مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

شرکت حسابداری چیست؟

شرکت حسابداری چیست؟

برای افزایش بهره وری و افزایش میزان موفقیت یک کسب و کار باید به تخصص گرایی روی بیاوریم، یعنی انواع مختلف خدمات را به دست متخصصان بسپاریم و از ماهرترین افراد برای رسیدگی به امور مختلف استفاده نماییم.

برای مثال مدیریت مالی یک شرکت یا مسائل حقوقی باید به دست یک متخصص ماهر سپرده شوند، این در حالی است که بسیاری از کارفرمایان از افراد غیر ماهر برای مدیریت بخش های مختلف استفاده می‌کنند که البته مضرات آن را در طول زمان مشاهده خواهند کرد. در مقابل بسیاری از کارفرمایان برای پرداختن به مسائل مختلف شرکت از کاربلد ترین افراد استفاده می‌کنند.

مثلاً امور مالی را به موسسات خارج از مجموعه و در واقع یک شرکت حسابداری مستقل واگذار می‌کنند که در طول زمان می‌توانند شاهد اتفاقات بسیار خوشایندی نیز باشند. سپردن امور مالی یک سازمان به شرکت‌های معتبر متخصص، می‌تواند باعث بهبود عملکرد شرکت و صرفه جویی در مخارج شود. با توجه به نکات گفته شده شاید برایتان سوال باشد که شرکت حسابداری چیست؟ و آیا شرکت حسابداری تفاوت با موسسه حسابداری دارد یا خیر؟ می توانید با ادامه این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات کافی در این زمینه را به دست آورید؛

شرکت حسابداری :

هریک از بخش های یک شرکت، قوانین مربوط به خود را داشته و پیچیدگی ها و جزئیات متفاوتی را شامل می شود که پرداختن به آن ها نیاز به هزینه و زمان دارد. در رابطه با مسائل مالی و پیچیدگی های مربوط به امور مالی یک شرکت نیز قواعد بخصوصی وجود دارد که برای مدیریت آن ها می توان از دو راه حل مختلف استفاده کرد. اول استفاده از مدیران مالی که در این شغل تخصص دارند و دوم استفاده از خدمات ارائه شده توسط شرکت های حسابداری.

اگر امور مالی شرکت خود را به دست یک شرکت حسابداری بسپارید از این پس متولی انجام تمام امور مالی، حسابداری و امور مربوط به بخش مالیات توسط این شرکت ها به انجام می رسند. چنین شرکت هایی در قبال انجام امور مالی، ارائه گزارشات ماهانه، ارزش افزوده یا مواردی مثل اظهارنامه مالیاتی، حقوق دریافت می کنند. برای انتخاب یک شرکت حسابداری سعی کنید به معتبر ترین آن ها مراجعه کرده و سطوح تخصصی این شرکت ها را برای پیشبرد اهداف خود انتخاب نمایید.

مسئولیت شرکت حسابداری بسیار گسترده است، سازمانی که با چنین شرکت هایی همکاری می کند یعنی تمام اسناد مالی موجود در سازمان را به آن ها سپرده و اگر مشکل مالی یا هرگونه عواقبی برای او پیش بیاید، شرکت حسابداری مذکور، مسئول خواهد بود. البته این نکته نیز قابل ذکر است که استفاده از خدمات حرفه‌ای شرکت های حسابداری، خطاهای مرتبط با امور مالی را کاهش می دهد.

شرکت حسابداری| حسابدار| حسابرس

چرا انتخاب شرکت حسابداری مفید است؟

حال که می دانید شرکت حسابداری چیست؟ شاید بخواهید بدانید که چرا برخی از کارفرمایان خدمات ارائه شده در شرکت های حسابداری را ترجیح می‌دهند.

  • همانطور که اشاره شد کاهش میزان خطا در رابطه با امور مالی بخش های مختلف شرکت و مدیریت آن ها در چنین شرایطی کاهش می یابد، البته این مسئله بستگی به اعتبار و کیفیت خدماتی است که شرکت حسابداری مورد نظر شما ارائه می دهند.

  • اگر پذیرش مسئولیت امور مالی به دست یک شرکت معتبر سپرده شود، صاحبان کسب و کار با خیالی آسوده می‌توانند شاهد نتایج مدیریتی هر چه بهتر در شرکت خود باشند.

  • از دیگر دلایل انتخاب این گونه شرکت‌ها و واگذاری کارهای مربوط به امور مالی به آن ها، این است که در پی دریافت چنین خدماتی، هزینه‌ ها و دردسرهای مربوط به جذب کارکنان جهت انجام امور مالی سازمان از بین رفته و به راحتی تمامی موارد مالی به دست یک شرکت معتبر سپرده می شوند.

  • کمبود منابع در رابطه با پرداخت حقوق ماهانه به یک حسابدار تمام وقت نیز از دیگر دلایل انتخاب شرکت های حسابداری به شمار می رود. حتی گاهی کم بودن حجم امور مالی در یک سازمان به اندازه ای است که نیاز به استخدام نیروی تمام وقت وجود ندارد به همین دلیل انتخاب یک حسابدار لازم نبوده و می‌توان با محول نمودن مسائل مالی به یک شرکت حسابداری معتبر تمامی امور را به صورت کنترل شده مدیریت کرد.

تفاوت شرکت حسابداری و موسسه حسابداری چیست؟

شاید نام موسسه حسابداری و شرکت حسابداری در ۲ موضع مختلف به گوشتان خورده باشد‌. تفاوت میان این دو مقوله خلاصه میشود در وظایف و اهداف سپرده شده به آن ها. در واقع تفاوت بین شرکت های حسابداری و موسسات حسابداری مربوط به مجوزهای مورد نیاز برای ثبت و اخذ هر یک از آن ها نیز می باشد. در یک شرکت حسابداری هدف، کسب سود بوده ولی در یک موسسه حسابداری امور مربوط به کارهای تجاری برای رسیدن به هدف کسب سود انجام نمی شوند.

همچنین موسسات مالی به صورت غیر انتفاعی اخذ مجوز می کنند اما شرکت های حسابداری انتفاعی بوده و مجموعه‌های خاصی با مسئولیت محدود و سهامی خاص را تشکیل می دهند. مجوزهای لازمه و ساختار سرمایه یک شرکت حسابداری با موسسه حسابداری متفاوت بوده و اساسنامه هر یک نیز با دیگری تفاوت دارد. اگر برای ثبت شرکت حسابداری اقدام ‌کنید حتماً باید یکی از اعضای شرکتتان مدرک کارشناسی حسابداری داشته باشد و همان فرد عضو هیئت مدیره شرکت مورد نظر نیز باشد اما برای ثبت موسسه حسابداری سخت‌گیری‌ها کمتر و کارها آسان تر هستند.

کار شرکت حسابداری چیست؟ و انواع آن کدامند؟

شرکت های حسابداری به بخش های مختلفی تقسیم می شوند که هر بخش خدمات و کارایی مختص خود را ارائه می دهد. این خدمات شامل طیف وسیعی از مجموعه امور مرتبط با بخش مالی هر شرکت می باشند که از دو بعد می توان به آن ها نگاه کرد؛

  1. انواع شرکت های حسابداری از بُعد نوع خدمات

  2. انواع شرکت های حسابداری از بُعد ارائه خدمات

  • اگر از بُعد ارائه خدمات به انواع شرکت های حسابداری نگاه کنیم، متوجه می شویم که نوع اول این گونه شرکت ها فقط جهت مشاوره، به ارائه خدمات می پردازند. معمولاً مشاوره در رابطه با حسابرسی، ارائه خدمات حسابداری و دادرسی‌های مالیاتی، همچنین معرفی نرم افزارهای کارآمد و دیگر مسائلی است که می تواند راهنمای شما در انتخاب بهترین ها باشد. در همین بعد می توانیم شرکت های دیگری را نیز نام ببریم که خدمات حسابداری را در قالب نظارت مستمر ارائه می نمایند‌. در این نوع از خدمات، شرکت حسابداری منتخب، تمامی امور مالی و حسابداری یک سازمان را به طور کامل بررسی نموده و بر روی تمامی اسناد مرتبط با آن شرکت نظارت دارد. نوع سوم این شرکت ها خدمات کاملی را به مشتریان ارائه می کنند که در این شرایط تمامی امور مالی یک مجموعه به شرکت سپرده می‌شود. حتی گاهی اوقات یکی از نیروهای متخصص موجود در آن شرکت به سازمان مورد نظر رفته و به طور پاره وقت اقدام به ارائه خدمات می نماید.
  • اگر از بُعد نوع خدمات به شرکت های حسابداری نگاه کنیم متوجه می شویم که بعضی از شرکت های حسابداری تنها در بخش تخصصی خاصی خدمات ارائه می نمایند، اما بعضی دیگر از شرکت ها ممکن است تمام یا ترکیبی از این خدمات را ارائه نمایند.

حسابداری| مشاوره حسابداری

خدمات حسابداری

در حالت کلی می توان گفت که خدمات حسابداری به ۳ بخش تقسیم می شوند؛

  • خدمات مالیاتی : شامل آماده کردن و ارائه کردن اظهارنامه مالیاتی، تنظیم نمودن و ثبت کردن گزارش های فصلی، ثبت اظهارنامه ارزش افزوده و غیره

  • خدمات حسابداری و مالی : شامل امور اداری، تهیه صورت های مالی، امور پرسنلی، بستن حساب ها، کنترل حساب ها و تجزیه و تحلیل آن ها، تهیه ترازنامه و غیره

  • خدمات اداری و پرسنلی حسابداری : شامل ثبت نام بیمه ای، تهیه لیست بیمه و ارسال آن،ثبت حضور یا غیاب کارکنان، تنظیم انواع قرارداد، تهیه و ثبت و تنظیم کارکرد کارکنان، کارت زنی، انجام حساب و کتاب مربوط به اضافه کاری و تعطیلات، پرداخت حقوق و مزایا، انجام مسائل مربوط به کارگزینی و غیره

سخن پایانی

اینکه با در نظر گرفتن میزان حرفه ای بودن خدمات ارائه شده در شرکت های حسابداری، اعتماد کردن به آن ها و سپردن خدمات امور مالی یک شرکت به آن ها، گزینه‌ای معقول و جذاب به حساب می آید. البته اهمیت انتخاب بهترین شرکت نیز بسیار زیاد بوده و نباید نسبت به میزان اعتبار آن کم توجهی کرد. انواع مختلفی از خدمات حسابداری در زمینه های صنعتی، بازرگانی، اداری یا حتی کسب و کارهای کوچک توسط شرکت های حسابداری مختلفی به انجام می رسند که با اعتماد به آن ها می توان تا حد زیادی بهبوده روند مدیریتی شرکت در رابطه با مسائل مالی را شاهد بود.

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display