مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

آینده حسابداری و سیستم های مالی تحت وب چگونه خواهد بود؟

آینده حسابداری و سیستم های مالی تحت وب چگونه خواهد بود؟

صنعت حسابداری با سرعت بسیار زیادی در حال تغییر است و پیشرفت های فناوری و تکنولوژی در آینده حسابداری تاثیر بسزایی داشته است. با رشد در استفاده از نرم افزارهای حسابداری مختلف، حسابداران و شرکت های گوناگون باید خود را با تغییرات جدید، تطبیق دهند تا در نهایت بتوانند به خوبی پاسخگوی انتظارات مشتریان باشند.

الگوی استفاده از خدمات حسابداری سنتی، بدین گونه بود که کسب و کارها و تجارت های مختلف، از یک حسابدار برای رسیدگی به امور مالی خود استفاده می کردند. این تجارت ها، اسناد و سوابق مالی خود را به طور سالانه در اختیار حسابداران قرار داده و حسابداران امور مختلف مالی مانند مالیات و تطابق سوابق بر استانداردهای موجود را مورد ارزیابی قرار می دهند.

معمولاً حسابدارهای محلی پیامدهای مالیاتی را مورد بررسی قرار داده و به صاحبان مشاغل کمک می کنند تا ساختارهای مناسبی را برای تجارت خود انتخاب کنند و در نهایت هزینه ها را به حداقل رسانده و سودآوری را تا حد امکان بالا ببرند.اما با پیشرفت تکنولوژی جنبه های مختلف حسابداری مانند قیمت گذاری، سودآوری محصول و پیش بینی بودجه و مواردی از این قبیل توسط نرم افزارها و سیستم های حسابداری نوین صورت می گیرد و هرگونه خطای انسانی را به حداقل می رساند.

در مقاله پیش رو قصد داریم تا در مورد آینده حسابداری و سیستم های مالی تحت وب به بحث و بررسی پرداخته و اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهیم.

گذشته حسابداری چه روندی داشته است؟

روند سنتی ضبط تا ثبت برای اقتصاد کسب و کار مدرن دیگر کارآمد نیست. در بیش از بیست سال پیش برای سیستم‌های سفت و سخت مدل ضبط تا ثبت اطلاعات طراحی شده بود و  یک نگاه ابتدایی به رویکرد حسابرسان در زمان فعالیت‌های مالی نزدیک پایان دوره بود.فرآیند ضبط تا ثبت یک فرآیند خطی است که مشابه خط مونتاژ عمل می‌کند. با تعریف نتایج فقط در پایان دوره‌ی مشخص تولید می‌شود و در روز بعد از پایان دوره، مراحل آماده سازی، تجزیه و تحلیل و در نهایت ارائه نتایج، گزارش می‌شود.

این فرآیند در گذشته که یک سیستم قوی مالی برای ثبت لحظه‌ای اطلاعات وجود نداشت اثربخش بود. اما در حال حاضر یک غفلت در ثبت اطلاعات می‌تواند به راحتی اثرات مخربی را در آینده حسابداری یک کسب‌ وکار به وجود آورد.

گواهینامه های حسابداری چیست ؟

می توان به مواردی همچون حسابدار عمومی (CPA)،

حسابدار مدیریتی (CMA)،

حسابرس داخلی (CIA)، برنامه ریز مالی (CFP)

و حسابرس سیستم های اطلاعاتی (CISA) اشاره کرد.

آینده حسابداری با عملکردهای نو

به طور کلی در شرکت ها و کسب و کارهای بزرگ تیمی از حسابداران و گزارش هایی برای تصمیم گیری های اساسی جمع آوری و تنظیم می کنند. در حالی که پرداخت مالیات بسیار حائز اهمیت است، اولویت اصلی مشاغل استفاده از حسابداری و خدمات حسابداری به منظور بهبود عملکرد است.این امر شامل فعالیت های مختلفی همچون گزارش گیری های منظم مدیریت، ردیابی عملکرد واقعی در مقابل بودجه، پیش بینی عملکرد آینده و پیش بینی جریان نقدی برای مدل های مالی مختلف است. به همین جهت مشاغل کوچک و قدیمی تر باید عناصر حسابداری جدید را در فرایندهای مالی خود وارد کنند.

استفاده از فرایندهای جدید حسابداری و خدمات حسابداری به کسب و کارهای قدیمی اجازه می دهد تا علاوه بر هزینه، در وقت خود نیز صرفه جویی کرده و این زمان را به توسعه فعالیت های دیگر شرکت ها اختصاص دهند. یکی از بزرگترین تغییراتی که در آینده حسابداری، در صنایع مختلف شاهد وقوع آن هستیم، این است که مشاغل کوچک یا قدیمی تیم های حسابداری و خدمات حسابداری جدیدی را به کار می گیرند تا به مشاغل بزرگتر شباهت پیدا کنند.

چنین کسب و کارهایی بیشتر تمرکز خود را بر استفاده از آمار حسابداری برای تصمیم گیری در مورد جهت رشد کسب و کار اختصاص می دهند و تنها از اظهارنامه های مالیاتی که در پایان دوره حسابداری تهیه می شوند، استفاده نمی کنند.

این تغییر تصمیم گیری مبتنی  بر داده، تغییرات شگرفی را در مشاغل کوچک و صنعت حسابداری به ارمغان خواهد آورد و به طور کلی تغییرات زیر را به وجود می آورد:

حل و فصل امور مالی و ارائه مشاوره ای کارامد

توسعه خدمات و محصولات تولیدی

روندهای موثر بر آینده حسابداری

پیشرفت های فناوری سبب شده تا کسب و کارها دچار تغییرات بسیاری شوند. به منظور اینکه کسب و کارها در بازارهای رقابتی باقی بمانند، لازم است که عملکردهای حسابداری خود را با این فناوری ها تطبیق دهند. آشنایی با روندهای موثر بر حسابداری به افراد کمک می کند تا با الگوهای جدید آشنا شده و تصمیم های لازم برای ایجاد تغییرات را اتخاذ کنند.

آینده حسابداری با عملکردهای نوین

استفاده از ابزارهایی مانند کلود

استفاده از فناوری کلود امکان دسترسی فوری به منابع و اطلاعات مهم را فراهم می کند. مهم ترین مزیت استفاده از فناوری کلود این است که داده ها و اطلاعات موجود را به صورت مداوم به روزرسانی شده و به حسابداران و مشتریان اجازه می دهد که از این طریق، با استفاده از اطلاعات به دست آمده، به بهترین نحو تصمیم گیری کنند.

بر اساس گزارشات، فناوری مبتنی بر کلود می تواند نظارت مداوم و تحلیل منظم را برای هر زمانی اطلاعات مربوط به سیستم به روزرسانی شود را تضمین کند. به گفته مجله فروبز، فناوری کلود رشد سریعی را تجربه کرده و در آینده فناوری های هوشمند جدید مانند هوش مصنوعی با این فناوری ادغام خواهد شد

.

بنابر آنچه در مورد آینده حسابداری مطرح شد، با پیشرفت فناوری های هوشمند، شرکت های بیشتری اطلاعات و داده های خود را به سیستم های مبتنی بر کلود انتقال می دهند، بنابراین حسابداران باید از مهارت های کافی به منظور کار با این سیستم ها برخوردار بوده و تجزیه و تحلیل های به روز مالی به صاحبان مشاغل ارائه کنند.

در نهایت با برخورداری از این مهارت، حسابداران در بازار رقابتی باقی می مانند و آینده حسابداری به دنبال تصمیم گیری مبتنی بر کلود است.

اتوماسیون وظایف حسابداری

به گفته جمله فروبس، جنبه های مختلف حسابداری مانند حسابرسی، تهیه مالیات، بانکداری و سیستم های حقوق و دستمزد تا سال 2020 کاملا خودکار می شوند. با استفاده از هوش مصنوعی در سیستم های حسابداری مختلف، این سیستم وظایف مختلف حسابداران مانند وظایف تحلیلی و مدیریتی را برعهده گرفته و حسابداران از انجام فعالیت ها و بررسی های وقت گیر نجات می دهند.

مثال دیگر استفاده از اتوماسیون های مختلف با قابلیت فرایند رباتیک، به حداقل رساندن زمان پردازش قراردادهای مختلف است که زمان لازم را از ماه ها به هفته ها کاهش می دهد. در آینده حسابداری شرکت هایی که از خدمات هوش مصنوعی استفاده می کنند، در مقایسه با رقبایی که از این فناوری ها استفاده نمی کنند، افزایش بهره وری بیشتری داشته و در نتیجه خدماتی با سطح بسیار بالاتر ارائه می دهند.

در این میان کسب مهارت های مدیریتی و تحلیلی که فناوری های موجود قادر به انجام آنها نیستند، یک ضرورت برای حسابداران محسوب می شود.

قدرت بلاکچین


از دیگر فناوری هایی که بر آینده حسابداری تاثیر می گذارد، فناوری بلاکچین است. بلاکچین در واقع یک فناوری است که از یک سیستم ضبط کننده رایانه ای در شبکه یوزر به یوزر استفاده می کند. اگرچه استفاده از بلاک چین به دلیل وجود بیت کوین با استقبال کمتری مواجه شده است، اما پیش بینی می شود که این سیستم در آینده پیشرفت های چشمگیری داشته باشد.

بلاک چین در حال حاضر خدمات حسابداری بی شماری را به کاربران خود ارائه می دهد. این فناوری کاربران را قادر می سازد تا به راحتی و در کوتاه ترین زمان به داده ها دسترسی پیدا کرده و بتوانند قراردادهای هوشمند را ایجاد کنند و آنها را به ثبت برسانند.حسابدارانی که قصد دارند تا بازارهای رقابتی آینده را از دست ندهند، باید با نرم افزارهای مربوط به بلاک چین آشنا شده و توانایی انتقال اطلاعات مربوط به قراردادها و سوابق مالی را داشته باشند.

آینده حرفه حسابداری چگونه خواهد بود؟

تغییرات حسابداری و فرایندهای مربوط به آن نقش غیر قابل انکاری در آینده حسابداری دارد. این تغییرات تا حد زیادی به دلیل وجود فناوری های هوشمند، هوش مصنوعی و فناوری هایی نظیر بلاکچین است. مانند هر تحول دیگری، افرادی که مایل به سازگاری به تغییرات نیستند، کنار گذاشته می شوند.مشاغل حسابداری در آینده به متخصصانی نیاز دارند که آماده تغییر در کنار پیشرفت های تکنولوژی هستند. بنابراین حسابداران نیز نباید در گذشته باقی بمانند و با شرکت در دوره ها و کلاس های آموزش حسابداری آنلاین، با فناوری های جدید آشنا شده و بکارگیری این فناوری ها در وقت خود صرفه جویی کنند.

چگونه برای آینده حسابداری و سیستم های مالی تحت وب آماده شویم؟

حال که مشخص شد، تغییرات و تحول در آینده سیستم های حسابداری امری حتمی است، نوبت آن است که با اقداماتی که باید برای آماده سازی صورت گیرد، آشنا شویم. در واقع باید بگوییم که تغییر در آینده حسابداری به یکباره اتفاق نمی افتد، به همین جهت است که هیچ گاه برای ایجاد تغییرات دیر نیست.

با این حال به دلیل اینکه سرعت تغییرات در فرایندهای حسابداری بسیار بالاست، لازم است که این تغییرات را در اسرع زمان ایجاد کنید تا از پیشرفت های در حال وقوع عقب نمانید. در ادامه اقداماتی که لازم است تا کسب و کارها و تجارت های مختلف برای تطبیق خود با فناوری های موجود انجام دهند، مورد بررسی قرار خواهیم داد.

داده های حسابداری را به کلود انتقال دهید

برخلاف سایر موارد موجود در لیست، انتقال داده ها به کلود، کاری است که در حال حاضر می توانید انجام دهید. مهم ترین مزیت انتقال داده ها به کلود، دسترسی به داده ها در هر زمان و مکانی است. هنگامی که حسابداران، گزارش های مالی به روز شده ای را به صاحبان مشاغل ارائه می کنند، صاحبان مشاغل می توانند بر اساس اطلاعات روزانه سیستم حسابداری خود، تصمیمات عملیاتی و مهم را اتخاذ کنند.

همچنین استفاده از فناوری کلود این است که به کاربران اجازه می دهد تا بتوان در هر زمان اطلاعات جدید را به آن انتقال داده و این اطلاعات را تحت نظارت قرار داد. قابلیت اتصال بخش های مختلف زندگی از مزیت هایی است که فناوری های نوین برای انسان به ارمغان آورده است.

قدرت بلاکچین

اتوماسیون را درک کنید.

شاید بزرگترین تغییر در آینده حسابداری، رسیدن به قدرت محاسباتی بالاست که این امر توسط هوش مصنوعی امکان پذیر شده است. همه شرکت و کسب و کارها در جهان، به نوعی در حال استفاده از هوش مصنوعی در بخش های مختلف خود هستند.به منظور بهره مندی از مزایای هوش مصنوعی، شرکت ها باید افرادی به کار گیرند که مشخص کنند کدام داده ها به طور خودکار وارد سیستم می شوند و کدام داده ها نیاز به ورودی دستی دارند.

درواقع هرچه تعداد CPA موجود در سیستم های حسابداری کمترباشد،حسابداران باید زمان بیشتری را برای تجزیه و تحلیل داده ها مصرف کنند.برای افزایش بازدهی، CPA ها باید از کاربران خود در در مورد شغل و حیطه فعالیت های آنها سوال کرده تا با درک عمیق تری به ارائه خدمات حسابداری بپردازند. با استفاده از این اطلاعات فناوری های نوین می توانند بهتر به ارائه خدماتی همچون پیش بینی بودجه، مدیریت جریان پول نقد، ارزیابی قابلیت ادغام دو بخش مختلف یا ایجاد خط خدمات جدید بپردازند.

شروع به در نظر گرفتن رمزنگاری کنید.

چه شما تصمیم گرفته باشید که برای یادگیری جزئیات بیت کوین سرمایه گذاری کنید یا از خدمات بلاک چین استفاده کنید، فرقی ندارد. در واقع در نظر گرفتن رمزنگاری از ملزومات فناوری های حسابداری محسوب می شود. هر چه مشاغل کمتر از دلارهای قدیمی برای انجام معاملات مالی خود استفاده کنند، اهمیت رمزنگاری بیشتر خواهد شد.

ارزهای رمزنگاری شده مانند اتریوم، از جمله مواردی است که در آینده حسابداری تاثیرگذار است. به همین جهت است که توانایی تبدیل ارزها و روش های پرداختی مختلف به یکدیگر، یکی از ضرورت های اصلی دنیای تجارت در آینده است.

به یادگیری و برقراری ارتباط ادامه دهید.

توصیه به یادگیری منظم و به روز کردن اطلاعات و همچنین گسترش دایره ارتباطات همواره مهم است ولی این موضوع در محیط های حرفه ای که همواره در حال تغییر هستند، از اهمیت بیشتری برخوردار است. همانطور که می دانید، پیشرفت تکنولوژی سبب تحولات آینده حسابداری مشاغل می شود.

تغییرات همگام با پیشرفت فناوری ها سبب می شود که صاحبان مشاغل به طور موثرتری با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و هر گونه ترس در مورد آینده را کنار بگذارند. پیشرفت روزافزون فناوری ها، سبب جایگزینی با متخصصان حسابداری نخواهد شد.

بسیاری از افراد ممکن است که در مواجه با این تغییرات دچار دستپاچگی و آشفتگی شوند، اما در هر صورت باید مسیر درستی که به پیشرفت منتهی می شود را انتخاب کنند. حسابداران باید از فرصت بدست آمده استفاده کنند و با ارائه خدمات حسابداری مورد نیاز مشتریان، ارتباطات لازم را با آنها برقرار کرده و از این طریق به درآمدهای بالا دست پیدا کنند.

در نهایت باید بگوییم که فناوری و تکنولوژی های حسابداری با سرعت نمایی در حال پیشرفت هستند و عدم تطابق با پیشرفت های به دست آمده، تجارت را بازارهای رقابتی دور می کند. به همین جهت ابتدا بهتر است که فناوری های نوین آشنا شده و پس از کسب اطلاعات در مورد آنها، بهترین این فناوری های انتخاب و آنها را در کسب و کار خود اجرا کنید.

داده های حسابداری را به کلود انتقال دهید.

شغل های رشته حسابداری و تحصیلات

اکثر مشاغل حسابداری به حداقل مدرک لیسانس حسابداری، امور مالی، کسب و کار یا یک رشته مرتبط نیاز دارند. برخی از حسابداران بعد از گذراندن دوره لیسانس در یک رشته غیر مرتبط، کارشناسی ارشد را در رشته مدیریت ارشد کسب و کار مدیریت تجارت (MBA) ادامه می‌دهند تا وارد بازار کار حسابداری شوند.

با این حال، برای بسیاری از شرکت‌ها برای شغل دفترداری، تنها داشتن مدرک دیپلم و مهارت‌ها بالا در ریاضی مهم است. بعضی اوقات، دانشجویان رشته حسابداری برای اینکه بتوانند از پس هزینه‌های تحصیل خود برآیند، می‌توانند سراغ کارهای پاره وقت بروند و از انجام حسابداری در شرکت‌ها حقوق و دستمزد دریافت کنند.

یک حسابدار ممکن است کارهای مختلفی، از جمله مدیریت حقوق و دستمزد یک شرکت، مالیات و سایر پرداخت‌ها، را در هر شرکت یا سازمان انجام دهد. شغل حسابداری یک شغل پویا و پر جنب و جوشی است و انواع مختلف حسابدار داریم که از حسابداران عمومی گرفته تا حسابداران مالیاتی، شامل دسته بندی حسابداران می‌شوند که هرکدام وظایف کمی متفاوت دارند.

تاثیر تکنولوژی بر حسابداری چه نگرش هایی را ایجاد میکند؟

با روند جهانی شدن اقتصاد، بیشتر سازمان ها، در حال پی بردن به این نکته هستند که اطلاعات، خون زندگی اقتصاد دیجیتال است. در دو دهه اخیر، تحولات بسیار سریع و شگفتی در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام گرفته و کشورهای جهان، سرمایه گذاری های زیادی در این زمینه انجام داده اند.برخی متخصصان در خصوص امنیت نرم افزارهای مالیاتی مبتنی بر تکنولوژی رایانش ابری مردد هستند.

یکی از اصلی ترین نگرانی ها ریسک امنیتی هنگام قرار دادن داده های مشتریان در ابر است. گیلز مونی از حسابداران رسمی، می‌گوید “نگرانی برخی مشتریان مشابه این است که گویا در این تکنولوژی قرار است دیتا در یک گاراژ نگهداری شود. نگران نباشید ما آنها را در مکانی امن قرار میدهیم اما شما نمی توانید مراجعه کرده و آنها راببینید، زیرا ممکن است ما آنها را به مکانی دیگر که نگهداری انها در آنجا ارزانتر باشد، منتقل کنیم”

همچنین در نرم افزارهای مالیاتی، حسابداران و مشاوران مالیاتی تقاضاهای روبه رشدی در خصوص تعبیه ابزارهایی در نرم افزار مالیات جهت افزایش کارایی و مدیریت ریسک دارند. ابزارهایی که به شناسایی ناهنجاری در داده ها و نیز گزارش اشتباهات انجام شده ، کمک کنند.

به یادگیری و برقراری ارتباط ادامه دهید.

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display