مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

قوانینی که هر حسابدار باید از آنها پیروی کند.

قوانینی که هر حسابدار باید از آنها پیروی کند.

قوانین حسابداری بسیاری وجود دارند، در صورتی که حسابداران از آنها پیروی کنند، می توانند به اهداف شغلی خود دست پیدا کنند. یک حسابدار رسمی و حرفه ای فردی است که دانش لازم در زمینه حسابداری را به دست آورده و گواهینامه های معتبری نیز دریافت کرده است.

حسابداران در هر کسب و کاری وظایف گوناگونی را بر عهده دارند که از جمله مهم ترین آنها می توان به وظیفه نگهداری و نظارت بر سوابق مالی اشاره کرد. به منظور اینکه حسابدار بتواند خدمات مورد نیاز کسب و کارها را به خوبی ارائه دهد، لازم است که بر اصول حسابداری و قوانین مربوط به آن آگاه باشد.

تسلط بر قوانین و اصول حسابداری، به این افراد کمک می کند تا با ارائه خدمات مناسب، تجارت ها و کسب و کارهای مختلف را در مسیر پیشرفت راهنمایی کرده و صاحبان مشاغل را به اهداف مالی خود برسانند. با تحقق این اهداف، حسابداران می توانند به خواسته های مالی و مزایای مورد نظر خود دست یابند.

به همین جهت در مقاله پیش رو قصد داریم تا در مورد قوانین حسابداری به بحث و بررسی پرداخته و اطلاعات لازم برای موفقیت در حرفه حسابداری را مطرح کنیم.

قوانین حسابداری|مشاور مالی|

 قوانین حسابداری چیست و حسابداران دقیقاً چه کاری را انجام می دهند؟

حسابداران وظیفه سازماندهی به فاکتورهای مختلف را برعهده دارند. این افراد باید سوابق مالی گوناگون را مورد بررسی قرار داده و آنها را به خوبی تجزیه و تحلیل کنند. حسابداران در حقیقت به مشاغل مختلف کمک می کنند تا گزارشات و فعالیت های خود را با قوانین و مقررات دولتی تطبیق دهند.

موارد بسیاری وجود دارد که از حسابداران حرفه ای تقاضای ارائه مشاوره در خصوص موفقیت کسب و کارها می شود. بنابراین حسابداران باید بتوانند مشاوره ای مالی حرفه ای را به مشتریان خود که شامل شرکت ها و سازمان های مختلف هستند، ارائه دهند.

همچنین موضوعی که در رابطه با مشاوره وجود دارد، این است که این افراد باید مشاوره ای بی طرفانه را به صاحبان مشاغل ارائه دهند. از طرفی این افراد نقش مهمی در تهیه اظهارنامه های مالیاتی برای شرکت ها و مشتریان خاص دارند. حسابداران عمومی و CPA ها معمولاً به صورت تمام وقت کار می کنند و ساعت کاری آنها در طول روز بین ۵ تا ۹ ساعت متغیر است.

شغل حسابداری برای کار در چه صنعتی مناسب است؟

به طور کلی می توان بیان کرد که نیاز به حسابداران حرفه ای در هر صنعت و کسب و کاری وجود دارد. حسابداران باید از ویژگی های اخلاقی و مهارت های خاصی برخوردار باشند. به طور مثال CPA ها مسئولیت های بسیاری را برعهده دارند.

حسابداران حرفه ای یا CPA ها باید به جزئیات توجه زیادی داشته باشند. همچنین لازم است که این افراد به خوبی با اعداد و ارقام کنار آمده و توانایی درک و ارائه راه حل هایی برای مسائل پیچیده مالی را داشته باشند. در ضمن این افراد باید به خوبی با اصول و قوانین حسابداری آشنایی داشته باشند و مراحل حسابداری به طور دقیق اجرا کنند.

این افراد مسئولیت پیشگیری از هر گونه تقلب، سرقت و دزدی های مالی را برعهده داشته و با این کار از هرگونه فعالیت غیرقانونی جلوگیری می کنند. این افراد چنین خدماتی را به کارفرما یا مشتریان خود ارائه می دهند. هر صنعتی به حسابدار یا تیم حسابداری نیاز دارد که علاوه بر مهارت های حسابداری بسیار خوب، قادر به کار کردن با نرم افزارهای حسابداری نیز باشد.

با پیشرفت تکنولوژی و رایانه ای شدن کلیه امور، حسابداری نیز از این پیشرفت ها بی نصیب نبوده و در حال حاضر نرم افزارهای حسابداری بسیاری وجود دارند که به واسطه آنها از بار مسئولیت حسابداران کاسته شده است. به همین جهت است که حسابداران امروزی باید به نرم افزارهای حسابداری مختلف تسلط داشته و بتوانند از آنها در راستای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند. این امر خود به تنهایی یکی دیگر از قوانین حسابداری به شمار می آید.

قوانین طلایی در حسابداری

همانطور که می دانید در هر حرفه ای قوانینی وجود دارد که لازم است تا افراد فعالیت های خود را با این قوانین تطبیق دهند تا در نهایت با مشکل خاصی مواجه نشوند. در حسابداری نیز قوانینی وجود دارد که اگرچه ساده به نظر می رسند، اما تبعیت از آنها بسیار دشوار است.

در ادامه قصد داریم تا سه قانون طلایی در مورد حسابداری را بیان کرده و تاثیر آنها را بر موفقیت حسابداران نشان دهیم.

اصل بدهکار-بستانکار

اصل بدهکار-بستانکار یکی از اصول مهم در قوانین حسابداری است که بیشتر در مدیریت حساب های شخصی استفاده می شود. هنگامی که وجه نقد یا اعتباری به جریان ورودی شرکت ها وارد می شود، این موضوع باید در دفاتر ثبت مختلف، به ثبت برسد.

اصل بدهی و اعتبار

بدهی در واقع آن چیزی است که لازم است به سایر ارگان ها یا اشخاص پرداخت شود، در حالی که اعتبار آن چیزی است که شرکت آن را دریافت می کند و به حساب های مالی شرکت وارد می شود. این اصل در مورد حساب های واقعی اعمال می شود.

حساب های واقعی شامل موارد گوناگونی است که از جمله آنها می توان به ماشین آلات، زمین، ساختمان و مواردی از این قبیل اشاره کرد. این حساب ها به صورت پیش فرض مانده بدهی دارند. بنابراین هنگامی که یک بدهی وارد می شود، به تعادل حساب، موجودی اضافه خواهد شد.به طور مشابه هنگامی که اعتباری دریافت می شود، یک دارایی ملموس از سازمان خارج می شود و در نتیجه مانده حساب را کاهش می دهید.

بدهی یعنی هزینه، اعتبار یعنی درآمد

این قانون هنگامی اعمال می شود که حساب مورد نظر، یک حساب اسمی است. در حقیقت در این قانون سرمایه شرکت یک بدهی است و به همین جهت است که تراز اعتباری پیش فرض دارد. کلیه درآمد یا سود را اعتبار می دانند که در نهایت موجب افزایش سرمایه می شود.

از طرفی این قانون کلیه ضرر ها و هزینه ها را بدهی می داند که در نهایت موجب کاهش سرمایه و منابع در دسترس کسب و کارها می شود. با این کار سیستم های مالی در تجارت های مختلف به تعادل می رسند. در نتیجه ساماندهی به امور مالی بسیار ساده تر می شود.

همچنین قوانین حسابداری به افراد مختلف امکان می دهد تا به یک حسابدار حرفه ای تبدیل شوند. این افراد تا زمانی که درک خوبی از حساب های مختلف داشته باشند و قوانین حسابداری را اعمال کنند، می توانند در حرفه خود موفق باشند.

قوانین حسابداری چه مزایایی برای حسابداران دارد؟

در صورتی که داده ها و اطلاعات مالی از صحت و درستی لازم برخوردار باشند، حسابداران می توانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند که مهم ترین آنها تهیه و تنظیم گزارش های مالی مختلف است. سیستم بدهی و اعتبار یک قاعده اساسی در حسابداری است.

با این حال استفاده از این قاعده در واقعیت بسیار دشوار و حتی غیرممکن به نظر می رسد. به همین دلیل است که به حسابداران حرفه ای برای ارائه خدمات مشاوره ای به صاحبان مشاغل در این زمینه  نیاز است به خصوص اگر کسب و کاری با حجم درآمد و هزینه بالایی سروکار داشته باشد یا از چندین منبع به کسب درآمد بپردازد.

قوانین حسابداری به تجارت های مختلف کمک می کند تا بتوانند حساب های خود را به روز نگه دارند و سوابق مهم مالی را حفظ و نگهداری کنند. چنین حساب هایی به صاحبان مشاغل کمک می کند تا به درستی در مورد اهداف سازمانی برنامه ریزی کرده و با استفاده از این داده ها تصمیم گیری های لازم صورت گیرد.

اطلاعات بیشتر در مورد قوانین حسابداری

همانطور که پیش تر مطرح شد، قوانین و اصول بسیاری بر حسابداری حاکم هستند. آگاهی و تسلط بر این اصول برای افرادی که در امور مالی فعالیت می کنند، می تواند بسیار مفید و کارآمد باشد. لذا در ادامه قصد داریم تا برخی دیگر از قوانین  مهم در حسابداری را بیان کنیم.

واحد پولی

در حسابداری، همه ارزش ها، دارایی ها و اعتبارها باید بر مبنای واحد پولی ویژه ای ثبت شوند که این واحد پولی در کشورهای مختلف می تواند متفاوت باشد. سوابق حسابداری نباید براساس ارزهای مختلف تهیه و تنظیم شده باشند. این اصل از قوانین حسابداری است.

دلیل این امر آن است که برای درک و تجزیه و تحلیل داده ها و پرونده های مالی، همه اعداد و ارقام باید با واحد پولی یکسانی تعریف شوند. اختصاص نمادها به کالاها یا اقلام، از آنجا که یک امر متغیر است، مناسب نیست. اصل واحد پولی به حسابداران امکان می دهد تا در اثر گذشت زمان و ثبت معاملات مالی مختلف به اعداد و ارقام منطقی دست پیدا کنند.

واحد پولی

اصل محافظه کاری

به طور کلی گفته می شود که حسابداران بسیار محافظه کار هستند. این امر بدان معناست که حسابداران افرادی معقول بوده و همواره خود را برای بدترین وضعیت آماده می کنند. این افراد هرگز امید واهی به مشتریان خود نمی دهند و همیشه اطلاعات را به همان صورت که هست، نمایش می دهند.

این قانون حسابداری از جمله قوانینی است که برای همه حسابداران تعریف شده است. اصل محافظه کاری بیان می کند که هنگامی که در مورد یک پروژه تردید و شک وجود دارد، سازمان مورد نظر باید کمترین درآمد و بیشترین هزینه را برای تامین هزینه های خود بیان کند.

استفاده از این اصل که یکی از قوانین حسابداری است، بهترین برنامه عملی برای کسب و کارهای مختلف است. دلیل این امر آن است که اصل محافظه کاری به مدیریت کمک می کند تا خود را برای بحران های مالی آتی آماده کند. بنابراین حسابداران به جای خوش بینی در مورد پیش بینی های مالی خود، سعی می کنند تا خود را در مورد وضعیت های بحرانی آماده کنند. هنگامی که شکی در مورد هر مسئله ای وجود داشته باشد، حسابداران بدترین حالت را برای جلوگیری از بروز بحران های مالی در نظر می گیرند.

اصل هزینه

اصل هزینه نیز از دیگر قوانین حسابداری است و به شرکت ها کمک می کند تا همه جزئیات مالی را در صورت حساب ها ذکر کنند. دارایی هایی مانند زمین، ساختمان، طلا و مواردی از این قبیل بسیار رایج هستند اما این دارایی ها تنها زمانی می توانند در صورت حساب های مالی عنوان شوند که اعتبار نقدی داشته باشند.

حسابداران معتقد هستند که اصول و قواعد حاکم بر بازارهای مالی تنها ایده های موقتی هستند. این افراد نمی توانند بر اساس ایده های مختلف کار کنند و دلیل این امر آن است که تنوع ایده ها بسیار زیاد است و از طرفی این ایده ها در طول زمان دستخوش تغییر می شوند.

به همین جهت است که حسابداری بر اساس هزینه های واقعی کار می کند و نه صرفاً ایده های گوناگون. به طور مثال قیمت فروش چیزی است که می توان آن را به عنوان واقعیت موجود در نظر گرفت، چرا که فردی قبلاً هزینه ای بابت آن پرداخت کرده است.

اصل افشای کامل

اصل افشای کامل یکی دیگر از قوانین حسابداری است که رعایت آن در کسب و کارهای مختلف می تواند بسیار اثربخش باشد. این اصل بیان می کند که کسب و کارهای مختلف باید سوابق مالی و بیانیه های خود را در کنار تمامی اطلاعات لازم در ترازنامه ها بیان کنند.این امر بدان معنی است که هر فرد بتواند با مطالعه سوابق، تصویر کاملی از تجارت مورد نظر را به دست آورد.

اصل دوره زمانی

این مفهوم شاید ساده ترین قانون حسابداری به شمار آید، اما لازم به ذکر است که از اهمیت بالایی برخوردار است. این اصل بیان می کند که کسب و کار باید نتایج عملکرد خود را طی یک بازه زمانی مشخص گزارش کند تا در نهایت مجموعه ای از گزارش های استاندارد برای مقایسه دوره های مالی مختلف در دست باشد.از چنین گزارش هایی می توان به منظور تجزیه و تحلیل روند فعالیت های مالی در سازمان ها و شرکت های مختلف استفاده کرد.

در نهایت باید بگوییم که قوانین حسابداری بسیاری وجود دارند که به مشاغل مختلف کمک می کند تا بتوانند امور مالی خود را سازمان دهند. استفاده از این قوانین مزایای بسیاری هم برای حسابدار و هم برای صاحبان مشاغل دارد.

با استفاده از این قوانین حسابداران می توانند در زمان کوتاه تر به امور مالی رسیدگی کنند و صاحبان مشاغل نیز می توانند با استفاده از داده های بدست آمده، تصمیمات مهم سازمانی را اتخاذ کنند. 

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display