مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

تفاوت حسابدار و سرحسابدار چیست؟

تفاوت حسابدار و سرحسابدار چیست؟

از جمله سوالات متداول بین مردم، تفاوت حسابدار و سرحسابدار است. در واقع بین حسابدار و سرحسابدار تفاوت های اساسی بسیاری وجود دارد. این تفاوت ها در دو زمینه متفاوت مورد توجه قرار می گیرند. این دو زمینه عبارت از وظایف کلی هر یک از این مشاغل و مدرک تحصیلی و گواهینامه های مورد نیاز دو حرفه است.

زندگی به عنوان یک حسابدار کار ساده ای نیست. در حقیقت علت این امر آن است که حسابداران عمدتاً مسئولیت های مهمی را برعهده دارند. مسئولیت هایی که بقای یک کسب و کار یا تجارت را تعیین می کند. به همین جهت این افراد دائماً مشغول به فعالیت های مختلف هستند.

به طور کلی فرصت های شغلی خوبی در اختیار حسابداران قرار می گیرد که یکی از این فرصت ها فعالیت تحت عنوان سرحسابدار است. همانطور که می دانید مسئولیت های مهم تری برعهده سرحسابدار قرار خواهد گرفت. اگرچه برخی از امور مربوط به حرفه های حسابداری و سرحسابداری مشابه هم هستند اما تفاوت هایی نیز میان آنها وجود دارد.

به همین جهت در مقاله پیش رو قصد داریم تفاوت های بین حسابدار و سرحسابدار را بیان کنیم و تاثیر فعالیت های آنها بر موفقیت کسب و کارها را مورد ارزیابی قرار دهیم.

حسابداری| حسابرسی| امور حسابداری

تفاوت حسابدار و سرحسابداربه چه صورت است؟

یکی از اساسی ترین تفاوت حسابدار و سرحسابدار، این است که سر حسابداران از تجربه حرفه ای بیشتری نسبت به حسابداران برخوردارند. سر حسابداران به طور معمول موفق به اخذ چندین گواهینامه معتبر در زمینه حسابداری شده اند.

تقریباً همه سرحسابداران به عنوان حسابداران عمومی شروع به کار می کنند و در ادامه فعالیت هایشان، با کسب تجربه و دانش بیشتر در زمینه حسابداری، در موقعیت حرفه ای سرحسابداری قرار می گیرند. به طور کلی حسابداران عمومی سوابق مالی را تجزیه و تحلیل کرده و از آنها نگهداری می کنند.

در حالی یک سرحسابدار بر عملیات حسابداری و مدیریتی شرکت و سازمان های مختلف نظارت می کند. از آنجا که وظایف و مسئولیت های یک سرحسابدار بیشتر از حسابداران عمومی است، این افراد به طور معمول، حقوق و مزایای بیشتری را دریافت می کنند و این امر تفاوت حسابدار و سرحسابدار را نشان می دهد.

از نظر سطح علمی و دانشی برای تبدیل شدن به یک سرحسابدار، نیازی به اخذ گواهینامه های حسابداری مختلف نیست. اما اکثر سر حسابداران گواهینامه های پیشرفته ای مانند MBA دارند. در ادامه وظایف حسابداران و سر حسابداران را به طور جداگانه مطرح خواهیم کرد.

حسابداران

حسابداران عمومی به طور معمول وظایفی مختلفی برای ارائه خدمات حسابداری برعهده داشته و در زمینه های گوناگونی مشغول به فعالیت هستند. برخی از این افراد به دنبال حسابرسی می روند، برخی دیگر حسابداری مالیاتی را انجام می دهند، برخی برای دولت کار می کنند و برخی دیگر حسابداری هزینه و تهیه گزارش های داخلی را برعهده می گیرند.

حسابداران قانونی نیز وظیفه بررسی حساب ها و تطبیق آنها با قوانین موجود را برعهده دارند. حسابداران خدمات حسابداری متنوعی را به صاحبان مشاغل ارائه می دهند. این افراد خدمات حسابداری را برای جلوگیری از کلاهبرداری و فعالیت های غیرقانونی انجام می دهند.

از طرفی این افراد تلاش خود برای جلب اعتماد سرمایه گذاران و سهامداران به کار می گیرند. بسیاری از این افراد موفق به اخذ مدرک CPA می شوند و فعالیت های مربوط به حسابداری را با کسب دانش و مهارت بیشتری انجام می دهند. بنابراین با توجه به آنچه گفته شد، می توان به تفاوت حسابدار و سرحسابدار پی برد.

سر حسابداران

سر حسابداران در زمینه های مختلفی فعالیت می کنند. متداول ترین فعالیتی که سر حسابداران برعهده دارند، کنترل مشاغل مختلف است. این افراد کنترل سیستم های حسابداری را در شرکت ها و سازمان های مختلف را بر عهده دارند.

سر حسابداران در شرکت های کوچکتر و مشاغل نوپا، زیرساخت های حسابداری را راه اندازی می کنند. اما این افراد در شرکت های بزرگتر وظیفه نظارت بر امور مختلف را برعهده دارند. برخی از سر حسابداران برای دولت کار می کنند.

به طور مثال این افراد می توانند در آژانس ها یا موسسات مربوط به افسران ارشد مالی به فعالیت بپردازند. یک سرحسابدار به طور کلی یک مدیر ارشد حسابداری برای شرکت است. این افراد یکی از اعضای ستاد اجرایی مشاغل محسوب می شوند.

سر حسابداران به طور معمول نقش مهمی در سازماندهی و کنترل پرسنل حسابداری ایفا می کنند. البته این افراد وظایف دیگری نیز در کسب و کارها بر عهده دارد. به عنوان مثال یک نقش متداول سرحسابدار، تفسیر داده های مالی است.

این افراد به طور معمول به دلیل تجربه بالایی که در زمینه حسابداری دارند، مسئولیت های مهم مانند مدیریت مالیات را برعهده می گیرند. این افراد در پیش بینی وضعیت های تجاری نقش مهمی دارند. به طور مثال معمولاً از سر حسابداران خواسته می شود که در زمینه سرمایه گذاری در پروژه های مختلف، نظر خود را اعلام کنند.  

بنابراین این امر، دیگر تفاوت حسابدار و سرحسابدار است. اغلب سر حسابداران یک یا دو دستیار کم تجربه دارند. این دستیاران داده ها و اطلاعات مالی را به صورت روزانه جمع آوری می کنند. در ادامه با استفاده از اطلاعات به دست آمده، گزارش های مالی را تهیه کرده و در اختیار سرحسابدار قرار می دهند.

تفاوت حسابدار و سرحسابداردر نوع آموزش و مهارت های لازم

حسابداران عمومی به طور معمول دارای مدرک دانشگاهی حسابداری هستند. همچنین افراد مختلف می توانند با دارا بودن مدارک مربوط به آمار، ریاضیات یا اقتصاد به عنوان حسابدار ساده به فعالیت های حسابداری بپردازند. اما به طور معمول کارفرمایان افرادی را که درک عمیق تری از اصول حسابداری دارند، به استخدام خود در می آورند.

مشاغل حسابداری در سطح های بالاتر نیاز به اخذ گواهینامه های مختلف در زمینه حسابداری، مانند مدرک CPA دارند. سایر گواهینامه های معتبر مختص به حسابداران عبارتند از مدرک حسابداری مدیریتی معتبر یا CMA و تحلیل گر منشور مالی یا CFA.

به منظور فعالیت در مشاغل ارشد حسابداری، لازم است که حسابدار تجربه کار در زمینه حسابداری به مدت حداقل ۳ تا ۶ سال را داشته باشد. این در حالی است که حسابداران مالیاتی یا حسابرسانی که موفق به اخذ مدرک CMA می شوند، تنها به سه سال سابقه فعالیت در زمینه حسابداری نیاز دارند.

تفاوت حسابدار و سرحسابدار در این است که سر حسابداران تنها به یک سال تجربه برای قرار گرفتن در این موقعیت شغلی نیاز دارند. به طور کلی سر حسابداران تمرکز و دانش گسترده تری نسبت به پروتکل حسابداری دارند.

بسیاری از این افراد، موفق به اخذ مدرک تحصیلی مدیریت بازرگانی یا MBA شده اند یا مدارک پیشرفته دیگری در زمینه امور مالی دارند.

امور حسابداری| امور مالی

تفاوت حسابدار و سرحسابداردر زمینه کسب درآمد

به طور کلی حسابداران حقوق متوسطی را دریافت می کنند. حسابداران دارای ۳ تا ۵ سال تجربه کاری در زمینه حسابداری یا حسابداران دارای مدرک CPA به طور متوسط حقوقی معادل ۶۰، ۰۰۰ دلار را دریافت می کنند. طبق اطلاعاتی که توسط دفتر آمار کار به دست آمده، متوسط دستمزد سالانه حسابداران در سال حدود ۷۰ هزار دلار است.

برخی دیگر از نقش های حسابداری مانند مدیران مالیاتی یا حسابرسان داخلی درآمد به نسبت بیشتری نسبت حسابداران عمومی خواهند داشت. این در حالی است که سر حسابداران به طور متوسط در یک سال حدود ۱۲۷ هزار دلار درآمد دارند. بنابراین می توان دریافت که حقوق سرحسابداران نسبت به حسابداران معمولی بیشتر است و این افراد از مزایای بیشتری نسبت به دیگر حسابداران برخوردار می شوند.

تفاوت حسابدار و سرحسابداردر زمینه ساعت کاری

بیشتر حسابداران به طور متوسط حدود ۴۰ تا ۴۵ ساعت در هفته کار می کنند. برنامه کاری آنها معمولاً انعطاف پذیر است و این افراد می توانند در سال چندین بار به تعطیلات بروند. به طور کلی طبق تحقیقاتی که صورت گرفته، حسابداری در بین رضایت بخش ترین شغل ها قرار دارد.

با این حال حسابداران در فصل های شلوغ و در پایان دوره های مالی مجبورند که بیش از ۱۰ ساعت در روز کار کنند. بنابراین در فصول شلوغ کاری ساعت کاری حسابداران تغییر می کند. طبق مطالعاتی که صورت گرفته، شواهد نشان می دهند که میانگین ساعت کاری سر حسابداران در طول یک ماه حدود ۱۷۰ ساعت است. بنابراین این افراد کمتر از ۴۳ ساعت در هفته کار می کنند.

بنابراین تعادل کاری و زندگی سرحسابداران بهتر از حسابداران عمومی است و از این موضوع تفاوت بین حسابدار و سرحسابدار است.

ملاحظات خاص

چشم اندازهای فرصت های شغلی برای هر دو حرفه حسابداری و سرحسابداری بسیار خوب به نظر می رسد. پیشرفت شغلی بین مدیران مالی یا حسابداران در بین سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۶ در حدود ۱۹ درصد خواهد بود. در حالی که نرخ رشد برای سر حسابداران ۷ درصد پیش بینی شده است.

همچنین آماری که در رابطه با ایالات متحده وجود دارد، نشان می دهد که مشاغل حسابداری و حسابرسی در بین سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۶ رشد ۱۰ درصدی خواهند داشت.

تنوع شغلی در حسابداری

به طور کلی حسابداران با کسب تجربه در زمینه حسابداری، در یک حوزه به خصوص تخصص پیدا می کنند و در این حوزه محدود می شوند. این در حالی است که سر حسابداران نمی توانند در یک زمینه ویژه، متخصص شوند.

علت این امر آن است که سر حسابداران باید بر کل عملیات حسابداری نظارت داشته باشند و مشاوره های لازم را به صاحبان کسب و کارها انتقال دهند. حسابداران با کسب تخصص در یک زمینه به خصوص، حقوق بیشتری را دریافت خواهند کرد.

سر حسابداران مجبور هستند که برای کسب درآمد بیشتر، مدیریت و سازماندهی بخش ها و افراد را برعهده بگیرند. همه حسابداران وظایف یکسانی را برعهده دارند. برخی از حسابداران در زمینه های مدیریتی مهارت دارند و برخی دیگر ترجیح می دهند که از نقش های مدیریتی دور باشند.

لذا حسابداری تنوع شغلی بیشتری در مقایسه با سرحسابداری دارد و این امر تفاوت حسابدار و سرحسابدار را نشان می دهد.

سر حسابداران در چه زمینه ای فعالیت می کنند؟

سر حسابداران مدیران مالی هستند که وظیفه اصلی آنها نظارت بر فعالیت کارمندان بخش مالی شرکت ها است. زمینه ای که این افراد در آن مشغول به فعالیت هستند، تولید و بیمه است. در حالی که ورود به این رشته نیازمند مدرک مرتبط با حسابداری است، اما بسیاری از کارفرمایان افراد دارای مدرک ارشد حسابداری را ترجیح می دهند.

افراد دارای مدرک ارشد حسابداری می توانند تحت عنوان مدیر ارشد مالی فعالیت کنند. در این حرفه توجه به جزئیات از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع این افراد زمان زیادی را برای تهیه گزارش های مالی صرف می کنند.

از طرفی این افراد گزارش های مالی را به دقت مورد بررسی قرار می دهند تا از صحت داده ها و اطلاعات موجود در این گزارش ها اطمینان حاصل کنند. گزارش های مالی باید از کلیه قوانین و مقررات مالی موجود تبعیت کنند، لذا سر حسابداران گزارش های مالی برای تطابق با قوانین موجود مورد ارزیابی قرار می دهند.

به طور کلی مسئولیت های یک سرحسابدار که نشانگر تفاوت حسابدار و سرحسابدار است، شامل موارد زیر می شود:

·       تهیه گزارش های مالی

·       پیش بینی های مالی برای شرکت ها

·       نظارت بر کار و فعالیت های افراد موجود در بخش مالی

·       ایجاد خط مشی برای شرکت ها با ارائه دستورالعمل های لازم

·       ارزیابی کار حسابداران و دیگر افراد سازمانی مهم

 حسابداران در چه زمینه ای فعالیت می کنند؟

حسابداران به طور معمول بیشتر وقت خود را به تهیه اسناد مربوط به مالیات اختصاص می دهند. محیط و زمینه کاری حسابداران بیشتر به نظر کارفرمایان بستگی دارد. حسابداران می توانند در خانه نیز فعالیت های حسابداری را کنترل کنند و این امر از دیگر تفاوت حسابدار و سرحسابدار است.

همچنین این افراد می توانند برای حسابداری شعب دیگر شرکت به شهرهای دیگر سفر کنند. از جمله مسئولیت هایی که حسابداران بر عهده دارند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·       بررسی سوابق مالی

·       تکمیل اسناد مالی

·       ارزیابی سوابق به منظور اطمینان از صحت

·       شناسایی راه های کسب سود بیشتر

در نهایت باید بگوییم که اگرچه شباهت های بسیاری بین دو حرفه حسابداری و سرحسابداری وجود ندارد، اما تفاوت های اساسی نیز میان آنها دیده می شود. در واقع حسابداران برای اینکه بتوانند در حرفه سرحسابداری شروع به فعالیت کنند، لازم است که تجربه بیشتری در زمینه حسابداری کسب کنند.

تفاوت حسابدار و سرحسابدار در این است که سر حسابداری بیشتر نقش های کنترل و نظارت را برعهده دارد، در حالی که حسابداران به امور مالی رسیدگی می کنند. وجود افراد متخصص در هر دو زمینه، در هر کسب و کاری حائز اهمیت است.

اطلاعاتی که از طریق حسابداران به دست می آید، توسط سر حسابداران مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. در نهایت سر حسابداران تصمیمات مهم تجاری را به همراه صاحبان مشاغل اتخاذ کرده و کسب و کار مورد نظر را در مسیر پیشرفت هدایت می کنند. 

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display