مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

مفاصا حساب بیمه چیست و شامل چه کسانی می شود؟

مفاصا حساب بیمه چیست و شامل چه کسانی می شود؟

بهترین و آسان ترین تعریف از مفهوم کلمه مفاصا یعنی تسویه. بنابراین میتوانیم مفاصا حساب را همان تسویه حساب بدانیم. در واقعا مفاصا سندی است که طبق آن در تاریخ مشخص شده پس از رسیدگی به حساب، به شخصی که درآمد هزینه با اون بوده تحویل داده می شود و پس از دریافت مفاصا، از تاریخ مقرر شده مبالغ گذشته دیگر مورد حساب نخواهند بود. بهترین معادل برای عبارات مفاصا یا همان تسویه حساب در زبان انگلیسی Checkout است.

در این مقاله به طور کامل شما را با مفهوم مفاصا حساب آشنا می سازیم. قبل از هر چیز تعریفی از عبارت مفاصا حساب ارائه می دهیم. در مرحله بعد در مورد مفهوم مفاصا حساب در حسابداری توضیح می دهیم. سپس انواع مفاصا حساب را معرفی می کنیم.اما این پایان ماجرا نیست. در ادامه به طور مفصل به موضوع مفاصا حساب بیمه می پردازیم. در نهایت با تمام شدن این مقاله هر آنچه که لازم است درباره این موضوع بدانید را فرا گرفته اید. بنابراین تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مفاصا حساب چیست؟

عبارات مفاصا حساب در زبان انگلیسی با عبارت account settling خوانده می شود. این عبارت در زبان انگلیسی به معنای تسویه کردن یک حساب است.به طور زمانی می توانیم بگوییم مفاصا حساب باید انجام شود که قرارداد 2 طرف حقوقی یا حقیقی در حال پایان باشد و زمان تسویه حساب بین طرفین قرارداد باشد. در واقع زمانی قرارداد بین دو طرف به پایان می رسد نوبت به مرحله تسویه حساب و حسابرسی است که به این مرحله مفاصا حساب می گوییم.در تعریف مفاصا حساب به زبان حسابداری باید بگوییم که مفاصا حساب برگه ای است که طی آن تمام جزئیات حساب های بدهکاری و بستانکاری ذکر می شود و مراحل تسویه حساب نیز در آن ذکر می شود .

انواع مفاصا حساب کدام اند؟

  • مفاصا حسابهای بیمه
  • مفاصا حساب مالیاتی
  • مفاصا حساب نقل و انتقال سهام
  • مفاصاحساب دارایی آپارتمان
  • مفاصاحساب خودرو
  • مفاصاحساب ملک

تهیه مفاصا حساب تنها برای یک سازمان یا کسب و کار خاص نیست.هر موسسه و سازمانی نیاز به شفاف سازی و تسویه حساب مالیاتی دارد که بسته به امور و موقعیت شغلی، نیاز به تهیه آن خواهد داشت.

 در بین انواع مفاصا حساب ها ما شما را با مفاصا حساب بیمه آشنا میکنیم:

مفاصا حساب بیمه چیست؟

مفاصاهای بیمه، تسویه حساب با سازمان تامین اجتماعی است که بر مبنای ماده 37 و 38 قانون تامین اجتماعی مراحل درخواست تسویه حساب بیمه انجام می شود. در ادامه بعد از توضیح بیشتر اینکه «مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی چیست» با فرآیند تسویه حساب بیمه تامین اجتماعی آشنا خواهید شد.

مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی چیست و بر عهده چه شخصی است؟

مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی فرآیندی است که طی آن نامه تسویه حساب بیمه تهیه و ارائه می شود. نامه تسویه حساب بیمه نامه ای است که در آن فاکتورهای مالی و گزارش هایی مشخص شده که نشان دهنده تسویه با سازمان تامین اجتماعی است. بعد از اینکه گواهی پایان کار ارسال شود، با توجه به ثبت صحیح اطلاعات و جزئیاتی مثل مدت زمان قرارداد یا عمرانی و غیر عمرانی بودن پروژه، توسط مسئول پرونده انجام می گیرد.

ذکر این نکته لازم است که این کار بر اساس درصد مکانیکی کار، درصد دستی کار و حق بیمه بیکاری مورد محاسبه قرار می گیرد. سپس در آخرین مرحله سازمان تامین اجتماعی بعد از دریافت ما به التفاوت، برگه مفاصا حساب را به شما تحویل می دهد.برای اینکه مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی با موفقیت انجام شود باید مجموع ناخالص کارکرد و مجموع مبالغ حق بیمه کسر شده و واریز شده به تامین اجتماعی محاسبه و مورد ثبت قرار گیرد.

مدارک لازم برای مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی

  • نامه درخواست مفاصا حساب از طرف انتقال دهنده
  • تاریخ شروع و پایان قرارداد
  • اعلام مبلغ کل کارکرد طبق صورت وضعیت
  • اعلام نحوه تامین مصالح
  • ارائه صورت وضعیت قطعی
  • ارائه آگهی تاسیس و صورت وضعیت قطعی به همراه تغییرات (اشخاص حقوقی)
  • ردیف پیمان و کد کارگاهی (دریافت آن نیازمند معرفی نامه انتقال دهنده و کپی قرارداد است)
  • گواهی معرفی کارفرما (شامل تمام موارد مورد نیاز و درخواست شعبه بیمه باشد)
  • صدور برگه میزان بدهی ردیف پیمان و کد کارگاهی
  • کپی کارت ملی و شناسنامه (اشخاص حقیقی)
  • ثبت ارزش افزوده (اشخاص حقیقی)
  • اساسنامه (اشخاص حقیقی)

نکته مهم در مورد نمونه متن مفاصا حساب بیمه: در نامه مفاصا حساب قبل از هر چیز نام و نشانی کارفرما، اعلام پرداخت مطالب و موضوع قرارداد و مبلغ قرارداد را مشخص کنید.

در تکمیل توضیح مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی شایان به ذکر استاست که مدارک مورد نیاز برای دریافت مفاصاحساب بیمه تامین اجتماعی به سه مورد تقسیم می شود:

  • گرفتن ردیف پیمان و کد کارگاهی که نیازمند مدارکی همچون معرفی نامه انتقال دهنده کار (کارفرما) و کپی قرارداد است.
  • گواهی معرفی کارفرما که باید شامل تمام موارد مورد نیاز و درخواست شعبه بیمه باشد.
  • صدور برگه میزان بدهی ردیف پیمان و کد کارگاهی

الف: پس از واریز مبلغ، مراحل اداری داخل شعبه برای صدور مفاصا حساب انجام می‌شود.

ب: در صورت داشتن اعتراض به بدهی، این اعتراض در مجامع تشخیص مطالبات بررسی می‌شود و اگر اعتراض وارد بود، حق بیمه کاهش پیدا می‌کند

قراردادهای مشمول مفاصا حساب

قراردادهای مشمول مفاصا حساب

شما و یا حسابدار شما هر روزه با انواع کارهای حسابداری سر و کار دارید که یکی از آنها قرارداد های کاری شما است، به عنوان وظایف حسابدار باید قراردادهای مشمول مفاصاحساب بیمه را به دقت توجه داشته باشید، اینگونه قراردادها به سه گروه زیر تقسیم می شوند:

قراردادهای عمرانی

قراردادهای مشاوره ای و پیمانکاری جزء قراردادهای عمرانی می باشند که در محاسبه نرخ مفاصا حساب قراردادهای مشاوره ای  ۳٫۶ درصد سهم پیمانکار و ۱۲ درصد سهم کارفرما می باشد که در مجموع رقم ۱۵٫۶ درصد را شامل می شود. در قراردادهای پیمانکاری نیز ۱٫۶ درصد سهم پیمانکار و ۵ درصد سهم کارفرما است.

قراردادهای غیر عمرانی

قراردادهای غیر عمرانی به قراردادهایی گفته می شود که موضوع آن ارائه خدمات می باشد. در قراردادهای غیرعمرانی که پیمانکار وظیفه تهیه قطعات و مصالح مصرفی را به شکل مکانیکی به عهده دارد سهم پیمانکار ۷٫۷۸ درصد حق بیمه است. اگر علاوه بر تامین مصالح توسط پیمانکار، کار به صورت دستمزدی باشد، سهم پیمانکار ۱۶٫۶۷ درصد خواهد بود.

قراردادهای خاص غیر عمرانی

قراردادهای فضای سبز، گازرسانی، خرید و فروش، حسابرسی و … جزء قراردادهای خاص غیر عمرانی هستند. مفاصا حساب این قبیل قراردادها با توجه به نوع و شرایط آن طبق مصوبه مورخ ۷۰/۰۱/۱۴ محاسبه می شود.

نحوه ثبت حسابداری مفاصا حساب بیمه

درباره نحوه ثبت حسابداری مفاصا بیمه سوالات زیادی مطرح می شود. با توجه به گفته وارن بافت “زبان کسب و کار حسابداری است” و برای جلو بردن کسب و کارتان باید دوره های حسابداری را طی کرده باشید تا بتوانید با زبان کسب و کارتان کار کنید.

به همین خاطر در مفاصا حساب هم باید سند آن را در نرم افزار حسابداری وارد کنید. هر کدام از حسابداران با توجه به حوزه کاری و تشخیص آن در انواع مفاصاحساب بیمه، به دنبال نحوه ثبت حسابداری مفاصا حساب بیمه هستند. برای ثبت سند مفاصا حساب بیمه کافی است مبلغ سپرده حسن انجام کار، مبلغ پیش پرداخت مالیات،پیش دریافت، سپرده بیمه و سایر مبالغ قابل کسر را در قسمت بدهکار سند حسابداری مفاصا حساب بیمه و درآمدهای پیمان را در قسمت بستانکار ثبت کنید.

مراحل درخواست مفاصا حساب بیمه:

  • از طرف واگذار کننده کار (کارفرما) نامه درخواست مفاصا حساب به پیمانکار ارائه شود.
  • بر اساس صورت وضعیت اعلام شده برای هزینه ها، باید کل مبلغ کارکرد مشخص شود.
  • در نامه ای که برای درخواست تسویه حساب ارائه شده، باید چگونگی تامین مصالح نیز مشخص شود.
  • برای اشخاص حقوقی نیز باید آگهی تاسیس و صورت وضعیت قطعی تهیه شود. صورت وضعیت باید همراه تغییرات صورت گرفته مشخص شود.
  • در مراحل پایانی مبلغ مورد محاسبه از مبلغی که به صورت ماهانه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شد کسر می شود.
  • سپس هزینه ای که باید برای دریافت نامه مفاصا حساب به بیمه تامین اجتماعی پرداخت کنید و ما به التفاوت باقی می ماند که پس از دریافت آن ها می توانید نامه تسویه حساب بیمه را به راحتی دریافت کنید.
  • تاریخ شروع و پایان قرارداد کاری باید در نامه تسویه حساب بیمه اعلام شده باشد.
  • برای اشخاص حقوقی، آگهی تاسیس و صورت وضعیت قطعی به همراه تغییرات صورت گرفته تهیه شود.

مراحل درخواست مفاصا حساب بیمه:

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display