مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

آموزش حسابداری حقوقی

آموزش حسابداری حقوقی

منظور از حسابداری حقوق  و دستمزد محاسبه دقیق پرداخت هزینه ای است که بابت فعالیت های کارکنان در هر شرکت یا بنگاه اقتصادی پرداخت می شود. هزینه حقوق و دستمزد بیانگر سهم نیروی کار (کارگر، کارمند) در تولید محصولات یا ارائه خدمات است. به همین منظور این هزینه به عنوان یکی از عوامل بهاء تمام شده می بایست اندازه گیری، کنترل و تجزیه و تحلیل گردد.

لیست حقوق

لیست حقوق مربوط به جبران خدمتی است که یک کسب و کار باید به کارکنان خود در ازای یک دوره‌ی زمانی مشخص و در یک تاریخ مشخص پرداخت کند. لیست حقوق مربوط به مبلغی است که به ازای مقدار معینی کارکرد مثلاً هفتگی یا ماهانه به کارگران یا کارمندان پرداخت می‌شود.

دستمزد چیست؟

  • دستمزد مثل قیمت در بازار، تصفیه کننده بازار کار محسوب می‌شود. دستمزد دو نوع اسمی و واقعی دارد. دستمزد اسمی مقدار پول و دستمزدی است که به یک نیروی کار پرداخت می‌شود.
  • دستمزد واقعی در حقیقت بیان کننده قدرت خرید یک نیروی کار است و بنا به تعریف برابر نسبت دستمزد اسمی به سطح عمومی قیمت‌ها است.
  • مبنای محاسبه دستمزد، ساعت است که با حقوق که پرداختی ماهانه است، تفاوت دارد. دستمزد رایج‌ترین شیوه پرداخت به کارگران و حقوق متداول‌ترین شیوه پرداخت به کارمندان است.

حسابداری حقوقی و دستمزد چیست؟

مطلب دیگری که باید به آن بپردازیم، جدا از چیستی حقوق و دستمزد، این است که بدانید حسابداری حقوق و دستمزد چیست و برای حل مسائل حسابداری حقوق و دستمزد دقیقاً چه کاری باید انجام دهید. باید بگوییم حسابدار حقوق و دستمزد کسی است که برای ثبت جدول حقوق کارگران و همچنین تعیین خالص مبلغ دستمزد، فعالیت می کند. دستمزد حسابدار نیز با توجه به توافقات وی با کارفرما تعیین می شود.

مزیت های وجود سیستم حسابداری حقوقی

هر چند در حین تعریف حسابداری حقوق و دستمزد به بسیاری از مزایای وجود سیستم حقوق و دستمزد اشاره شد. اما در زیر به صورت لیستی مختصر به برخی از این مزایا اشاره می کنیم.

  • محاسبه دقیق حقوق بر مبنای هر نفر
  • پرداختی دقیق بر مبنای ساعت کاری
  • محاسبه کسورات حقوق و دستمزد
  • بایگانی اسناد مرتبط با پرداخت به پرسنل

آموزش محاسبه در حسابداری حقوقی و دستمزد

آموزش محاسبه در حسابداری حقوقی و دستمزد

در این بخش به صورت مرحله به مرحله محاسبه حقوق و دستمزد در حسابداری را آموزش می دهیم. اما قبل از آن باید به چند نکته توجه کنیم. اولین نکته دقت به تمام دریافتی های قانونی است. مواردی مثل سنوات، حقوق و دستمزد، حق اولاد، حق مسکن، خواربار و بن کارگری، ایاب و ذهاب، مزایای غیر نقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه و … همه باید لحاظ شوند.

حسابداری حقوق و دستمزد به بررسی کارکرد ماه، میزان اضافه کاری، تعداد روزهای غیبت، روزهای مرخصی، محاسبه حقوق ماهیانه، محاسبه عیدی ذخیره و پرداختنی، محاسبه سنوات ذخیره و پرداختنی، محاسبه بازخرید مرخصی پرسنل و …..  می پردازد.

حقوق و دستمزد، یک زیر مجموعه از حوزه منابع انسانی می باشد، بنابراین محاسبات و عملیات مربوط به حقوق و دستمزد، توسط کارشناس منابع انسانی انجام می شود.حال محاسبات و عملیاتی که در حوزه منابع انسانی انجام می شوند به شرح زیر می باشند.برای حسابداری حقوق و دستمزد، ابتدا باید اشخاص، شعبه های تأمین اجتماعی و اداره های دارایی در سیستم ثبت شود. سپس باید مشخصات پرسنل مورد نظر تکمیل گردند. پس از تکمیل مشخصات پرسنل، می توانیم  برای آن ها حکم بزنیم.

در مرحله بعد باید عوامل حقوق و کارکرد تعریف شوند و سپس عملیات مقداردهی و فرمول دهی عوامل حقوق و کارکرد صورت پذیرد. حال می توان اطلاعات کارکردی پرسنل را در سیستم ثبت نمود و برای پرسنل محاسبه حقوق را انجام داد.در مرحله بعد می توان عملیات گزارش گیری و تهیه لیست و فیش های حقوقی را انجام داد و در پایان سند حسابداری حقوق و دستمزد را ثبت نمود. برای این کار به آموزش مرحله به مرحله حسابداری حقوق و دستمزد دقت نمائید.

نکات کلیدی در حسابداری حقوقی :

نکات کلیدی حسابداری حقوق و دستمزد تشخیص این مورد است که یک مفهوم چه زمانی توسط کارفرما و چه زمانی توسط کارکنان تقبل می‌گردد. با کسب مهارت در کسورات فدرال ایالتی و شهری، شما می‌توانید پرداخت حقوق دستمزد را به طور صحیح محاسبه کنید. از آنجا که ذخایر مبتنی بر تخمین هستند، شما باید پیش از پرداخت جهت تشخیص هر گونه تعدیل مورد نیاز، آن‌ها را مجدداً محاسبه کنید. همچنین عمل به تمامی الزامات اجرایی و قانونی پیش از استخدام کارکنان جهت جلوگیری از دوباره‌ کاری اهمیت دارد.

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display