مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

مدیریت ریسک در حسابداری

مدیریت ریسک در حسابداری

یک حسابدار حرفه ای با کنترل های داخلی و مدیریت ریسک در حسابداری نقش اصلی و مهمی در کمک به سازمان دارد. علاوه بر تهیه صورت های مالی یا کمک به استراتژی مالی، یک متخصص حسابداری احتمالی، باید آمادگی لازم را برای مقابله با عدم قطعیت های موجود در سازمان را داشته باشد.

نقش حرفه حسابداری از نظر مدیریت ریسک

یکی از صلاحیت های اصلی حرفه حسابداری، بهبود برنامه کنترل داخلی سازمان در تلاش برای مدیریت و کاهش ریسک است. در حالی که برخی از حسابداران و کارکنان ممکن است فقط وظایف اساسی را بر عهده داشته باشند، مدیران حسابداری و سایر متخصصان اصلی در طراحی، برنامه ریزی، اجرا و حتی نظارت بر فعالیت ها و برنامه های مدیریت ریسک نقش دارند.

تهیه و تدارک جلسات آموزشی به عنوان یک مدیر غیرمعمول نیست تا همه کارمندان با تمام جوانب کنترل ریسک و با استانداردهایی که باید در تمام عملیات مالی رعایت شود آشنا شوند. با آموزش و سپس اجرای استانداردهای مدیریت ریسک در حسابداری، حسابداران در خط مقدم خواهند بود و قبل از اتخاذ تصمیمات اصلی، رهبران را در بررسی خطرات یاری می دهند. به این ترتیب، حسابداران به شرکای استراتژیک رهبران تجارت، در کمک به پیشرفت سازمان ها تبدیل شده اند.

برای حرفه ای شدن در حسابداری باید یک برنامه آموزش رسمی را به پایان برسانید. تکمیل بهترین برنامه حسابداری بین 4 تا 5 سال به طول خواهد انجامید و طیف گسترده ای از موضوعات مختلف را پوشش می دهد. بعد از دو سال مطالعه عمومی در مدیریت ریسک در حسابداری، دوره هایی را می گذرانید که موجب می شود کاملاً روی حسابداری متمرکز شوید.

علاوه بر گذراندن دوره های حسابداری مالی، حسابداری مدیریتی، تجزیه و تحلیل هزینه و سود، مدیریت سرمایه، صورت های مالی و تجارت بین الملل، دوره هایی را در زمینه تاکتیک های مدیریت استراتژی و ریسک خواهید گذراند. اگر می خواهید یک گام جلوتر بروید و در زمینه حسابداری به مسائل دنیای واقعی بپردازید، می توانید یک برنامه کارشناسی ارشد حسابداری را تکمیل کنید و در یک حسابداری مدیریتی، تخصص داشته باشید یا یک برنامه کامل کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی را به پایان برسانید و تمرکز مدیریتی گسترده تری را کسب کنید.

نکات مؤثر در مدیریت ریسک در حسابداری

مدیریت ریسک در حسابداری سازمانی (ERM) باید بخشی از طرز فکر و آرایش حسابدار حرفه ای باشد. برای افزودن ارزش، باید از حسابداران به عنوان کارشناسان ریسک که بسیار تخصص دارند و بینش ارزشمندی برای مدیریت ریسک ارائه می کنند استفاده شود، به گونه ای که سازمان ها، آنها را در پاسخگویی به عدم اطمینان و دستیابی به اهدافشان پشتیبانی کند. کسب و کار نیاز به ریسک پذیری و استفاده از فرصت ها برای دستیابی به موفقیت دارد.

نقش اصلی حسابدار در ERM فقط کاهش ریسک نیست، بلکه ترویج و تسهیل مدیریت مؤثر ریسک و فرصت ها در حمایت از ایجاد ارزش و حفظ آن در طول زمان است. این شامل تمرکز بر مزایای خطرپذیری هوشمند علاوه بر نیاز به کاهش و کنترل ریسک است. ERM به اطلاعات و تجزیه و تحلیل هایی نیاز دارد که ممکن است موفقیت یا عدم موفقیت را نشان دهند و موجب می شود از تصمیمات پیرامون پشتیبانی کند. واقعیت این است که مدیریت ریسک در حسابداری در بسیاری از سازمانها توسعه نیافته است. رویکرد واکنشی برای مدیریت ریسک در حال حاضر یک امر عادی است. مدیریت ریسک معمولاً به عنوان یک صلاحیت اصلی و دارایی استراتژیک دیده می شود.

در نتیجه، فرآیندهای مدیریت ریسک ناکارآمد هستند و به عنوان ارزش افزوده برای تصمیم گیری و پاسخ به عدم اطمینان شناخته نمی شوند. متخصصان امور مالی و حسابداری در عملکرد مالی، در بسیاری از موارد، به اندازه کافی فرآیندها و نتایج ERM را در سازمان های خود پیش نمی برند. فاصله ای بین دانش و مهارت مدیریت ریسک وجود دارد که حسابداران حرفه ای در تجارت به آن احتیاج دارند و مهارتی که از آموزش های اولیه حرفه ای خود کسب می کنند می توانند از آن استفاده کنند. برای اینکه شرکا و مشارکت کنندگان مؤثری در یک سازمان وجود داشته باشند، حسابداران باید اصول مدیریت ریسک و چگونگی اجرای آنها برای مدیریت فرصت ها و تهدیدها را به عنوان بخشی از چرخه مدیریت برنامه ریزی و کنترل موجود درک کنند.

یک چالش در مدیریت مؤثر ریسک در حسابداری این است که نظارت و مدیریت ریسک به درستی درک نشده است، در نتیجه تفسیرها و رویکردهای مختلفی ایجاد می شود که به تجربیات شخصی، نقش سازمانی و بخش بستگی دارد. به عنوان مثال، در خدمات مالی، یا در مدیریت عملکرد مالی، اندازه گیری و ارزیابی ریسک یک فعالیت عمدتاً کمی بوده است که برای جلوگیری از ضرر و تقلب طراحی شده است. از زمان بحران مالی، این رویکرد بسیار محدود، به منظور اطلاع کافی تصمیمات و مدیریت عدم اطمینان شناخته شده است.

چالشی که با استفاده از فعالیت های مدیریت ریسک صرفاً از طریق کاهش خطر ایجاد می شود این است که هزینه را افزایش می دهد و سود کمی برای مقاومت و موفقیت سازمان دارد. مدیریت ریسک باید در قلب هر سازمانی باشد. مدیریت مؤثر ریسک نیازمند این است که بخش های مختلف سازمان و فرآیندهای متعدد گرد هم آیند تا به طور جمعی بفهمند که چگونه سازمان در معرض عدم اطمینان قرار دارد و اینکه چگونه این عدم اطمینان می تواند دستیابی به اهداف تجاری و فرصت های رشد و نوآوری را تضعیف کند.

این امر در مورد اطمینان از ایمنی و انعطاف پذیری یک سازمان است. برای جلوگیری از این ذهنیت، مدیریت ریسک در حسابداری توسط متفکران برجسته به عنوان " تأثیر عدم اطمینان بر اهداف" و نه به عنوان یک رویداد خاص تعریف می شود. این شامل درک گذشته، حال و امکانات آینده است. فرآیندهای ERM شامل شناسایی، ارزیابی و عدم اطمینان و خطرات و فرصت های مرتبط است که می تواند بر نتایج اهداف سازمان تأثیر بگذارد.

همچنین این اطمینان را ایجاد می کند که تمام سطوح سازمان با خطراتی که می توانند بر استراتژی و عملکرد تأثیر بگذارند سازگار هستند و اینها به طور پیشگیرانه مدیریت می شوند. در دنیای مالی، اساساً، مدیریت ریسک زمانی اتفاق می افتد که یک سرمایه گذار یا مدیر صندوق پتانسیل زیان در یک سرمایه گذاری، خطر اخلاقی را مورد تجزیه و تحلیل و تلاش برای تعیین مقدار قرار دهد و سپس با توجه به اهداف سرمایه گذاری و تحمل ریسک، اقدام مناسب (یا عدم اقدام) را انجام دهد .

نقش حرفه حسابداری از نظر مدیریت ریسک

مزایای مدیریت ریسک در حسابداری

- مدیریت ریسک در حسابداری فرآیند شناسایی، تجزیه و تحلیل و پذیرش یا کاهش عدم اطمینان در تصمیمات سرمایه گذاری است.

- ریسک از بازگشت در دنیای سرمایه گذاری جدایی ناپذیر است.

- تاکتیک های مختلفی برای تشخیص خطر وجود دارد. یکی از رایج ترین موارد انحراف معیار، معیار آماری پراکندگی حول یک گرایش مرکزی است.

- بتا همچنین به عنوان ریسک بازار شناخته می شود، معیاری برای نوسانات یا ریسک سیستماتیک یک سهام منفرد در مقایسه با کل بازار است.

- آلفا معیاری برای بازده اضافی است. در واقع مدیران پولی را که از استراتژی های فعال برای غلبه بر بازار استفاده می کنند، در معرض خطر آلفا قرار می دهند.

نحوه مدیریت ریسک در حسابداری

ما تمایل داریم به ریسک با اصطلاحات عمدتاً منفی فکر کنیم. با این حال، در دنیای سرمایه گذاری، خطر ضروری است و از عملکرد مطلوب جدا نیست. تعریف رایج مدیریت ریسک در حسابداری سرمایه گذاری، انحراف از نتیجه مورد انتظار است. ما می توانیم این انحراف را به صورت مطلق یا نسبت به چیز دیگری، مانند یک معیار بازار بیان کنیم . گر چه ممکن است این انحراف مثبت یا منفی باشد، اما متخصصان سرمایه گذاری معمولاً این ایده را قبول می کنند که چنین انحرافی مقداری از نتیجه در نظر گرفته شده برای سرمایه گذاری های شما را نشان می دهد.

بنابراین برای دستیابی به بازده بالاتر انتظار می رود که خطر بیشتری را بپذیریم. همچنین یک ایده پذیرفته شده عمومی موجب افزایش خطر به صورت افزایش نوسانات را شامل می شود. در حالی که متخصصان سرمایه گذاری به طور مداوم به دنبال راه هایی برای کاهش چنین نوساناتی هستند و گاهاً راه هایی را می یابند، که توافق روشنی در مورد چگونگی انجام این کار در آن ها وجود ندارد. اینکه یک سرمایه گذار چقدر نوسانات را باید بپذیرد، کاملاً به تحمل سرمایه گذار در برابر مدیریت ریسک در حسابداری بستگی دارد یا در مورد یک متخصص سرمایه گذاری، تحمل اهداف سرمایه گذاری آنها چقدر مجاز است.

یکی از معیارهای خطر مطلق که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد انحراف معیار است، که معیار آماری پراکندگی حول یک گرایش مرکزی را نشان می دهد. مدیریت ریسک در همه جای حوزه مالی رخ می دهد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که یک سرمایه گذار اوراق قرضه خزانه داری را از طریق اوراق قرضه شرکتی خریداری کند، هنگامی که مدیر صندوق قرار گرفتن در معرض ارز خود را با مشتقات ارزی جبران می کند و هنگامی که یک بانک قبل از صدور اعتبار شخصی، یک چک اعتبار شخصی را انجام می دهد. دلالان سهام از ابزارهای مالی مانند گزینه ها و معاملات آتی استفاده می کنند و مدیران از استراتژی هایی مانند متنوع سازی سبد سهام، تخصیص دارایی و اندازه گیری موقعیت برای کاهش یا مدیریت مؤثر ریسک استفاده می کنند.

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display