مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

دارایی ثابت در حسابداری چیست؟

دارایی ثابت در حسابداری چیست؟

در این جا می خواهیم در مورد دارایی ثابت در حسابداری توضیحات لازم را برای شما ارائه دهیم. ابتدا درباره دارایی ثابت باید بگوییم که در واقع به یک سری از املاک و دستگاه ها و دارایی های ملموس دارایی ثابت گفته می شود که دارای واحد اقتصادی هستند و راه کسب درآمد افراد نیز می باشند. این دارایی ها در طول سال ها مورد استفاده قرار می گیرند و به مرور مستهلک می شوند.

شرکت ها و کارخانه ها به منظورتولید محصولات خود نیاز به این دارایی های ثابت دارند و وجود این دارایی ها برای آنها سود اور است. در واقع باید گفته شود دارایی‌ های ثابت آن دسته از دارایی هایی می باشند که مصرف آن ها بیشتر از یک سال طول بکشد. از جمله این دارایی ها شامل ملک، تاسیسات، ماشین الات و ... است.

Fixed asset depreciation

هر چه قدر دارایی‌ های ثابت افراد بیشتر باشد گزارش های مالی قدرتمند تری در کسب و کارها به دست می آید، در واقع بیشتر بودن و قدرتمند بودن دارایی های ثابت در حسابداری موجب سلامت در کسب و کار است. برای مدیریت کردن دارایی های ثابت مخصوصا زمانی که مقدار آن زیاد است باید از افراد حاذق و حسابدار بهره گرفت تا آن ها را حسابرسی کنند ، به طور کلی اگر دارایی‌ ها زیاد باشند افرادی که سر رشته چندانی ندارند نمی توانند اصول حسابداری را به درستی انجام دهند و این کار برای آن ها دشوار می باشد، زیرا گاهی اوقات ممکن است یک دارایی ثابت به دلیل استهلاک  نیاز به ارتقاء و تغییر و تعمیر داشته باشد که در این صورت بدون حضور یک حسابدار دارایی از بین می رود.


 ثبت این تغییرات و هزینه استهلاک دارایی های ثابت اهمیت بالایی دارد و باید به طور کامل در سیستم حسابداری ثبت شود تا در انتهای سال مالی جزئیات تمامی هزینه ها و دارایی ها مشخص باشد. در واقع یک حسابدار باید به تمامی این موارد توجه نماید تا دفاتر حسابداری یک شرکت بی عیب و نقص شود.


مزایای دارایی ثابت در حسابداری :

Fixed Asset Benefits in Accounting

همچنین باید بگوییم که دارایی ثابت در حسابداری نیز دارای مزایای بسیار زیادی است و یک سری امکانات را به فرد می دهد که ما در این جا برخی از آن ها را برای شما شرح خواهیم داد:

  • کنترل و ثبت مشخصات و عملیات هایی مانند تغییر نرخ، انتقال دادن، فروختن، اسقاطی شدن، حذف کردن، بدون استفاده بودن و ...
  • پلاک گذاری کردن انواع دارایی ها به دو صورت دستی و خودکار که می توان با توجه به الگوی دلخواه و متناسب با سیستم آن شرکت یا کارخانه انجام شود.
  • با داشتن کارت دارایی می توانید به صورت لحظه‌ ای و کاملاً دقیق و با دقت اموال خود را مدیریت کنید و از آخرین وضعیت آن ها با خبر باشید.
  • ثبت کردن اعمالی مانند فروختن دارایی، اسقاط کردن آن ها و یا حذف کردن آن ها در سیستم و  دفاتر حسابداری.
  • پس از انجام هر عملیات خرید یا فروش و یا اسقاط کردن و ... می توانید در همان لحظه و همان روز سود یا زیان خود را محاسبه کنید.
  • شما می‌ توانید دارایی‌ های خود را در حالت سکون و بلا استفاده قرار دهید و همچنین استهلاک آن را محاسبه نمایید که این کار توسط حسابدار باید صورت گیرد.
  • همچنین محاسبه کردن هزینه دقیق  استهلاک دارایی شما می تواند به صورت دلخواه توسط حسابدار برای شما انجام شود.

اکثر شرکت های بازرگانی و تولیدی و خدماتی می توانند دارایی های ثابت خود را زمانی که از آن ها استفاده ای نمی کنند اجاره دهند و یا تبدیل به دارایی دیگری نمایند و در سود آوری و حسابداری وارد نمایند و این کار به جهت جلوگیری از تلف شدن اموال شرکت صورت می گیرد که بسیار سودمند می باشد و تمامی حساب و کتاب ها توسط حسابدار صورت می پذیرد.

Determining the amount of fixed assets

نکات مهم درباره دارایی ثابت :

درباره دارایی ثابت نکته‌ های بسیار مهمی وجود دارد که باعث می‌ شود صاحبان این اموال  بتوانند با مشاوره  به جواب های خود برسند و اما در این جا برخی از نکاتی که فکر می‌ کنیم برای شما مفید است را توضیح می دهیم.

دارایی در واقع به دو دسته جاری و ثابت تقسیم بندی شده است. اختلاف میان این دو دسته در واقع در عمر مفیدی است که دارند. دارایی های  جاری   آن دسته از دارایی هایی هستند که به صورت نقدی می باشند و یا در طول یک سال به وجه نقد مبدل می‌ شوند و اما دارایی‌ های ثابت  آن دسته از دارایی ها را می گویند که برای کسب و کاری به کار برده می شوند و تبدیل کردن آن ها به وجه نقد زمان‌ بر است و به شکل دارایی جاری تبدیل به پول نمی شوند و در طول سالها وجود دارند و به مرور دچار استهلاک میشوند و مالیات هم ندارند .

از جمله دارایی های غیر جاری می توان به دارایی‌ های ثابت  و بلند مدت اشاره کرد. یکی از نکات بسیار مهم در دارایی های ثابت اجاره دادن آن دارایی به شخص سوم می باشد و یا این که می توان آن را خریداری کرد و در سازمان مورد استفاده قرار داد.

در واقع دارایی ثابت در طول یکسال تمام نمی شود و یا تغییر چندانی در آن به وجود نمی آید و در طول سال های متمادی امکان استهلاک آن وجود دارد. ثابت ماندن این دارایی ها در دوره های طولانی و انتقال آن از یک سال به سال بعد (در صورت عدم فروش آنها ) باعث شده به نام دارایی ثابت خوانده شوند.

Fixed assets in accounting

ملاحظات در دارایی ثابت در حسابداری :

دارایی های ثابت در حسابداری به املاکی می‌ گویند که شرکت‌ ها برای به دست آوردن درآمد های بالا در زمان‌ های طولانی از آن ها استفاده می‌ کنند. یکی از ملاحظات موجود در دارایی ثابت در حسابداری این است که چنین انتظاری می رود که کالا ها در طول یک سال به وجه نقد تبدیل شوند و یا مورد استفاده افراد قرار بگیرند و این مورد تبدیل این دارایی به دارایی دیگر است.بهتر است این دارای های ثابت را بیمه کنید.

  • استفاده طولانی مدت از دارایی‌ های ثابت موجب رکود آن ها می‌ شود.
  • هر چه قدر عمر دارایی‌ های ثابت بالا تر برود ارزش آن ها در حسابداری کمتر می شود.
  • گاهی اوقات ممکن است یک شرکت و یک کسب و کار دارایی را دچار استهلاک بیش از میزان پیش بینی شده نماید که محاسبه این استهلاک باید توسط حسابدار به طور دقیق صورت گرفته و ثبت شود.
  • ثبت استهلاک در دارایی ثابت توسط حسابدار کار بسیار مهمی می باشد، و در نتایج سود و زیان شرکت تاثیر دارد.
انصراف از نظر
نظرات
07/07/1401 10:16 ق.ظ
семейный психолог бесплатно Лучшие
Психологи Онлайн
فیلترها
Sort
display