مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

آموزش حسابداری مقدماتی

آموزش حسابداری مقدماتی

به دليل نياز مبرم و اجتناب ناپذير تمامی بنگاه های اقتصادی، مشاغل، سازمان ها، ارگان ها، کسب و کارهای کوچک و بزرگ به علم حسابداری و تخصص حسابداری، رشته حسابداری در سال های اخير با استقبال قابل توجه و چشمگير مخاطبان روبرو شده است. رشته حسابداری يکی از زير مجموعه های علوم انسانی به شمار می رود، حسابداری زبان تجارت خوانده می‌شود.

زیرا از طریق تهیه گزارش‌های مالی، اطلاعات لازم را درباره ی واحدهای اقتصادی در اختیار اشخاص علاقمند به این رشته قرار می‌دهد. این اشخاص شامل مدیران، صاحبان سرمایه، اعتبار دهندگان، سازمان‌های مالی و اقتصادی دولت و از این قبیل هستد.از منظری دیگر از حسابداری با نام سیستم اطلاعاتی حسابداری Accounting Information System یاد می‌شود که برای پردازش اطلاعات مربوط به رویدادهای مالی مؤثر بر سازمان‌ها و واحدهای تجاری و گزارش اثرات این‌گونه رویدادها به تصمیم ‌گیرندگان، طراحی شده ‌است.

حسابداری برای پردازش اطلاعات رویدادهای مالی مورد استفاده قرار می گیرد. حسابداری شامل فرآیند هایی نظیر شناسایی، اندازه گیری، ثبت و گزارش اطلاعات مالی و اقتصادی است.وظیفه ی بررسی اطلاعات در شرکت ها و ادارات بر عهده حسابدار است و برخی مدیران به جهت نظارت درست بر کار حسابداران، این علم را می آموزند تا بتوانند از رخداد هرگونه خطا در اطلاعات مالی خود جلوگیری کنند و یا حتی در شرکت های کوچک، شخصی که میزان وظایف کمتری دارد، می تواند آموزش های لازم را گذرانده و این امر را بر عهده گیرد .

تمامی حسابداران از قوائد یکسان و استاندارد حسابداری برای تهیه گزارش های خود استفاده می کنند. دانش حسابداری در سال های اخیر در زمره ی مهم ترين  و کاربردی ترين رشته های دانشگاهی قرار گرفته است.

حسابداری شامل ثبت، طبقه بندی، تلخيص، تدبير و تفسير بوده كه توضيح هر كدام بدين شرح است:

1- ثبت : وارد كردن كليه فعاليتهای مالی اهم از هزينه ها خريد و فروش و... به صورت ريز در دفتر روزنامه.

2. طبقه بندی :  وارد كردن ارقام دفتر روزنامه در حسابهای مختلف در دفتر كل به صورت تفكيك شده.

3- تلخيص :  خلاصه كردن نتيجه ی فعاليتهای انجام شده شامل سود و زيان اضافه يا كم شدن سرمايه و سهم افراد مركز مورد نظر.

4- تدبير و تفسير:  سنجيدن عملكرد دوره مالی مركز و برنامه ريزی براي ادامه كار

وظایف حسابداری شامل:

کنترل اسناد، کنترل تنخواه گردان، صندوق دار، انباردار، کنترل مطالبات، کنترل چک های دریافتی، کنترل چک های پرداختنی، کنترل موجودی بانک، کنترل موجودی کالا، کنترل حساب بدهکاران و بستانکاران، طرح دفاتر قانونی، ارسال لیست بیمه، ارسال لیست مالیات حقوق، ارسال لیست معاملات فصلی، ارسال اظهارنامه مالیاتی، ارسال مالیات بر ارزش افزوده، دفاع مالیاتی، دفاع در کمیسیون بیمه، شرکت در جلسات مدیریت، شرکت در جلسات مالیاتی و هرگونه امور محوله که از طرف مدیریت شرکت تأسیس شده است. در این بخش تاکید می شود که ورود به رشته‌های حسابداری مستلزم آگاهی کامل فرد از وظایف حسابدار است.

حسابداری شغل پرطرفداری است، چون هر شرکتی به یک حسابدار خبره برای مدیریت جنبه‌‌های مالی و اقتصادی کسب ‌و کار خود نیاز دارد و فردی که بتواند به خوبی در بازار کار حسابداری مهارت خود را نشان دهد خیلی سریع می‌تواند به درآمد خوبی برسد.

* حسابدارِ خوب فردی است که: به ماهیت حساب ها، استاندارد حسابداری آموزش حسابداری، قوانین مالیاتی، بیمه، اظهارنامه ارزش افزوده، صورت معاملات فصلی ماده ۱۶۹ مکرر ق.م.م، اظهارنامه عملکرد، تحریر دفاتر قانونی، لایحه مالیاتی، آموزش حسابداری، دوره آموزشی در پارسا حساب ایرانیان، دوره امور مالیاتی آموزش حسابداری، دوره حسابداری مقدماتی، دوره حسابداری پیشرفته، دوره حسابداری تولیدی، دوره حسابداری پیمانکاری آموزش حسابداری، دوره نرم افزار و اکسل، دوره تحریر لایحه مالیاتی و دوره قوانین مالیاتی آشنایی کامل داشته باشند. نظم و انضباط و همچنین به روز بودن بسیار مهم است .

حسابداری مقدماتی :

برای ورود به حرفه حسابداری لازم است تا دانشجویان و علاقمندان، به کمک آموزش حسابداری مقدماتی اطلاعات خود را با بازار کار کنونی تطبیق و نیز حسابدارانی که تازه وارد این عرصه شده‌اند، آموخته های قبلی خود را به روز رسانی نمایند، چون اگر با دانش تئوری شروع به انجام کار واقعی نمایند، حتماً خسارات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

حسابداری يك فن است نه يك علم و همواره می تواند بدليل اينكه محصول، فكر انسانی بوده قابل تغيير و اصلاح باشد. فن حسابداری براي ثبت و طبقه بندی فعاليتهای مالی يك مركز يا مؤسسه يا شركت در چهارچوب سنجيدن، تفسير كردن و نتيجه گيری نهايی است.

نقشی كه حسابداری يا يك فرد حسابدار در امور يك مركز دارد آنقدر مهم است كه حتی می تواند باعث شفاف شدن فعاليتهای يك مركز در طول يك دوره ی حسابداری و برنامه ريزی برای دوره های بعدی و همچنين پيشرفت و ترقی مركز و افراد مرتبط به مركز شود.  بدين ترتيب فعاليتهای مالی يك مركز مبنای حسابداری خواهد بود كه شامل تعدادی معامله يا داد و ستد است به اين شرح:

1-گرفتن كالا و خدمات در عوض پرداخت پول.

2- دادن كالا و خدمات در عوض گرفتن پول.

3. دادن كالا و خدمات در عوض گرفتن كالا و خدمات.

اهداف آموزش حسابداری مقدماتی:

- پیش بینی مالی و اقتصادی شرکت

- تصمیم گیری صحیح و دقیق بر مبنای اطلاعات علمی و قابل اعتماد

- بهینه سازی گردش حساب

مخاطبین آموزش مقدماتی حسابداری :

- مدیران مالی

- کارشناسان واحد مالی

- دانشجویان حسابداری و علاقه مندان به حوزه آموزش حسابداری مقدماتی

برخی از سر فصل های این دوره را در اینجا ذکر می نماییم و مختصر به چند مورد از آنها اشاره می کنیم.

1- اصول و تئوری حسابداری

2-  نوشتن ترازهای مالی

3- گزارش موجودی کالا

4- بستن حساب های پایان سال

5- حسابداری بیمه

6 - اظهارنامه ها و ... .

اهداف آموزش حسابداری مقدماتی

اصول و تئوری حسابداری :

تئوری حسابداری:  تئوری حسابداری مجموعه‌ای از فرضیات مبنا، تعریف ها، اصول و مفاهیم و نحوه ی استنتاج از آنهاست که زیربنای تدوین استانداردهای حسابداری به‌ وسیله ی مبادی مربوط و همچنین گزارش اطلاعات حسابداری است. تعریف تئوری حسابداری به شرح بالا، جامع و مورد قبول همگان در حرفه حسابداری نقاط مختلف دنیاست. اگر تفاوت در نظرها وجود داشته باشد، مربوط به اصطلاحات فرضیات مبنا، تعریف ها، اصول ‌و مفاهیم است که در پنجاه سال گذشته مورد بحث صاحب نظران تئوری حسابداری بوده است .

- کاربرد و فواید تئوری حسابداری

کاربرد و فواید تئوری حسابداری را می‌توان به‌طور خلاصه به شرح زیر بیان کرد 

1- درک بهتر نحوه ی تدوین قواعد و استانداردهای حسابداری در چهارچوب ساختار حسابداری مالی.

اکنون که در آستانه ی انتشار استانداردهای ملی حسابداری قرار داریم، لازم است ‌گفته شود که این استانداردها زمانی ممکن است مورد استفاده و تحلیل قرارگیرد که دارای ساختار تئوریک تدوین شده باشد .

2- فراهم کردن زمینه بهبود در فرآیند تدوین استانداردهای جدید.

در هر برهه از زمان، با تدوین استانداردهای حسابداری، کار پایان نمی‌یابد. فرآیند تدوین استانداردهای حسابداری به‌ طور مستمر ادامه خواهد داشت. هر یک از استانداردها ممکن است مورد تجدیدنظر و بازنگری قرار گیرد و یا حتی تغییر کند و یا با استانداردهای جدید جایگزین شود. این فرآیند در دنیا اجرا شده است و همچنان ادامه دارد. حسابداران در دنیا معتقدند که تئوری حسابداری و استانداردهای حسابداری را باید از طریق فرآیند تکامل تدریجی بهبود بخشید. به عبارت دیگر، حسابداری هیچ‌گاه با انقلاب مواجه نبوده ولی همواره شاهد تکامل بوده است. انجام تحقیقات جدید و تدوین استانداردهای تازه، همگی نشانه‌هایی از فرآیند تکامل تدریجی است .


3یکپارچه‌ کردن استانداردهای حسابداری در سطح ملی و همچنین در سطح بین‌المللی.

نمونه‌ای از یکپارچه‌ کردن استانداردهای حسابداری در سطح ملی، استانداردهایی است که از سوی سازمان حسابرسی تــدوین و انتشار یافته است و انتشار می‌یابد. انجمن بین‌المللی حسابداران کوشش می‌کند با تدوین استانداردهای بین‌المللی حسابداری وظیفه ی یکپارچه‌ کردن در سطح بین‌المللی را انجام دهد.

4کمک به بیان یا توصیف وضعیت موجود.

به کمک تئوری می‌توان دلایل و نحوه ی به‌ کارگیری برخی از روش های حسابداری به‌ وسیله ی  عده‌ای از حسابداران را تعیین کرد .


5کمک به پیش‌بینی.

تئوری در پیش‌بینی سمت و سوی آینده ی استانداردهای حسابداری و همچنین پیش‌بینی این که چه روشهایی جایگزین روش‌های موجود خواهد شد، کمک‌ کننده است.

* ترازنامه یا بیلان یکی از مهم ترین گزارشات مالی است که وضعیت داریی، بدهی و سرمایه یک واحد تجاری را در تاریخ مشخصی نمایش می دهد. به توصیف دیگر با توجه به اینکه ترازنامه وضعیت مالی شرکت را در یک زمان معین نمایش می دهد، می توان آن را مانند یک تصویر از وضعیت واحد تجاری نیز معرفی نمود.

انواع ترازنامه:

الف-  شکل حساب:

همانگونه که اطلاع دارید شکل حساب، مطابق حرف T در زبان انگلیسی است. در این روش، سرفصل های مربوط به دارایی ها در سمت راست و بدهی ها و حقوق صاحبان سهام در سمت چپ ترازنامه نمایش داده می شود. در این روش بیشتر بر روی معادله ی حسابداری تاکید می شود و باید جمع ارقام سمت راست با جمع اقلام سمت چپ ترازنامه برابر باشد. در صورت های مالی تهیه شده در ایران بیشتر از شکل حسابی برای ارائه ی ترازنامه استفاده می شود.

ب) شکل گزارشی:

در این روش قسمت چپ ترازنامه یعنی حساب بدهی ها و حقوق صاحبان سهام در زیر سرفصل های دارایی آورده می شود.

اقلام تشکیل دهنده ی ترازنامه:

هر ترازنامه ای فارغ از شکل گزارشی یا حسابی آن، باید شامل اطلاعات زیر باشد:

۱- عنوان:

عنوان شامل سه سطر جداگانه به شکل زیر است:

نام کامل واحد اقتصادی: که در ردیف اول عنوان نوشته می شود.

نام گزارش یا صورت حساب مالی : نام این گزارش “ترازنامه” است و در دومین سطر عنوان ذکر می شود.

تاریخ گزارش : در سطر سوم عنوان، تاریخ آخرین روزی که این گزارش نمایش می دهد، ذکر می شود. این مورد باید به تاریخ خاصی اشاره داشته باشد و نه به دوره ی زمانی خاصی.

۲- واحد اندازه گیری:

واحد اندازه گیری استفاده شده جهت ثبت رویدادهای مالی، باید در ترازنامه تهیه شده نمایش داده شود. این واحد در حال حاضر در ایران ریال است و در کشورهای دیگر با توجه به واحد پولی آن کشور، واحد اندازه گیری متفاوت است.

۳- بخش حساب ها:

در این قسمت از ترازنامه مانده ی هر یک از حساب های مربوط به گروه دارایی، بدهی و حقوق صاحبان سهام نمایش داده می شود. در صورتی که ترازنامه به شکل حساب تهیه شده باشد، در سمت راست آن ابتدا دارایی ها و در سمت چپ آن، در قسمت بالا، ابتدا بدهی ها و در زیر آن ها حقوق صاحبان سهام نمایش داده می شود. در صورتی که ترازنامه به شکل گزارش تهیه شده باشد ابتدا دارایی ها نمایش داده می شوند، بعد از آن حساب بدهی ها در زیر دارایی ها نمایش داده می شود و در نهایت حقوق صاحبان سهام آورده می شود.

۴- جمع حساب ها:

پس از وارد کردن اطلاعات در ترازنامه باید جمع نهایی هر ستون نوشته شود. در نوشتن جمع نهایی باید موارد زیر رعایت شود:

- در ترازنامه به شکل حساب، جمع دو طرف ترازنامه همیشه باید با هم مساوی باشند.

- در ترارنامه به شکل گزارش باید جمع بدهی ها و حقوق صاحبان سهام با جمع دارایی ها برابر باشد.

بیمه ( تأمین اجتماعی) :

در سال های اخیر سازمان تأمین اجتماعی نیز مانند اداره ی امور مالیاتی اقدام به رسیدگی سالانه دفاتر قانونی و اسناد مثبته شرکت ها نموده است. به نحوی که بی توجهی به آن باعث زیان های جبران ناپذیری شده است. لذا اهتمام به قوانین و مقررات بیمه و جمع آوری مدارک مثبته کمک شایانی به شرکت ها می نماید.

- برخی از موارد بیمه ای مورد استفاده حسابداران به شرح زیر است:

1) ارسال لیست حقوق و دستمزد مطابق لیست مالیات حداکثر تا یک ماه بعد.

2) کسر حق بیمه از خدمات ارائه شده به شرکت توسط دیگران و ارسال به سازمان تأمین اجتماعی.

3) پیگیری حق بیمه های کسر شده از صورت وضعیت های تأیید شده تا مرحله ی مفاصا حساب پیمان.

4) پیگیری وضعیت قراردادهای پایان یافته و دریافت سپرده های بیمه پیمان.

5) پیگیری پرونده تأمین اجتماعی تا مرحله تسویه حساب سالانه.

6) تسویه حساب با پرسنلی که دیگر با مجموعه همکاری نمی نمایند و پیگیری پرونده تأمین اجتماعی هر فرد و ... .

پس از اتمام دوره ی آموزش حسابداری مقدماتی از پایه :

- اگر صاحب کسب و کاری هستید به خوبی می توانید سیستم مالی خود را آنالیز کنید.

- اگر دانشجو هستید می توانید اطلاعات تئوری خود را با بازار کار تطبیق دهید.

- اگر حسابدار هستید اطلاعات مالی شما توسط یک مدیر مالی تکمیل و به روز خواهد شد.

- اگر به دنبال شغلی پر درآمد هستید، می توانید با اتمام این آموزش وارد بازار کار شوید.

- اگر می خواهید مدت طولانی را بصورت آزمون و خطا برای کسب تجربه صرف کنید این صفحه را ببینید.

- آموزش حسابداری مقدماتی چگونه حسابدار خوبی باشیم؟

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display