مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

آموزش استانداردهای حسابداری

آموزش استانداردهای حسابداری

این استاندارد، مبنای ارائه صورت های مالی با مقاصد عمومی را مقرر می‌کند تا از قابل مقایسه بودن آن با صورت های مالی دوره‌های قبل واحد تجاری و نیز با صورت های مالی سایر واحدهای تجاری اطمینان حاصل شود. این استاندارد، الزامات کلی درباره ارائه صورت های مالی، رهنمودهایی درباره ساختار و حداقل الزامات مربوط به محتوای آنها را تعیین می‌کند.

واحد تجاری باید این استاندارد را در تهیه و ارائه صورت های مالی با مقاصد عمومی بر اساس استانداردهای حسابداری بکار گیرد.سایر استانداردهای حسابداری، الزامات شناخت، اندازه‌گیری و افشای معاملات و سایر رویدادهای خاص را تعیین می‌کند.این استاندارد در مورد ساختار و محتوای صورت های مالی میان ‌دوره‌ای فشرده که طبق استاندارد حسابداری ۲۲ گزارشگری مالی میان ‌دوره‌ای تهیه می‌شود، کاربرد ندارد. با وجود این، بندهای ۱۳ تا ۳۴ درباره این‌گونه صورت های مالی کاربرد دارد. این استاندارد بطور یکسان برای تمام واحدهای تجاری، کاربرد دارد.

استانداردهای حسابداری چیست؟

استانداردهای حسابداری در تمام سطوح یک تجارت وجود دارند. این استانداردها ابتدا در تهیه گزارش‌های مالی مورد توجه قرار می‌گیرند. علت استفاده از چنین استانداردهایی در تهیه گزارش‌های مالی، هماهنگی و صحت اطلاعات جمع‌آوری‌ شده است.علاوه بر این، استانداردهای بین‌المللی دیگری نیز در امور حسابداری وجود دارد. این استانداردها شامل قوانین مربوط به IFRS (استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی) و GAAP (اصول حسابداری جامع پذیرفته ‌شده) می‌شود.

اهمیت استانداردهای حسابداری در این است که این استانداردها، برای پاسخگویی به نیازهای مالی تهیه ‌شده‌اند. از استانداردهای حسابداری می‌توان برای ارائه یکدست اطلاعات مالی استفاده کرد. استانداردهای GAAP تا حد زیادی در ایالات متحده توسعه یافته است. این در حالی است که از استانداردهای IFRS بیشتر در کشورهای اروپایی استفاده می‌شود.

اهداف استانداردهای حسابداری چیست؟

اهداف استانداردهای حسابداری در کل بر اساس 4 زمینه زیر شکل گرفته اند:

  • افشای روش ‌ها و خط مشی های حسابداری که مورد استفاده حسابدار به منظور اطلاع رسانی به ذی نفعان
  • ارائه فرمی یکنواخت به منظور تنظیم و ارائه صورت ‌های مالی سازمان مورد نظر
  • افشای موارد خاص در خصوص تأمین احتیاجات ویژه ذی نفع از اطلاعات به منظور اعمال داوری یا نظریه فردی،
  • ارائه تصمیمات رسمی و یا غیر رسمی مربوط به ارزش‌ گذاری مجاز روی دارایی ‌ها و تعیین میزان درآمد.

استانداردهای حسابداری چه اهدافی را دنبال می کنند؟

به طور کلی استانداردهای حسابداری با هدف ارائه چهار نوع اطلاعات در زمینه های مختلف به شرح ذیل تعریف خواهند شد:

آشکار کردن شیوه ها و فرضیات (خط مشی‌های حسابداری) مورد استفاده حسابدار برای آگاهی دیگران

در نظر گیری فرم یکنواخت و مثل هم برای صورت‌های مالی

آشکار سازی نکاتی به خصوص در زمینه تأمین احتیاج ویژه استفاده ‌کننده از اطلاعات برای اعمال داوری یا نظریه فردی

عرضه تصمیمات رسمی یا غیررسمی مرتبط با ارزش‌ گذاری مجاز دارایی‌ها و تعیین رقم درآمد

استانداردهای حسابداری چیست؟

مزایای استانداردهای حسابداری

استاندارد سازی روش های حسابداری به شرکت ها کمک می کند تا فعالیت های مالی خود را ثبت و نظارت کنند و چون بقیه شرکت ها نیز از همین استانداردها استفاده می کنند، امکان مقایسه اطلاعات حسابداری بین شرکت هایی که در صنایع مشابه هستند فراهم می شود. همچنین وجود این استانداردها به صاحبین کسب و کار اطمینان می دهد که اطلاعات مالی آنها به درستی ثبت و نگهداری می شود و می توانند به گزارش ها و تحلیل های حاصل از آن اطمینان کنند.

بدیهی است فقدان این استانداردها ممکن است باعث آشفتگی در نظام اقتصادی کشورها شود و یا زمینه برای سوء استفاده توسط برخی شرکت های سودجو را فراهم آورد. به عنوان مثال در اواخر دهه ۱۹۹۰ شرکت های غول پیکر در بعضی از کشورهای آسیایی توانستند از استانداردهای حسابداری ضعیف خود برای مقابله با بدهی ها و ضررهای عظیم استفاده کنند که اثر جمعی را به دنبال داشت که سرانجام باعث ایجاد بحران مالی در منطقه شد.

نقش استانداردهای حسابداری در شرکت

استانداردهای حسابداری، به منظور اطمینان از عملکرد یک تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی حسابداران موظفند تا اطلاعات مالی مرتبط، قابل ‌اعتماد و قابل ‌مقایسه‌ای را ارائه دهند. رعایت تمامی موارد ذکر شده، تنها با رعایت استانداردهای حسابداری، قابل ‌دستیابی است.

از طرفی رعایت استانداردهای حسابداری، منجر به ایجاد اطمینان در بازارهای رقابتی می‌شود. بنابراین با استفاده از چنین استانداردهایی می‌توان از سلامت مالی شرکت، اطمینان حاصل کرد. این استانداردها بر وضعیت مالی شرکت تأثیر می‌گذارند. پس با توجه به آنچه بیان شد، می‌توان به اهمیت استانداردهای حسابداری در یک شرکت پی برد.

استانداردهای حسابرسی عمومی چیست؟

در سه بخش اول از استانداردهای حسابرسی پذیرفته شده عمومی؛ یک حسابرس مستقل می‌بایستی دارای صلاحیت حسابرسی که همانا مدارک تحصیلی یکی از انجمن های نامبرده و یا مورد تأئید انجمن حسابداران خبره ایران باشید. مهارت کافی در اجرای یک حسابرسی از واجبات این امر می‌باشد. بعنوان یک حسابرس می‌بایستی به صورت مستقل عمل نموده و از نظر ظاهر نیز نشان دهید که بطور مستقل عمل می نمائید. به طور مثال وابسته مالی به شرکت مورد حسابرسی نباشید. همچنین در فرآیند انجام کار و وظایف خود به صورت حرفه ای و مناسب عمل نمائید.

تفاوت استاندارد حسابداری ملی با حسابداری بین المللی چیست؟

تفاوت اصول پذیرفته شده حسابداری ملی با استانداردهای حسابداری بین‌المللی ممکن است از دو راه انجام گیرد:

  • واگرایی:  منظور از واگرایی این بوده که اگر چه اصول پذیرفته شده‌ حسابداری ملی و استاندارد حسابداری بین‌المللی هر دو پوشش دهنده یک موضوع حسابداری مشخص بوده اما با این حال روش های تجویزی آن ها با هم متفاوت خواهد بود.
  • فقدان: فقدان نیز یعنی عدم پوشش دهی  موضوع حسابداری مقرر در استاندارد حسابداری‌ بین المللی توسط اصول پذیرفته شده حسابداری ملی

استانداردهای حسابرسی عمومی چیست؟

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display