مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

معافیت مالیاتی چیست و شامل چه کسانی می شود؟

معافیت مالیاتی چیست و شامل چه کسانی می شود؟

بر طبق قوانین دولت، برخی از سازمان ها و اشخاص از پرداخت مالیات معاف هستند. سازمان های معاف از مالیات، نهادهای زیادی را شامل می شوند. در طبقه بندی این سازمان ها تعداد زیادی قرار می گیرند که مؤسسات خیریه هم یکی از آن ها است. به طور کلی برخی از سازمان هایی که معاف از مالیات هستند، شامل موارد زیر است:

  • سازمان های هنر، فرهنگ و علوم انسانی مثل موزه های هنری و تاریخی
  • آموزشی شامل مدارس، دانشگاه ها، انجمن های والدین و معلمان
  • بهداشتی شامل بیمارستان ها و مراکز درمانی
  • خانه های سالمندان و نگهداری از بی خانمان ها

این سازمان ها تنها بخشی از مواردی هستند که از پرداخت مالیات معاف هستند. برای آشنایی با اینکه معافیت مالیاتی چیست و شامل چه کسانی می شود، باید اطلاعات دقیق تری را به دست آورد.

معافیت مالیاتی مؤسسات

مؤسساتی که به طور خصوصی برای کمک و توانبخشی معلولان فعالیت می کنند، از پرداخت مالیات معاف هستند. در این بین مراکز مربوط به کودکان عقب مانده و هر گونه مرکز کمک رسانی به این گونه بیماران، مشمول معافیت هستند.

در واقع می توان گفت که این قانون شامل کلیه مؤسساتی که تحت نظر بهزیستی قرار دارند و خدمات حمایتی زیادی را ارائه می دهند، می شود. البته سازمان بهزیستی نظارت کلی بر درآمد مؤسسه دارد و باید تشخیص درستی در این مورد صورت بگیرد.

معافیت مالی مؤسسات فرهنگی

مطبوعات یکی دیگر از مشاغلی است که جزو استثنائات مالیاتی محسوب می شود. این مجموعه شامل انتشار اخبار، روزنامه و سایر رسانه های موجود است. مطبوعات به صورت های مختلفی با مردم ارتباط دارند و از این جهت بسیار حائز اهمیت هستند. برای پاسخ به این سؤال که معافیت مالیاتی چیست و شامل چه کسانی می شود، باید به فعالیت های هنری توجه زیادی داشت.

کلیه مؤسساتی که در حوزه تولید و انتشار محتوای فکری و هنری فعالیت می کنند، موظف به پرداخت مالیات نیستند. این مجموعه آثاری را به صورت کتبی به دست مردم می رساند که از ارزش معنوی زیادی برخوردار است.

کلیه اقداماتی که جنبه فرهنگی و سرگرمی داشته باشد، مشمول قانون معافیت می شوند. اجراهای هنری، فرهنگ سازی، و به وجود آوردن سرگرمی های مختلف، انواعی از اقدامات فرهنگی هستند. این مؤسسات آموزش هایی را در جهت آگاهی بیشتر مردم ارائه می دهند که موجب بهبود شرایط فرهنگی در بین مردم خواهد شد. این فعالیت ها به صورت همایش، مسابقات فرهنگی و موارد دیگر هستند.

معافیت مالیاتی برای فعالیت های هنری

هنر بسیار گسترده است و شامل موسیقی، نقاشی، تئاتر، سینما و هنرهای دیگر می شود. به طور کلی پرداخت نکردن مالیات در کلیه نمایش ها و اجراهای هنری بلا مانع است. مگر اینکه ضوابط و استثنائی در این بین وجود داشته باشد.

بعد از بررسی این که معافیت مالیاتی چیست و شامل چه کسانی می شود، باید از تبصره های قانونی آن هم اطلاعاتی کسب کرد. رأی بهره مند شدن از این شرایط، باید فعالیت های هنری به صورت کاملاً قانونی و با داشتن مجوز صورت بگیرد. این مؤسسات باید مجوز خود را از وزارت فرهنگ دریافت کنند. در صورتی که فعالیت هنری بدون داشتن مجوز صورت گرفته باشد، نه تنها مشمول قانون معافیت نشده بلکه ممنوعیت هم خواهد داشت.

معافیت مالیاتی مؤسسات

معافیت مالیاتی املاک چگونه است؟

برای تعهدات ملکی هم مالیاتی در نظر گرفته می شود. در صورتی که موجر قرارداد استجاره را به صورت سه ساله منعقد کرده باشد، از مالیات معاف خواهد شد. این قوانین مالیاتی به صورت سالانه توسط دولت وضع می شوند و ممکن است که تغییراتی در آن ها ایجاد شود. در این بین صاحبان ملکی که خانه های خالی خود را به مستأجران غیر مسکونی یا بازاری اجاره دهند، دیگر نیازی به پرداخت مالیات برای خانه های خود نیستند.

مالیات های املاک، صرفاً مربوط به ساختمان ها نیستند بلکه برای زیربنا هم مالیاتی در نظر گرفته می شود. در این صورت باید بدانیم که در مورد زیر بنا، معافیت مالیاتی چیست و شامل چه کسانی می شود. به طور کلی باید برای زیربنای سازه مالیات پرداخته شود اما در صورتی که زیربنا کمتر از 200 متر باشد، دیگر نیازی به پرداخت مالیات نیست. این عدد در پایتخت به 150 می رسد و زیربنای ساختمان با این متراژ از مالیات معاف است.

معافیت مالیاتی خانوادگی چگونه است؟

در صورتی که شخصی خانه خود را بدون دریافت اجاره و هیچ پولی در اختیار اقوام نزدیک خود قرار داده است، لازم نیست که هیچ مبلغی را به عنوان مالیات پرداخت کند. این قانون تنها زمانی صدق می کند که هیچ پولی به ازای سکونت از اشخاص گرفته نشود. در صورت وجود قول نامه ای مبنی بر دریافت اجاره، باید مالیات پرداخت شود. اگر شخص چندین واحد آپارتمان را به همین صورت در اختیار دیگران قرار داده باشد، فقط یکی از واحدها از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.

برای آشنایی با اینکه شرایط معافیت مالیاتی چیست و شامل چه کسانی می شود، باید اطلاعات کامل در مورد شرایط سکونت در واحد، به دست آورد. اگر فردی خانه خود را اجاره داده است و خود در خانه دیگری سکونت دارد به پرداخت اجاره موظف است، دولت تفاوت هزینه اجاره را محاسبه کرده و به عنوان مالیات دریافت خواهد کرد. مثلاً اگر شخص برای منزل خود 1 میلیون تومان اجاره دریافت کند و خودش 500 هزار تومان اجاره پرداخت کند، باید 500 هزار تومان مالیات پرداخت کند.

معافیت مالیاتی اجاره

بدون شک افرادی هستند که تنها درآمدشان مربوط به دریافت اجاره از مستأجر است. به همین دلیل، این افراد در پرداخت مالیات مشمول استثنا هستند. پرداخت مالیات توسط بازنشستگان هم تا حدودی مشمول معافیت است. در صورتی که افراد بازنشسته برای املاک خود، اجاره ای را دریافت کنند، لازم نیست که برای این مبلغ مالیاتی را پرداخت کنند.

در برخی موارد ممکن است که مبلغ مالیات در نظر گرفته شده برای ملک، بیشتر از مبلغ اجاره و رهن آن باشد. به همین دلیل نیازی به پرداخت مالیات نیست. البته در این شرایط باید اظهارنامه ای تهیه شود. در این اظهارنامه باید به صورت کامل ثابت شود که شرایط ذکر شده توسط بازنشسته صحت دارند.

معافیت مالیاتی اجاره

شرایط قانونی معافیت مالیاتی چیست و شامل چه کسانی می شود؟

یکی از شرایط قانونی مربوط به املاک به مالکی اختصاص دارد که مطابق با الگوهای وزارت مسکن عمل کرده است. در این صورت اگر فرد املاک خود را اجاره داده است، دیگر نیاز به پرداخت مالیات نیست. شرایط معافیت مالی تنها در صورتی کامل خواهد بود که شخص تمام اصول و نکات مربوط به قوانین را رعایت کرده باشد. برای واحدهایی که به تازگی ساخته شده یا نوسازی برای آن ها صورت گرفته است، مالیات باید در اسرع وقت پرداخت شود.

بعد از تعریف اینکه معافیت مالیاتی چیست و شامل چه کسانی می شود، باید ضوابطی در مورد فروش ملک و مالیات را مطرح کرد. برای مثال شخصی ملک خود را به فروش برساند و در این هنگام مشخص شود که ملک باید برای مدت زمان مشخصی خالی باشد، دیگر نیاز به پرداخت مالیات نخواهد بود. در این صورت اظهارنامه مالیاتی بسیار کمک کننده است و این اطمینان را در افراد ایجاد می کند که مالیات بر طبق قوانین پرداخت می شود.

در مورد افراد بازنشسته، بسیاری از اقدامات نیاز به پرداخت مالیات ندارند و به این صورت در واقع از آن ها حمایت های غیر مستقیم صورت می گیرد. دریافت عیدی یا پاداش به هیچ وجه عنوان درآمد محاسبه نمی شود. به همین دلیل مالیاتی هم به آن تعلق نمی گیرد. در پروژه های ساختمان سازی، معمولاً خانه هایی به صورت موقت به کارگران تعلق می گیرد. سکونت این کارگران هم به هیچ وجه مشمول پرداخت مالیات نخواهد بود.

معافیت مالیاتی در مشاغل مختلف

بر طبق قوانین نوسازی و شهرسازی، معمولاً هزینه ای از مؤسسات دولت یا موارد دیگر گرفته می شود تا صرف نوسازی خانه شود. در این صورت می توان گفت که این هزینه به هیچ وجه به عنوان درآمد محسوب نشده و در این صورت دیگر نیاز به پرداخت مالیات نیست. مبالغی که به جهت تغییرات در ساختمان به شهرداری پرداخت می شود، نقل و انتقالاتی که در این شرایط صورت می گیرد، منجر می شود تا فرد از پرداخت کل مالیات معاف شود. با توجه به اینکه مالیات یکی از درآمدهای اصلی دولت است، بررسی های بسیار دقیق برای اطمینان حاصل کردن از وجود شرایط لازم برای معافیت مالی کسب می شود.

به هنگام پاسخ به این سؤال که معافیت مالیاتی چیست و شامل چه کسانی می شود، نباید کارگاه ها و مشاغل مرتبط را فراموش کرد. کارگاه هایی اعم از قالی بافی و صنایع مرتبط با آن به صورت کامل از پرداخت مالیات معاف هستند. درآمد کشاورزی، صادرات و فعالیت های دیگر هم با توجه به درآمد خود مشمول معافیت مالیاتی هستند. همچنین مدرسان، مهدهای کودک، آموزشگاه ها و حتی مؤسسه های ورزشی هم تا حدودی مشمول معافیت مالیاتی هستند.

نکته قابل ذکر این است که در هر کدام از مشاغل، شرایط خاصی اعمال می شود.

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display