مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

مالیات بر مصرف چیست؟

مالیات بر مصرف چیست؟

مواردی که شامل مالیات بر مصرف است نشانگر این است که مالیات بر مصرف، پس انداز را حذف می کند و به مشاغل اجازه می دهد سرمایه گذاری خود را در زمینه هایی (مانند زمین، ساختمان و تجهیزات) انجام دهند. چنین هزینه ای درآمد آینده مورد انتظار از آن سرمایه گذاری را از مالیات حذف می کند. از مزایای اصلی مالیات مصرف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- دارای یک مزیت اقتصادی بوده به این صورت که معمولاً مالیات بر مصرف بیش از مالیات بر درآمد، مالیاتی را که در سال های اولیه درآمد، پس انداز کرده جریمه نمی کند و در سال های بعد مصرف می کند، در نتیجه این امر موجب می شود نسبت به یک مالیات دهنده که این کار را انجام می دهد و پرداخت کنندگان مالیات، با هر دو به طور مشابه رفتار کند. رفتار نابرابر این مؤدیان تحت مالیات بر درآمد ناشی از این واقعیت است که پس انداز کننده اولیه، مالیات بر درآمد حاصل از پس انداز را پرداخت خواهد کرد.

درنتیجه، مصرف کننده اولیه در طول زندگی خود درآمد کمتری خواهد داشت (درآمد کمتر از پس انداز)، که این امر مالیات بر درآمد مادام العمر را تحت تأثیر قرار می دهد، بنابراین، سود قابل درک مالیات بر مصرف نسبت به مالیات بر درآمد این است که پس انداز و سرمایه گذاری را افزایش می دهد.

- مالیات دهنده یا مصرف کننده کیست؟ به عنوان مثال، چه کسی مصرف کننده مالیات در تحصیلات دانشگاهی است؟ آیا تحصیلات یک سرمایه گذاری غیر مشمول مالیات است یا مشمول بر مالیات؟ آیا مالیات بر مصرف باید معاف از مالیات شود؟

به عنوان مثال، آیا بیمه درمانی ارائه شده توسط کارفرما، مانند سیستم فعلی مالیات بر درآمد، باید معاف شود، آیا همان دلایل معافیت آن در مالیات بر درآمد، معافیت تحت مالیات مصرف را توجیه نمی کند؟ مشاغل ممکن است هزینه های مزایای اضافی را کسر نکنند؛ بنابراین، چنین مزایایی مشمول مالیات می شوند.

آیا نرخ ها باید پیش رونده باشند یا ثابت؟ چگونه باید نگرانی های مربوط به بازگشت پذیری مالیات را برطرف کرد؟ مالیات های مصرفی معمولاً به معنای امری بازگشت پذیر تلقی می شوند که این امر نشان دهنده درصد بیشتری از درآمد مالیات دهندگان با درآمد کمتر نسبت به درصدی از مالیات دهندگان با درآمد بیشتر است.

مالیات بر ارزش افزوده به عنوان مالیات بر مصرف چیست؟

  • سه شکل اصلی مالیات بر ارزش افزوده یا مالیات بر مصرف وجود دارد:

الف)  فاکتور اعتبار مالیات بر ارزش افزوده:

این نوع مالیات، با اخذ مالیات بر ارزش افزوده در خریدهای مشمول مالیات توسط مشاغل و مصرف کنندگان محاسبه می شود. ثبت اسناد یک شرکت کاملاً ساده است، زیرا فقط باید روشی ایجاد کند که به موجب آن بتواند فاکتورهای فروش و مالیات بر مصرف را نشان دهد که مالیات بر ارزش افزوده را جمع آوری کرده و فاکتورهایی را از سایر مشاغل خریداری می کند که مالیات بر ارزش افزوده آنها را پرداخت می کند.

در پایان دوره گزارش، یک شرکت صرفاً مجموع فاکتورها را تشکیل می دهد و مازاد مالیات بر ارزش افزوده جمع شده نسبت به مالیات بر ارزش افزوده پرداختی را به دولت ارائه می دهد. یا اگر مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده بیش از مالیات بر ارزش افزوده جمع آوری شده باشد، شرکت درخواست باز پرداخت مابه التفاوت را از دولت می کند. از نظر دولت، دنباله حسابرسی نیز ساده است زیرا از دو نوع سوابق تشکیل شده است: فاکتورهای فروش و فاکتورهای خرید تحت سیستم فاکتور اعتباری.

ب)  روش کسر مالیات بر ارزش افزوده:

به جای پیگیری مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده و جمع آوری شده از طریق فروش و خرید، کلیه فروش ها جمع می شوند و با مجموع خریدهای مشمول بر مالیات برای دوره ای کاهش می یابند. نتیجه این مقدار ارزش افزوده، کسب و کاری است که در آن مالیات بر ارزش افزوده می پردازد. فرم مالیات بر ارزش افزوده بسیار شبیه اظهارنامه مالیات بر درآمد است، با این تفاوت که اجازه کسر دستمزد داده نمی شود (دستمزد ارزش افزوده دارد).

ج)  روش افزودن مالیات بر ارزش افزوده:

این مالیات، ارزش افزوده کسب و کار را اضافه می کند، مانند دستمزد پرداخت شده و برخی از مالیات های پرداخت شده، به علاوه سود مالک را در نرخ مالیات بر ارزش افزوده ضرب می کند. این روش معکوس کسر مالیات بر مصرف است که به جای فروش، مشمول مالیات و خریدهای کمتر از مالیات می شوند که برابر با مبنای مالیات بر ارزش افزوده است که در آن عناصر پایه مالیات بر ارزش افزوده با هم جمع می شوند.

  • مالیات بر خرده فروشی

اگر از مالیات خرده فروشی به جای مالیات بر ارزش افزوده استفاده می شد، مالیات فقط توسط خرده فروش ها دریافت می شد. وقتی مالیات بر ارزش افزوده فاقد نرخ یا معافیت خاصی باشد، می تواند به همان میزان مالیات بر خرده فروشی که فقط در خرده فروشی نهایی اعمال می شود، مالیات را افزایش دهد.

مالیات بر ارزش افزوده به عنوان مالیات بر مصرف چیست؟

مزایای معمول مالیات بر ارزش افزوده بیش ازRST  این چنین ذکر شده است:

- شانس بهبود و جمع آوری مالیات:

به این دلیل که مالیات بر مصرف در هر مرحله از تولید و توزیع دریافت می شود، نه فقط در فروش نهایی به مصرف کننده. این مکانیسم می تواند یک ویژگی خود تنظیم برای فاکتور مالیات بر ارزش افزوده باشد.

- حذف بار فروشنده:

برای تعیین سند معافیت خریدار از مالیات فروش که تحت مالیات بر ارزش افزوده است مگر اینکه کالای منتقل شده دارای درجه صفر باشد یا فروشنده معاف شود که در این صورت از فروش کالا یا خدمات، مالیات بر ارزش افزوده اخذ می شود. در صورت داشتن اعتبار، این امر به عهده خریدار است. بنابراین، مالیات بر مصرف می تواند سیستم آسان تری برای حذف مالیات در کالاهای تولیدی باشد. مزایای ذکر شده در مالیات بر مصرف ممکن است آن را به وسیله ای بهتر از RST برای خدمات مالیات تبدیل کند.

  • مزایای فاکتور اعتبار مالیات بر ارزش افزوده شامل موارد زیر می باشد:

- استفاده از چندین نرخ که معافیت آن آسان تر است.

- سازگار با GATT شناخته شده است (برای مالیات بر ارزش افزوده تفریق مشخص نیست)

- مالیات پنهانی نیست، به ویژه اگر مالیات به طور جداگانه در فاکتورهای ارائه شده به مصرف کننده نهایی قید شود.

- نگهداری سوابق جداگانه و ردیابی حسابرسی از فاکتورهای خرید که همه نشان دهنده مالیات بر ارزش افزوده جمع شده یا پرداخت شده است.

- مکانیسم ساده تری برای اجرای مالیات است، زیرا شناسایی معاملات صادراتی (فاکتورها) و تخفیف مالیات بر مصرف آنها آسان تر است.

- نمونه های زیادی از این مالیات بر مصرف در عمل وجود دارد.

- از آنجا که امروزه از کاربرد مالیات بر ارزش افزوده به میزان گسترده تری استفاده می شود، مسلماً مناسب ترین آن مالیات بر ارزش افزوده است که هنگام در نظر گرفتن آنچه برای مشاغل فعال در اقتصاد جهانی مناسب است اتخاذ کنند.

- مالیات به راحتی می تواند به مرور زمان معامله جمع شود و برای افرادی که بیشتر با مالیات بر درآمد آشنا هستند، درک روش فاکتور اعتبار ممکن است آسان تر از روش تفریق باشد، زیرا احتمال کاهش اعتراضات در مورد حذف کسرهای مالیات بر درآمد معمول، مانند دستمزد و هزینه بهره، کمتر است.

نکات مؤثر در رابطه با مالیات بر مصرف چیست؟

مالیات بر مصرف (مالیات بر ارزش افزوده): هنگام انتقال کالا، ارائه خدمات یا واردات کالا، مالیات بر ارزش مصرف اخذ می شود. صادرات و خدمات خاص به افراد غیر مقیم با نرخ صفر مالیات دریافت می شود. معاملات مشخص مانند فروش یا اجاره زمین، فروش اوراق بهادار و ارائه خدمات عمومی، مشمول مالیات نیستند

. مالیات مصرفی که توسط شرکت تجاری قابل انتساب به درآمد است، باید با ارائه اظهارنامه مالیات بر مصرف تا حدی که چنین معامله ای در دفتر حسابداری ثبت شده و فاکتورهای مربوطه نگهداری می شود، قابل اعتبار یا استرداد باشد. پس از معرفی سیستم فاکتور جدید، باید فاکتورهای واجد شرایط توسط مشاغل ثبت شده، برای مطالبه اعتبارات مالیات مصرفی پرداخت شده حفظ شود. مشاغل (غیر از اشخاص معاف) باید برای صدور فاکتورهای واجد شرایط با درج جزئیات مانند شماره ثبت مشاغل، نرخ مالیات قابل اجرا و غیره، درخواست خود را به اداره مالیات خود ارائه دهند.

توجه داشته باشید که مالیات بر مصرف نیز به ارائه مرزی خدمات دیجیتال (به عنوان مثال کتاب های الکترونیکی، موسیقی و تبلیغات) توسط ارائه دهندگان خدمات خارجی اعمال می شود. از این نظر، مکانیزم شارژ معکوس برای معاملات تجارت قابل اجرا است و ارائه دهندگان خدمات خارجی ممکن است لازم باشد برای اهداف مالیات بر مصرف با توجه به معاملات تجارت ثبت نام کنند. همچنین، حامیان مالی مشمول سیستم تغییر معکوس برای جاذبه های ورزشی یا موسیقی و یا هنری در کشور های مختلف حضور دارند که توسط ارائه دهندگان خدمات خارجی ارائه می شود

. مالیات مصرف برای خرید کالا و خدمات اعمال می شود. بسته به کشور، انواع مختلف مالیات بر مصرف وجود دارد. آنها می توانند یک نرخ ثابت برای هر معامله یا درصدی از ارزش کل باشند. اما یک عنصر همیشه ثابت می ماند. مشتری نهایی مالیات را می پردازد، زیرا آنها کسانی هستند که در واقع محصول نهایی را مصرف می کنند و این مالیات بر مصرف است برخی دولت ها به جای مالیات بر درآمد، مالیات بر مصرف می گیرند که این امری طبیعی می باشد.

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display