تولید بیش از حد تعیین شده یا تولید محصول کمتر از حد مجاز پیشگیری کرد.

حسابداران با انجام محاسبات لازم به کمک جزوه حسابداری و برنامه ریزی، به شرکت های تولیدی کمک می کنند تا در مسیر درستی به تولید محصولات بپردازند و از این طریق شرکت را به سودآوری مورد نظر برسند.

محاسبه تعداد موجودی کالاها

حساب های دریافتنی و حساب های قابل پرداخت

یکی دیگر از خدمات حسابداری تولیدی مدیریت حساب های یک شرکت است. چنانچه یک شرکت تولیدی در مورد اینکه چه میزان پول به حساب واریز یا چه میزان پول از حساب کسر می شود، اطلاعاتی نداشته باشد، نمی تواند یک شرکت را به درستی اداره کند.

مدیریت صحیح حساب های دریافتی شامل پیگیری موارد زیر است:

  • بررسی فاکتورهای مشتری
  • تشویق مشتری به ادامه همکاری با شرکت
  • مشتری مداری
  • رسیدگی به حساب ها و امور مالی
  • ارزیابی وضعیت های حساب ها

حساب های پرداختی به اندازه حساب های دریافتی حائز اهمیت هستند و شامل پیگیری موارد زیر می شود:

  • بررسی فاکتورهای فروش
  • پرداخت هایی که به فروشندگان انجام می شود.
  • ارزیابی صورتحساب ها

در صورتی که موارد ذکر شده مورد بررسی قرار نگیرند، ممکن است که شرکت ها دچار خطا شده و در صورت بروز هرگونه خطا، سرمایه و بودجه اصلی شرکت به هدر می رود.

منابع انسانی

هیچ شغلی بدون کمک تیمی سخت‌کوش نمی تواند به فعالیت های خود ادامه دهد. اداره و مدیریت این تیم مهم ترین عامل موفقیت یک تجارت است. پردازش و گزارش حقوق و دستمزد عناصر اصلی در تجارت هستند و استفاده از سیستم حسابداری متناسب با کسب و کار شما، امری بسیار مهم است.

طراحی سیستمی که به صاحبان مشاغل در پرداخت حقوق و دستمزد کمک می کند، کاری بسیار دشوار بوده و نیاز به تخصص دارد. حسابداران تولیدی از جمله افرادی هستند که چنین خدمات حسابداری تولیدی را به شرکت ها و تجارت های مختلف ارائه می کنند.

این حسابداران با شرکت در دوره های آموزش حسابداری و به کمک جزوه حسابداری، سیستم حسابداری متناسب با نیاز شرکت ها طراحی کرده و از این طریق به پردازش و مدیریت حقوق و دستمزد کارمندان می پردازند.

هزینه های شغلی

هزینه شغلی به معنی ارزش گذاری موارد گوناگون است. در صورتی که قیمت گذاری به درستی صورت نگیرد، شرکت منابع بسیاری را از دست خواهد داد. یک تجارت موفق باید بتواند میزان مورد نیاز مواد اولیه را سفارش داده و با مدیریت پول نقد، منابع لازم برای پرداخت به کارمندان را در دسترس داشته باشد.

قیمت گذاری صحیح به کسب سود کمک شایانی می کند. به همین دلیل است شرکت ها و صاحبان آنها باید بدانند که چه میزان پولی را باید هزینه کنند تا به سوددهی مورد نظر دست یابند. این کار بدون کمک حسابداران و بهره مندی از خدمات حسابداری تولیدی امکان پذیر نیست.

مدیریت صورتحساب ها

ایجاد صورت حساب های کارآمد، یک ضرورت در هر تجارتی محسوب می شود. شرکت ها باید برای هر پرداخت یا دریافت خود صورتحسابی تهیه کرده و اسناد مربوط به آن را به خوبی نگهداری کنند. ایجاد یک سیستم سازمان یافته به منظور بهبود گردش پول، به کسب سود و جلوگیری از وارد شدن ضرر کمک می کند.

مدیریت صورتحساب ها

محاسبه هزینه سفارش ها

هزینه تولید سفارش ها امری بسیار مهم در هر تولیدی به حساب می آید. در واقع محاسبه های مربوط به هزینه ها کاری بسیار دشوار و پیچیده بوده و نیاز به مهارت و تجربه دارد. برای محاسبه هزینه های مربوط به سفارش کار، لازم است که هزینه مواد خام و ساعت های کاری کارمندان برای تولید محصول مورد نظر، ارزیابی شود.

هزینه برای تولید هر محصول، شامل موارد متعددی می شود که در ادامه برخی ازآنها را بیان خواهیم کرد:

هزینه پردازش

هنگامی که یک خط تولید، به ساخت محصولاتی از یک نوع می پردازد، لازم است که هزینه ها توسط بخش حسابداری محاسبه شود.

بنابراین از جمله خدمات حسابداری تولیدی پردازش هزینه هاست.

هزینه یابی مبتنی بر فعالیت

محاسبه و پردازش این نوع هزینه برای تطبیق داده ها و بهبود فرآیند تولید، مورد استفاده قرار می گیرد. هزینه های مبتنی بر فعالیت، معمولاً در بازه های زمانی مشخصی نیز ارزیابی می شود و این امکان وجود دارد که این هزینه ها با فعالیت هایی مانند خدمات به مشتری ها گره خورده باشد.

هزینه متغیر

هزینه های متغیر به کمک روشی مشابه هزینه های سربار مورد بررسی و محاسبه قرار می گیرند. در واقع هر چه محصول بیشتری تولید کنید، هزینه ها بیشتر می شود.

سایر هزینه ها در تجارت

بسته به محلی که تجارت مورد نظر در آن مکان مشغول به فعالیت است، اصطلاحات دیگری از هزینه مانند هزینه استاندارد، هزینه واقعی و میانگین هزینه ها نیز ممکن است که مورد استفاده قرار گیرد. در واقع بیشتر اوقات چنین اصطلاحاتی در تعریف اصلی هزینه هایی که پیش تر ذکر شد، وجود دارد.

همانطور که متوجه شدید، آشنایی با هر یک از مواردی که ذکر شد و انجام محاسبات مربوط به آنها کار ساده نبوده و لازم است که تجارت های مختلف از خدمات حسابداری تولیدی برای رسیدگی به این امور استفاده کنند.

بررسی معاملات

محاسبه هزینه ها و درآمد در بازه زمانی معین که معمولا شامل مواردی مانند خرید، فروش ، بازپرداخت، وام و غیره است، می تواند به تجارت ها در برنامه ریزی های مالی کمک کند. ثبت مواردی که ذکر شد، بسیار مهم بوده و به تعیین دارایی های یک شرکت کمک می کند.

ثبت معاملات انجام شده و پیگیری آن ها در دنیای تجارت بسیار مهم است و به سازماندهی امور مالی کمک می کند. بنابراین یکی دیگر از خدمات حسابداری، ثبت معاملات و رسیدگی به آنها است که نیاز به دقت فراوانی دارد.

بررسی معاملات

مزایای بهره مندی از خدمات حسابداری تولیدی

همانطور که مطرح شد، خدمات متفاوتی توسط حسابداران تولیدی به شرکت ها ارائه می شود که هر یک از آنها برای پیشبرد یک تجارت مهم بوده و یک ضرورت به حساب می آید. اما تاثیر هر یک از خدمات ذکر شده بر موفقیت تجارت ها متفاوت است.

استفاده از خدمات حسابداری مزایای فراوانی را برای تجارت ها دارد و به آنها برای برنامه ریزی ها مالی کمک می کند. در ادامه برخی از مزایای خدمات حسابداری تولیدی را مطرح خواهیم کرد:

تجزیه و تحلیل فرآیند تولید

با استفاده از فرآیند حسابداری، می توان از داده های به دست آمده برای پیگیری امور مالی شرکت ها و مدیریت امور مالیاتی استفاده کرد. در واقع صاحبان مشاغل با استفاده از داده های به دست آمده از تجزیه و تحلیل اطلاعات، برای تعیین بازده فرآیند تولید خود استفاده می کنند. در واقع تعیین بازده تولید، کارآمدی یک تجارت را نشان می دهد.

تجزیه و تحلیل فرآیندها خود شامل چندین بخش گوناگون می شود که در ادامه برخی از آنها را مطرح خواهیم کرد:

تجزیه و تحلیل هزینه

هر تجارت باید هزینه ها را برای یک دوره با بازه زمانی مشخص تجزیه و تحلیل کند. این امر به تجارت ها کمک می کند تا چگونگی تغییرات قیمت اجناس ورودی را درک کرده و تاثیر آن بر سود نهایی را مورد ارزیابی قرار دهند.

تجزیه و تحلیل محدودیت های تولید

از جمله خدمات حسابداری تولیدی تجزیه و تحلیل محدودیت های تولید است. در حقیقت حسابداران با بررسی بخش هایی که سبب کاهش سرعت فرآیند تولید می شوند، سبب شده که مشکلات موجود در بخش مورد نظر به کمک مدیران شرکت ها برطرف شده و در نهایت سرعت تولید به میزان مورد نظر برسد.

شناسایی چنین بخش هایی نیاز به تخصص بالای حسابداری دارد و لازم است که حسابدار با استفاده از دوره های آموزش حسابداری و به کمک جزوه حسابداری، تسلط کافی برای تجزیه و تحلیل را داشته باشد.

آنالیز حاشیه سود

به طور کلی هر تجارت باید بداند که چه میزان سود در هر محصول (یا هر کانال توزیع، هر مشتری، هر خط تولید محصول) را به دست می آورد. این امر به تجزیه و تحلیل محدودیت های تولید نیز کمک خواهد کرد.

پیش بینی بودجه

از جمله مهم ترین مزایایی که خدمات حسابداری تولیدی برای هر شرکتی به همراه دارد، برنامه ریزی برای بودجه در دوره های بعدی است. بخش حسابداری تولیدی با بررسی سوابق مالی و به کمک تجزیه و تحلیل هایی که پیش تر مطرح شد، اطلاعات دقیق برای تولید در دوره های بعدی را در اختیار صاحبان مشاغل قرار می دهد.

برنامه ریزی برای بودجه از مهم ترین ارکان یک تجارت به حساب می آید و کوچکترین خطایی در آن می تواند تجارت مورد نظر را به خسارت های زیان باری مواجه کند. به همین جهت است که صاحبان مشاغل باید از خدمات حسابداری تولیدی و تجزیه آنها در این زمینه استفاده کنند.

صرفه جویی در زمان

زمان بندی در تولید یک محصول بسیار حائز اهمیت است. در واقع زمان بندی توان یک کارخانه تولیدی را نشان می دهد. تحویل به موقع کالاها و اجناس تولیدی در معاملات تجاری بسیار مهم و نشان دهنده اعتبار یک شرکت تولیدی است.

به همین جهت لازم است که با استفاده از داده های بدست آمده از تیم حسابداری، برنامه ریزی های لازم برای تولید به موقع محصولات صورت گرفته تا در نهایت مشتریان از تحویل سر موعد محصولات رضایت داشته و در نتیجه به ادامه همکاری تشویق شوند.

چگونه می توان از خدمات حسابداری تولیدی بهره مند شد؟

به کارگیری یک تیم حسابداری تولیدی حرفه ای در شرکت ها نیاز به تحقیقات بسیاری دارد. یکی از اصلی ترین خدماتی که توسط حسابداران تولیدی ارائه می شود، ارائه مشاوره به صاحبان تجارت است. به منظور ارائه مشاوره اصولی لازم است که حسابدار با نیازهای بازار به خوبی آشنا بوده و به کمک تجربه، مشاوره هایی جهت توسعه شرکت و در نهایت دستیابی شرکت ها به سود بیشتر را ارائه دهند.

انجام مصاحبه برای استخدام حسابدار یا تیم حسابداری و پرسش سوالاتی در رابطه با مشکلاتی که شرکت با آن مواجه است و درخواست ارائه راه حل از آنها، می تواند روش مناسبی برای بررسی قابلیت های یک حسابدار یا تیم حسابداری باشد.

در نهایت باید بگوییم که استفاده از خدمات حسابداری تولیدی اگر چه ممکن است که نخست هزینه بسیاری برای شرکت های تولیدی به همراه داشته باشد، اما این امر می تواند نوعی سرمایه گذاری محسوب شود. در واقع راهکارهایی که توسط حسابداران ارائه می شود در طول زمان سبب می شود که شرکت به سود برنامه ریزی شده دست یابد.

حسابدارانی که تحت عنوان حسابداران تولیدی مشغول به کار هستند، باید از دانش اولیه بسیار خوبی در زمینه حسابداری برخوردار بوده و دانش و اطلاعات خود را با شرکت در دوره های آموزش حسابداری و به کمک جزوه حسابداری ارتقا ببخشند تا در نهایت بتواند خدمات مورد نظر شرکت ها ره به خوبی ارائه کرده و به درآمدهای بالا دست یابند.

چگونه می توان از خدمات حسابداری تولیدی بهره مند شد؟

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display